Koudbloedig of warmbloedig paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Koudbloedig of warmbloedig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 01:53

Hallo allemaal!

*weet niet of het hier goed staat, maar de vorige topics met dit onderwerp stonden ook hier*

Ik heb dus zojuist wat topics gelezen over wanneer je een paard volbloed, warmbloed of koudbloed mag noemen. Heb gelezen over de theorie met de rode bloedcellen, waarbij warm- en volbloeden meer rode bloedcellen aanmaken en dus een grotere longcapaciteit hebben, dunnere vacht, etc.
Maar ook dat een fries oorspronkelijk, door het spaanse- en arabische bloed onder de warmbloeden vallen.

Vol- en warmbloeden staan erom bekend zich beter te kunnen plaatsen in duursporten als endurance, mede omdat zij door hun dunne vacht een makkelijke afvoer hebben van zweet, grotere longen dus meer uithoudingsvermogen, enzovoorts.

Mijn peerd is dus een zeer "lastig" geval. Hackney x Fries x Fjord.
Hij heeft echt de teddyberenvacht en speklaag van een Fjord. Zijn gehele bouw is ook op een Fjord terug te slaan, maar wel een slank model.
Verder heeft hij de slanke benen van een Hackney en van de Fries is niks terug te vinden, behalve zijn dikke, zwarte manen en staart.
Dit is zijn exterieur.

Qua innerlijk is meneer een onuitputtelijk, en ik ga het toch zeggen, warmbloedig paard. Hij heeft een uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen waar je eng van wordt. Zeer sterk karakter, maar naar mij toe goudeerlijk. Vreemden kunnen hem snel beledigen. De eigenschap "vurig" past erg goed in het rijtje. Hij draagt zijn staart tijdens het rijden. Ik denk dat hij dat van zijn Hackney-papa heeft.
Hij heeft niet dat hij "moeilijk" zweet of iets dergelijks.

Onder welke noemer zou je hem kunnen plaatsen? Ik zou zeggen warmbloed, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als mensen hem zien staan, zij snel koudbloed zouden zeggen.

Of heb ik het nu weer bij het verkeerde eind?

Ik wil zelf heel graag endurance gaan starten met hem het aankomende seizoen, omdat ik denk dat hij het erg leuk zou kunnen doen, maar de moed zakt me alweer in de schoenen als iedereen zegt dat paarden die geen arabier zijn nooit voorbij klasse 2 gaan komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:57

Troost je, er zijn IJslanders die klasse 4 lopen.

Als je de theorie volgt dat paarden met Arabisch bloed warmbloeden zijn dan zou je je paard best een warmbloed kunnen noemen, denk ik. Een robuuste warmbloed ofzo?

Jolindaa

Re: Koudbloedig of warmbloedig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 02:01

Ja zoiets. Hij is wel een beetje dik op het moment, maar altijd als hij weer afgetraind is, is hij behoorlijk slank. Hij schommelt altijd, haha. Snel dik, van de Fjorden geërfd, maar bouwt ook heel snel spieren op.

Wat leuk van die ijslanders! Hij hoeft van mij echt niet te winnen hoor, maar ik ben zelf best ambitieus en omdat we altijd buitenrijden dacht ik dat deze tak ons wel zou passen! Wel erg ontmoedigend als mensen zo negatief zijn over andere rassen in de endurance dan de av.
Mijn av is sinds juli verkocht, maar die had ik echt niet in hoeven zetten in de endurance. Hij was liever lui dan moe, haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:24

Het is pas van de laatste jaren dat Fjorden, Halfingers etc 'koudbloeden' worden genoemd. In feite is dat onzin, en pak 'm beet 30 jaar geleden hoorde je dat nooit.

Traditioneel zijn 'koudbloeden' alleen maar de zware trekpaarden (Belgen, Clydesdales, Percherons enz.) De 'etymologie' om deze rassen 'koudbloed' te noemen is vermoedelijk omdat ze gemiddeld minder temperamentvol zijn.
Alle robuuste (kleinere) paarden zijn gewoon warmbloed, net als alle andere (rij-)paarden al dan niet met een scheut volbloed er door. Zet er minimaal 50% volbloed door dan wordt het halfbloed genoemd.
Volbloed is alleen Engels Volbloed, Arabisch Volbloed en de 100% kruising daartussen, de Anglo-Arabier.

Persoonlijk geloof ik er helemaal niets van dat robuuste paarden minder rode bloedcellen aanmaken. De normaalwaarden voor hematocriet (het percentage rode bloedcellen in het bloed) is voor alle paardenrassen hetzelfde en ligt tussen vrij strakke grenzen (meestal tussen de 38-48%, afhankelijk van welke laboratorium je raadpleegt). Als robuuste rassen en echte koudbloeden minder rode bloedcellen zouden aanmaken, hadden DA's allang besloten dat daar dan ook aparte normaalwaarden voor zouden moeten komen.

Longcapaciteit heeft niets met hoeveelheid bloedcellen te maken. Longcapaciteit is gewoon de inhoud van de longen in liters. En die is per definitie groter bij een groot paard, dus een Belg heeft een grotere longcapaciteit dan een Arabier. Relatief gezien, door z'n lichaamsbouw, heeft een Arabier wel meer longinhoud. En ook minder spiermassa om van zuurstof te voorzien.

Dunne vacht is handig voor de koeling, maar ook op grond daarvan is traditioneel nooit die indeling gemaakt in koud- en warmbloed.

Wat inderdaad verschilt is de relatieve grootte van het hart. De Engelse Volbloed heeft het grootste hart in verhouding tot het lichaam en daardoor over het algemeen de laagste rusthartslag en het snelste herstel bij dezelfde trainingstoestand.
Maar ook dat heeft niets met de (puur kunstmatige) indeling warm- of koudbloed te maken.

Biologisch gezien zijn overigens alle paarden uiteraard warmbloedig.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:31

Als ik zo het verhaal van jouw paard zo lees. Kent hij zijn grenzen niet. Voor deze paarden moet je heel goed oppassen dat je ze niet overvraagd, want dat geven ze niet aan. Deze paarden blijven doorgaan tot ze erbij neervallen. Wil je met deze paarden endurance gaan doen dan moet je heel goed weten wat je doet. Klakkeloos je trainingsrondjes draaien maakt meer kapot dan je lief is. Altijd trainen met een hardslagmeter zodat je weet wat er in het lijf gebeurd en regelmatig tijdens de training de tempratuur meten. Geeft een goed inzicht hoe je paard reageerd op de trainingen. Succes!!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 13:24

Nee het is niet zo dat hij niet aangeeft wanneer hij moe begint te worden. Daarnaast ken ik hem goed genoeg om te weten wat hij wel en niet aan kan. Het is wel zo dat als ik van hem vraag om door te lopen op het moment dat hij moe is, dat hij het doet. In dat opzicht zou hij zichzelf inderdaad dood lopen, maar zo steek ik niet in elkaar. Moe is moe en als hij aangeeft te willen stappen, doe ik dat ook gewoon. Het is overigens geen paard dat misbruik maakt van de situatie, dus dat kan ik me veroorloven :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 13:25

Maaaaar ik ga wel met hartslagmeter rijden hoor want vind het zoiezo zeker een handig hulpstuk!