Verhuizing paard: gelijk hele dag op weiland??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Verhuizing paard: gelijk hele dag op weiland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:47

Morgen ga ik mijn paard verhuizen (een kwpn merrie, met 40% volbloed).

Wat denken jullie... zou ze daar direct het weiland op kunnen een hele dag?
Tenminste morgen zal wel een ruime halve dag worden, dagen erna dan hele dagen.

Voor ze bij mij kwam stond ze wel gewoon overdag op het gras. Ik heb haar nu ruim een jaar in een hit actief stal, waar ze alleen bij goed weer (voorjaar/zomer) 2x per week een paar uur op het gras stonden (verder op het zand en voordroog te eten) Momenteel komen ze helemaal niet op het gras. Waar ze naar toe gaat is het weiland onbemest.
Zou ze daar gelijk hele dagen op kunnen in dit jaargetijde? Nu zit er niet zoveel meer in het gras natuurlijk. Of kan dit niet, denken jullie? Ze komt ongeveer van 9 tot 18u buiten te staan.

Ik hoor graag jullie mening / tips

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:49

te grote veranderingen in het voerbeleid zijn nooit goed.
Persoonlijk zou ik het niet gokken en meer tijd nemen om die overstap te maken.
Better safe than sorry

Pivanti

Re: Verhuizing paard: gelijk hele dag op weiland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:50

hoe zou je dan de opbouw doen? Ik heb zelf geen ervaring met deze verandering, alleen andersom van gras naar bijna geen gras (en dat brengt weinig problemen mee, dan andersom natuurlijk)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:53

ligt aan het paard......of die snel dik word of ooit eens bevangen geweest is.....
Zoals jij het hier boven beschrijft zou ik over een periode van een maand het rustig opbouwen.
Beginnen met 2 uurtjes per dag en na een week (als blijkt dat dat goed gaat) meer

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:54

als je het kan opbouwen met elke dag een paar uur langer zou dat mooi zijn
er zit nu niet veel voeding meer in het gras en goed hooi bijvoeren.

ik had mijn paard van stal gelijk 24 uur op de wei in mei 2009 en is prima gegaan.

ik zou het heel goed aankijken als je het gaat doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:55

Maar als ze van de Hit Actief afkomt dan is ze toch al gewend om buiten te staan?
Zoveel gras staat er op dit moment ook niet op de wei, dat ze zich er ziek aan eet.
Denk eerder dat je haar een groter verdriet doet om haar op stal te zetten omdat ze gewend is om haar eigen keuzes te maken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:57

ja het is misschien wel even sneu maar ik denk dan weer.......als je haar nu ineens volop op het gras zet zal ze zo veel mogelijk willen eten van het gras.
En als je een koliek kweekt oid ben je verder van huis.
persoonlijk zou ik dan liever even door de zure appel heen bijten

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:04

In de hit actief stal staan ze op zand en beton met een grote schuilstal (bij ons dan, elke actief stal is weer anders opgebouwd) en er zijn twee kleine stukjes weiland waar ze twee keer in de week een paar uurtjes op mochten (in voorjaar/zomer) Maar die kleine stukjes zijn zo kaal met bijna 30 paarden.

Iris, ik denk dat ze gelukkiger is met 9 uurtjes op een groot weiland in een klein groepje (totaal met z'n 6-en) en savonds en snachts op stal, waar ze rustig kan eten en een plekje voor zichzelf heeft.

Nu staat ze zich bijna 80% van de tijd zich te vervelen, want op zand hebben ze niets te doen. 18% van de tijd kan ze voordroog eten en een automatisch voersysteem, wat haar veel stress oplevert. Zij voelt zich hier niet prettig bij. En ook het 24/7u in zo'n grote groep (bijna 30 paarden op een best klein stukje) geeft haar veel onrust, ze staat laag in rang, moet continue op haar hoede zijn en heeft zo nooit rust (mentaal).
Daarbij heeft ze nu verplicht widea punten onder haar ijzers ivm het giga hard afslijten van de ijzers door het verharde. En haar hoeven groeien bijna niet. Widea punten zijn niet zo best voor de gewrichten e.d.

Dus ik denk dat ze gelukkiger is met op stal staan en in een klein groepje op de wei, lekker grazen.

