Paardenstaart 'bewaren'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Paardenstaart 'bewaren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 01:47

Geen flauw idee of het hier goed staat, maar vond het onder 'verzorging' passen

Morgen worden de paarden ingeslapen en ik wil graag de staart afknippen en bewaren.
Nu werd mij al verteld dat wassen 'bij leven' in ieder gaval handig is, maar daarna wil ik ze mooi strak invlechten en misschien eerst nog een keer wassen.

Is er een goede manier om te zorgen dat er zo min mogelijk haren 'uitvallen' als je er mee werkt? Dus de bovenkant bij elkaar binden oid?
Het lijkt mij dat dat wel werkt, voor de buitenste haren, maar omdat het zo stug is kan je mooit goed de 'binnenste' haren stevig vastzetten.

Heeft er hier iemand een goed idee?

En eventuele tips over wat nog meer te doen met de staart of andere dingen om te bewaren zijn ook welkom.

XxX Jess

Tempus

Re: Paardenstaart 'bewaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:13

Wij hadden gewoon haar staart gewassen en mooi uitgeborsteld. Rekkertje aan de bovenkant en erboven geknipt. Staart ligt hier nog steeds ( 2jaar) tuurlijk er zijn een paar haren uitgevallen, maar dat valt heel goed mee.
Ik wil er nog steeds een armbandje van laten maken van een deel vd staartharen, wat ik met de rest ga doen geen idee.

We hadden trouwens ook nog een vlechtje in de manen gemaakt en dat afgeknipt.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 02:17

Tempus schreef:
Wij hadden gewoon haar staart gewassen en mooi uitgeborsteld. Rekkertje aan de bovenkant en erboven geknipt. Staart ligt hier nog steeds ( 2jaar) tuurlijk er zijn een paar haren uitgevallen, maar dat valt heel goed mee.
Ik wil er nog steeds een armbandje van laten maken van een deel vd staartharen, wat ik met de rest ga doen geen idee.

We hadden trouwens ook nog een vlechtje in de manen gemaakt en dat afgeknipt.

Een watte aan de bovenkant? :? :oo

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:19

oei sorry :) een elastiekje

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 02:29

Tempus schreef:
oei sorry :) een elastiekje

Dat noem ik altijd een 'rondje' :') Tis rond... en zo snapte ik het als ienieminie kindje makkerlijker := Tis er nooit meer uit gegaan.

Heb je het elastiekje er in gedaan voor het knippen?

Ik heb zelf een soort klittenbacnd achtig ding wat ik er omheen kan doen.... Mja... blijf het lastig vinden. Helemaal als je nog daarna gaat wassen en vlechten enz.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:33

Gewoon een elastiekje (of twee) :j
Heb hier thuis ook een verzameling hangen. Allemaal 2 stiekjes.
Stiekje in staart/manen, en daar boven afknippen. Blijft perfect zitten!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 02:34

Okay :j Dat dan maar even doen.

En daarna? Hebben jullie het gevlochten, kán je het door iemand laten vlechten zodat het er super strak uit komt te zien? Als je het zelf doet, zijn er dan nog handigheidjes, zoals oliën voor de glans oid?

Ik vraag nu maar even raak hoor

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:37

Desty schreef:

ja zo heb ik het ook gedaan. 2 voor als er 1 zou knappen. En de staart is mooi bewaard ( ik heb ze erna niet meer gewassen, zo bleef de geur er wat inhangen van het paard, was fijn in de moeilijke momenten)
Zou er, als je toch wil vlechten, een 'rondje' ronddoen en dan vlechten en dan knippen. En ervoor wassen dan.
Lijkt me zo ook moeilijk om een staart te vlechten die 'los' is. Omdat je dan sowiso de haren sneller meetrekt denk ik ( had ik toch toen ik een vlecht wou maken van de getrokken stukjes manen, ging bijna niet)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 02:48

