Strokorrels(voor diegene die er ervaring mee hebben/gehad)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elise89

Strokorrels(voor diegene die er ervaring mee hebben/gehad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 10:26

Beste Bokkers,

Bij mij op stal zijn we aan het kijken voor nieuw stal vulling en strokorrles lijkt ons naar wat we lezen ideaal.
Alleen ben ik toch benieuwd naar wat recentere ervaringen, omdat het meeste wat ik lees al verjaard is(meestal uit 2008).
En dan heb ik nog een vraag voor diegene die het weten: Zijn rubber tegel echt nodig voor deze stalvulling :?

Ik lees het graag wat jullie mening over strokorrels is.

Gr. Elise :)

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:05

hallo,

wij hebben strokorrels in de stallen!
Werkt echt fantastisch!
Het neemt perfect vocht op, en je hoeft alleen maar de mest eruit te scheppen, soms even iets erbij gooien!
Op een gegeven moment word het een heel groot dik plak, dan heeft het al het mogelijke vocht opgenomen, dan kun je het beste de stal helemaal uitmesten en weer een nieuwe laag erin gooien.
Maar het blijft gemiddeld 2 tot 3 maanden in de box liggen bij ons, en dan strooien we af en toe wat bij om de laag aan te vullen!
wij hebben geen rubbermatten eronder. het ligt bij ons gewoon op het beton.
ik hoop dat je er wat aan hebt! :D

lovehaffie

Re: Strokorrels(voor diegene die er ervaring mee hebben/gehad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:08

Even een 2 vraagjes ook van mijn kant als het niet erg is :o

Hoe zit het met afvoer? Wat is het verschil met bijv. Vlas?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:15

Er loopt een topic over de ervaringen met strokorrels
[VSW] Stro-korrels?
Daar zitten mensen die rubber tegels hebben ,maar ook mensen die dat niet hebben.

Houdt er wel rekening mee dat de ene korrel de ander niet is ;)
Zelf gebruik ik ook strokorrels, heb in 1 stal rubber maten liggen, in de andere 3 niet. Ik ben begonnen met strokorrels van strokorrel.com . Daar ben ik heel snel vanaf gestapt. het zijn wel de goedkoopste in aanschaf, maar in gebruik niet (neemt niet veel op, wordt snel vies..). Daarna korrels van Zeolite gehad, erg tevreden over (in 2 van de stallen (zonder rubber) hoefde ik pas na 6 weken bij te strooien, de andere 2 paarden zijn een stuk viezer, na een kleine 2 weken al bij strooien, maar vergeleken bij gewoon stro of vlas is het al een hele verbetering).
Helaas kon mijn leverancier de laatste keer niet snel genoeg leveren en heb ik nu korrels van Strovan. Ook daar ben ik tot nu toe erg tevreden over, maar kan pas over een paar weken echt oordelen.

Aangezien het gewoon stro is, is afvoeren geen enkel probleem. Het composteert makkelijk en hier haalt de buurman het op om over zijn land te strooien, hij vind het erg prettige mest!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:30

Ik lees even mee met recente ervaringen. Ik ga ook op strokorrel over en ga zelf wel rubber matten gebruiken.
Geen idee of het echt nodig is, maar ik doe het wel omdat ik ze toch heb. Tot nu toe is mijn ervaring met rubber matten wel dat je ze regelmatig even weg moet halen en eronder moet schoonmaken / de matten moet afspuiten ivm de urine lucht en de urine vreet in je betonnenvloer (tenzij die geïmpregneerd is).

Elise89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 11:31

@tjoepatjoep: geweldig om te horen dankje, scheelt ons weer maten kopen :D

@Donja : ik zal even kijken dankje, ook bij jou een positief bericht, geeft me goede hoop haha, over zeoliet lees ik vaker dat de levering minder is en over Stovan hoor ik veel goede berichten:)

Ik ga even verder neuzen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:13

Bij ons op stal staan er een paar paarden op.
Maar om eerlijk te zijn vind ik het er niet uitzien en heel vies ogen.
Hun hadden we eerst matten onderliggen, maar binnen de kortste keren stond je te soppen in de stal. Nu zijn de matten eronder vandaan.
Het ligt er nu nog geen 2mnd in maar ik krijg niet de neiging om m'n eigen paardje er ook op te zetten.

