Iets om de modder in de wei op te vullen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissAmazone

Iets om de modder in de wei op te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:17

Hoi Hoi,
mijn pony staat 24/7 buiten en aangezien het nu zoveel regent is het zand om haar stal heen een grote gladde blubber zooi geworden. Ik had afgelopen zomer het stuk voor de stalopening al extra betegeld, met het ook op de winter maar toch zijn de gedeeltes om de tegels blubber.

Nou is mijn vraag is er iets wat (desnoods voor 1 winter) dat die gaten kan opvullen? Dus een houtkrul, schors of weet ik veel wat. Maar wat niet glad word door de regen. het is van zichzelf een soort kleigrond bij de stal. Draineren is geen optie.

Alvast bedankt

kaetifeng

Re: Iets om de modder in de wei op te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:20

Dit wil ik ook graag weten, voor het paadje vanaf mijn stal naar het voetpadje door mijn tuin. Tegels liggen al klaar, maaar helaas is het nu waarschijnlijk te nat om te betegelen....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:24

Ik hjeb een stuk van 4x 10 bestraat. dat probeer ik een beetje schoon te houden zodat ik er ook hooi op kan gooien. 2 jaar geleden had ik dit nog niet en was het een drama met die modder en met de sneeuw kwam 1 van mn paarden niet naar buiten met dikke stalbenen als gevolg. Nu staan ze lekker buiten en genieten van elke zonnestraal met droge voetjes!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:34

ja mijn stal ik betegeld en voor de opening ik geloof 3x3 meter ook. Dus droog staan en eten kunnen ze altijd. Veel stukken van de wei zijn ook niet drassig maar ja, hij moet wel iedere dag tig keer die stal in en uit. Dus daaromheen is het erg belopen.

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:47

houtsnippers

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:49

tavalier schreef:
houtsnippers

Dat zou ik niet doen: houtsnippers gaan snel rotten en geven daardoor een grote bende, en ze zijn nog relatief glad ook als ze op het harde worden gelopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:15

Geen hout o.i.d. gebruiken , dat werkt eventjes maar als het gaat rotten wordt het probleem alleen maar groter.

Het werkt het beste om vanuit je stal eerst een mooi ruim pleintje van tegels o.i.d. te doen , en dan daar weer aan vast een zandpaddock ter grootte van minimaal een grote volte , en daar dan weer aan vast de toegang naar de wei. Als het dan al te nat is kunnen ze zich nog prima vermaken op het zand en de bestrating.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:03

Houtsnipper is geen goed idee. Ze geraken vast in de straal en veroorzaken bleinen.
Ik weet niet wat je kan gebruiken om op te vullen, er zijn veel mensen die met dat probleem kampen maar er is nog niet echt iets op gevonden bij mijn weten.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:06

Ophogen met geel of wit zand.
Maar dan zit je ook in droge tijden met dat zand, dat krijg je niet zo maar weer weg.
Bestraten blijft de mooiste oplossing....

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:11

En puin storten? Ik weet helemaal niet of dat kan als het nat is hoor, maar ik heb het hier nog niet voorbij zien komen. Mijn tante heeft het aan het begin van het weiland liggen en dat gaat super :j

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:16

Ik wou eerst ook houtschors leggen maar omdat als het veel regent er een plas van 40 cm diep vormt lijkt dit ook niet zo handig. Wij gaan waarschijnlijk gewoon een berg met zand storten, en zorgen dat het wat hoger ligt zodat er ook geen plassen kunnen vormen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:33

Wij hebben ook een berg met geel zand als noodoplossing. helaas is het zo nat dat zelfs daar in de
inmiddels platgetrapte stukken plassen water gaan staan.
EN ze zuigen zich dan helemaal vast.
als je eenmaal met geel zand begint moet je dus steeds weer op blijven hogen.

het beste is denk ik dit even uitzingen, en daarna toch een groter stuk straten.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:55

Wij zinken momenteel ook weg bij de inloopstal, dus ben overal volop aan het zoeken naar oplossingen zodat we volgend jaar beter voorzien zijn. ;)
Bij het bestraten met welk soort tegels,... doen jullie dit?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:24

* even een stipje.

Wij hebben ook een paddock die verschikkelijk is. De paarden staan daarom op het land, dan land maar stuk, ze moeten niet de hele dag tot bijna hun knieen in de drap staan!

Wij denken ook aan bestraten, maar dan wel met grote tegels, van beton, want kleinere tegels gaan kantelen.
Nu nog zand erop storten wachten we mee, eerst maar bestraten als het weer droog is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:27

Je zou de grond daar eigenlijk moeten omspitten,het water kan niet weg omdat de ondergrond erg hard is.
In mijn weiland is het hetzelfde en zou omgespit moeten worden.
Ik weet niet hoe groot het stuk is bij jou TS,maar een klein stukje zou je met de hand kunnen omspitten.
Ik spit altijd een stukje om op de plek waar de zadelkasten staan,en het helpt écht.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:31

Spoenk: Wij hebben dat met tweedekeus rundveeroosters gedaan. Ideaal vind ik zelf.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:47

Het was hier weer wayt droger maar nu is het weer een modderbak.... bah bah bah. Ik kan niet uitmesten, kom met de kruiwagen niet door de bagger heen. Gelukkig heb ik een stukje bestraat. dat is echt top!!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:20

Lijkt wel of het ook maar blijft regenen, bij 1 wei kan ik op bepaalde stukken niet met me jodhpurs door de wei heen, anders komt de modder erin, moet perse regenlaarzen aan.
Bij de wei van mijn pony heb ik een stuk extra bij de stal bestraat, daar hebben we grindtegels liggen maar dan omgedraaid, dus met de grindkant op de grond zodat ze niet glad worden als het regent. Blijft goed liggen. Hoop maar dat het snel gaat vriezen, dan maar een harde grond, lekker met de ploeg erdoorheen om de diepe stukken eruit te rijden.