Middel tegen Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje27

Middel tegen Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:56

Wie heeft er een goeie tip om mok te behandelen?
Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat hun paard lang last heeft van mok.
Mokzalf werkt helaas niet, iemand een goeie oplossing?

Wesco

Re: Middel tegen Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:58

Mok komt vaak van binnen uit, laat eens een afkrabsel nemen door de dierenarts.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:22

Sudocreme, kun je bij supermarkt kopen bij de babyafdeling. Werkt super.

kim2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:27

Na veel verschillende middeltjes te hebben geprobeerd heb ik nu Vetaderm bij de dierenarts gehaald en ik kan nu zeggen na bijna een half jaar sukkelen(het werd nooit erger maar het ging ook niet weg)dat hij op elk van zijn achterbenen nog 1 klein plekje heeft! Hij heeft overigens nooit dikke benen oid ervan gehad...Ik moest het blijven smeren en als het toch nog terugkomt dan geeft hij me iets anders zei de DA...

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:28

hydrocortiderm, werkt erg goed! ook als de veearts het niet meer weet

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:28

inderdaad sudocreme of calendulan zalf wil ook nog wel goed werken. maar voorkomen is altijd beter dan genezen. dus zorg dat je paard altijd met schone benen op stal staat.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:29

ik heb ook geknokt met de mok maar enigste wat bij mijn paardje hielp was: om de 3 dagen wassen met betadine scrub, afdrogen en een flink wat sudocrem er op smeren, en zodra de mok zo goed als verdwenen is, 1 week lang benen afspoelen met puur zee water (gewoon uit de zee dus :P ) bij mij was het na 2 weken helemaal over!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:35

Las laatst in een topic dat iemand Ballistol olie gebruikte. Dit zijn we toen zelf ook gaan gebruiken, en verrek, mok was zo weg :j

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:40

mok moet je niet alleen van buiten af maar ook van binnen uit bestrijden.
mijn paard krijgt eens in de zoveel tijd mokcure van VSM dit zijn pillen die ik dan door zijn voer meng.
(moet wel een papje maken anders spuugt hij ze uit) ik kan je vertellen...ik heb weinig problemen met mok.
zo nu en dan een heel klein plekje maar dat is ook echt alles

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:42

ik maak mok eerst goed schoon met betadine droog maken en tandpasta mint erop Doe het al jaren en werkt tot nu toe bij elk paard ras en hoe erg het is.
Ernaast doe ik ook vaak arnica tinctuur inwendig (boterham wat druppels of door het water)

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:43

Wat werkte goed bij ons was Leg Protect creme van Primeval. Na eerst een paar weken aan de slag met betadine, mok zalf, Sudocrem, en . . ., en . . . , hoorde ik van iemand op stal dat Leg Protect heel goed was. En, ja, voor ons was de mok binnen een week helemaal weg. Succes -

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:45

Wendie1992 schreef:
ik heb ook geknokt met de mok maar enigste wat bij mijn paardje hielp was: om de 3 dagen wassen met betadine scrub, afdrogen en een flink wat sudocrem er op smeren, en zodra de mok zo goed als verdwenen is, 1 week lang benen afspoelen met puur zee water (gewoon uit de zee dus :P ) bij mij was het na 2 weken helemaal over!!

Heb geen zee in de buurt..... :):)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:47

Leg Protect v Primeval verkopen ze heeeeel veel voor mok, maar hij werkt dan ook fantastisch!
En bij de dierenarts kun je panalog krijgen, zit een antibiotica bij in dacht ik, werkt ook goed maar is wel prijzig.
Preventief smeer ik ook sudo creme of bepanthen creme

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:55

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het gewoon proberen met het 1 en als het niet helpt het ander.
Dank jullie wel!!!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:55

ik sluit me aan bij Sudocreme! werkte voor mijn paard het beste!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:00

Ik gebruik ook Sudocréme, het wordt niet echt beter, maar zeker niet slechter. Was het af en toe ook uit met betadine scrub en dan goed droog maken. Even een stipje, voornamelijk voor de tips voor de middeltjes voor het van binnen uit genezen..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:09

bij horsetopshop hebben ze geweldig spulletje. ik kreeg een fries binnen, veel te mager dus afweersysteem ook niet voldoende dus mok:
ondertussen natuurlijk afweersysteem boosten, goed (juist en voldoende) voeren, en daarbij geholpen met die zalf. moet je even op de site kijken dan vind je het wel, er zit zout in van de dode zee geloof ik!

