Equest Pramox

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Equest Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 23:06

Hee!

Mijn paardjes moeten weer ingeënt worden deze maand, en de DA raadde Equest Pramox aan.
Ik heb op Bokt echter al wat negatieve dingen over deze ontworming gehoord. Dit zou te maken hebben met dat de dosering niet juist zou zijn. Ik geef aan m'n D-pony (1m45) een halve ontwormingskuur en aan m'n paard (1m70 of groter:P) een hele ontwormingskuur.

Zou ik hem wel gebruiken dan?

TanteFlavie

Re: Equest Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:10

Ik geef een hele spuit aan mijn fjordjes van 1 m 45 en heb nog nooit problemen gehad. Ik zorg er wel voor dat ik ze nooit op een "nuchtere" maag geef, dus altijd hooi ter beschikking en ik geef ze ook een beetje voer nadat ik de spuit heb gegeven.
Ook ik ben Equest Pramox beginnen geven op advies van mijn DA.

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:15

Ontwormen gaat per kilo, volgens mij zit er in de Equest spuiten (dus ook in de pramox) voor 575 kilo. Een halve lijkt me voor een D pony dus wat weinig en een hele voor een paard van 1.70+ is ook te weinig. Dan heeft het sowieso geen zin.
Maar waarom moet je pramox hebben? Is er een besmetting geconstateerd met bloedworm en lintworm? Daar is pramox namelijk voor bedoeld, ook in die combinatie. Maar over ontwormen in de winter bestaat ook twijfel; zou niet het meest ideale seizoen zijn. Ik heb de mijne in september pramox gegeven, na een door mestonderzoek bewezen besmetting met bloedworm en lintworm. Voordat je het toedient zou ik eerst zeker willen weten welke besmetting het paard heeft en daar de juiste werkzame stof bij zoeken, in de goede verhouding... Succes!

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:24

wij geven deze wormenkuur vaak 1 oktober en 1 april. de paarden krijgen een hele spuit. pony's minder ligt aan hun gewicht. ik bespreek het met mijn DA welk pony hoeveel mag.

de reden dat wij deze geven is ze in het naarjaar en voorjaar goed beschermt worden tegen eventueel bloedwormen. bloedwormen komen pas tevoorschijn als ze al een halfjaar zitten, en kan jammer genoeg je paard of pony kosten.

veder gebruik ik lichter wormenkuur en wissel steeds om te voorkomen dat ze inmuum worden ( de wormen)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:29

Een halve spuit Equest Pramox, lijkt me te weinig voor een D pony. Mijn Haflingers krijgen altijd een hele spuit, en zijn er nog nooit ziek van geweest.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 23:34

Hoeveel moet m'n D-pony dan hebben, en hoeveel m'n paard? Zo is het altijd gezegd tegen mij haha.

@stoer_san: Ze hebben helemaal nog geen besmetting? Daar dient toch een wormenkuur voor, om het te voorkomen? Ze hebben geen wormen, maar ik wil bloedwormen en lintwormen en andere vieze wormen voorkomen. We belden gewoon naar de DA en hij raadde dat ons aan.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:36

Heb je geen mest onderzoek laten doen? Ik heb van de week nog een mest onderzoek laten doen, en dmv de uitslagen van het onderzoek krijg je dan een advies voor wormenkuur. Anders is het gebruikelijk dat de Pramox in het voorjaar en het najaar gebruikt worden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 23:37

Wij doen nooit een mestonderzoek...

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:56

Je moet inschatten hoe zwaar ze ongeveer zijn en dan aan de hand daarvan de toe te dienen hoeveelheid aanpassen ;-)

Mijn Haf is 1.38, robuust gebouwd maar niet te dik, die geef ik over het algemeen voor 450 kg. Een paard van 1.70 zal, afhankelijk van ras en bouw, wel in de buurt van de 700 kilo komen, schat ik? Dus in jouw geval is het niet zo moeilijk; met een spuit van (in het geval van Equest) 575 kilo geef je hetgeen je van de pony overhoudt erbij aan het paard.
Ik heb altijd de gewone Equest in september gegeven, inderdaad ter voorkoming van bloedworm. Rest van het seizoen meest ivermectine. Omdat ik toch wel benieuwd was of mijn pony besmet was en zo ja, waarmee dan, heb ik begin oktober eens mestonderzoek laten doen. Kost weinig (15 euro) maar je weet precies waar je aan toe bent en kunt dus effectief bestrijden. Bij mij kwam eruit dat hij positief testte op bloedworm en lintworm en in die combi is de pramox het middel dat ook echt beide aanpakt.

