Vraag 24 uur buiten staan en de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geabea

Vraag 24 uur buiten staan en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 06:55

Ik had een vraag over de mensen die hun paard in een hit-actief stal hebben staan en of mensen die hun paard 24 uur per dag buiten hebben staan.
Hoe doen jullie dat in de winter?
Verzorgen jullie de hoeven dan ook extra en zo ja op wat voorn manier dan?
Vanwege de gladheid hoe pakken jullie dit aan zodat het paard niet uitglijdt?
Er zijn mensen die niet willen dat hun paard een dikke wintervacht krijgen doen jullie ze dan een winter deken om?
Zo ja is een winterdeken dan niet gevaarlijk aangezien een paard dan met meedere paarden buiten staat?

Wat een vragen he'.
Het kwam ineens zo in me op.
Komt ook omdat we weer richting de kerst dagen gaan.

Gea ;)

Evelyne79

Re: Vraag 24 uur buiten staan en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 07:32

Devon staat 24/7 buiten, in de winter gaan de ijzers eronderuit omdat hij die alleen nodig heeft als hij voor de huifkar loopt en de eigenaar dat alleen met mooi/lekker weer doet.
Als ik overdag gereden heb gaat hij gewoon weer op de wei en als het echt echt koud is (vriezen en guur) dan zet ik m als ik terug kom van de les een nacht op stal, omdat hij dan nog te nat/warm is om buiten te zetten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 07:37

Ik doe aan natuurlijk bekappen met mijn pony, dus gewoon blote voeten. Ik rijd regelmatig over het harde, da's mijn onderhoud. :P
Paard is 'bodemvast', voor hen is het niet glad. Door de sneeuw kun je ook super rijden. ;)

Wintervacht vind ik geen probleem, zo houden ze zich warm. :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:58

ook hier 24/7 buiten. Al 4 jaar :)
Ik doe eigenlijk helemaal niks extra's aan de hoeven. Ik krab ze soms uit. En verder doe ik er niets aan.
Een deken doen we niet aan, hij krijgt een ideale vacht, lekker warm voor hem. Daar ga ik niet aan prutsen :)
Qua gladheid maak ik me nooit zo heel veel zorgen. Ik weet dat hij erg goed rekening houdt met de ondergrond. Hij heeft de eerste 2 jaar zelfs op hoefijzers 24/7 buiten gestaan, en ook dat ging gewoon prima.
Wel houd ik dan de benen wat in de gaten, als hij zich eens fiks verstapt heeft oid dat ik het opmerk :)
maar! Hij blijft gruwelijk goed overeind, als we naar de poetsplek lopen als het glad is (600 meter oid) dan moet ik me aan hem overeind houden _O-

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:35

Vorig jaar was een lange winter met veel sneeuw, onze shetlander heeft gewoon buiten gestaan,
Zij kon wel naar een stal maar stond liever op de wei met de schapen en met de paarden van de buren.

Ze had in de winter wel een dikke vacht en met de gladheid in de wei viel het ook wel mee, alleen op de plekken waar de grond
hard en ongelijk was liep ze zeer voorzichtig en de hoefsmid komt ook gewoon in de winter langs om de hoefjes te bekappen.

dus mijn menig is: een paard kan prima buiten in de winter, maar moet natuurlijk wel heel het jaar buiten staan dan zijn
ze het gewend.

gr 8-)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:39

Mijn paard staat nu sinds een maand 24/7 per dag buiten en omdat hij eerst binnen stond heeft hij met die harde wind en de regen een 300gr op.
Hij krijgt straks als het gras zo goed als op is extra hooi, en van mij krijgt hij 1/5 tot 3/4 kilo pavo muesli cerevit bij gevoerd voor de extra vitamines en verder omega 3,6,9 (dat doe ik op aanraden van de hoefsmid voor zijn pezen)

meestal als de grond bevroren is ga ik lekker grondwerken en vd'en
zijn hoeven onderhoud ik door elke week zelf even te veilen (geleerd van m'n hoefsmid)
en om de 11 a 12 weken komt de hoefsmid.

verder gewoon om de 3 a 4 mnd wormenkuren die ook tegen lintworm zijn en tegen de rode bloed worm, elke keer doe ik een andere.

