Twijfel aan mijn plekje van mijn verzorgpaardje :)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Unique

Twijfel aan mijn plekje van mijn verzorgpaardje :)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:14

Haai allemaal :D.
Ik heb een verzorg pony genaamd Unique, die sinds kort 24/7 buiten met een vriendje. (stond eerst op een pensionstal). Maar toch vraag ik me af of dit wel een goed plekje is ( ik kan er natuurlijk niks aan veranderen maar ik maak me er wel druk om) , met dit weer slaat voor mij de twijfel toe. Ze hebben met zijn 2tjes geen super grote wei, maar ze kunnen hun beentjes lekker strekken. Met dit weer is het natuurlijk een grote modderbende. Maar gelukkig hebben ze wel een stuk bestraat dus ze kunnen met zijn 2e op het verharde staan. Ze hebben verder een niet zo'n hele grote schuilstal maar ze passen er met zijn 2tjes in.
Ze krijgen 2x per dag een flinke bult hooi. Dit is helaas niet onbeperkt, maar ongeveer 2x 3 uurtjes gok ik. Als ik daar ben krijgen ze ook nog altijd wat van mij, maar helaas is het 15km van huis en heb ik alleen een fiets ter beschikking dus ik ben er helaas maar 2 x per week te vinden. Als de eigenaresse er is dan krijgen ze ook altijd nog een pluk hooi. Maar helaas heeft zij gezondheidsproblemen en is er soms maar 1x per week te vinden. De stal en weide worden gemiddeld dus helaas maar 2x per week uigemest. Het is helaas dus niet altijd even netjes..

Zou mijn verzorgpaardje ongelukkig zijn?

capopjekop

Re: Twijfel aan mijn plekje van mijn verzorgpaardje :)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:17

Ze heeft een maatje, een stalletje met een droge plek om te liggen en ze krijgt hooi. Dus in mijn ogen heeft je verzorgpaardje alles wat ze zich kan wensen. Mss kun je kijken of de eigenaar een paar hooinetten met kleine maas wil aanschaffen, zodat ze langer met hun hooi doen? Dan kun je ook meer in een keer voeren zonder dat ze er op gaan staan en het niet meer lusten. Mijn wei ligt er nu trouwens ook niet heel netjes bij. Die is zo nat dat uitmesten niet te doen is. Als het straks gaat vriezen krijgen ze een schoon stuk wei, zodat het huidige stuk kan bijtrekken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:20

Welnee, dit is vrijwel perfect zelfs. en zolang ze niet teveel invalt heeft ze ook voldoende te eten. Ik zou me meer druk maken over de paarden die het grootste deel van de dag of zelfs de hele dag op stal staan.

_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:36

Dankjewel voor de reactie! Fijn om te horen! Hooinetten ga ik bespreken, als de mevrouw die ze voert ook deze moeite wil doen!
Oke, ja soms kom ik wel eens daar en dan is hun stalletje echt een bende en ligt hun wei vol mest, vind het altijd zo sneu als er ik eraan denk dat ze er misschien al 2 dagen zo bij staan. Maar helaas kan ik niet 7x per week alles gaan mesten..

capopjekop schreef:
Ze heeft een maatje, een stalletje met een droge plek om te liggen en ze krijgt hooi. Dus in mijn ogen heeft je verzorgpaardje alles wat ze zich kan wensen. Mss kun je kijken of de eigenaar een paar hooinetten met kleine maas wil aanschaffen, zodat ze langer met hun hooi doen? Dan kun je ook meer in een keer voeren zonder dat ze er op gaan staan en het niet meer lusten. Mijn wei ligt er nu trouwens ook niet heel netjes bij. Die is zo nat dat uitmesten niet te doen is. Als het straks gaat vriezen krijgen ze een schoon stuk wei, zodat het huidige stuk kan bijtrekken.

_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:37

Fijne reactie! Invallen doet ze zeker niet, zo komt zelf een klein beetje bij. Maar het gaat me meer erom dat ze dan zolang zonder hooi staan en dan toch zin hebben om te knabbelen en zich vervelen.

troi schreef:
Welnee, dit is vrijwel perfect zelfs. en zolang ze niet teveel invalt heeft ze ook voldoende te eten. Ik zou me meer druk maken over de paarden die het grootste deel van de dag of zelfs de hele dag op stal staan.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:42

Menig paardje zou zich zo'n plekje wensen, en 2x per dag zo'n 3 uur hooi knabbelen is echt wel genoeg.
Maak je geen zorgen. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:49

ach...echt heel slecht is het niet....hoewel ik wel wakker zou liggen van een modderwei vol met stront en een schuilstal waar geen droog stro inligt.
(maar goed,mijn normen liggen vrij hoog)

_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:55

Dat is inderdaad precies waar ik ook mee zit!

