geen zin meer om te rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herball

geen zin meer om te rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 07:16

Hallo allemaal.

ik ben al mijn hele leven in en rondom paarden bezig. ik heb ook al acht jaar eigen paarden.
ik vind het heerlijk rondom paarden bezig te zijn en voorheen ook het rijden.

sinds een maand of twer interesseert het rijden me niet meer?

Mijn gevoel zegt dat dit komt omdat ik tweemaal gevallen ben. maar beide keren komt dit niet door mijn paard. en ik ben ook niet angstig..

Wandelen doe ik met vol plezier. rijden.. ik stap wel op maar ik geniet er niet meer van?

heeft iemand dit meer meegemaakt?

wortel115

Re: geen zin meer om te rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:29

Ik heb dat eens een tijdje gehad toen ik veel paarden op een dag reed, het was toen op stal ook niet zo leuk. Ben toen met mijn eigen paard naar een andere stal gegaan en ff rustig aan gedaan. gewoon even niet gereden en daarna weer begonnen toen kreeg ik er weer plezier in. Omdat het niet moest maar het gewoon hobby was!

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:33

Ik heb dat ook een tijdje gehad, komt misschien doordat je het aanvoelt als een soort verplichting. Dat was bij mij toch het geval. Gewoon rustig bezig blijven met paarden, doe wat goed aanvoelt en voel je niet verplicht te rijden als je daar geen zin in hebt.

herball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:37

Ik wandel veel op dit moment. houd mijn jonkie toch in beweging. verzorgster neemt mn oudje dan onder het zadel mee. zij rijdt mijn jonkie eens in de week nu onder mijn begeleiding.

hoop dat mijn zin gauw terug is.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:45

Kan je met je paard mennen? Misschien biedt dat een nieuwe uitdaging en dan laat je het rijden voor wat het is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:32

Ik ben ook geen rijer, geniet veel meer van het bezig zijn met en om het paard. Prima toch, het rijden komt vanzelf wel weer als je er aan toe bent. En het is toch ook geen verplichting op je paard een bepaald aantal x per week te rijden?
Probeer er iig niet teveel druk op te leggen dat je zou moéten rijden, dan gaat het je alleen nog maar meer tegen staan.
Belangrijkste is (vind ik) dat ze voldoende beweging en aandacht krijgen en op welke manier dat is, doet er dan niet zoveel toe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:46

@herball : ik denk dat we allemaal weleens zo'n tijd doormaken. Dit weer nodigt ook niet echt uit om gezellig een ritje te maken :D
Verder is het IMO een misverstand dat een paard zonodig bereden móet worden. Hij moet dagelijks zijn beweging hebben en een beetje afwisseling kan zeker geen kwaad.
Er zijn zoveel meer leuke dingen die je vanaf de grond kunt doen.
Dus neem je tijd, doe een 'stapje terug' en dan zal het vanzelf wel weer komen.

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:02

Ik heb daar ook last van gehad,
Heb ook een half jaartje niet echt meer gereden en nu weer fanatiek begonnen,
ook met wedstrijden wat het trainen wat interessanter maakt.
Ik heb er nu helemaal weer plezier in :) (alleen soms met die regen niet, bah;p)

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:34

Jawel, ligt bij mij vaak ook wel aan deze periode met het slechte weer en het staat bekend dat deze periodes mensen meer gevoelig zijn voor lusteloosheid. Vaak helpt het om er alsnog op te stappen en dan merk ik wat ik anders gemist zou hebben, of samen met anderen rijden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:27

Ik heb ook vaak van die dipjes jammer genoeg. Ik kwam niet verder en bleef 'hangen' met rijden. Zal vast ook door het weer komen :) Maar wat bij mij hielp is les nemen. Meestal gaat het die les dan goed en heb je weer zin. ;)

Elynkwpn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:09

dat he ik ook gehad , tijdje niks meer met paarden gedaan en begon het te missen.
toen weer gestart met paarden verzorgen en ag de lol er niet mder van in...

toen eigen paard gekocht en nu ga ik er 3 maanden vol met plezier weer naar toe !
misschien ben je toe aan een nieuwe uitdaging!?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:11

Daar zal vast en zeker iedereen wel eens last van gehad hebben. :)
Misschien moet je de uitdaging eens in wat anders zoeken, zoals hierboven ook al is aangegeven. :D

herball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:12

Gelukkig ben ik niet de enige :D

paardje hoeft niet perse gereden inderdaad. hij staat 24/7 buiten met zijn vriendin. hij gaat eens per week zowieso mee wandelen. Dan mag hij aan de hand mee naar het bos. dan zijn we gerust drie uur van huis. vind hij heerlijk.
verder rijd mijn verzorgster hem eens in de week. beetje basiswerk. wat tempowisselingen stelling.
vorige week heeft hij met haar mogen springen. vond hij geweldig.
en dan mag hij nog eens los in de bak rennen een dag in de week. heerlijk grondwerken met zijn tweetjes.

kortom hij heeft het niet slecht!
Hij komt er per week minimaal drie keer uit. liefst vier keer.
De andere dagen word hij alleen geknuffeld en krijgt hij een appeltje. vind hij ook prima!