ik hoop dat je genoeg info hebt anders gewoon vragen hoor ;)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:48

mijn merrie staat sinds een kort 24/7 buiten... Ook zij heeft ervoor een jaartje op stal gestaan... Ze draagt nu buiten een deken.. De kans loop je dat je eens een nieuwe deken moet kopen omdat deze kapot is gemaakt door andere paarden. Mijn merrie heeft voor ijzers, als het winter is ben ik van plan om zooltjes eronder te doen. Zo ontstaat er geen ijsballen onder de hoeven.. Ze staan bij ons deels op zand en deels op beton (waar het voer hooi is)... De slagbomen gaan drie keer per dag open zodat de paarden onbeperkt hooi kunnen eten... Ik doe meestal grondwerk als het vriest. Mijn ruin heeft altijd buiten gestaan, zonder deken...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:52

Mijn paard staat alweer 5 jaar dag en nacht buiten. Ik vind het prettig dat hij een goede vacht aanmaakt, aangezien hij die nodig heeft buiten.
Aan de hoeven doe ik niks bijzonders, hij heeft toch geen ijzers.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:01

Mijn pensioenpaard staat 24/7 buiten in de wei. Hij heeft met veel regen een regendeken op hij is gevoelig voor rainrot.
En sinds kort een twee honderd grams winterdeken. Hij heeft een deken nodig om op gewicht te blijven, hij staat met twee merries maar dat gaat prima met de deken. Verder veel hooi en krachtvoer, slobber, wortels etc. alles om hem lekker op gewicht te houden...... verder let ik goed op mok etc. Hij heeft blote voeten en nooit last als het glad is, hij weet heel goed wat hij dan wel niet kan doen ;) .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:07

mijn shets blijven dit jaar voor het eerst buiten is de bedoeling.
Ze hebben een bestraatte uitloop waar ze de hele dag in lopen en als het droog genoeg is mogen ze een paar uurtjes op de wei.
Ze gaan sowieso maar 2x per jaar naar de smid, lopen op blote voeten voor de wagen en hebben bikkelharde en rechte voeten.
Ik heb ze geen deken op en voer nagenoeg onbeperkt hooi met een beetje brokjes erbij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:20

Mijn paarden staan aan huis in iets wat op hit-actief lijkt. Ze lopen alle drie op blote voeten. Ik heb echt nog geen van de paarden die ik heb gehad zien schuiven in de sneeuw. Ze weten zelf heel goed wat ze wel, en wat ze niet kunnen op de sneeuw, of zelfs ijs als het heel lang blijft liggen en aangelopen wordt.

Ik bekap ze ook "natuurlijk", en ze hebben alledrie super hoeven, waar maar weinig onderhoud aan nodig is.

2 van de 3 staan zonder deken, alleen mijn jonge anda heeft een deken op, dit om hem korter in de vacht te houden ivm het rijden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:11

Mijne staan ook 24/7 buiten met inloopstal. Daarin krijgen ze onbeperkt hooi van goede kwaliteit, ik vind dat buitenpaarden daar, ondanks ze op gras staan, over moeten beschikken. Daar houden ze zich ook warm mee in de winter. Kay heeft wel een deken op met hals, dit omdat hij veel werkt en ook omdat hij een enorm watje is. Kay staat in de winter zonder ijzers, vanaf maart ongeveer gaan ze er weer onder. De shetlander staat gewoon zonder deken en wordt enkel bekapt. Ik doe verder niets bijzonders met de hoeven, gewoon hetzelfde als in de zomer.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:34

Die van mij staat in een hit actief, ook 24/7 buiten dus. Ze staat op blote voeten, dus daar doe ik verder niks bijzonders aan. In principe heb ik niks met dekens, maar ik heb mijn NRPS-je vandaag wel een 0 grams regendeken opgedaan. Ik heb haar pas 1,5 maand en ik merk aan haar dat ze nog wel erg aan haar nieuwe plekje en aan het hit actief systeem moet wennen waardoor ze naar mijn idee toch niet genoeg energie had om zichzelf warm te houden. Die combinatie van die harde wind met regen vind ik toch wel erg guur...

