Droge plek maken paddock, welke zand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Droge plek maken paddock, welke zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:49

Ik wil een droge plek gaan maken in onze waterpaddock ;)

Wie kan me vertellen welke zand ik hiervoor het beste kan gebruiken, is dit gewoon gele zand?

Ter info, drainage ideen gaan het niet worden, ik moet het zelf betalen op een pensionstal, dus zoek een effectieve betaalbare oplossing.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 07-12-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Re: Droge plek maken paddock, welke zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:50

Drainage aanleggen en dan vervolgens zeezand gebruiken. Dan blijft de paddock zeker droog...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:52

it_is_me , sorry word te duur, het is een pensionstal waar i het zelf moet betalen/

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:52

@ it_is_me, betaal jij het? ;)

Gewoon een dikke laag wit zand lijkt me voldoende :j
Drainage zou ik niet doen, als ze dan steeds in een hoek 'sliden' en draaien etc. komt die plek al snel open te liggen en gaat het zijl kapot, kost ook weer een hele hoop.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:54

@amigo, wit zand, is dat anders dan geel zand?
Ga eens even googlen, bedankt!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:57

_Amigo schreef:
Drainage zou ik niet doen, als ze dan steeds in een hoek 'sliden' en draaien etc. komt die plek al snel open te liggen en gaat het zijl kapot, kost ook weer een hele hoop.

het is te duur in dit geval, maar zeker wel een oplossing ook in een paddock.
Dus dat hele sliden en draaien geval is gewoon onzin.

TS , woudzand zou kunnen voldoen, maar als je het echt op 1 plek wilt doen zoals ik begrijp heb je natuurlijk wel de kans dat het weggelopen word naar andere delen van je paddock als je het zo op een hoop neergooit.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:58

ben er ook wel benieuwd na :j aangezien onze bak/paddock ook 1 zwembad is op t moment .

woudzand hebben wij ook en drainage. .. maar droog :n

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:59

Witte zand werkt meestal erg goed :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:00

Het is maar net op wat voor grondsoort de paddock is aangelegd. Hier in N-H zitten we op klei en dan is een laag zand niet voldoende. Het zou wel goed zijn voor even, maar na een tijdje zal dat toch weer drap worden. Het scheelt al wel een stuk als het water goed weg kan.

Ik heb hier thuis sinds het voorjaar een gedraineerde paddock met zeezand. Ik hoop alleen wel dat morgen het zand er nog in ligt... Er staat nu zo'n wind, dat het zand wel erg hard droogt en daardoor ook wegwaait.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:02

dan zit er iets niet goed livito, is de drainage wel goed afgevuld ? niet verstopt ?
bodem goed doorlatend ? en hoe lang ligt de drainage er in ?

Met dit weer is het ook logische dat het niet droog is, hier ligt ook drainage met woudzand, prima werking maar in deze mate regen kan de drainage ( of beter gezegd de grond ) het niet aan.

Als de grond dicht zit zal ongeacht hoe of wat, het water niet wegkunnen en dus aan het oppervlak blijven.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 23:03

Hmmmm geen idee wat voor onderlaag, loopt wel goed af, woon in midden limburg.
Ik heb een behoorlijk grote paddock, zo groot als een kleine maat dressuurring ongeveer, om die nu helemaal op te laten vulllen heb ook geen idee wat het kost??

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:10

vrij prijzig ben ik bang, gezien het voor een pensionstalling is en low budget moet.
Zou gewoon even informeren bij een zandhandel bij jou in de buurt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:12

Livito schreef:
ben er ook wel benieuwd na :j aangezien onze bak/paddock ook 1 zwembad is op t moment .

Hoe is de drainage aangelegd en voer je in de paddock? Bij mijn paddock is deze binnen de hoefslag aangelegd, zodat het zand daar veel minder wordt aangelopen en het zeezand zorgt er ook voor dat het water in no-time weg zakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:13

Water zal naar het laagste punt lopen, dus op een bult zal het wel droog blijven. Het op die bult houden is echter al een uitdaging met wind, water en er doorheen sjouwende paarden. De ondergrond speelt zeker mee als in waar wil het zand heen. Regel is in elk geval zand zoekt zand, dus een bult zand in een zandpaddock verdwijnt in het zand. Leg je het zonder iets er tussen op aarde/klei/veen dan mengt het tot een zuigende baggerlaag waar je helemaal niks meer mee kan.
Om te beginnen dus plankjes plaatsen om het op 1 plek te houden (net als zo'n keerplankje (bv pallets of steigerplanken en flink buitenbeits) langs de rand van de bak en wegendoek (uit 1 stuk! ivm opgraven) er onder. Vervolgens zand nemen wat goed water doorlaat. Wil je niks anders dan paddock kan je bv drainagezand kiezen. Wil je er ook in kunnen werken zal je een stevigere soort zand moeten kiezen waar jij en je paard makkelijk in uit de voeten kunnen en je zal dan flink moeten slepen/rollen om het goed te houden. Want hoe goed en geschikt je zand ook is 80% van de bruikbaarheid van een bak komt van je onderhoud. Tenslotte kijk je goed naar in en uitgang ivm uitlopen van je zand. Is dat op een verharding veeg je alles zo weer terug, anders ben je het kwijt en moet je regelmatig zand aanvoeren.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:14

it_is_me schreef:
Livito schreef:

Hoe is de drainage aangelegd en voer je in de paddock? Bij mijn paddock is deze binnen de hoefslag aangelegd, zodat het zand daar veel minder wordt aangelopen en het zeezand zorgt er ook voor dat het water in no-time weg zakt.

ik zou het zo niet weten :o voor ik op deze stal stond is de bak aangelegd .
we voeren idd alleen in de winter in de bak wel in emmers maar daar word ie ook niet beter op dus dat kan bij ons ook de oorzaak zijn :j

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:14

Happinez schreef:
vrij prijzig ben ik bang, gezien het voor een pensionstalling is en low budget moet.
Zou gewoon even informeren bij een zandhandel bij jou in de buurt.

En een deel verharden is dat een optie? Misschien wel goedkoper en beter dan zand.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:20

daar zal toch zand onder moeten als je gaat verharden lijkt me ... als je zegt dat het een natte blubber boel is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:25

Livito schreef:

hier ook woudzand. Eerste jaar was het prima maar de onderlaag is inmiddels net beton, laat ook haast geen water door. Gevolg: hopeloze blubberzooi..
Vrienden van ons hebben woudzand gemengd met scherp zand dat voldoet beter

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:29

Tegelen en daar weer zand overheen? Tegels zijn soms via internet gratis af te halen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:30

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:40

Ik reageer ook nog even, toevallig vanochtend in mijn paddock op de pensionstal 3 kuub zand (ca 3000 kilo ) laten storten en laten tegelen.

3 kuub zand kostte 3 tientjes, is genoeg voor een laag van 10/15cm voor een grootte van ca 5x7..
Je zult wel iemand moeten hebben die het kan vervoeren... Onze hovenier heeft het in zijn vrachtwagen vervoerd en tot aan de paddock afgeleverd :+
Grindtegels gratis op te halen (Marktplaats staat er vol mee)
Je ziet ze niet zo goed op de foto want er lag nog een laag zand over.
Afbeelding
Afbeelding

Achterin de paddock ligt nog het normale zand, wat dus duidelijk natter is dan het voorste gedeelte. En in de paddock naast mij ligt alleen maar dit zand, daar zie je ook een plas in.

Dit is niet gedraineerd en blijft alsnog goed droog.