paard wordt lui van veel buiten te staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

paard wordt lui van veel buiten te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 14:26

Ik heb sinds een half jaartje mijn paarden aan huis staan, en kan sindsdien dus ook zelf beslissen wanneer en hoelang ik mijn paarden buiten zet!
In het begin reed ik niet veel wedstrijden (door de verhuis etc), en stonden alle paarden van 's morgens tot 's avonds laat buiten, en ééntje die echt niet graag naar binnen gaat zelfs 24/7 buiten.
Bij alle paarden ging dit goed, en merkte ik geen problemen.
Maar, vanaf dat ik terug wedstrijden begon te rijden, merkte ik dat één van m'n paarden echt helemaal veranderd was tegenover vroeger! Vroeger was ze heel kijkerig en kon ze heel erg fris zijn, vooral met springen, echt naar de sprong toe lopen etc, ik moest haar alleen maar een beetje tegenhouden. Sinds ze dus bij ons thuis staat, is die merrie helemaal veranderd! Ze is nu wat "lui" geworden, ik krijg haar moeilijk vooruit en actief in de training. Springen thuis doet ze nu voorbeeldig, niks geren meer, mooi wachten. Buitenrijden gaat super! Kon ik vroeger met haar asboluut niet aan. Probleem is, dat ze op wedstrijd vroeger gewoon super liep en ik gewoon maar moest "volgen" zeg maar (springwedstrijden wel te verstaan), maar sinds ze bij ons thuis staat, moet ik haar echt anders rijden. Ze wil echt niet meer vooruit, ik moet heel de tijd met heel veel been rijden etc en het gaat helemaal zo vlot niet meer! Als ik 2 parcours op een dag moet rijden, merk ik wel dat ze bij het 2e parcours (vreemd maar goed) meer energie heeft en meer vooruit is dan in het 1e parcours?! Net of ze moest even wakker worden!

Ik wil graag mijn "fris" en actief, en vooruitdenkend paard terug natuurlijk! Nu vroeg ik mij af of dit door de vele weidegang zou komen? Ik merk nu wel, dat wanneer ik ze de dag voor ik wedstrijd heb maar een uutje buiten laat, en voor de rest op stal laat, ze veel frisser en fijner is op wedstrijd dan wanneer ze op de wei is geweest de hele dag. In de training net hetzelfde, als ze niet naar buiten is geweest omdat het weer te slecht was ofzo, dan is ze veel aangenamer te rijden.

Voer opdrijven is geen optie (eventueel wel van voer veranderen), ze krijgt nu zoveel hooi ze opkan en daarnaast ook nog eens 4 scheppen sports-fit en een grote halve schep Gold van Pavo. Ik denk niet dat ik meer "kan" geven om gezond te blijven?

Heeft iemand van jullie dit ook gehad? En is er een andere verklaring/oplossing dan gewoon minder weidegang geven?

joyce B

Re: paard wordt lui van veel buiten te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:49

Logisch dat ze meer energie hebben om te sporten als ze die energie er buiten nog niet uit hebben kunnen lopen. Als het niet aan de hoeveelheid krachtvoer ligt, en ook niet aan de hoeveelheid grazen (in de paddock na een dag, net zo "lui" als in de wei) dan zou je kunnen overwegen om de dag voor de wedstrijd je paard minder lang buiten te laten zodat je toch fijn kan rijden. dan na de wedstrijd weer lekker naar buiten de hele dag, en met trainen gewoon proberen te trainen op scherper maken zodat je op den duur deze "kunstgreep" niet meer hoeft toe te passen...

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:01

Ik vind het ook logischer dat ze frisser zijn als ze de hele dag op stal staan. Maar is dit dan nu de oplossing? Stress of frisheid is een verkeerde energieleverancier. Ik vind dit eerder een rijtechnisch probleem, voorheen kon je makkelijker "meeliften" nu moet je er meer aan gaan rijden. Vooral als je verder komt in de springsport is het belangrijk dat je haar goed aan de hulpen hebt tijdens het parcours en uiteindelijk kom je jezelf tegen als je alleen maar hoeft mee te gaan met je paard.
Je zult je trainingsstijl aan moeten passen aan de veranderende situatie.

