Over uitmesten en ziek worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Over uitmesten en ziek worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 07:51

Ik vraag me al een tijdje iets af, en door een ander topic moest ik hier weer aan denken..

De stallen worden bij ons 3x per week uitgemest, de andere dagen opgestrooit. Liggen er meestal ook heel netjes bij, dus heb ik geen klagen over.
Maar.. Nu is het zo, dat ik bij aankomst toendertijd niks heb moeten laten zien van mijn paard, geen boekje o.i.d.
Ik heb haar toen de eerste week zelf meteen ontwormt, wat ik helemaal niet erg vind, heb het bij m'n vorige paard ook altijd zelf gedaan.
Maar.. Bij het uitmesten worden de paarden allemaal verzet, naar de stal van het buurpaard/tegenoverstaande stal. NIEMAND heeft bij ons wat moeten voorleggen van zijn/haar paard, dus stel nou dat er eentje wormen heeft? Of gewoon ziek is.. En die komt in mijn paard haar stal terecht.. Of mijn paard komt in dat andere paard zijn/haar stal terecht.. En wordt ook ziek/krijgt ook wormen. Zou heel goed kunnen, bij ons op stal staan 50 paarden. Ik kom dikwijls aan tijdens de uitmest, en heb Bai' zo al in 3 of 4 verschillende stallen weten staan.

Als ze nou ziek wordt door iets dergelijks.. Wat kan ik dan doen?

Nibbit

Re: Over uitmesten en ziek worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:27

Dat zal wel wat meevallen, ze staan vast ook bij elkaar in het land/paddock?
En als jij goed ontwormt is er niks aan de hand

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:34

Heeft jouw paard nooit lichamelijk contact met andere paarden ofzo?

Risico van het vak, verder. Jij kan ook een griepje oplopen op je werk of in de supermarkt.
Wil je daar dan ook van weten 'wat je dan kan doen'?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:18

Ze staan toch ook overdag met elkaar in de paddock? Dan kan het net zo goed. Wel vind ik het slecht dat zo'n grote stal het ontwormen niet collectief geregeld is.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 07:30

Op het land staat ze met 1 vast maatje.

Tuurlijk kan ikzelf ook ziek worden van een ander. En daar wil ik dan lekker niks aan doen.
Maar als mijn paard ziek wordt, door in de stal van een ander te staan, dat zou ik echt niet ok vinden. Als dat paard een verkoudheid oid heeft, kan ik daar best inkomen dat dat overzet, maar je wil toch liever niet dat je paard in een box terecht komt, van wie het paard niet ontwormt is bv?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 07:58

maar sta je dan wel op je plek als je je er zoveel zorgen om maakt?
Ik moet eerlijk zeggen dat ikdit gevoel ooit gehad heb toen ik met 2 hoogdrachtige fokmerries op een stal stond waar de jaarlingen in de box naast mijn merrie niet ge-ent werden, ik heb er wat van gezegd en toen zijn ze ge-ent; was dat niet gebeurd dan was ik opgestapt.

Op mijn huidige stal heb ik daar nog nooit over nagedacht en ze staan in groepen buiten elke dag.
Persoonlijk denk ik dat het risico verwaarloosbaar is, zeker als je zelf netje ontwormd zou ik er zelf geen probleem in zien maar misschien ben ik wat dat betreft wel wat makkeijk..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 08:01

Polly schreef:
maar sta je dan wel op je plek als je je er zoveel zorgen om maakt?
Ik moet eerlijk zeggen dat ikdit gevoel ooit gehad heb toen ik met 2 hoogdrachtige fokmerries op een stal stond waar de jaarlingen in de box naast mijn merrie niet ge-ent werden, ik heb er wat van gezegd en toen zijn ze ge-ent; was dat niet gebeurd dan was ik opgestapt.

Op mijn huidige stal heb ik daar nog nooit over nagedacht en ze staan in groepen buiten elke dag.
Persoonlijk denk ik dat het risico verwaarloosbaar is, zeker als je zelf netje ontwormd zou ik er zelf geen probleem in zien maar misschien ben ik wat dat betreft wel wat makkeijk..

