geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:34

Mijn paard staat in een hit actief stalling. Kan hierbij 300 minuten per dag kuil eten en 2 kg biks. Kan heel de dag door bewegen en heeft ook een groot binnenverblijf waar ze uit de wind kan staan en in een stro bedje kan liggen. Ze is voordat ze hierheen verhuisden geschoren geweest, heeft wel al weer wat haar aangemaakt.

Nu het probleem, ze heeft onwijze schuurplekken op haar borst, schouders en tussen haar achterbenen van de dekens. Nu willen we haar zonder deken gaan zetten, zodat ze nu met deze temperatuur (nog niet onder het vriespunt) nog een dikke vacht aan kan maken. De schuurplekken worden steeds erger namelijk, terwijl ze wel goede dekens heeft.

Wat zouden jullie doen? Verschillende mensen zeggen al gewoon doen ze maakt dan weer een dikke vacht aan en ze heeft genoeg ruimte om ook binnen te staan uit de wind en regen!

Gaat om een haflinger trouwens.

Blue9

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:43

Is ze helemaal geschoren? Zou nooit een geschoren paard zonder deken buiten zetten. Kan wel al dekens af gaan bouwen weet niet wat ze op heeft?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:45

heb je al verschillende merken dekens geprobeerd? pasvorm verschilt tussen de merken, wellicht helpt dat voor je paard.
Ik zou het dier niet zo in z'n blote reet buiten zetten nu.. je hebt alle natuurlijke bescherming weggenomen, de vacht watert niet af etc..
Vergis je niet, het vriest misschien niet, maar het is gemeen koud in de wind en regen. In mijn ogen is dit weer erger dan droge -6 met een zonnetje oid :)
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 08-12-11 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:45

Als je hem ziek wil hebben moet je nu de deken eraf halen.
Gewoon een betere deken kopen die niet schuurt, een deken die schuurt past niet.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:46

Het ligt er denk ik aan wanneer je geschoren hebt, hoeveel haar ze alweer aangemaakt heeft en of ze dan ook wel binnen gaat staan. Ik zou het zelf denk ik niet snel doen. Helpt een borstbeschermer niet om de plekken op haar borst tegen te gaan? En tussen de achterbenen, misschien wat losser doen of anders kruisen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:50

Hoeveel haar heeft ze al aangemaakt? Haflingers kunnen behoorlijk wat hebben maar als ze nu met deken oploopt en nog niet echt veel haar heeft zou ik de deken om laten. Kan je niet een 0 of 100 grams deken opdoen? Weet niet wat ze nu op heeft? En inderdaad borstbeschermer en als ze last heeft tussen de benen, heb je wel de bilkoorden op de goede manier vastgemaakt? Dus niet kruislings maar dat je de ene koord vastmaakt aan de kant waar die zit en dan de andere kant erdoor heen? Mijnes heb daar echt nooit last van namelijk.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:53

er zijn toch ook van die beschermers tegen schuurplekken van deken? Ik weet niet of dat helpt of dat ze überhaupt nuttig zijn.

edit: net te laat dus :)
Laatst bijgewerkt door Tari_42 op 08-12-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:53

Een (geheel) geschoren paard nu nog de dekens af halen is vragen om problemen. Dat zou ik dus nooit doen.

Elk paard reageert anders op dekens, de één krijgt geen schuurplekken de ander heel erg. Het ligt heel erg aan de kwaliteit en pasvorm van de dekens.
Schuurplekken tussen de achterbenen vind ik overigens wel vreemd, heb je de bilkoorden heel strak? Schuurplekken op de schouders kun je goed (proberen) te voorkomen door een borstbeschermer onder de deken te doen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:55

Een bh helpt helaas niet heeft ze als is gehad.
Ze staat onder een 200 grams en voelt altijd erg warm eronder. 2.5 maand geleden is ze geschoren maar ze heeft al een aardige vacht weer aangemaakt. Vooral hals, benen en buik zijn weer wintervachtje en op haar rug en buik etc. Is ze ook niet kaal meer. Ze maakt regelmatig gebruik van het grote binnenverblijf en de voerstations zijn ook overrdekt. Ze is dus niet kaal meer iig.
Heb verschillende merken dekens gehad maar ze krijg onwijs snel schuurplekken en bijt ze nu elke x open.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:56

Ik zou de deken er nu ook zeker niet afhalen maar een andere deken met wellicht betere pasvorm nemen. Ik vind dat de horseware dekens altijd een erg fijne pasvorm hebben.

it_is_me

Een borstbeschermer biedt geen garantie dat je paard geen schuur plekken meer krijgt en hoe goed of duur je dekens ook zijn blijkbaar past het toch niet goed bij je paard. Welke dekens heb je al geprobeerd? Er zijn vast nog wel andere te vinden, die 'beter' passen.