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:07

Ik ga mee met eldie. Je zou haar inderdaad op de dag van de wedstrijd binnen kunnen houden, maar eigenlijk moet ze natuurlijk altijd hetzelfde op de hulpen reageren. Fris of niet fris, moe of niet moe, jij bepaald haar lopen. Ik denk ook dat je het in de trainingsstijl moet zoeken.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:16

Ik persoonlijk denk niet dat dat er echt mee te maken zal hebben( het langer buiten staan) waarschijnlijk ben je ook anders gaan voeren nu je thuis staat! (een andere brok oid) Ik vind overigens 4 1/2 kilo krachtvoer in combinatie met onbeperkt ruwvoer aardig wat, dus ik zou idd niet meer gaan voeren! Je zou bij de GGD ook een bloed onderzoek kunnen doen, daar kan je veel uit opmaken, wat de eventuele tekorten ( of juist te velen) zijn van je paard!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:23

ik vind het onzin dat een paard dat 24/7 buiten staat niet genoeg energie heeft,denk eerder dat het bij jou ligt en je paard nu dus ontspannen en relax is.al mijn paarden lopen dag en nacht buiten en zijn allemaal lekker fit en heel ligt aan de hulpen en zeker niet lui,krijgen niet eens krachtvoer.en heb verschillende rassen met veel en weinig bloed(en daar ligt het ook niet aan).

ook ik vind 4,5kg krachtvoer heel wat.misschien kun je musli en bv haver voeren
maar zeker niet je paard gaan opsluiten omdat hij anders niet allert genoeg is

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:01

Rijtechnisch ben ik mezelf al helemaal aan het veranderen, geloof me! Ik reed vroeger zonder been, omdat ze dan gewoon op "ontploffen" stond, terwijl ik dat nu leer wel te doen.

Ik bedoel gewoon een "fris" paard te hebben dat gewoon erg voorwaarst denkt. Nu wacht ze eerder af. Ik denk niet dat het het "frisse" is dat ze kwijt is als ze buiten kan, omdat ze bijvoorbeeld, wanneer ik een 2e parcours op wedstrijd rijd, wel "fris" is. Het lijkt wel of ze het ergens mentaal niet leuk vind ofzo, alsof ze er mentaal "doodser" van wordt ipv frisser!
Lijkt mij niet logisch, en bij mijn andere paarden is het net omgekeerd, maar bij haar gewoon niet! Ze is veel "speelser" in de omgang wanneer ze buiten komt en ziet er gelukkiger uit, maar ze lijkt daardoor gewoon haar "fun" in het rijden verloren te hebben? Of klinkt dat stom?

En is er idd een bepaald voer waar ze explosiever van worden? Ik geef nu pavo sports-fit en gold, maar dat lijkt dus niet echt veel verschil te maken :).

Nog even for the record: het is dus niet dat ik ze binnen wil houden ofzo, ik doe het nu ook niet zo, alleen bij slecht weer en de dag van de wedstrijd blijft ze nu idd binnen. Ik vraag me gewoon af of dit "normaal" is en of ik er wat aan kan doen. Ze staat trouwens ook niet op een "gras" wei, de weides waren vorig jaar niet bemest en zijn niet fel gegroeid, dus het is niet dat ze te veel gras eet ofzo. Ze krijgt wel altijd hooi op de wei de hele dag door.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:05

Mijn berijdpony staat op een paddock paradise en die is van nature ook erg rustig, kijkt nergens van op. Dat ze was minder op conditie is dan een normaal paard heeft te maken met haar gezondheid.

Ik vind het juist wel fijn. :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:21

Ik denk niet dat het door het buiten houden komt. Ik heb ze hier ook zoveel mogelijk 24/7 buiten, maar merk op wedstrijden geen verschil. Als ik al verschil merk is dat ze veel fijner in hun lijf zijn, omdat ze veel meer beweging krijgen.

