wat is jullie mening van verschillend houden van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

wat is jullie mening van verschillend houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:09

wat zijn jullie meningen van verschillend houden van paarden

optie 1:
paard staat in box 3 bij 3 en komt er alleen uit als eigenaar komt in de winter
staat dus meer als 23 uur op stal.
zomers onverdag weidegang en dan snachts op stal.

optie 2:
paard komt in de winter overdag in paddock en snachts op stal
en zomers overdag weiland snachts op stal

optie 3:
paard komt het gehele jaar buiten met schuilstal

ik heb mijn pony nu in optie 2 staan

maar vraag me wel eens af of ze niet blijer is met optie 3
is een tinker.
optie 1 heb ik vroeger gehad en vindt ik niet paard waardig.
optie 2 is prima
optie 3 is perfect maar vast niet voor alle rassen.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 12-12-11 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Re: wat is jullie mening van verschillend houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:17

hihi, toch even reageren...

Ik ga voor optie 3, maar liefst wel met de mogelijkheid het paard 's nachts op stal te zetten als dat nodig mocht zijn vanwege bijvoorbeeld extreem weer, ziekte, rust/bijsterken buiten de groep of wedstrijd 's ochtends vroeg...
Ik heb een KWPN dressuurmerrie (had Z gelopen, nu afgekeurd/geblesseerd), die uit de randstad kwam en snel koud en verkouden werd de eerste jaren hier, en zelfs in de zomer regelmatig een regendeken op moest.
Nu met de grote inloopstal loopt ze nog steeds! zonder deken. Wil hem wel op doen met erg veel regen en kou, maar als ze wegloopt/vlucht als ik hem op wil doen, dan laat ik het meestal maar... Ze is de baas dus kan altijd binnen staan als ze wil, de anderen zullen haar niet durven wegjagen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:26

Het Nederlandse klimaat is niet zo heel extreem, dus ook de minder sobere rassen kunnen in NL wel toe met een wei en een fatsoenlijke schuilstal, mits ze voldoende ruwvoer krijgen. Optie 3 lijkt mij dus zo met de info die jij geeft de beste. (Tenzij het om een veel te klein modderweitje gaat en/of het paard dan alleen komt te staan.)

De nacht duurt lang in een box van 3 bij 3, al vind ik optie 2 niet direct slecht.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:28

Ik heb optie 1... Pony heeft wel een rampje en mag elke dag wel een uurtje of 3 op de paddock...

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:37

Ik heb een andere optie, overdag in de wei en s´nachts op stal. Niet een schuilstal, maar een echte stal. Paarden lopen in groepsverband.

Ik vind optie 2 niet slecht, maar als het kan zou ik optie 3 kiezen. Maar niet alleen, wel met een medeweideloper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:38

Maar meer dan een groot gedeelte van de Nederlandse gronden kunnen het niet aan, hier staan de plassen er op en is er een modder poel, als ze hier hele dagen in moeten staan, komt de dierenbescherming....die paar uurtjes vinden ze eigenlijk al een straf, maar moet van mama, moeten uitwaaien en zon happen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:43

Hier is het ook nat, daarom een paddock en er omheen veel bestrating tegen modder en natte voeten.

Daarbij is niet elk paard geschikt om 24/7 op de wei te lopen. Veel paarden worden te dik, sommigen raken hoefbevangen, of krijgen jeuk.
Daarom zie ik buiten niet alleen als "op de wei" maar ook als "in de zandpaddock"

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:47

Ik zou voor optie 3 gaan. Ik ben blij dat mijn paard 24/7 op buiten staat, zomers wei, swinters paddock. Ik vind het dan ook niet erg dat je bijv. een uur later komt, je paard krijgt toch wel z'n beweging. Als ie in de stal staat, probeer je er altijd zolang mogelijk te blijven, lijkt mij, zodat je paard zoveel mogelijk buiten staat/beweging krijgt. :j

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:47

Nou ja ik heb geen 1 vd opties

Mijn paard gaat elke ochtend een 2-3 uur in de paddock (in de winter) in de zomer een 4-5 uur op wei.

Zelf ben ik elke dag 2 uur bezig met hem..
Maar hij staat gemiddeld een 18 uur in de stal..
Nu zeg je dat het allemaal niet paard waardig is..

