Eten rapsodi (gehakseld koolzaadstro)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Eten rapsodi (gehakseld koolzaadstro)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:23

Hoi,

Ik heb m'n paard vandaag verhuisd en ze staat nu op rapsodi strooisel (gehakseld koolzaadstro) Nu nam ze gelijk een paar happen toen ik haar in de stal had gezet.
Ik vroeg me af of het kwaad kan als ze hiervan eten?
Ik weet dat t bij vlas wel gevaarlijk kan zijn ivm koliekgevaar.
Misschien eet ze er ook alleen maar van omdat t schoon/nieuw rapsodi is, en straks als t 'viezer' is niet meer, maar wil t wel even weten of t kwaad kan.

groetjes

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:32

Hoiii

Ik heb geen idee paarden waar ik help staan er ook op maar nemen er echt nooit een hap van....
Misschien kan je het googlen of navragen bij de dierenarts even bellen.

het kan ook zijn dat je paard wat te kort komt.... of doe genoeg hooi in de stal meerdere keren per dag.
Staat je paard ook in de wei?

Spit de boel goed om steeds word het oude met het nieuwe vermengd.
Vaak is het dan ook afgelopen.

Een hap kan geen kwaad blijft je paard hiervan eten is het niet goed....andere stalbedekking dan misschien.

Of een hooinet in je stal eet je paard trager.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:04

De mijne staat ook op koolzaadstro en nam er ook enkele happen uit de eerste keer. Hij vond dit erg vies en spuwde het ook gelijk weer uit.

Heeft jouw paard het ook echt opgegeten?

Pivanti

Re: Eten rapsodi (gehakseld koolzaadstro)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 14:35

Ferdo, Ze lijkt er hele kleine beetjes van te eten Zo snuffelt eet ze wat op (zie niet dat ze t uitspuugt)

Linnie, Ze is net gisteren verhuisd. Hierdoor ligt er alleen nog maar nieuw spul in Misschien doet ze t inderdaad niet meer als t straks wat viezer is. Ze heeft een hooinet met fijne maas en bult hooi op de grond erbij. Ze staat overdag in de wei van 9 tot t donker wordt (en in de zomer tot 18u).
Ze heeft een liksteen in haar stal.

Wil ook nog wel klein beetje stro erbij in leggen, zodat ze dat ook nog kan knabbelen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:44

Het is bekend dat ze het kunnen eten. Ze kunnen er wel degelijk een koliek van krijgen dus het is niet de bedoeling dat ze het blijven doen.
Zodra de stal viezer wordt ( bruin) eten ze het niet meer. Maar je moet het schone wat erbij komt dan wel erdoor husselen.
Om te voorkomen dat ze het eten kun je in een gieter met sproeikop water met Dettol/Azijn/Zeepsop/Cerasil of desnoods hertshoorn of cribox doen en het over de rapsodie sproeien.
Dat geeft niks, Rapsodie werkt juist beter als het wat vochtig gemaakt wordt als het vers is.
Gewoon besproeien met iets wat ze vies vindt dus!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:46

wij sproeien er azijn vermengd met water op, werkt ook goed.
en is idd niet goed als ze er veel van eten, maar een klein beetje is niet heel erg, iig veel minder schadelijk dan vlas

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 16:02

Ik vraag me dan af waarom stro eten dan niet schadelijk is (mits ze de hele stal leeg eten) en gehakseld stro wel?

Ik zal t wel besproeien met azijn/water

Welke verhouding water azijn gebruik je dan nuka? En dan gewoon beetje over de bovenlaag sproeien?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:04

Pivanti schreef:
Ik vraag me dan af waarom stro eten dan niet schadelijk is (mits ze de hele stal leeg eten) en gehakseld stro wel?

Ik zal t wel besproeien met azijn/water

Welke verhouding water azijn gebruik je dan nuka? En dan gewoon beetje over de bovenlaag sproeien?

meestal zo'n beetje half half, en denk dat dit wat schadelijker is omdat het fijner is dan gewoon stro en dus sneller voor een verstopping kan zorgen.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:09

Ik heb vandaag vlas in de inloop stal bij mijn paard gedaan, maar die ging er dus van eten..

Dus gelijk is alles er weer uitgehaald, want niks hielp, viezig vlas van een ander paard erdoorheen doen,
besproeien met azijn, voldoende kuil of hooi om te eten, maar nee, hij stortte zich op het vlas, pff..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:04

Mijne heb ik t niet meer zien eten Denk dus omdat t nieuw was Ze krijgt wel heel veel hooi, heeft altijd hooi te eten

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:54

even iets anders over rapsodi, ik gebruik het ook. laten jullie de mest er in liggen tot het bijna zwart is van viezigheid? je hebt verschillende manieren van het gebruik hiervan. ik haal elke dag de drollen eruit en 1x per week de natte plek. dan verdeel ik wat over blijft over de hele box en dan doe ik er een halve baal over heen en meng het een beetje. en de rest van de week geen schoon meer erbij.
hoe gebruiken jullie rapsodi?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:02

ik gebruik de Rapsodie hetzelfde als jij! Elke dag de drollen eruit, 's-morgens bij voeren, na mijn werk doe ik de stal rechttrekken en wip ik ballen en voor ik ga slapen nogmaals.
Ik kijk even hoe het erbij ligt en haal dan de natte rode plekken eruit. Meestal gaat er 1 pak per week bij of zo...Bij erge regen/nat weer zijn de boxen wat natter, ( ze lopen 2/7 in en uit) en gebruik ik soms wat meer.
In de zomer ligt er niets in de stallen, ze slapen dan in de bak of de wei en gebruiken de stal dan alleen als plee.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:55

@ Elcamino:
ok dus ik doe het gelukkig niet op de "verkeerde manierz' vroeger op de manege hadden we een paard die stro at, en dus ook op rapsodi werd gezet, dit at hij niet op. maar hij was een enorme viespeuk! dus misschien lieten ze daarom de natte plekken langer liggen en deden elke week een dun laagje nieuwe er over heen... ik weet het niet.
maar mijn merrie plast en mest op 1 plek, dus na een week moet het er wel uit want het staat dan te soppen. ze staat er alleen van 17.00u tot 09.00u in.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 15:39

Zo doe ik t nu ook, natte plek eruit als t donker / rood is en verder de mest eruit. Heb er van de week wel wat water opgegooid want waar ze niet plast bleef erg los, ik kreeg daar geen vastere bodem

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:56

Pivanti, ik schud wanneer ik de natte plekken en mest eruit heb alles door elkaar. Zo komt het hele witte losse rapsodie door het bruinige te zitten, zo krijg je uiteindelijk een bruinige laag los rapsodie.