Voorkomen van wormen is haast onmogelijk; ze zijn altijd aanwezig in je paard, al dan niet in de vorm van eitjes. Door op het juiste moment (= op het goede tijdstip in de jaarcyclus van wormen maar ook in geval van besmetting met een bepaald soort) het middel met de werkzame stof tegen die specifieke worm toe te dienen, en indien nodig tijdig te herhalen, kun je de cyclus doorbreken. Door gewoon middelen toe te dienen (heb ik ook altijd gedaan hoor, had een heel schema voor door het jaar) kan het dus zijn dat je het een bestrijdt terwijl je paard een andere heeft en juist dat schijnt immuniteit in de hand te werken... Lastig he?
Maar ik zou gewoon aan je dierenarts vragen waarom hij pramox voorschrijft, hij zal er vast wel een goede reden voor hebben. Al blijf ik de maand december vreemd vinden als er geen duidelijke besmetting is.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 00:06

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:26

Ben benieuwd wat je da zegt! Zo van de foto's denk ik dat je met een gewicht van 400 voor de pony en 700 voor het paard heel aardig zit. Het komt ook niet op 25 kilo, maar hoe dan ook is een halve Equest voor de pony te weinig (want is voor minder dan 300 kilo) en een hele voor het paard (is voor minder dan 600 kilo) is ook niet genoeg. En je kunt beter een beetje (een klein beetje, niet ruim) overdoseren dan te weinig geven, want dan heeft het geen of onvoldoende effect, zou zelfs denken dat het dan eerder versterking van de populatie wormen geeft, ze gaan er dan immers niet van dood, en dan loop je weer meer kans op immuniteit...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:22

Je moet je paard en pony laten wegen op een weegbrug of meten met een speciaal meetlint.
Zo als je het nu doet, doe je het juist verkeerd. Op deze manier met standaard iets geven en dan ook nog onderdoseren krijg je juist resistente wormen! Als die wormen van jouw paard dan andere paarden besmetten, kunnen die ook niet meer behandeld worden met de wormenkuren waar de wormen van jouw paarden resistent voor zijn geworden. Zo wordt het steeds moeilijker om wormen te bestrijden.

kijk anders eens op www.parasietenwijzer.nl

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:54

Bij een fatsoenlijke maat pony ga je toch niet lopen klooien met halve kuurtjes :P

Gewoon de hele spuit er in , dan weet je zeker dat je goed zit. Wil je paard er ziek van worden dan moet je wel een paar spuiten geven....

In jouw geval zou het eventueel nog wel een optie zijn om een klein beetje van de pony over te houden zodat het paard wat meer heeft , als een hele spuit daar voor niet genoeg blijkt te zijn.

Maar dan moet je eerst het gewicht uitzoeken.

Ik zou altijd voor minimaal 100 kg lichaamsgewicht meer er in spuiten , dan weet je zeker dat je goed zit.

Maar ben wel blij met 2 D-ponies hier op de wei , die krijgen gewoon 2x per jaar elk een hele spuit Pramox , er gaat altijd wel een spettertje verloren en dan weet je tenminste zeker dat ze genoeg binnen krijgen :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:15

Hier geef ik ook een hele spuit pramox aan de pony's en voor de paarden gebruik ik het niet omdat die volgens mijn meetlint al meer wegen dan 600kg, en dan moet je al een extra (dure) spuit kopen, dus die paarden krijgen liever Equimax, daar zit genoeg in voor 700kg paard. Nadeel is dat als de wormen resistent zijn voor ivermectine, het niet meer werkt. Maar gelukkig heb ik daar geen last van hier met de huidige paarden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 12:35

Ik ga een mestonderzoek laten uit voeren bij beide paarden, ik denk dat dat nog het beste is (:
Vroeger werd hij gewoon (toen m'n pony op een privéstal stond) ontwormt samen met de andere paarden. Toen ik daar weg ging omdat ik een wei had gevonden, zeiden ze dat ik gewoon een halve kuur moest geven...

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:38

Klinkt als een prima plan! Ben benieuwd of er wat uitkomt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:41

Lekker zo'n stal , dan kun je er dus vanuit gaan dat ze je pony altijd onder-gedoseerd hebben , om een paar euro's te besparen.... :n

Dan is het maar goed als ze de wormenkuren via de DA willen laten gaan en niet via dergelijke kneuzen van stalhouders die wormen resistent aan het maken zijn :(

Als ik jou was zou ik je pony maar eens goed laten nakijken , even tegen de DA vertellen dat het beestje waarschijnlijk altijd ondergedoseerd is geweest....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:17

Ik heb een paar jaar geleden een lezing bijgewoond van FortDodge (makers van Equest) en deze verzekerden mij dat je een paard van 700 kg. ook nog gewoon 1 hele spuit Equest kunt geven en niet meer. Er schijnen genoeg 'stoffen' in te zitten ook voor een paard wat zwaarder is dan de spuit zelf aangeeft. En als ik mij niet vergis mag je de Equest niet meer dan 3x overdoseren.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:18

Ik geef mijn beide fjorden ook gewoon een hele spuit