In de hit actief stal staan ze op zand en beton met een grote schuilstal (bij ons dan, elke actief stal is weer anders opgebouwd) en er zijn twee kleine stukjes weiland waar ze twee keer in de week een paar uurtjes op mochten (in voorjaar/zomer) Maar die kleine stukjes zijn zo kaal met bijna 30 paarden.
Iris, ik denk dat ze gelukkiger is met 9 uurtjes op een groot weiland in een klein groepje (totaal met z'n 6-en) en savonds en snachts op stal, waar ze rustig kan eten en een plekje voor zichzelf heeft.
Nu staat ze zich bijna 80% van de tijd zich te vervelen, want op zand hebben ze niets te doen. 18% van de tijd kan ze voordroog eten en een automatisch voersysteem, wat haar veel stress oplevert. Zij voelt zich hier niet prettig bij. En ook het 24/7u in zo'n grote groep (bijna 30 paarden op een best klein stukje) geeft haar veel onrust, ze staat laag in rang, moet continue op haar hoede zijn en heeft zo nooit rust (mentaal).
Daarbij heeft ze nu verplicht widea punten onder haar ijzers ivm het giga hard afslijten van de ijzers door het verharde. En haar hoeven groeien bijna niet. Widea punten zijn niet zo best voor de gewrichten e.d.
Dus ik denk dat ze gelukkiger is met op stal staan en in een klein groepje op de wei, lekker grazen.
Het liefst had ik haar 24/7 buiten op een weiland met schuilstal in een klein groepje Maar die mogelijkheid is er bij mij in de buurt niet. Er zijn alleen maar weilanden zonder schuilmogelijkheid (mag nergens schuilstallen gebouwd worden van de gemeente) en daar is het het type paard niet voor om zonder schuilstal te staan (daarbij vind ik dat elk type paard de mogelijkheid moet hebben om beschut te staan)