Het gaat nu al meer dan 7 maanden goed, dus hopelijk blijft het gewoon zo.
Punt is, het paard dat ik daar het minste in vertrouw, dat baasje is héél snel om de schuld van wat er ook met haar paard is op een ander af te schuiven. Staat ie mank? Heb jij gedaan. Hier is de rekening.

Stel dat m'n paard wormen krijgt hierdoor. Kan ik haar dan de rekening sturen? Als ik natuurlijk wél netjes ontworm.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:05

ik zou zo iemand sowieso heel hard uitlachen als ze met een rekening komen en even uitleggen dat ze een levend wezen heeft aangeschaft die ook behoeften heeft tot spelen en rennen en dat ie misschien zichzelf wel heeft gesloopt, misschien is een houten paardenbeeldje voor in de vensterbank wat?
Sowieso gaan we hier zo niet met elkaar om, van de zomer trapte een pony zijn poot aan gort omdat de eigenaresse haar over het hek liet ruiken met die van mij, buiten dat ik het niet echt een handige actie vind, paarden laten snuffelen over een houten hek, heeft ze geen woord gerept over het claimen van mijn verzekering (ik heb het wel aangeboden maar ze vond het eigen schuld).

Ontwormen (wormenonderzoek) hoort bij het houden van een paard en ik zou er dus niet eens over nadenken om die 'bij een ander te claimen', jouw paard, jouw verantwoordelijkheid.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 08:19

Natuurlijk is het ontwormen voor de eigenaar zelf.
Maar dat is het hem net: wat als een ander niet ontwormt, mijn paard in die stal beland (of dat paard in mijn stal) en mijn paard alsnog wormen krijgt?

Nou, zij doet dat heus wel hoor. Een hele tijd geleden stond haar paard echt z'n box af te breken, paard stond al een dikke week!! op stal zonder er 1x zijn uitgeweest (behalve voor het mesten, staat ie voor z'n box vast gebonden). Kwam steeds maar op z'n achterbenen te staan, voorbenen maaiend richting het luik in de deur, imo gevaarlijk. Dus een stalgenoot haalt hem van stal, om het even los te laten gaan.

Of dit wel of niet kan.. Ik vind het niet kunnen dat je een week niet naar je paard komt (tenzij het echt niet anders kan) én niets regelt met een stalgenootje om je paard toch zijn beweging te geven. Paard draaide echt door, stond echt op het punt de deur aan gort te trappen.

Later beweerde ze dan, dat haar paard kreupel stond. Nu is het zo, dat ze eigenlijk stiekem bang van hem is, en steeds een excuus heeft om niet te rijden. Als ze maandelijks 2x rijdt, is het veel. Meerdere mensen hebben meerdere DA'en horen zeggen 'dat paard mankeert niets'! Zij bleef echter volhouden, bleef onderzoeken laten doen, die natuurlijk heel veel centjes kosten. Maaaaaaandenlang heeft ze die kosten op die stalgenoot proberen afschuiven, maar die weigerde ronduit om te betalen. Hij voelde zich wel rot, zeker in het begin, maar echt, meerdere DA's zeiden dat het flauwekul was, dat dat paard écht niks mankeerde. Zo heeft ze hem een klein jaar aan de lopende band laten onderzoeken. Dus moest m'n paard wormen krijgen van haar paard, denk ik niet dat ik de rekening voor mezelf hou. Mits ik natuurlijk zelf goed ontwormt heb.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:54

Misschien je eens niet zo druk om anderen maken?

Wat idioot om de rekening op haar af te willen schuiven mocht je paard eens wormen krijgen. Een besmetting kan je overal oplopen. Je weet vast niet 100% zeker of ze wel of niet ontwormd, jij bent ook geen 24/7 op stal.
Niet zo klagen bij voorbaat.

Anders moet je misschien beter een stalling voor je alleen zoeken.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 14:38

Thirty schreef:
Misschien je eens niet zo druk om anderen maken?

Wat idioot om de rekening op haar af te willen schuiven mocht je paard eens wormen krijgen. Een besmetting kan je overal oplopen. Je weet vast niet 100% zeker of ze wel of niet ontwormd, jij bent ook geen 24/7 op stal.
Niet zo klagen bij voorbaat.

