Stukje straten in zandpaddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Stukje straten in zandpaddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 12:40

Goedemiddag bokkers,

Omdat mn paard binnenkort naar een plekje gaat waar ze de hele dag in de paddock kan(in de winter) heb ik nog een vraag.
Huidig stalgenootje heeft een stukje in haar paddock betegeld vlakbij de slowfeeder zodat het paard ‘’droog’’kan staan.
In eerste instantie zou dit ook mijn bedoeling zijn, maar omdat er best veel bij komt kijken en het in mijn ogen niet super veel voordelen hebt, begin ik te twijfelen.
Dus mijn vraag is, heeft het echt een positieve draai? Ik bedoel er staan genoeg die gewoon hele dag op het zand staan en nergens last van hebben qua rotstraal,waterbenen enz.

Dus wie heeft hier ervaring mee?

Jessx

Re: Stukje straten in zandpaddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:47

Ik lees graag even mee. Zit er zelf aan te denken om te voorkomen dat de stukken gras die veel gebruikt worden een blubberboel worden. En mensen die zelf hebben gelegd?

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:49

Oh, lees nu dat je vraag een beetje anders is. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe lang je paard buiten staat. Als het voor een paar uurtjes per dag is, zou ik me niet te druk maken. 24/7 in de blub is een ander verhaal natuurlijk.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:51

Op de stalling waar ik sta heeft mijn paard de paddock met zand (wat gelukkig niet echt blubber wordt), en een stukje tegels met daarboven een overkapping. Hooi ligt dus droog en de paarden kunnen ook droog staan. Ik vind dit echt ideaal. Ik heb een tinker met sokken, en de sokken blijven droog zodat ze geen mok of iets kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 13-12-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 12:52

Jessx schreef:
Oh, lees nu dat je vraag een beetje anders is. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe lang je paard buiten staat. Als het voor een paar uurtjes per dag is, zou ik me niet te druk maken. 24/7 in de blub is een ander verhaal natuurlijk.

ja inderdaad, mijn paard is vooral van 08.00-17.00

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:13

krijgen ze eten in de paddock? op diep plek wordt het namelijk al snel een bende, dus ik kan me voorstellen dat je op de plek waar ze eten krijgen een stuk bestraat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:04

niet alleen voor de bende is straten fijner maar wat denk je van het risico op zandkoliek als ze al die hooitjes uit het zand gaan plukken?
Ik heb mijn hele zandpaddock bestraat en dat is nu uitloop van de stal, daarnaast heb ik voor in de zomer wel een zandstuk waar ze kunnen staan maar in principe komen ze daar nu niet.
Ik vind het zelf met uitmesten fijner en de voetjes slijten ook mooi gelijkmatig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:05

ik vind het ook ideaal, vind het wel een grote verbetering

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:32

Ik heb toevallig foto's van de situatie!

Dit is de paddock. Vanochtend was hij nog droog (ondanks alle regen van afgelopen dagen). Toen kwam er 1 extreme stortbui (echt extreem) en was hij na een half uur zo (zie foto). Daarna was het weer droog en na ca 45 minuten was al het water weer bijna weggelopen. Het water kan dus ook aardig weg.
Afbeelding

En om te vergelijken, dit is de mijne met 9m2 tegels en 3000 kilo extra zand in de voorste helft zodat het wat hoger is en het water nog wat beter wegkan. De paal erachter is om de hooikliko aan vast te kunnen binden.
Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:37

Het bijkomende probleem bij mijn paard is dat ze voor haar benen beter op zand kan staan, ze heeft aan 1 kant een onwijze boktvoet, en merk gewoon dat ze het fijner vind om in het zand te staan omdat haar bokvoetje dan een beetje meevormt in het zand zeg maar.

Ook al zie ik de verbeteringen, qua droogte in de paddock, en zandkoliek denk ik dat haar gezondheid qua bokvoetje(zelfde voetje heeft ze ook een blessure)vandaar...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:39

Ja dat bedoel ik ook aan te geven,
het wordt wel droger door het zand en tegels maar al regent het lang en hard, dan wordt het alsnog geen zwembad zonder die tegels en zand.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:40

Aha :j dan snap ik hem :) Had het op een verkeerde manier gelezen denk :)

Inderdaad, je ziet nu een zwembad op de foto, maar als dat daarna meteen wegzakte?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:41

Ja die plassen lagen er denk ik tot 40 minuten na de bui, toen was alles weer weg.

Vannacht heeft het heel veel geregend en toen ik er was om 9.00 uur was hij gewoon droog (geen een plas).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:43

Focussed schreef:
Ja die plassen lagen er denk ik tot 40 minuten na de bui, toen was alles weer weg.

Vannacht heeft het heel veel geregend en toen ik er was om 9.00 uur was hij gewoon droog (geen een plas).

Dan loopt het water tenminste wel goed weg, dat is me weer een zorg minder!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:45

Achterin de paddock ligt trouwens zeker 30 cm zand en in het midden denk ik 10. Dus ik ga denk ik nog wel achterin zand weghalen en in het midden gooien! Dat het in het midden hoger is en wegloopt richting de sloot !

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:14

Zo ziet de paddock er op de stalling uit waar mijn paard staat. Deze paddock is praktisch altijd droog, behalve bij de waterbak. Daar blijft het water altijd een beetje staan doordat de dakgoot daar loopt.
Afbeelding

De tegels onder het afdak waar ook de bakken staan voor het hooi
Afbeelding

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:03

ik heb zelf vorige maand een extra stuk in laten straten in de paddok omdat het zo goed beviel.
Paardjes kunnen altijd lekker droog staan.
Plus ze krijgen minder zand binnen als je het voer op de grond gooit.

Het hoeft helemaal niet duur te zijn, ik heb de tegels gratis van marktplaats gehaald dus kost het alleen bandjes, zand en het instraten.