Schoft van mijn pony kapot ! niets helpt !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirellylover

Schoft van mijn pony kapot ! niets helpt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:10

Heeii,, :D

Ik heb een probleem met mijn E pony, ik hem nu 2 jaar. en elke winter heeft hij zijn schoft kapot !
gewoon 2 flinke sneeën. We hebben het zadel gecheckt, en je zou kunnen zeggen dat het komt door het deken, maar dan zouden er toch geen snee in komen ?

We denken dat het komt van het hekwerk dat hij bij een andere wei het gras wil pakken en dan ineens terug gaat met zijn hoofd en dus zijn schoft stoot aan het hekwerk. (hout)
ik weet ook niet of dit wel klopt.
We hebben er de Dierenarts bijgehaald maar hij gaf antibiotica en zalf enzo, maar dan verhelp je dus alleen het gevolg. Maar ik wil de oorzaak aanpakken :j
We hebben de schoftbeschermer gebruikt en ook die helpt helemaal niet !

ik weet het niet meer.. ik heb iedereen zijn schoft laten zien in de winter en iedereen zei wel wat, maar niets hielp.. ik heb toen maar even een winterstop gehouden. en toen zaten we net een beetje in oktober en was het een beetje mooi geheeld en nou begint het weer.. hij heeft er echt last van ..

weten jullie iets.. ?

Groetjess

Anoniem

Re: Schoft van mijn pony kapot ! niets helpt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:11

Als je dat hek verdenkt, dan span je daar toch stroomdraad voor met een goede klap stroom er op? Dan weet je zo of dat het was of niet...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:12

Misschien een stroomdraadje spannen voor het hek spannen, zodat hij niet langs het hek kan. Als het dan niet meer open gaat weet je dat het daar van komt.
Een deken kan het ook van komen, paard gaat steeds met het hoofd op en neer, als er nou net een dubbel/pijnlijk stiksel op de schoft zit.. en anders weet ik het ook niet :n

mirellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:16

Tammy_ schreef:
Misschien een stroomdraadje spannen voor het hek spannen, zodat hij niet langs het hek kan. Als het dan niet meer open gaat weet je dat het daar van komt.
Een deken kan het ook van komen, paard gaat steeds met het hoofd op en neer, als er nou net een dubbel/pijnlijk stiksel op de schoft zit.. en anders weet ik het ook niet :n

De deken is een nekdeken, dus dat ene bontje zit niet op de plek van de schoft, dus ik weet eigenlijk niet of het daar dan van open kan gaan..

Dat stroomdraad moet nog gebeuren, maar de mensen die dat zouden doen zijn nooit meer op komen dagen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:19

Een stroomdraad soannen is nou niet bepaald rocketscience, dus als je nou zo bezorgd om je pony bent, sleur dan ff een van je ouders mee en DOE het gewoon even ;)

Mocht je daarna misschien alsnog het idee hebben dat het van de deken komt, dan zou je zowel links als rechts van de spons een paar grote zachte schuimblokken aan de binnenkant van je deken kunnen naaien, zodat hij echt niet meer kan klemmen op de schoft.
Gebeurt best vaak hoor, dat ze zich openschuren op een deken die gewoon niet goed genoeg past en met hun bewegingen mee gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:25

Jou dek past niet, dus ander dek kopen Als het dek zelf niet stuk is , maar de schoft wel, is het 1 en 1 bij elkaar op tellen!

mirellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:58

Sonja schreef:
Een stroomdraad soannen is nou niet bepaald rocketscience, dus als je nou zo bezorgd om je pony bent, sleur dan ff een van je ouders mee en DOE het gewoon even ;)

Mocht je daarna misschien alsnog het idee hebben dat het van de deken komt, dan zou je zowel links als rechts van de spons een paar grote zachte schuimblokken aan de binnenkant van je deken kunnen naaien, zodat hij echt niet meer kan klemmen op de schoft.
Gebeurt best vaak hoor, dat ze zich openschuren op een deken die gewoon niet goed genoeg past en met hun bewegingen mee gaat.

ja ik weet dat mijn ouders het ook kunnen, maar mama heeft een tumor in haar hoofd en papa heeft het veel te druk met zijn eigen bedrijf.. dus dat gaat echt niet..

over die schuimblokken, ik zal het is proberen ;)

mirellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:59

aerdenhout1 schreef:
Jou dek past niet, dus ander dek kopen Als het dek zelf niet stuk is , maar de schoft wel, is het 1 en 1 bij elkaar op tellen!

het deken past wel ;) het is nagekeken en afgemeten door de verkoper uit de winkel zelf, en de dierenarts zei dat hij ook goed paste.. dus mijn dek past wel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:45

Kom op zeg.. Draadje spannen heb je toch zo gedaan? Duw wat prikpaaltjes in de grond, draadje dr aan en hoppa, klaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:52

Nies_ schreef:
Kom op zeg.. Draadje spannen heb je toch zo gedaan? Duw wat prikpaaltjes in de grond, draadje dr aan en hoppa, klaar.