Anders moet je misschien beter een stalling voor je alleen zoeken.

Ik vroeg het me gewoon af hoor.
Ik vind het gewoon niet ok, dat mijn paard ziek zou worden doordat een ander zijn/haar paard niet ontwormt o.i.d.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:47

Je bent toch zelf net zo kinderachtig als zij als je de rekening van de wormenkuur geeft? Ik heb altijd geleerd dat je paarden allemaal tegelijk moet ontwormen maar misschien ben ik gek.. En als je bang bent dat je paard wat krijgt door deze manier van stallen mesten dan zoek je toch wat anders?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:49

Beetje overdreven zeg... Je paard gaat echt niet ziek worden door het stallen in een andere stal... De weide wordt toch ook niet helemaal opgespoeld als er gewisseld wordt?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:09

Ontwormen heeft ook alleen maar goed effect als de hele stal tegelijk gedaan wordt. Nu is het sowieso een beetje halfslachtig. Ik begrijp dat het ontwormen door de eigenaren zelf wordt geregeld en dus ook op verschillende momenten en niet tegelijk met de rest. Beetje vreemd... Ontwormen heeft dan weinig zin. Dit moet je collectief doen. En ik zou me niet zo zorgen maken over het wisselen van stallen wat betreft ziekten. Als ze iets besmettelijks hebben, kunnen ze dat toch wel van elkaar oplopen, ook zonder in elkaars stal te staan.

Wat me wel een puntje van aandacht lijkt is een besmettelijke huidaandoening zoals schimmel. Dat is wel erg besmettelijk, en die paarden schuren dan ook veel aan de binnenkant van hun box waardoor deze plekken wel een bron van besmetting zijn voor andere paarden die er tegenaan leunen. Maar neem aan dat er dan direct wel iets aan gedaan wordt en er geen andere paarden in zo'n box worden gezet.

Mijn paardje kwam na de castratie terug uit de kliniek met luizen. Tja, niets aan te doen hoor. Hij is nu eenmaal op een plek geweest waar veel paarden bij elkaar komen en die komen daar ook niet voor niets (dierenkliniek). Vind dat ook een risico wat erbij hoort.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:32

Ach laat ook maar. Jullie snappen niet wat ik bedoel, is niet erg. Misschien leg ik het gewoon fout uit, dat kan ook natuurlijk =)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:51

Ik snap je wel. Ik heb op een draver pensionstal gestaan waar men het niet allemaal even precies nam. Boxen werden nooit ontsmet en bij besmettelijke ziekten (droes, rino, bloedworm, luis, schurft, influenza ..) gingen ze gewoon nog naar koersen. Door regelmatig van box te hebben moeten veranderen, en massaal gebruik van padoks, hebben mijn dieren ook het nodige opgelopen. Dus het kan wel degelijk als de besmettings haard hoog is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:32

ik begrijp je ook wel vind alleen dat je een beetje overdrijft.
En wat ik eigenlijk nog meer vind, waarom zoek je geen stal waar je je wel prettig voelt en waar je wel het idee hebt dat er op een zorgvuldige manier met je dier word omgesprongen? Ik zou niet zo erg gelukkig wordn van een stal waar ze tijdens het mesten van hok naar hok gezeuld worden, creeër dan als stal een plekje waar ze (desnoods) met een groepje naar buiten kunnen tijdens het mesten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:44

Je hebt voor deze stallen gekozen, dan moet je gewoon er aanpassen.

Je wist toch hoe het eraan toe ging toen je naar deze stallen ging? bij een eerste rondleiding enz. en er je uitgelegd werd hoe en wat daar.

Dan kon je nog gaan beslissen of deze stallen wat is voor jou.

Niemand zegt dat je er komen moet en of er blijven moet, als jij het niks vind kan je naar een ander stal zoeken dat meer aansluit bij je wensen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:46

Lijkt me niet dat dat veel kwaad kan.

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:45

is bij ons op stal ook zo, gewoon goed ontwormen. als de ziekte besmettelijk is, krijgen ze het waarschijnlijk toch wel van el kaar