edit: deze dus:
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... 500ml.html

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:19

Ik zou ook een afkrabsel laten nemen door de DA. Die kan je dan een mokzalf geven met antibiotica erin, specifiek voor de bacterie die de mok veroorzaakt. Dat heeft bij die van mij heel goed geholpen.
Verder regelmatig wassen met betadine shampoo of Sebomild P shampoo (eigenlijk voor honden/katten, maar kreeg het op aanraden van de DA).

En verder kun je van puur Mok tabletjes geven, zo ondersteun je het lichaam van binnenuit om het op te lossen.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:42

Deze blijf ik even volgen! :) Vandaag mok gecontstateerd bij mijn paardje, schoon en droog gemaakt en op de droge stal gezet, en ook op zoek naar het ultime middel tegen mok!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:49

Ik had een middeltje van mijn buurvrouw die bij een Paardenkliniek werkt.
Dit middeltje is eigenlijks voor honden en katten. Maar hun gebruikten het middel ook bij paardenkliniek Wolvega. Dit is een zalfje, maar werkt goed vind ik. Mijn pony liep een paar dagen kreupel door de mok, maar de kreupelheid was binnen 2 dagen weg.

Het merkje weet ik al zo niet... Dat zou ik even moeten nakijken.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:54

Ik gebruik ook sudocreme. Is het binnen een paar dagen helemaal weg.
Hydrocortiderm werkte niet voor mijn paard.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:54

Violetspray, geen pretje voor je paard maar na 2x een blauw been is de mok niet meer terug gekeerd!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:01

Puur mok in tabletvorm. Mn paard heeft het ook hardnekkig en ik ben dit nu zo een 3 weken aan het geven. Op dr 1 been is het weg en de andere al veel beter. Daarnaast smeer ik vaseline als ze naar buiten gaat om het droog te houden. Dit zorgt er ook voor dat de korstjes week worden en sneller afvallen. De homeopaat zei dat het vaak van binnenuit kwam en geef ik dus ook probiotica (groen os) bij.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:05

Calendulazalf, of uierzalf. Bij De Tuinen hebben ze uiercreme met kamille. En om de paar dagen wassen met betadine. goed afdrogen en dan de een of andere zalf erop. vaak is het ook een kwestie van verminderde weerstand.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:07

Dat ligt aan de mok (= verzamelnaam) en de oorzaak.

Als mijten de oorzaak zijn, kun je smeren met sudo, betadine, noem maar op tot je een ons weegt. Het zal niet helpen, want de mijten gaan daar niet dood van. Als alleen bacteriën de oorzaak zijn, helpt sudo, wassen met betadine, goed drooghouden goed, maar consequent behandelen is echt nodig.

Vaak is de oorzaak een combi: mijten maken de huid kapot en blijven die irriteren waardoor bacteriën de kans krijgen in de huid te kruipen. Immers dat lukt ze niet in een gezonde huid (jij hebt ook bacteriën op je handen. Geen probleem, maar een ontstekinkje kan je wel krijgen als er een wondje zit. Dit principe is hetzelfde). Van de mokcure heb ik geen wonderen gezien. De oorzaak komt van buitenaf, de gevoeligheid kán wel van binnenuit komen. Mijten hebben daar uiteraard niks mee te maken.

Igv mijten kan een huidafkrabsel uitkomst bieden. Met de nadruk op kán: als er mijten inzitten heb je zekerheid. Als er geen mijten inzitten weet je alleen dat er in het afkrabsel niks zit, maar dat geeft geen zekerheid voor de rest van het weefsel. Om mijten te bestrijden is panalog een supermiddel. Niet goedkoop, maar het werkt 100%! Verkrijgbaar via je da en eigenlijk een middel voor honden en katten tegen oormijt.

Wat voor paard heb je? Vooral bij 'harige' paarden als Tinkers en Friezen zijn mijten bijna altijd de oorzaak. Preventief 2x per jaar wassen met sebacil kan veel ellende voorkomen, maar ook hiervoor geldt dat je geen garantie krijgt.