Welke spullen moet je al hebben voor je je paard koopt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geabea

Welke spullen moet je al hebben voor je je paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 12:54

Voor je een paard koopt moet je heel veel dingen al geregeld hebben enz.
Maar hoe zit het met je spullen?
Welke spullen kan je alvast al kopen?

Ik zelf heb al het een en ander al.
En dat is dit:

Voor het paard en de spullen:

- hoofdstel full (maar weet natuurlijk niet of mijn toekomstige paard deze zal passen)
- 2 halstertouwen
- halster full (maar weet natuurlijk niet of mijn toekomstige paard deze zal passen)
- longeerzweep
- longeerlijn
- longeerbitstukje
- veel poetsspullen
- shampoo voor paarden
- lederbalsem
- vliegenspray
- hoefzalf

En voor mezelf:

- cap
- zweep
- 4 rijbroeken
- 1 thermorijbroek
- rijlaarzen
- theps
- rij schoenen
- handschoenen

Wat ik nog niet heb is bv voor wond verzorging spullen.
zijn er hiervoor ergens misschien een geheel pakket voor te koop waar alles wat je nodig zou kunnen hebben in zit?
Wand dat moet ik nog wel hebben.

(Even erbij zetten nog het gaat om een paard die 24 uur per dag buiten komt te staan in een volpension actief stal).

Zijn er nog meer dingen die ik al zou kunnen kopen?
Of ben ik al aardig op de goede weg?
;)

amyz

Re: Welke spullen moet je al hebben voor je je paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:59

Ik kocht voor mn pony destijds een halster, poetsspullen en betadinezalf. :D

Halster krijg je meestal bij het paard mee, zijn doorgaans niet de mooisten maar dan heb je in elk geval een passend halster.
Poetsspullen, tsja, is net wat je wilt. Basisspullen zijn alvast prima.
Betadinezalf zweer ik persoonlijk bij. Superspul! Heb wel iets meer dingen bijgekocht in de loop der tijd, bijvoorbeeld kamillethee omdat Biscuit er een handje van had zn hoofd te stoten en wel eens met een dik oog stond, maar in principe heb ik altijd voldoende gehad aan de betadine.

Het is gewoon een beetje zoeken eigenlijk. Als je nu een geschoren paard zou kopen is een deken wel handig bijvoorbeeld. :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:02

Belangrijkste ingrediënt heb je al geregeld, een prima stalling! Verder heb je nog een zak geld nodig :D

babyboomzs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:02

Je bent al aardig op de goede weg hoor.

Maar dingen op maat zoals haslter dekens etc zou ik pas doen als je een paard/pony hebt gevonden en de afspraak van de koop hebt gemaakt.

Verzorgingspullen wat je alvast zou kunnen hebben is

Calendula zalf
Uiercreme
Vasaline
Hoevenvet plus kwast
shampoo (al heb je die nu nog niet nodig)
Manenspray.
Betadine zalf/shampoo

Verder zou ik nog even wachten met de rest van de spullen.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:04

Ik had alleen poetsspullen toen ik mijn paard kocht. De rest heb ik later bij elkaar gesprokkeld

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:14

Ik denk dat je als je n paardje hebt vanzelf spulletjes ga verzamelen! Een goede stalling is belangrijk. Misschien nog n lijst met belangrijke telefoonnummers.... Dierenarts, hoefsmid, pension eigenaar enz!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:50

De meeste spullen heb je al en de rest kun je kopen wanneer je het paard hebt gekocht.
Je kan o.a bij Divoza een EHBO setje kopen met een aantal dingen erin die handig zijn, setje kostte rond de 17,- euro als ik het goed heb. Ik heb ook zo'n setje in de zadelkast liggen voor geval van nood.
Mocht je een uitgebreidere set willen hebben dan kun je die ook o.a bij divoza kopen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:01

Voor EHBO kun je denken aan:
Verband
Gaasjes
Watten
Betadine
Thermometer
Warte gel/ koelingsspray
Tape gewoon van de gamma handig om een hoef in te tapen bij bv hoezeer
Evt hoefzak
Schaar
Enz

Heb je al geïnformeerd naar een goede hoefsmid en evt als je dat wilt verzekering
Weet je welk voer je wilt/gaat geven
Is er bij de stal al genoeg stal gereedschap nog voerbakken kopen of al aanwezig?
Is je paard aan dekens gewend en krijg je er in dat geval de dekens bij?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:04

Ik had eigelijk al alles behalve een zadel voordat ik m'n eigen paard kocht, omdat ik dit allemaal bij m'n vorige verzorgpaarden heb gebruikt.
Misschien is het handig als je al een paar peeskappen hebt? Voor als je hem de eerste dag op z'n nieuwe stal even los wil laten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:09

dekjes zou je ook eventueel al kunnen kopen...
en het handigst is om een EHBO kit te kopen. Al zal ik eerlijk zijn, ik had alleen een paar borstels toen ze mijn eerste paard brachten. De stal was nog niet eens volledig af (nu ja man bracht haar ook 1 week vroeger dan afgesproken).
En bij mijn 2de paard hebben we bijna alles gekocht na aankoop gekocht. En nu bij mijn 3de paard heb ik eindelijk iets wat op een EHBO kit lijkt :o

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:21

zadel?
verder ben je al ver, de rest komt wel

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:07

Je hebt eigenlijk niet zoveel nodig vóór je een paard koopt :) Veel dingen kun je beter kopen als je het paard al hebt.

Wij hadden zelfs al eerder een paard dan we weiland of stalling hadden, maar dat is niet aan te raden haha :') Maar we wonen in een omgeving waar veel stallen zijn en we zijn de avond na de koop dus meteen bij een stal gaan kijken en dat was meteen een geschikte plek.

Voordat we haar ophaalden, maar al wel wisten wat voor'n type paard het was, hebben we transportbeschermers, een halster met touw en een deken voor in de trailer gehaald. Ook hadden we al wat zakken voer van Havens gekocht, brok en muesli + een Himlaya liksteen.
Ook hadden we al een afspraak gemaakt voor de tandarts, hoefsmid en dierenarts voor het enten. (Uiteraard wel een beetje tijd tussen het ophalen en al dat getrek aan het paard)

Bij m'n shetlander kreeg ik alles mee wat de pony had, dus daar hoefde ik ook alleen maar stalling voor te regelen, voer en een goede tandarts omdat haar tanden erg slecht zijn.

Als je het paard hebt + de noodzakelijke spullen, dan word vanzelf duidelijk wat je nog nodig hebt of handig vind :)