geerke schreef:
ach...echt heel slecht is het niet....hoewel ik wel wakker zou liggen van een modderwei vol met stront en een schuilstal waar geen droog stro inligt.
(maar goed,mijn normen liggen vrij hoog)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:07

Dat het weiland nu iets blubberiger is doe je niet zoveel aan, maar ik zou wel een systeem proberen te bedenken voor de stal. Een vieze stal is niet alleen onprettig, het kan ook mok en rotstraal in de hand werken. Daarbij moeten ze wel een schoon en droog plekje hebben om te kunnen liggen voor een paar uurtjes per etmaal. Vult de staleigenaresse nu alleen het hooi aan? Of wordt de stal tussendoor ook door haar opgestrooid? Wanneer het laatste niet het geval is nu, zou dat misschien nog een optie zijn. Wellicht betaal je dan een kleine meerprijs maar voor het dagelijks comfort van de paarden is het denk ik wel prettig dat ze in elk geval een aantal uurtjes dan op een schone en droge ondergrond kunnen staan.

_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 13:18

Daar moet ik je inderdaad helemaal gelijk in geven. De staleigenaresse strooit helaas de stal niet op, en ik heb het idee dat de eigenaresse van mijn verzorgpaardje het ook niet echt nodig vind eigenlijk dat zij dat zou doen.
Ik zit nu ook vaak met het gevoel van hmm hoe zouden ze erbij staan terwijl het alleen mijn verzorgpaardjes zijn.

Eliine schreef:
Dat het weiland nu iets blubberiger is doe je niet zoveel aan, maar ik zou wel een systeem proberen te bedenken voor de stal. Een vieze stal is niet alleen onprettig, het kan ook mok en rotstraal in de hand werken. Daarbij moeten ze wel een schoon en droog plekje hebben om te kunnen liggen voor een paar uurtjes per etmaal. Vult de staleigenaresse nu alleen het hooi aan? Of wordt de stal tussendoor ook door haar opgestrooid? Wanneer het laatste niet het geval is nu, zou dat misschien nog een optie zijn. Wellicht betaal je dan een kleine meerprijs maar voor het dagelijks comfort van de paarden is het denk ik wel prettig dat ze in elk geval een aantal uurtjes dan op een schone en droge ondergrond kunnen staan.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:34

De nadelen die ik lees zijn blubber en vrij weinig ruwvoer. Verder denk ik dat je paardje er prima staat :)

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:46

nee ik denk niet dat hij ongelukkig is, hij heeft ook een geweldig maatje denk ik:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:00

Veel paarden staan er slechter bij , het klinkt redelijk acceptabel zo.

Zelf zou ik er echter geen genoegen mee nemen , ik wil wel dagelijks alle kak weg hebben uit de wei en ZEKER uit de stal. Dat je de wei nu eens 2 dagen niet doet vanwege slecht weer , okee....maar dan is het toch weer mooi geweest hoor.

Zo'n modderbende met een mijnenveld van uitgesmeerde kak vind ik altijd maar erg sneu en armoedig :o

Sowieso zo'n modderweitje in de winter...gelukkig hebben ze een stukje verharding en een schuilstal , maar een zandpaddockje mag eigenlijk niet ontbreken als ze de hele winter buiten blijven , vind ik.

Kunnen ze tenminste lekker "droog" slapen , rollen , wat rondlopen zonder meteen te glijden / glibberen / weg te zakken in de prut....

Als ze dan ook nog een groot deel van de dag geen hooi hebben wordt het helemaal zo sneu.... hier krijgen onze 2 D-ponies onbeperkt hooi in fijnmazige (30mm) hooinetten , en dan gaat er ongeveer een baaltje per dag doorheen dus dat valt ook wel mee qua hoeveelheid :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:40

Volgens mij is het een prima plekje, er is ruimte, er is hooi, en een afdakje + een vriendje.

AnnaCameron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:37

Maak je geen zorgen!!

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:52

Mogelijk kun jij als verzorger een paar keer per week mesten? Gewoon voor de pony..
Of maak het toch bespreekbaar bij de eigenaar, anders blijft het je dwars zitten. Geef aan dat je je afvraagt waarom dit zo gaat. Het is best lastig om een betrokken vezorger te vinden, waarom zou de eigenaar dan niet op zn minst naar je luisteren? Of ze er iets mee doet is een tweede, maar je moet niet blijven rondlopen met een dergelijk gevoel. Daar schiet je niks mee op..

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:29

Hoi,

ik zou het ook met haar bespreken over iedergeval het mesten.
maar zoals al meerdere zeggen er staan er helaas ook slechtere bij die helemaal geen aandacht krijgen

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:38

Volgens mij staan ze er prima bij. Probeer afspraken te maken over het creeren van een schoon droog stalletje.