Het liefst had ik haar 24/7 buiten op een weiland met schuilstal in een klein groepje Maar die mogelijkheid is er bij mij in de buurt niet. Er zijn alleen maar weilanden zonder schuilmogelijkheid (mag nergens schuilstallen gebouwd worden van de gemeente) en daar is het het type paard niet voor om zonder schuilstal te staan (daarbij vind ik dat elk type paard de mogelijkheid moet hebben om beschut te staan)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:07

Ow ik bedoelde niet dat ze ongelukkig ging worden van de nieuwe situatie!!
Maar wel van 1 uur op de wei, rest op stal en dat uitbouwen.
En dat alleen ivm koliekrisico. Gras is namelijk niet meer zo heel eiwitrijk en niet zo vol meer.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:11

Ohhh oke!
Nee ik zal dr ook niet maar 1 uurtje buiten gaan zetten hoor In deze periode zit er inderdaad niet zoveel in het gras, dat scheelt een hele hoop gelukkig. Morgen komt ze sowieso een halve dag buiten S'morgens eerst even winterbanden onder mn auto laten zetten en daarna verhuizen. En maandag heb ik de hele dag vergadering dus kan ik niet naar stal om haar eerder binnen te halen of later buiten te zetten (nou ja een uurtje hoogstens...) en ik weet niet hoe ze reageert als de rest wel naar buiten gaat of buiten blijft en zij alleen op stal staat Verwacht wel goed, met een pluk hooi
Lastig... ;)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:36

Ze krijgt deze week even stukje wei alleen, omdat de eigenaren van de paarden waar ze bij in komt er perse bij willen zijn als ze de groep in gaat Dus dat wordt volgende week zondag. Hopelijk doet ze t wel braaf alleen (wel aan beide kanten paarden).
Dus vandaag gaat ze halve dag de wei op en morgen kan ik zelf bepalen dan (moet dan toch zelf binnen/buitenzetten denk ik) en maandag hele dag Nog voor zekerheid nagevraagd, en is echt onbemest

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:40

van de zomer verhuisde ik me knolly ook maar die werd in het weiland gedaan (apart gezet van de rest;) ) en kon ze de nieuwe omgeving bekijken. Ze heeft dan ook niet echt veel gegeten en de mest was gewoon goed :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:50

Ik heb hetzeflde gehad afgelopen zomer. Wij zijn vorig jaar verhuisd en in februari waren de stallen en de bak klaar. Het weiland was pas na de zomer klaar. Toen stond er natuurlijk niet zoveel energierijk gras meer, maar toch. Ik heb ze eerder in de zomer steeds een paar uurtjes (2-3) per dag laten grazen (weitje afgezet met prikpaaltjes). En toen het hele weiland omheind was (eind augustus) heb ik ze er overdag op gezet, eerst halve dagen daarna hele dagen. Ging prima, zelfs met mijn shet!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:52

Mijn paard ging van 2 uurtjes perdag weidegang naar ongeveer 8 tot 10 uur op de wei. Zij is vorig jaar eind oktober verhuisd. Ik heb haar gelijk de volgende dag op de wei laten zetten. Ze kwam met het paard van de staleigenaar te staan, omdat ik niet wist of ze alleen wilde staan. Wel staan er paarden naast de wei. Ze stond niet echt alleen. Maar vanaf dag 1 ging dat goed. De eerste paar weken stond ze wel rond het middaguur te kijken en te ijsberen omdat ze de wei uit wilde. Dan had ze het wel gezien. Dat is nu wel over hoor.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:13

Bij ons op stal gaat alles van het 1 op het andere moment direct op het land 24/7 alleen de mensen met snel hoefbevangen paarden zetten ze in de nacht nog binnen.
Bij ons zijn er ook nooit echt grote problemen met betrekking tot koliek enzovoorts.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:18

Zoveel voeding zit er niet meer in het gras, dus ik denk dat het geen enkel probleem geeft!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:26

Bedankt!
Weitje waar ze deze week in staat, staat ook erg weinig gras op dus komt wel goed. Andere weiland waar ze volgend weekend in komt (in de groep) staat ietsjes meer gras op, maar ook niet veel ofzo En is toch ook onbemest en dit jaargetijde is t niet rijk Dus komt goed :)

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:27

nee ik zou haar nog even op stal houden