Mijn paard gaat in de zomer een 4 tot 5 uurtjes op wei..
En ik oet zeggen.. Ht laatste halft uurtje staat die altijd aan de poort te staan.. Omdat hij er gewoon genoeg van heeft..

Dus is het dan wel of niet "paardwaardig" dat de mijne niet meer dan de helft van de dag buiten staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:48

Mijn zand zakt de klei in en het water loopt niet weg door de kleilaag er onder door...hoop met drainage wat meer te bereiken, maar dat is nu nog te kostbaar.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:50

russel schreef:
Mijn zand zakt de klei in en het water loopt niet weg door de kleilaag er onder door...hoop met drainage wat meer te bereiken, maar dat is nu nog te kostbaar.
Bij ons staat ze nu ook in de modder, kan even niet anders. We zijn van plan een groter stalletje te maken, en dan kunnen we pas met grind tegels aan de slag etc.

Kan hier echt de Dierenbescherming voor komen? :oo

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:00

ja, maar wanneer je een schone en droge ligplek hebt voor je pony in de inloopstal of een deel van je land wel droog en vrij van modder is, zullen ze waarschijnlijk geen actie ondernemen. En je krijgt meestal wel de kans om na een waarschuwing binnen een bepaalde tijd verbeteringen aan te brengen of je paard te verhuizen naar een andere betere locatie.
Alleen de vraag of je op zo'n bezoekje zit te wachten en of het voor je pony eerlijk is...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 22:01

ik sta in optie 2 en prima plek hoor maar paardje is snel sjaggie op stal ( nu is ze 3,5 en doet nog niks)
dus misschien veranderd het als ze bereden wordt.
komend zomer komt ze zomers op land en dan snachts op paddock staat ze alleen in de winter nog op stal
ze is 1.40 en heeft een box van 3 meter breed en 5 meter lang

optie 3 is waarschijnlijk hier nooit te vinden

het alles mooiste vindt ik een hit actief stal!!! maar toen werd ik wakker haha
zal hier wel nooit gebeuren in friesland

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:08

hihihi, als je nog een aantal jaren geduld hebt vast wel...
Alleen betaal je daar vaak ook een aardig bedrag voor! Die machines zijn heeeeeeel duur!

ik wil in elk geval sparen voor een combistation ;)
Kunnen ze tussendoor zelf hun voer ophalen en kan ik makkelijker dagjes weg zonder ingewikkeld te doen met oppas of vervanging...
(voer in de winter zo'n 4 tot 5x per dag als ze niet op de wei lopen)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 12-12-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:08

joyce B schreef:
ja, maar wanneer je een schone en droge ligplek hebt voor je pony in de inloopstal of een deel van je land wel droog en vrij van modder is, zullen ze waarschijnlijk geen actie ondernemen. En je krijgt meestal wel de kans om na een waarschuwing binnen een bepaalde tijd verbeteringen aan te brengen of je paard te verhuizen naar een andere betere locatie.
Alleen de vraag of je op zo'n bezoekje zit te wachten en of het voor je pony eerlijk is...

Oke, dankjewel, We hebben droge plekken, in de stal, en op sommige plekken in de paddock. :)

ddgs20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:27

Optie 3 maar het liefst wel snachts op stal.
Optie 1 zou ik nooit voor gaan.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:26

In de winter staan mijn paarden in een mix van optie 1 en 2.
Zolang er sneeuw of ijs ligt, kunnen mijn paarden niet de weide of paddock op.
Dit heeft te maken met het feit dat mijn weide niet gelijk liggen en heel hobbelig is.
Paard breekt zo zijn benen als ie nog maar gek doet.
Vandaar dat ik ga wandelen met mijn paarden als er sneeuw ligt.
Mocht de grond alleen bevroren zijn, gaan ze in de paddock.

In de zomer staan er een deel 24/7 buiten en een deel van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op de weide.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:07

Ik heb optie 3 voor mijn 2 friese jaarlingen.

Als het tijd voor ze is om aan het werk te mogen gaan gaan ze naar een pensionstal waar ze zowel zomer en winter op de wei mogen. Ik vindt het persoonlijk erg belangrijk dat ze dagelijks hun benen kunnen strekken zonder persé te hoeven werken ervoor. ;)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:29

Ik heb optie 3 nu (zonder schuilstal op het stuk waar ze nu staan).

