hallo ik wil graag een shetlandertje. ik heb alle kosten al berekend. maar mijn vraag was hoe oud mag je hem castreren? ik las iets van een half jaar en 1 jaar maar kan het ook als ie ouder is of maakt dat niet zo veel uit? en ik wou weten hoe veel dat kost
Tot ongeveer een jaar of 3 kun je het vrij goedkoop thuis laten doen. Daarna zakt het te ver in, en is de kans op complicaties groter. Ook zou ik het met een jaar of 2 doen zodat hij geen hengsten gedrag ontwikkelt. Wij laten het altijd in het voorjaar doen zodat de paarden dan lekker de hele dag buiten kunnen. De eerst weken moeten ze rustig aan doen, maar wel zo veel mogelijk lopen (stappen) zodat ze achter niet stijf worden. Ook is de kans op complicaties op stal groter omdat dat minder schoon is dan de wei.
Bij ons kosten het thuis laten doen tussen de 60 en 100 euro.
hoeveel het op een kliniek kost is afhankelijk van hoe lang je pony daar moet blijven, en op welke manier ze het doen. Dat kan erg hoog oplopen. Maar je zou kunnen informeren bij een dierenarts bij je in de buurt.
git
Geplaatst: 07-12-11 18:58
Ik heb er afgelopen maand twee laten castreren. Een van 2.5 en een van 4 jaar. Die van 4 heeft er echt veel meer last van gehad. Bij mij waren de kosten 100 euro per dier.
Voor de kosten en hoe het gebeurt kun je beter klinieken in de buurt bellen, dan kun je alles vergelijken. hengstjes kunnen vanaf 8 maanden leeftijd vruchtbaar zijn, en dan kunnen ze ook gecastreerd worden (mits de ballen ingedaald zijn). Ik zou het niet veel later dan een jaar laten doen, want hoe ouder het dier hoe groter de ballen en hoe groter de operatie, en dus hoe meer risico op complicaties.