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:47

Mijn haf staat 24/7 buiten (al vier jaar, uiteraard met schuilstal). Ze heeft geen deken op, ook nooit gehad. Ze zit deze winter helemaal niet dik in haar vacht (vorige winter was het echt een teddybeer). Ik denk dat de hoeven gewoon verschillend per paard zijn. Vorig jaar had ze ontzettende brokkel hoeven. Hoefde zich maar te verstappen en ze had er weer een stuk af. Nu zijn haar hoeven keurig netjes. Ik vet ze 1 keer in de zoveel tijd in met een soort creme die je met je handen er op moet smeren. Rijd ook regelmatig over het harde. Ze staat niet op ijzers. Ik controleer ze elke dag, net als plekjes op de benen en kootholtes. Ik wil absoluut niet dat ze mok o.i.d. krijgt.
Verder krijgt ze 's ochtends en 's avonds keurig haar brok en over de dag verdeeld ruwvoer.

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:50

Hier staan ze ook gewoon 24/7 buiten, wel hebben ze schuilcontainers.
Ik heb wel gewoon een winterdeken op, en dat is niet gevaarlijk met de andere
paarden hoor! heb ik geen last van ;) Verder geef ik gewoon een handje extra
voer. En aan de hoeven doe ik niets extra's. Wel ben ik gewoon voorzichtiger.

:j

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:58

Wij hebben ze ook altijd buiten gehad. Ik zou me eerder drukmaken om nattigheid dan om de kou zelf. Ik zou zoveel mogelijk zonder deken doen en mochten we weer een extreem koude winter krijgen, kun je eventueel met een deken gaan werken.
Uitglijden zou ik me ook niet te druk om maken, vooral als ze altijd buiten staan halen ze toch geen rare fratsen uit en wennen ze er wel aan.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:29

Vorig jaar hebben mijn paarden voor het eerst 24/7 buiten gestaan, ze lopen erg voorzichtig met de vorst. Verder zijn het echte teddyberen. Iets extra's aan de hoeven deed ik toen niet maar daar wil ik wel op letten bij vorst, vorig jaar kreeg eentje een hoefzweer, geen idee of dit ermee te maken heeft maar better safe than sorry.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:40

Geabea schreef:
Hoe doen jullie dat in de winter?
Verzorgen jullie de hoeven dan ook extra en zo ja op wat voorn manier dan?
Vanwege de gladheid hoe pakken jullie dit aan zodat het paard niet uitglijdt?
Er zijn mensen die niet willen dat hun paard een dikke wintervacht krijgen doen jullie ze dan een winter deken om?
Zo ja is een winterdeken dan niet gevaarlijk aangezien een paard dan met meedere paarden buiten staat?

24/7 buiten, weide met schuilstal. Hoeven krijgen niet speciaal extra aandacht... Af en toe eens uitkrabben. Ze staan zonder ijzers en galopperen door de sneeuw en over de bevroren gronden. Eerlijk? De schrik slaat me om het hart als ze gek doen, maar ze houden zich prima staande. Ik denk dat het wel erger kan zijn als ze een tijdje opgesloten hebben gezeten.
Dekens hebben ze niet aan, ze mogen een goede dikke vacht kweken - het paard doet dat, de Haflinger vertikt het en heeft warm genoeg met iets dat weinig verschilt van een zomervachtje :D .

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:47

Mijn dravertje staat zo natuurlijk mogelijk, geen ijzers, geen dekens en lekker buiten.
Ik doe niks bijzonders aan de hoeven maar ik borstel haar wel minder bij langdurige regen.
Ze krijgt wel onbeperkt hooi maar ik zie haar alleen 'extra' eten als het echt koud is, bij hevige/langdurige regen staat ze in de schuilstal maar anders zie ik haar altijd buiten.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:57

wat kan ik mijn verzorg tinker het beste voeren.

hij staat 24/7 buiten met schuilstal, krijgt hooi 2 maal daags en een hoop wortels.
als ik heb gereden krijgt hij muslie die speciaal voor dit soort paarden is, kan ik hem nog brokken bij voeren?
of is pulp ook goed want het gras is er bijna niet meer en geen voedingswaarde