Kijk het mest wel ideaal! En je hebt veel minder op de mesthoop liggen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:43

@ kiki: staan die paarden er de hele dag op, of staan ze ook veel buiten? En waren het paarden die ook al 'viezeriken' waren met hun vorige stalbedekking, of niet?
Ik denk dat dat nl. ook wel scheelt?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:20

Paarden gaan 'smorgens al op tijd naar buiten en komen pas aan het einde van de dag weer op stal.
Een van de paarden plast liever niet buiten nu het kouder is, dus daar gaan de sluizen open zodra ze binnen komt. En idd midden in de stal.
De grootste viespeuk, daar ligt het altijd overal. Loopt ook alles uiteen..... Maar bij hem is de stal het minst nat van de 3....

Nu zeggen ze ook dat je het erge natte opzij moet leggen zodat het kan drogen. Dan kan je het later erweer bij gebruiken. Maar het droogt ook amper hoor!
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 15-12-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 13:23

Nou ik ga wel voor strokorrels die van StroVan:) hoor ik namelijk veel goede dingen over.
Mijn paard is ook best vies in zn stal, plast liever ook binnen, maar ik ga het gewoon proberen.
Niet geschoten is altijd mis :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:26

Ik moet wel zeggen dat ik niet meer precies weet welke strokerrels hun gebruiken

Elise89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 13:33

Ja er zijn er best wat, maar deze spreekt het meest aan:)
Ik ga het merke:p

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:06

Ik heb vandaag mijn eerste pallet Zeolite strokorrels besteld en ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:41

Had het even nagevraagt, maar hun hebben ze van "Groei Natuurlijk".

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:06

Ik heb het een aantal jaar terug ook gebruikt.
De stallen bleven hartstikke droog. Nadeel vond ik dat het er niet schoon uitziet en dat is puur door de kleur (bruinig).
Als ik nieuw vlas in de stallen doe, of ik strooi stro op, dan ziet het er zo 'lekker' uit.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:48

we hebben het gebruikt. Het beviel matig.
Hoe meer vocht het opneemt hoe dikker de bodembedekking (bij ons gewoon op beton trouwens). Ik vond het uitmesten meer werk. We hebben er ook een speciale, meertandige mestvork voor gekocht. Je moet de mest eruit zeven met de vork (want anders neem je te veel strokorrel mee, dat is natuurlijk zonde).
We moesten best vaak bijvullen trouwens, het is ook duurder dan stro.
Ik vind stro er ook frisser uitzien, strokorrels worden inderdaad (donker)bruin.
De hele stal leeghalen is erg veel/zwaar werk omdat er dan een hele koek in ligt.

Nu hebben we vlas, en ik vind dit niet beter of slechter dan strokorrels.Ook even duur ongeveer. Hoe zou zaagsel met stro erop bevallen??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:03

Uitmesten vind ik juist makkelijker. Drollen en natste plekken eruit en even omgooien en aanharken en dan hebben ze weer een mooie bodem. Het verteerd ook snel. Alleen ga ik als mijn zeoliet op is een ander merk proberen. Ik heb even gevoeld en het voelt toch wel wat vochtig aan. Hebben andere daar ook last van?

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:09

Even een vraagje. Sinds kort staan de paarden bij ons ook op strokorrels, maar het ligt er nu 3 weken in en we hebben al moeten bijstrooien omdat het te nat werd. Maar is het de bedoeling dat je echt alles door elkaar moet halen bij het uitmesten of trek je enkel de bovenste laag wat recht??

Hier bevalt het dus niet zo heel goed..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:15

je moet alleen de bovenlaag losharken zodat het vocht naar de bodem daaronder kan.
Eerst waren wij zeer tevreden over de strokorrels, maar op de langere termijn niet meer zo...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:51

Donja schreef:
Er loopt een topic over de ervaringen met strokorrels
[VSW] Stro-korrels?
Daar zitten mensen die rubber tegels hebben ,maar ook mensen die dat niet hebben.

Daarom hier een slotje.