Tempus schreef:
Desty schreef:

ja zo heb ik het ook gedaan. 2 voor als er 1 zou knappen. En de staart is mooi bewaard ( ik heb ze erna niet meer gewassen, zo bleef de geur er wat inhangen van het paard, was fijn in de moeilijke momenten)
Zou er, als je toch wil vlechten, een 'rondje' ronddoen en dan vlechten en dan knippen. En ervoor wassen dan.
Lijkt me zo ook moeilijk om een staart te vlechten die 'los' is. Omdat je dan sowiso de haren sneller meetrekt denk ik ( had ik toch toen ik een vlecht wou maken van de getrokken stukjes manen, ging bijna niet)

:j Dat is dus ook mijn probleem. Misschien vlecht ik wel als ze nog overeind staan. Of vlak nadat ze liggen. Dan zit het nog vast en kan ik het op mn gemakje doen en afsluiten.

Ach, tis en blijft lastig. Maar wil de staarten graag in een diep schilderij hangen met een foto :j

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:53

heb ooit hier op bokt eens gezien dat de staarten met wortel enal verwijderd werden en dan zo 'opgezet' maar dat was nogal macaber vond ik.

Jou idee is wel mooi. Zou sowiso vlechten als de staart nog vast hangt aan het paard. Misschien een lekkere troetelbeurt en dan invlechten en knippen. Of als je liever hebt dat ze 'compleet' gaan kan je ook erna knippen.

Veel sterkte morgen!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:02

Ik heb de staart van mijn paard gevlochten en daarna afgeknipt. Elastiekje bovenin waar de vlecht begon en onderin.

Zorg wel dat je een scherpe schaar hebt, anders wordt zo'n emotioneel moment nog vervelender...
Veel sterkte!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:31

Ik heb de staart met een elastiek vast zitten. Voorlokje ook, heb er niks mee gedaan nog. Blijft emotioneel als je de staart van je lieveling in handen hebt. Ik wens je veel sterkte vandaag!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 11:06

uiltje001 schreef:
Ik heb de staart met een elastiek vast zitten. Voorlokje ook, heb er niks mee gedaan nog. Blijft emotioneel als je de staart van je lieveling in handen hebt. Ik wens je veel sterkte vandaag!

Voorlok hoef ik niet, dan lijken ze zo kaal. De voorplukken horen bij de paarden :j ziet er anders zo raar uit.
Staarten vind ik niet erg :)

Knip ze inderdaad af ná het vlechten en na het inslapen. Dan kan ik ze strakker vlechten en netter vlechten. Daarnaast heeft de dierenarts een stuk staart nodig om het paard mee te kunnen begeleiden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:14

Ik heb veel met paardenhaar gewerkt.. als je ze echt stevig wil hebben zitten dan moet je bovenaan een elastiek er omheen doen, dan zo'n 5 tot 10cm hoger recht afknippen, en dan hang je dat (een aantal cm diep) in een potje met lijm. Even laten intrekken, en als je de staart dan eruit haalt dan doe je er heel strak tape omheen draaien. De lijmrestjes veeg je af, en later als de lijm gedroogd is kun je het eventueel nog omwikkelen met leer ofzo, dat ziet er erg mooi uit :) Daarna zit de staart ook echt goed vast, dan zou je eventueel de vlecht en elastiekjes eruit kunnen halen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 11:17

8nnemiek schreef:
Ik heb veel met paardenhaar gewerkt.. als je ze echt stevig wil hebben zitten dan moet je bovenaan een elastiek er omheen doen, dan zo'n 5 tot 10cm hoger recht afknippen, en dan hang je dat (een aantal cm diep) in een potje met lijm. Even laten intrekken, en als je de staart dan eruit haalt dan doe je er heel strak tape omheen draaien. De lijmrestjes veeg je af, en later als de lijm gedroogd is kun je het eventueel nog omwikkelen met leer ofzo, dat ziet er erg mooi uit :) Daarna zit de staart ook echt goed vast, dan zou je eventueel de vlecht en elastiekjes eruit kunnen halen.

Gaaf!!! Ontzettend bedankt :j Dit was inderdaad de tip waar ik op zat te wachten. Lijkt me de beste oplossing.

Op www.pardensierraad.nl vind ik de collier erg erg erg mooi. Door de kosten komt dat nog wel, dus ik houd zoiezo een streng haar apart.

Thanks miek!!