Hoeveel stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amberhaike

Hoeveel stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:17

Hoi,
Michelle en ik moeten voor school een opdracht maken en dan moeten we uitzoeken hoeveel kosten er aan het kopen van een paard hangen.
Nu lopen we alleen bij een stuk vast..
Hoeveel stro verbruik je voor 1 paard in één jaar en wat zijn de kosten daarvan?
Misschien kan iemand ons op weg helpen.
Groetjes Michelle en Amber
:)

tamary

Re: Hoeveel stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:37

Lastig uit te rekenen, aangezien dat ook afhangt van maat box en paard, of paard stro eet, hoe lang die er in staat en hoe erge viespeuk het is.

Kleine baaltjes stro (ong. 18/20kg) kosten hier nu 5.50 trouwens.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:41

Ik gebruik 5 kleine balen van zo'n 15 a 20 kg van 4.75 per baal per week, dus maal 52 heb je wat dat per jaar is, moet wel zeggen dat het een echte viespeuk is, denk dat een schoon paard een stuk minder verbruikt en ik wil d'r graag lekker dik in t stro hebben.

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:57

Oke, ja dat is voor de opdracht niet zo heel belangrijk, we moeten een beetje globaal overzicht hebben ;)
Maar heel erg bedankt allebei! :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:06

Ik gebruik een baaltje voor een hele week, die is dan groter dan 20 kg, en wij kopen die in voor 6,50 bij mijn oom, het komt uit frankrijk etc. dus er komt nog zeker 1,50 bovenop voor reiskosten etc. maar dat hoeven wij niet te betalen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:18

Ik gebruik voor 30 paarden 3 grote balen per week, dat zijn dan wel balen van ongeveer 400 kilo.
De prijs van het stro momenteel 140 euro per ton.
Voor de echte marktprijs kan je ook even googelen. Er is een site waar je de prijs landelijk kan opvragen, maar ben even de naam kwijt.
Het is eigenlijk onmogelijk om uit te rekenen wat het per paard kost aan stro, omdat het ene paard... zoals iemand al zei... veel viezer kan zijn, of stro opeet b.v.
Staan ze overdag buiten, of de hele dag op stal is ook een groot verschil, net als hoeveel hooi krijgen ze per dag.
Is dat weinig, dan zal het stro eerder worden opgegeten.
De kwaliteit van het stro speelt ook een grote rol in het verbruik. Je kan een vracht hebben die ze niet willen eten, je kan er een hebben die minder vocht opneemt enz.
Veel succes dus met het uitvogelen van hoeveel stro een paard verbruikt!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:26

Bij mij op stal hebben mensen een groot pak stro (goed verpakt) en die gebruiken ze voor 2 paarden en doen er ongeveer 2 maanden over. Paarden staan dik in het stro.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:13

Huiswerktopics zijn niet toegestaan op Bokt. Dit kun je in de boktregels lezen.