Vraagje over onbeperkt hooi Fjord bij 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Vraagje over onbeperkt hooi Fjord bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 00:22

Ik heb een vraag over het bijvoeren van paarden die 24/7 buiten staan met schuilstal. Mijn Fjordenmerrie staat wegens omstandigheden nu alleen nog maar met een grote KWPN ruin van 1,76. Bij droog weer zetten we ze op het weiland, maar 's nachts en bij veel regen staan ze samen in de bak + een stukje weiland waar na de vele regen logischerwijs nog weinig van over is. Ze weegt zo'n 450 kilo (volgens het meetlint, maar wil haar om dezelfde reden als het openen van dit topic laten wegen), wat zou betekenen dat ze ongeveer 9 a 10 kilo hooi per dag mag eten, als ze daarnaast dus niet ook nog op de wei staat. We geven het hooi in een groot hooinet met hele fijne mazen, maar de grote KWPN'er heeft uiteraard veel meer nodig dan mijn Fjord. Ze krijgen nu samen een baal per dag, mits ze dus niet op de wei staan overdag, in dat geval iets minder. Toch lijkt mijn Fjord nu wat aan te komen, waarschijnlijk eten ze gewoon evenveel van de baal wat zou betekenen dat ze per paard zo'n 12,5 kilo hooi per dag binnen krijgen aangezien de balen die ik heb liggen zo'n 25 kilo per stuk wegen.

Vooropgesteld vind ik een beetje aankomen niet erg zolang ze gelukkig is, apart zetten is dus absoluut geen optie. Zodra ze weer dag en nacht het weiland op gaan krijgt ze een graaskorf om en is het probleem opgelost, maar misschien zijn er mensen die hetzelfde probleem ervaren en hier een creatieve oplossing voor hebben gevonden?

Ik plaats dit bericht bewust niet in het 'Fjordenhoekje' omdat ik me kan voorstellen dat mensen met andere koudbloeden/snel dik wordende paarden hetzelfde probleem hebben.

Ik ben benieuwd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:30

Ik hád dit probleem. Mijn IJslander zweefde afgelopen zomer op het randje van hoefbevangenheid, stond toen ook met grote paarden (2 stuks) op een paddockje met een deel van het etmaal weidegang en waar, zeker in de winter, onvoorstelbare hoeveelheden hooi werden gevoerd. Op dat paddockje had hij de keuze uit: vreten of zich vervelen.

Heb 'm verhuisd, waar hij nu staat wordt momenteel onbeperkt (voordroog)hooi gevoerd, hij staat in een kuddetje met paardjes die ongeveer even groot zijn als hij. Nu het erg zompig is kan hij ook kiezen uit vreten of zich vervelen omdat ze samenklitten op de verharde stukjes (vandaag heb ik 'm overigens in de blub gespot met een vriendje, ze waren naar grasjes aan het zoeken) maar over het algemeen is er meer te doen: beetje heen en weer sjouwen van de ene activiteit (hooibak, gras, water, eikeltjes zoeken enz enz enz) naar de andere, beetje klooien met de andere ruinen enz. Hij is er inmiddels afgevallen *\o/*

Dus ik vrees dat je je fjord meer activiteit moet gaan aanbieden op de één of andere manier. Niet zozeer qua belast werk maar meer variatie dan hij nu heeft op een saai stuk zand.

Teteltee

Re: Vraagje over onbeperkt hooi Fjord bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 00:48

Ja daar heb ik ook al aan zitten denken, het is nog niet erg genoeg om te verhuizen en sowieso is de plek waar ze nu staan echt fantastisch, maar misschien moeten we toch meer land aan de winterkant bijgeven. We hebben nu een stukje weiland dat aan de bak grenst afgezet zodat ze niet alles stuklopen, maar ze zou veel meer te doen en te ontdekken hebben als we het hele wintergedeelte gewoon open zouden zetten. Daar staat nog een ietsiepietsie gras (veel te weinig om dik van te worden), er zijn plassen, heuveltjes, blaadjes, takjes, de weg met veel voorbijgangers.. Misschien dan toch maar het land opofferen, zodra het weer beter wordt gaan ze toch naar de zomerweide aan de overkant van de weg.. Sowieso zijn we op zoek naar nog 1 of 2 paarden erbij, maar er zijn weinig mensen die hartje winter op zoek zijn naar een plek waar hun paard heel de dag buiten staat. Het feit dat ze nu alleen met die KWPN'er staat is overigens ook een reden waarom ze nu minder beweegt, de KWPN'er kan slecht alleen zijn dus totdat we een paard erbij hebben kan ik niet met haar het bos in. Tel daar een modderige bak bij op en je begrijpt dat ik zelf ook niet veel kan doen om haar beweging te geven.. In ieder geval bedankt voor je reactie, gelukkig beheren we het terrein zelf dus ik kan in alle rust gaan puzzelen met routes en manieren van vermaak ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:55

Om je wei wat te sparen kun je ook een pad maken, waarlangs je paard naar een gebiedje met takjes en grasjes enz. kan wandelen. Kwestie van even paaltjes prikken en lint spannen. Als je dan een soort paddockje maakt waar ze kunnen scharrelen, en dan bijvoorbeeld een pad naar de heuveltjes en nog een pad weer terug naar waar ze nu staan hoef je niet je hele wei op te offeren. Bovendien zijn ze dan die paden aan het afwandelen om steeds wat anders te doen en zijn ze dus aan het lopen. Beweging = afvallen. En je paard krijgt nog eens een mentale stimulans ook.

Meer paarden erbij zou wel meer beweging zijn, met z'n tweetjes ben je toch minder in beweging dan als groepje.

Succes in elk geval :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 01:02

Ja precies, een soort paddock paradise idee. Op zich heel logisch, maar we zijn pas sinds een week of 2 met 2 paarden over (de rest is verhuisd) dus we (de andere eigenaresse en ik) moeten nog even ontdekken wat de beste mogelijkheid is met ons terrein voor 2 paarden i.p.v. 4 paarden en 2 pony's.. Morgen maar eens in de weer met paaltjes en lint!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:07

Als je toch paden gaat maken: misschien meerdere hooistations inrichten. Dus niet 1 groot net maar meerdere kleine netjes, verspreid langs je pad.

Coole fjord heb je trouwens :D

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 01:14

Dankje :D En jij een mooie Ijsco! Het hooinet hebben we zelf gemaakt van een aanhangwagennet (is dat een woord?) en kostte heel weinig, dus daar zouden we er best nog één van kunnen knutselen. Kunnen we straks in de advertentie 'plekje in paddock paradise' zetten i.p.v. wie wil zijn paard een modderkuurtje geven :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:15

Dank je wel, dat vindt hij zelf ook :P Zo'n aanhangwagennet kun je ook door de helft knippen, dan heb je alweer 2 kleinere netjes :D

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 01:42

Ja idd.. Genoeg te doen morgen! :+

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 01:25

Nou de hele winterkant is inmiddels weer open, alleen vannacht en morgen laten we de bak even dicht zodat ze tijdens te zware regenval morgen niet alles in 1 dag stuklopen, als het zaterdag weer wat droger is mogen ze er weer op. Tatjana (zo heet m'n Fjordje) was meteen al veeeel meer aan het lopen! Naar de plassen, naar de blaadjes aan de rand van het terrein, naar de automatische drinkbak.. Stukken beter dus! Morgen komt er een extra hooinet bij!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:42

Mooi zo, fijn dat 't goed gaat!