Weet niet meer wie het zei maar 4 scheppen muesli (sportfit van pavo is muesli) is geen 4 kilo hoor. Een schep is ongeveer 700 gram!

Misschien dat ze iets te kort komt, of wormen heeft of iets dergelijks.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:52

Ik heb een paard dat duidelijk verschil laat merken onder het zadel, naar de hoeveelheid dat hij buiten komt/staat. In de wei verbruikt hij veel energie, door als een idioot rond te rennen, te dollen ect. Ik kan echt heel goed merken dat hij, als hij een dag niet naar de weide is geweest hij veel meer energie heeft tijdens het trainen. En eigenlijk is dat ook wel logisch.

Ik had graag gezien dat hij wat minder energie gebruikt in de wei en wat spaart voor de training, maar helaas :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:17

Het paard heeft nu gewoon ook een leven naast het werk , en daar gaat toch een deel van de energie heen :)

Een paard wiens leven in het teken staat van rijden die zal daar zijn plezier uit moeten halen en zijn energie in moeten steken.

Een paard dat een eigen leven op de wei gegund wordt die kan daar zijn plezier uit halen en zijn energie in stoppen , en heeft het rijden gewoon minder hard nodig :)

Het is niet voor niets dat veel sportruiters hun paard liever veel ophokken...in de wei krijgen ze maar blessures , worden ze vies , krijgen een grasbuik en worden lui :P

Wanneer je paard een leuk eigen leven heeft als jij er niet bij bent dan zie je vaak dat het in eerste instantie niet zo'n enorme behoefte heeft om aan het werk te gaan , maar als je het leuk maakt leven ze wel weer op , dat kan ook het grotere enthousiasme in het 2e parcours verklaren :)

Jouw bezigheden hebben gewoon meer concurrentie gekregen van het dier haar eigen bezigheden die een stuk interessanter zijn geworden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:28

vroeger was het rijden haar uitlaatklep, en nu kan ze op de weide haar ei kwijt.

nog maar eens een voorbeeld wat het op stal houden als effect kan hebben op het "karakter" van een paard.

wat betreft het voer je zou wel eventueel anders kunnen gaan voeren, opbouwen naar de wedstrijddag toe. Maar je hoeft je nog geen zorgen maken dat je teveel voert. Sportsfit weegt idd geen kilo/schep. Dus 2 dagen voor wedstrijd kan/mag je gerust nog een schep extra geven.
Ikzou zelf in jouw geval wel de dag voor wedstrijd enkele uren minder lang buiten laten en de dag zelf pas bij thuiskomst nog even op de weide laten...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:02

en met de koude dagen buiten verbrand ze natuurlijk meer energie om haar lichaams temp te reguleren, dit kost ook energie, dus of iets meer uur op stal of iets voeren met hogere waardes zou kunne helpen en anders misschien over een tijdje toch maar even de DA langs laten komen, zou het iets met leeftijd te maken kunnen hebben denk je ? is ze misschien iets meer volwasse geworden en is de jeugdigheid iets minder dan voorheen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:20

Steph1989 schreef:
Rijtechnisch ben ik mezelf al helemaal aan het veranderen, geloof me! Ik reed vroeger zonder been, omdat ze dan gewoon op "ontploffen" stond, terwijl ik dat nu leer wel te doen.

Kan het zijn dat daar je probleem ligt? Je hebt al die tijd eigenlijk je been eraf gehouden, omdat ze van zichzelf al voorwaarts was. Niet de goede manier, ook een voorwaarts paard dient te leren wat kuithulpen zijn en dient daarop te reageren, uit zichzelf naar voren gaan omdat je letterlijk de handrem wat lost is niet de bedoeling. Mss opnieuw aanleren dat ze op je been moet reageren?
Blijkbaar was je paard voorheen alleen zo actief omdat ze veel op stal stond. Nu ze hele dagen in de wei staat, blijkt het opeens helemaal niet zo'n voorwaarts paard te zijn. Verkeerde karakter inschatting?
Onze merrie is wel een (echt) voorwaarts, heet paard. Ook als ze hele dagen in de wei staat, wat dus altijd het geval is.
Mocht ze onverhoopt toch een dag niet of heel kort in de wei staan, blijft ze hetzelfde, hooguit ietsje frisser de eerste 15 minuten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:46

