maneneczeem,koopvernietigend gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 09:04

Ik heb ook een haflinger gekocht die ik 1 november op ga halen.
Deze Haflinger heeft ook een manenexzeem, maar dat heeft de eigenaar van te voren gezegd, nu vind ik dit niet zo erg want ze komt van zwolle naar mij in Katwijk aan Zee.
En dan hebben ze er bijna geen last meer van.
Als de eigenaar echt van het paard houd, en om haar/ hem geeft zegt ie het er wel bij.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:24

Alane, werven en luchtzuigen zijn gedrags afwijkingen en kunnen niet door 'verzorging' veranderd worden. Dit is betekend en deze afwijkingen kunnen het gezondheid van paard schaden. Zomereczeem kan daarentegen door genomen maatregels verholpen worden. Verkoop of verplaats je een luchtzuiger of werven van binnenland naar zee streek dan blijft het werven, verplaats je een paard met zomereczeem naar zee streek dan heeft het geen last meer.

Crossmonster, heb je ooit je paard laten onderzoeken met een bloedonderzoek voor EIWIT allergie ??? Dit geeft hetzelfde symptomen als zomereczeem maar waar zomereczeem met koude weer en in de winter verdwijnt, blijft de allergie aanwezig. Met de bloedonderzoek moet specifiek aangeduid worden of vermeld worden dat het gaat over een eiwit onderzoek, anders krijg je een zg 'algemene' waarop dit niet te zien is. Heb hetzelfde aan de hand gehad en eindelijk na 3 !! bloedonderzoeken kwam het uit dat het inderdaad een eiwit allergie was en niet zomereczeem. Probleem met deze paard was dat ze ook nog gevoelig was voor de mug, dus dat kregen we nog erboven op!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:31

Bij IJslanders is zomereczeem een vrij groot probleem. Wij hebben negen IJslanders, waarvan er twee inmiddels (licht) eczeem hebben gekregen, helaas. Ze stonden al enkele jaren bij ons toen ze het kregen. Een paard kan altijd zomereczeem (of staart- en maneneczeem, maar vaak beperkt het zich niet tot staart en manen) krijgen, en het is bijvoorbeeld bekend dat verandering van omgeving dit in de hand kan werken. Dus kan een paard na verkoop en bijbehorende verhuizing naar een nieuwe plek heel goed opeens eczeem ontwikkelen. Dit is de verkoper niet aan te rekenen. Ook neemt de kans op eczeem in het algemeen toe, doordat het klimaat warmer en vochtiger wordt en er meer mugjes komen.

Met een goede verzorging is zomereczeem meestal goed in de hand te houden en hoeft het geen groot probleem te zijn. Denk aan smeersels, overdag opstallen, Boett-deken, aangepast dieet. Wel is een paard met eczeem (i.i.g. een IJslander) wat minder gemakkelijk te verkopen en daardoor wat minder waard dan een eczeemvrij paard.

Overigens Peterina, zomereczeem en eiwitallergie zijn niet per se twee verschillende zaken. Mijn ervaring is dat eiwitrijk voedsel (zoals hooi of gras van een weiland waar vaak kunstmest op gestrooid wordt) zomereczeem sterk in de hand werkt, en dat paarden met een eiwitallergie ook vaak zomereczeem krijgen (door een grotere gevoeligheid voor allergieen in het algemeen).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:51

Zomereczeem geneest nooit weer, aan zee neem je de symptomen weg.....
Tegen luchtzuigen kun je ook maatregelen nemen. (bijv. "hals"banden)
Wevers weven op de weide praktisch niet....

Daarbij kan een paard, dat je bijv in november koopt, super braaf en prettig te rijden zijn, maar wanneer ze weer last krijgt van de jeuk geheel doordraaien... dan kun je dus omdat moment spreken van dwaling, mits je weer aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Het nadeel van zomereczeem is echter dat ze het op bijv. 20 jarige leeftijd nog kunnen krijgen, en je veel moeite zult moeten doen om te bewijzen dat de verkoper ervan op de hoogte kon zijn dat het paard last heeft van zomereczeem.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 15:24

askja, een paard met zomereczeem zet je in de zomer juist snachts binnen en niet overdags,want die mugjes zitten er juist in de schemering, dus om 10 uur naar buiten en rond 4 uur weer naar binnen !

aan zee geneest ook niet alle zomereczeem, ik denk dat 2 derde van de paarden (op zijn hoogst) genezen aan zee, maar ik kom vaak op een manege aan zee en daar staan dus echt wel paarden die het nog steeds hebben hoor !
de stal die ik bij hou voor iemand, die heeft ook een paard die tot bloedens toe schuurt, maar die zetten we in een wei met alleen schrikdraad, die kan dus nergens aan schuren en dan is het ook over!
ook hebben we verder afdoende middelen als smeersels en vliegendekens, dus ik kan het wel id hand houden
alleen ik zie toch bij dat paard dat de staart weg was deze zomer?waarom liegt ie daar dan over vraag ik me af...