Gebroken asfalt voor paddock paradise?? Wie weet het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PLK

Gebroken asfalt voor paddock paradise?? Wie weet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 18:56

Wie o wie kan mij adviseren, we hebben het (voorheen gras)pad rondom de wei (we zijn bezig een paddock paradise aan te leggen) kletsnat en zeeeeer modderig. Het pad is 5m breed en omdat het intensiever gebruikt wordt dan de weide´s is het er een bende.
Nu wil ik graag zsm ivm de blub het pad harder proberen te maken. Is dan gebroken asfalt wat? Is dat niet slecht voor de hoeven oid?
Vergeef mij mijn onnozelheid ik weet t echt niet. In gebroken puin schijnt nog veel rotzooi als spijkers en glas te zitten dus dat moet niet. Graag jullie advies!! Alvast bedankt

Caira

Re: Gebroken asfalt voor paddock paradise?? Wie weet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:02

dat loopt echt voor geen meter voor de paarden, dat zullen ze je niet in dank afnemen! Ik zou eerder kiezen voor draineren en zand erin.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:10

Tja met dit weer heeft iedereen wel problemen met zijn wei. Ik ook :( Ik zou niet heel het pad gaan verharden. PP wil eigenlijk verschillende ondergronden aanbieden. Ik zou een paar stukken verharden met stoepdals ofzo. Als ze dan toch nog door de blub gaan moeten zei dat maar weten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:01

Gebroken asfalt (eigenlijk asfaltfreesafval) kun je prima gebruiken. Ik vind het 'zachter' (rondere brokken) dan gebroken puin, waar idd nogal eens rommel in zit. Ook al hoort het 'schoon puin' te zijn.
Ik heb hier ook asfaltafval liggen (laag van 15 cm), met een héél dun laagje aarde erover (5 cm) ingezaaid met gras. Perfecte ondergrond, blijft begaanbaar, ook voor tractors/auto's. En met het graslaagje er over ziet het er ook nog eens vriendelijk uit. Gras groeit er wel vrij slecht op, maar dat moet je maar voor lief nemen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:55

Klinkt interessant Ibbel. Ik hou het zelf in mijn achterhoofd. Nu met die regen is het gewoon niet te doen buiten :(

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 01:28

Bedankt voor de antwoorden! Het leek mij ook wel iets, gras ligt in de weides, het pad deels verharden met stenen, deels met gebroken asfalt. Goed voor de hoeven die verschillende ondergrond. Maar omdat de boeren hun koeien er echt niet over willen laten lopen was ik er niet zeker van of paardenvoetjes het wel lekker vinden. Maar die hebben maar 1 teen :D Mijn loonwerker voelt er meer voor om het pad helemaal om te ploegen en extra laag zand erop. Oh wat zou nou beter zijn? We zitten op zandgrond met op 50/75cm leem. Nog meer mensen die blub hadden en het op een goede manier opgelost hebben?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 02:05

ai, die leem is lastig. Ook als doe je er zand op, als het water niet door het leem kan zakken, dan blijft het nat en blubberig!
Drainage kan dan wel goed helpen, en verstevigen-ophogen met zand.
Je mag niet zomaar een puin of asfalt pad maken op agrarische grond. zandpad vaak ook niet, maar als je een zandpad maakt, en je gooit er graszaad overheen, dan ziet het er al snel weer uit als graspad (al groeit het gras natuurlijk minder goed op zand dan op zwarte grond) En mochten ze moeilijk doen, dan is zand zo weer verspreid en wat zwarte grond erover en het ziet er weer uit al gewoon weide.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:08

Joyce, bedankt voor je reactie, och heden mag je zelfs al geen pad meer aanleggen zonder toestemming gemeente??? We zitten volgens mij in dezelfde gemeente dus je zal het wel weten. Wat een gedoe. Ik zal er wel een laagje gras over doen haha. Heb jij ook een paddock P? Als je nog meer tips hebt, graag. Ik ben een beginnende ponyhouder (voor de kids)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:35

Asfalt is niets mis mee als het op de weg in vaste vorm ligt. Maar als je weet wat er in zit wil je dit zeker niet in "gebroken" vorm in de buurt van je paarden hebben!
Asfalt is de zwaarste fractie die overblijft na raffinage (dus nadat diesel,benzine, kerosine etc etc is onttrokken uit ruwe olie) het bevat o.a. PAK's policyclische aromatische koowlwaterstoffen, welke giftig en/of kankerverwekkend zijn.
zand kun je verstevigen als je er op 40cm diepte een stuk worteldoek onder legt, en is een stuk veiliger

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:46

Met gebroken asfalt hadden wij maandelijks een paard met een hoefzweertje staan... Ik zou toch voor zand gaan, gewoon bestratingszand bijv., dat is groffer en laat vocht goed door. Als je echt degelijk advies wil wat betreft zand, dan moet je eigenlijk naar een zindwin-bedrijf rijden, die kunnen op basis van je huidige grondsoort en wat je wil (denk eraan dat paarden alles aanstampen, daar moet het tegen bestand zijn, niet stoffig in de zomer, zwaar is meestal geen probleem tenzij je paarden met gevoelige pezen hebt of oude peesblessures e.d.) je een goed advies geven over welke zandsoort je het beste kunt gebruiken, of welke combi ervan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:46

Met leem in de ondergrond, zou je een deel van het leem mee af kunnen graven en mengen door het zand. Als je het zand dan schuin legt richting sloot of lagere grond, dan loopt het water er af en wordt de bodem vrij stevig.
Los zand laat beter water door, maar kan gaan drijven en soppen op een slecht doorlatende laag (heb ik nu) dan kun je beter draineren. Maar als je gaat draineren, kun je ook gewoon kiezen voor een extra laag zand, of de zwarte grond afgraven en aanvullen met zand (wel duur!)

Ben heel benieuwd naar waar jullie zitten en hoe jullie grond is. Wij hebben hier veel bodemverschillen. buren 200 meter verderop hebben goede zandgrond en daar is het veel droger en nog 100meter verderop lopen de paarden het hele jaar overdag op de wei zonder hem stuk te lopen. Dat is super stevige zandgrond! (Ik wilde dat ik hun plek had, dan was PP geen probleem...)