Mijn paard was vroeger ook nogal heet en vaak moeilijk bij het rijden.
Sinds 1.5 jaar staat ze thuis en samen met een ander paard staan ze eigenlijk altijd buiten. Nu alleen in de winter zet ik ze 's nachts wel binnen.
De eerste maanden heb ik niet teveel verandering gemerkt, maar zo na een vier à vijf maand, is ze wel helemaal veranderd. Ze is veel rustiger geworden, meer relaxed. Met springen trekt ze er ook niet zo gretig meer op aan (behalve bij crossen), en voor dressuur is ze ook luier geworden/
Denk dat die wel normaal is, aangezien een paard dat buiten staat, ook kan bewegen wanneer het wil. Ze gaan zoveel overtollige energie niet meer hebben.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:41

Dankje wel voor de reacties :). Ga dan idd iets meer eten proberen te geven voor de wedstrijd. Ik dacht altijd dat 4 à 5 scheppen echt wel veel was, wat het ook was! Heb ze nu van het weekend de dag voor de wedstrijd nog maar een halve dag buiten gezet, en op de wedstrijd dag zelf niet (we waren ook heel de dag weg dus het kon ook niet). En het was al wel beter! Moet ook wel zeggen dat ik de laatste 2 weken veel minder heb kunnen rijden (reed vroeger bijna elke dag), en nu lijkt ze het rijden ook wel leuker te vinden.
Ze is idd al wat ouder aan het worden, ze is nu 12. Misschien heeft ze idd, nu ze buiten staat, niet meer zoveel behoefte aan "trainen". Uiteindelijk kent ze haar job ook wel wat springen betreft!

@ Coberlina: het valt idd heel hard op hoe zo'n paard kan veranderen door vaker buiten te komen! Mijne was vroeger echt heeeeeel kijkerig, en soms echt heet en lastig doen. Sinds ze thuis staat doet ze dit NOOIT meer, veel relaxer. Op zich wel goed, maar dat voorwaarts, voornamelijk bij het springen dan, had ik toch ook wel graag :).

Ohja, heb nog een ander paard dat letterlijk 24/7 buiten kan (haar stal staat open en grenst aan de weide). En die is echt niet rustiger geworden bij het rijden! Integendeel :D, ze is al 14 maar sinds ze zo buiten staat is ze gewoon veel gezonder en gelukkiger geworden. Stond vroeger altijd te mager, last van maagzweren etc...

Snap dus echt wel dat het voor een paard beter is zoveel mogelijk buiten te komen, maar uiteindelijk houden we ze wel voor "onszelf", en in mijn geval dan toch wel voor de sport...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:45

Nou ik vind 4-5 scheppen echt veels te veel eerlijk gezegd hoor :=

Naar mijn mening kun je dan beter overstappen naar wat beter voer zodat je gewoon 2x per dag een schep geeft ofzo , al dat krachtvoer verteren kost ook aardig wat energie :P

Het wat ouder worden zal ook wel meetellen :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:48

ach je paard gaat er niet van dood door eens een halve dag binnen te staan hoor. Als ze voor de rest altijd al buiten staat, heeft ze toch een super leven! Er zijn paarden die 24/7 op stal staan en nooit een weide zien..

Ik had het ook wel graag dat mijn paard meer voorwaarts was (ipv nu meer zelf te moeten werken :+ ), maar als ik zie hoe gelukkig ze is door gewoon maar buiten te kunnen staan, dan is het me wel waard :)

De dag van de wedstrijd blijft ze al wel eens op stal, aangezien het nu met die modder niet zo fijn is als je net benen en staart gewassen hebt :+