Bij mij staan de Welsh Pony's een heel jaar buiten, als ze op de weitjes bij huis staan kunnen ze, in (of uit) de stal wanneer ze willen, als ze aan de dijk staan (met grote platte berm aan twee kanten) kunnen ze uit de wind en regen staan als ze de dijk als 'windvang' gebruiken, meestal lopen ze gewoon bovenop de dijk (de mafkezen). Ze hebben natuurlijk eten genoeg en vers drinkwater en zijn allemaal in goede gezonde conditie!

Als ze op het natuurgebied staan hebben ze maar weinig beschutting, dus daar staan ze alleen als het 'droog' is.

Mijn pony's zijn erg gezond, nooit ziek (afkloppen - toktok {:)-:( ) en hebben het aan hun omvang te zien, erg goed naar hun zin :j

Als het echt héél slecht wordt, haal ik ze weer naar de stal toe en dan mogen ze in de bak crossen en worden ze bijgevoerd.

Bij mij staan dus alleen de pony's in het veulenseizoen op stal én tijdens het showseizoen zijn er ook een paar 'de klos', die regematig en langer op stal staan (en daar zijn ze het niet altijd mee eens :( ).

Mijn Conclusie: als paarden kunnen schuilen en altijd buitenstaan zonder vaak geborsteld enz. te worden en ze kunnen er tegen, het lijkt me dat een dungeveld KWPN-er dit niet kan, dan vinden ze het heerlijk om nóóit binnen te komen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:31

Ik vind optie 2 het meest ideale. Ze komen lekker buiten, staan in de winter zoiezo met droge hoefjes, snachts binnen en met rust.

Maar mn pony gaat nu op optie 3, vind ik ook niet zo'n probleem.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:36

Bij ons op stal is er een combi van optie 2 en 3.
In de zomer maanden gaan ze de wei op, tot dat het land het niet meer houd. Dit jaar hebben ze van mei tot en met november op de wei gestaan.

In de winter gaan ze op de paddock en 's nachts op stal :).

Pony heeft 11 jaar lang buiten gestaan met schuilstal, maar zoals het nu is lijkt ie het ook prima te vinden!

En hij staat aan het einde van de dag ook langs de draad te dribbelen, maar dat komt puur doordat ze allemaal door hebben dat er eten in de stal is! Niet omdat ze zo graag tussen 4 muren staan :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:38

Voor mij en mijn paard is optie 2 het beste. Al moet het woord paddock vervangen worden door wei, ik heb geen paddock.
Ik heb optie 3 geprobeerd en mijn paard was nog nooit zo ongelukkig als toen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:45

optie 1: zou ik nooit mee kunnen leven. Tenzij tijdelijk wegens blessure, verwonding of ziekte. Al weet ik ondertussen dat ik ze indien mogelijk liefst op een kleine paddock heb dan een hele dag op stal.

Zelf heb ik mijn paard tussen optie 2 en 3 ik kan zalf kiezen hoe lang en vaak mijn paard buiten gaat (in groep) overdag of 's nachts. Maar mijn paard gaat zowieso dagdelen op stal zodat ze rustig haar krachtvoer kan eten en ik ook controle heb op dat zij het heeft opgegeten... Tevens vind ik het belangrijk dat een paard het kent van (alleen) op stal te staan. Je weet nooit wat er kangebeuren waardoor ze binnen moeten blijven of je wil op verplaatsing en paardlief is een half urutje te vroeg spic en span gepoetst. Die gooi ik niet terug in de weide om een een moddermonster terug te halen :D

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:47

Ik denk dat 3 een optie kan zijn, maar niet in Nederland. Ik geloof niet dat een paard zo gelukkig wordt om met dit weer (veel regen en wind) de hele dag buiten te staan.. Ook straks in de winter niet. Eigenlijk ook niet in de zomer met al die vliegen en dazen.

Onze paarden staan praktisch heel de dag buiten, en zodra ik de deur open doe en fluit komen ze trappelend bij de draad staan om weer lekker naar hun stal te gaan. Ik ga dus voor optie 2

Optie 1 zal bij mij nooit voorkomen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:48

ik mis een vierde optie :+
die van snachts op stal en zowel zomers en swinters in de wei :)