Wat te doen tegen stalbenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miiiekeee

Wat te doen tegen stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 20:31

Weet er iemand misschien een goede manier om stalbenen te voorkomen of eventueel te verminderen? Er is geen weide aanwezig in de winter, dus het paardje krijgt niet heel veel beweging, op een uurtje rijden na.

ikkebenhier

Re: Wat te doen tegen stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:36

Beweging is het enige wat je kan doen...
Hij moet constant de mogelijkheid hebben om rond te stappen...
Mijn paard had het ook, tot ik hem 24/7 op de weide zette.
Nu zie ik aan zijn benen wanneer hij veel in zn schuilstal heeft gestaan.
Je kan de benen evt ook bandageren, maar heel veel helpt dit niet...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:36

Oei, beweging is toch wel het beste.
Verder zorgen voor niet te rijk voer. Dus niet veel krachtvoer en arm kuil of hooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:37

Tja, beweging is toch het sleutelwoord...
Verder het voer in de gaten houden, dat kan het erger maken. Als mijn paard eiwit rijk voer krijgt (kuil) dan staat ze met veel ergere stalbenen, dan dat ze op graszaad & arm hooi staat.
Maar het gaat nooit helemaal weg. Behalve als ze beweging krijgt.
Overigens kan mijn merrie in de overgangen stal/weide ook "stalbenen" krijgen van eiwitrijk gras, ondanks dat ze dan dagen buiten loopt. Flink rijk voer verergert het soms dus flink.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:40

Kan je niet met een stalgenootje iets regelen dat je paard 2x per dag buiten komt? Of vaker? En verder inderdaad zo eiwit-arm mogelijk proberen te voeren.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:49

Ik ga mee met Marieke_K

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:26

Tja ook ik ben van mening dat er maar 1 optie is: meer bewegen. Ga zoveel mogelijk langs om dan iig met je paard te wandelen ofzo.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:28

Hoe oud is je paard? Kun je je paard niet verhuizen naar een plekje waar hij of zij meer naar buiten kan?
Mijn paard had het op een gegeven moment ook. Ze werd ook chagrijnig en narrig toen.
Ik heb haar nu 24/7 buiten in een paddock paradise met schuilstal en de dikke benen zijn helemaal weg.
En het paard is heel gelukkig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:29

Veel beweging, weinig eiwitten en om de dag een oud bruin biertje door het voer :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:34

Er werkt idd maar een ding en dat is veel beweging. Misschien kun je iets regelen zodat jouw paard vaker uit de stal komt. Als weidegang in de winter niet mogelijk is, zijn paddock, stapmolen of longeren misschien opties. Stalbandages bestrijden alleen het symptoom niet de oorzaak...

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:38

ik ga mee met esplendido, of mischien een paar uurtjes in de binnenbak als die er is.. beweging is toch echt het belangrijkste

Miiiekeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:23

Bedankt voor de tips! Op het moment is ze kreupel en moet ze twee weken rust hebben, ik ga dus denk ik bandages aanschaffen aangezien meer beweging nu niet mogelijk is.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:01

De D-tox van de paardendrogist werkt ook super tegen stalbenen!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:10

Mensen met vocht in de benen worden ook gezwachteld, maar moeten daarnaast ook regelmatig lopen anders wordt het vocht niet afgevoerd. Dit geldt ook voor paardenbenen. Alleen zwachtelen zal weinig zin hebben als het paard niet beweegt.
Succes! Hoop dat je paardje snel opknapt.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:15

Eiwit arme brok geven en stalbandages om voor de nacht. Wij bandageren altijd alle dressuur paarden in de winter. Het is een klus maar het werkt erg goed.. Niet te strak en dikke grote lappen enronder.
Ons dressuur paard had ook altijd stal benen en dit hielp erg goed. En het scheelt je een deken extra op te doen want wanneer een paard zijn benen warm heeft is zijn gehele lichaam warm. Dus bandageren heeft twee functies. Succes ....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:06

is het niet mogelijk om 2x per dag even aan de hand te stappen?

en als ze weer los mag 2x per dag eventjes los in een paddock?

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:18

Bewegen is inderdaad belangrijk, het paard immers een loopdier. Bandageren moet je leren, als je te strak bandages omlegt bij op dat moment benen die normaal zijn dan kan het gaan afknellen en drukken als de benen dikker worden. Met dikke doeken ertussen verdeel je de druk beter en hou je speling.
Een oud middel tegen stalbenen is het met koud water koelen en dan lopen tot de benen weer warm zijn, dit enkele keren herhalen. Hiermee stimuleer je de doorbloeding. Altijd eindigen met droog en warm lopen zeker in koude en natte tijden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:21

beweging is het beste maar de stalbandages van veredus vindt ik wel fijn, daar zitten magneeten in en die zorgen voor een betere bloedsomloop

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:23

Minstens 2 tot 3x per dag ca. 15 minuten wandelen/molen, weinig eiwitten voeren en stalbandages omdoen.
Alleen zou ik je met klem aan willen raden om éérst goed te kijken naar iemand die góed kan bandageren, want als je het verkeerd doet, kun je lelijke blessures krijgen.
Dikke onderlappen gebruiken (bijv. van Eskadron, die zijn heel fijn in gebruik) en daarnaast fleece bandages.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:23

Beweging blijft het allerbelangrijkst, maar ik merk bij mijn pony dat kleefkruid erg goed werkt tegen haar stalbenen! Ze vind het ook erg lekker, wat bij haar vaak wel een teken is dat ze het goed kan gebruiken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:30

Miiiekeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:58

Ik heb dit topic gestart voor een vriendin van mij. Haar paardje heeft dus onwijs veel last van stalbenen en had wat advies nodig. Nu staat het paardje sinds een paar dagen met bandages om, en het wordt al een stuk minder. Beweging is niet mogelijk, want de dierenarts heeft twee weken rust geadviseerd in verband met haar kreupelheid. Als ze hiervan genezen is zal er wel voor meer beweging gezorgd worden. We weten in ieder geval genoeg, bedankt!

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:33

groene klei op de benen, dan kranten en een stal bandage erover

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:35

Scheutje appelazijn over het voer wil ook nog wel eens wat helpen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:56

beweging idd, maar ik snap dat dat swinters lastiger is, die van mij geef ik om de dag een stengel selderij, dat werkt vochtafdrijvend is gezond en goed voor z'n stalbenen!