Daan_O

Weet je trouwens wel zeker dat het schuurplekken zijn van de deken en geen schimmel of iets dergelijks?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:58

Deken kan er nu niet meer af, de paarden hebben hun volledige wintervacht al.
Probeer een andere deken, mijn paard had een heel dun velletje en kreeg van een aantal dekens ook schuurplekken. Op het laatst had ik een hele fijne deken die hem helemaal geen schuurplekken gaf, maar het was even zoeken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:02

Edit:
Dit is de vacht van het paardje waar het om gaat, absoluut niet kaal dus.
Had ze echt nog een kaal velletje had ik absoluut niet hier over nagedacht natuurlijk
Afbeelding

Ze hebben echt een groot binnenverblijf, waar die van mij vaak zat gebruik van maakt en anders is ze aan het eten of spelen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:06

ik zou het gewoon doen,ze is niet kaal meer.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:07

Volgens mij wil je maar 1 ding horen en dat is dat het geen probleem is.

Ik ga met de rest mee, andere deken kopen die wel goed past. Mijn merrie had het ook, maar ik heb nu een andere deken (de goedkoopste die ze ooit gehad heeft) en daar heeft ze geen schuurplekken bij.

Je moet zorgen dat je deken in ieder geval een galdde binnenkant heeft op de schouders (nylon, geen katoen of fleece) en de schouders inspuiten met equistar.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:10

Marlis schreef:
Edit:
Had ze echt nog een kaal velletje had ik absoluut niet hier over nagedacht natuurlijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VM8QOAOF.jpg

Ze hebben echt een groot binnenverblijf, waar die van mij vaak zat gebruik van maakt en anders is ze aan het eten of spelen.

Jij vindt zelf toch wel dat het kan en wil horen dat het wel kan volgens mij. (terwijl dat niet zo is imo) Dus waarom open je eigenlijk nog een topic met deze vraag? :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:13

Paard heeft idd al wel weer een aardige vacht.
Kun je er niet een 0 grams op gooien eerst? Dan kun je beetje afbouwen en is ze toch beetje beschermd tegen de regen..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:14

Misschien een meningsverschil met haar zus Rowo. Ik snap ook niet dat ze een topic opent. Ze wil alleen maar horen dat het wel kan.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:14

Hier nog iemand die het niet zou doen.Ik zou deze winter zien door te komen en dan gewoon vanaf volgend jaar geen deken meer op.Beter wat schuurplekken dan een longontsteking!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:15

rowo schreef:
Marlis schreef:
Edit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VM8QOAOF.jpg

Jij vindt zelf toch wel dat het kan en wil horen dat het wel kan volgens mij. (terwijl dat niet zo is imo) Dus waarom open je eigenlijk nog een topic met deze vraag? :+

Nee, dat is niet zo.
Ik zeg echter alleen dat ze niet kaal meer is en wel al vacht aan heeft gemaakt en dat ze een groot binnenverblijf ook hebben, waar ze uit de wind kan staan.
En dat we al verschillende dekens geprobeerd hebben wat hier als tip gegeven werd, goedkopere maar ook duurdere dekens.
Op stal twijfelde ik namelijk heel erg, zus en stalgenootjes zeiden kan makkelijk maar ik ben dan weer een meut die denkt dalijk krijgt ze het koud. Ik wil niet maar een ding horen ik maak het verhaal alleen maar iets duidelijker met wat wij al gedaan hebben met de tips die gegeven werden hier, zoals dekens een een borstbeschermer, zo zwarte BH heeft ze een paar jaar geleden gehad en merkten geen verschil met of zonder. Foto heb ik bijgevoegd zodat het wat duidelijker is.

En nee geen meningsverschil, verschillende meningen.
Alleen regendekentje op dacht ik eerst idd ook aan, maar dan heeft ze een ongevoerd dekentje wat volgens mij geen warmte bied. Ze kunnen dan de haren namelijk niet overeind zetten toch?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:16

gr_roos schreef:
Volgens mij wil je maar 1 ding horen en dat is dat het geen probleem is.

Ik ga met de rest mee, andere deken kopen die wel goed past. Mijn merrie had het ook, maar ik heb nu een andere deken (de goedkoopste die ze ooit gehad heeft) en daar heeft ze geen schuurplekken bij.

Je moet zorgen dat je deken in ieder geval een galdde binnenkant heeft op de schouders (nylon, geen katoen of fleece) en de schouders inspuiten met equistar.

Wat is equistar?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:18

Als ze continu binnen zou staan (met uitzondering van het beweging geven door de eigenaar) dan zou het kunnen, maar zoals je nu stelt in de hitactief zou ik zeker de deken niet afdoen!

Lottie84

Zou inderdaad ook totaal andere dekens proberen, maakt het verschil als je er een fleece onder legt? Kan ook nog wel eens helpen of een paarden BH. Ieder paard is daar helaas anders in.

Ineke2

Marlis schreef:
Wat is equistar?

Dat is spul voor in de staart en manen om ze klitvrij te krijgen...Als je dat op de vacht spuit word het glad van.