Wou ik ook zeggen, dat stroomdraadje is wel te regelen, mits jullie de materialen hebben, anders wordt het lastiger,
dan moet je vader toch maar even gaan winkelen.

En blijf toch de deken verdacht vinden, soms zit er aan de binnenkant net een plooi die precies irriteerd in bepaalde houding van het paard.
Trek je wel je shabrakken helemaal in de kamer van je zadel (dat vergeet half NL nog wel eens)?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:54

Mijn pony had ook in de winter schoft kapot.. Ik zou zo snel mogelijk deken eraf doen, als je pony genoeg vacht heeft dan geneest het beter!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:56

Als het door het hek komt zou je deken op die plaats toch ook kapot zijn? Denk dat het toch wel door de deken komt hoor...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:49

PP --> VSW

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:51

Nies_ schreef:

Het is een meisje van 13! Met een moeder met een tumor in haar hoofd en haar vader die het druk heeft.
Ik vind niet dat je dan kunt stellen dat ze 'zo wel een draadje kan spannen'.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:03

een oud paard van me had dat ook. Daarbij lag het aan de deken. Ook bij mijn paard lag de deken goed maar toch was het heel erg kapot op de schoft.
Ik heb toen een deken met een halve hals gekocht en toen nooit meer last gehad van een kapotte schoft.
Dus het kan wel door een (voor het oog) goed passend deken komen.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:07

Volgens mij heb je dit jaar ook een ander deken dan vorig jaar of niet?
Door de sjabrakken kan het zowieso niet komen, want die liggen altijd super. Ik snap er ook geen bal van, echt heel erg vervelend. Is het weer zo erg als vorig jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:28

mirellylover schreef:
Sonja schreef:

ja ik weet dat mijn ouders het ook kunnen, maar mama heeft een tumor in haar hoofd en papa heeft het veel te druk met zijn eigen bedrijf.. dus dat gaat echt niet..

over die schuimblokken, ik zal het is proberen ;)

Jeetje meid wat rot voor jullie, kan me voorstellen dat je ouders dan inderdaad wel wat anders aan hun hoofd hebben dan een stroomdraadje spannen.
Misschien is er een Bokker uit de buurt die je even kan helpen?
Succes, en sterkte met en voor je mams.

AnnaCameron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:40

Ik hoop dat je iemand kan vinden die je ermee kan helpen!

Succes!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:37

Je hebt toch ook van die elastische borstbeschermers voor onder een deken? Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens, maar heb een aantal jaar op een stal gestaan waar een paar meiden die voor hun pony's/paarden met hoge schoft gebruikten omdat het daar ook hoog genoeg zat om bescherming te bieden en het scheen wel te helpen...

Misschien is dat een idee?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:41

Die borstbeschermers moet je niet aan beginnen, daar gaat juist de schoft van kapot.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:01

ohja? Dan sorry! Zoals ik al zei, zelf geen ervaring mee, maar verschillende stalgenoten (zeker 4) gehad die hem gebruikten en daarbij ging de schoft juist niet meer kapot...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:28

Ik heb het ook met de deken van me merrie kreeg kale plekken bij de schoft.
Eerst ook naar me zadel gekeken maar die past.
En ze heeft het sinds ik de winterdeken met hood heb opgedaan.
Heb er nu een dunne zomer deken onderliggen waar een bontje op zit.
Het is nu opgelost.

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:46

zorgen dat hij niet meer onder het hek kan grazen, en misschien toch even een andere deken proberen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:28

Staat je pony in de zomer op hetzelfde stuk? Of staat hij daar alleen 's winters als hij ook toevallig net een dek op krijgt?
Ik zou beide even controleren...

mirellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 17:10

Iris82 schreef:
Nies_ schreef:

Het is een meisje van 13! Met een moeder met een tumor in haar hoofd en haar vader die het druk heeft.
Ik vind niet dat je dan kunt stellen dat ze 'zo wel een draadje kan spannen'.

Dankje.. dat is inderdaad.. niet zo gedaan..