Mijn kleintje word eens in de week door mijn verzorgster in het bos gereden. (dan wandel ik dus met meneer).
En zij komt doordeweeks een keer rijden dan gaat ze in de bak.
en ook mijn kleine doet met mij aan grondwerk. en eens in de week (als verzorgster meneer rijdt) komt er een meisje van zeven die graag een rondje hobbelt op mijn kleine dame :D

oftewel paardjes komen niks tekort!
En gelukkig heb ik in de rest nog veel plezier. ik geniet ervan mijn twee superponys de hele dag om me heen te hebben :D

hoop wel dat mijn bui om gaat slaan. dan kan ook meneer weer flink uitsjezen in de bossen (nu kijkt ie zo betwuuterd als de kleine een galopje maakt :') ).

herball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:16

Femke_S schreef:
Daar zal vast en zeker iedereen wel eens last van gehad hebben. :)
Misschien moet je de uitdaging eens in wat anders zoeken, zoals hierboven ook al is aangegeven. :D

Springen durf ik niet. En mennen gaat helaas met beide niet. meneer heeft helaas het karakter er niet voor. en mevrouw heeft ervoor bij iemand gestaan die haar zou beleren. maar ze raakt zo in angst als ze de broek om krijgt. en ze snapt niet dat er iemand achter loopt (blijft draaien. Probeert dit ook voor de koets).

Wat ik nu erg interessant vind is grondwerk met meneer. en ik heb mijn heil al een tijdje op vd gericht. (kleinte kan inmiddels fleem en jambette).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:23

Je bent zeker niet de enige TS! Hoef je je ook niet voor te schamen hoor ;-).

Heb ook al een tijdje niet zo'n zin meer, rijd nu iets meer dan een jaar een merrie en ze moet nog veel leren.
Maar er zit weinig vooruitgang in, ze is echt ontzettend druk en moeilijk en vaak zijn we weer terug bij af (zo waren we in de les begonnen met rechtrichten, maar is ze op dit moment onder het zadel moeilijk te hanteren)
Heb soms het gevoel alsof mijn tijd en moeite die ik erin stop verspild zijn, dus soms longeer ik haar gewoon liever of ga lekker met mijn vriend op de mountainbike samen het bos in en daar geniet ook zij van. Even iets heel anders doen heeft iedereen soms nodig!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:36

Ik herken dit heel erg.
Mijn hele leven draait al om paarden en vroeger kon het niet gek genoeg.
Ik klom op alles wat 4 benen maakte niet uit of er al eens iemand op had gezeten of niet.
Dit was gewoon een soort van western :D
Raar maar waar gaven deze paarden vaak geen kik, tot die ene die dan wel een kik geeft maar dan was de uitdaging nog groter.
Op mijn 14e mijn eigen pony gekregen en veel mee mee gemaakt.
Ze is een pony die toen 3 jaar was en met een flink karaktertje, zij heeft me laten proeven van een pony met een eigen wil en veel temprament.
Ik heb haar nu 18 jaar en helaas is ze al een aantal jaren uit de running door artrose en kan ik niet meer rijden op haar.
Het rijden werd al steeds minder omdat ze op het laatst extreem schrikachtig was en echt heel raar deed en ook door haar achterbenen zakte.
Laterna bleek dus waarom, door de artrose in haar rug.
Nu heb ik geen behoefte meer om te rijden, de verzorging vind ik wel heel leuk.
Toch ben ik nog wel eens op een vreemd paard mee naar buiten geweest of nog eens op een paardje gereden.
Dan voel ik niet echt angst en kan me goed ontspannen, toch denk ik dat het bij mij wel een soort van dieper liggende angst is of zoiets.
Maar moet ook eerlijk bekennen dat andere paarden me niet zoveel doen om op te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:38

Heb ik ook eens gehad, heb toen even een paar maanden 'gepauzeerd'. Dat hielp enorm!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:48

Herkenbaar hoor ;)
Vorig jaar oktober ben ik gestopt met rijden vanwege een ongeval van mijn man. Dat was 2 dgn nadat ik mijn paard, mn beste 'bos'maatje, ingeslapen had..
Dus druk met verzorgen enz. Ik had mijn merrie nog, maar niet meer gereden ivm evt gevaar van vallen. Zij was toch drachtig.
Daarna nog een paar maanden een paard als vervanger voor mn 'bos'maatje gehad, maar klikte niet.
Merrie kreeg veulen eind april. We waren druk met verbouwen, dus mee bezig geweest..en nog.
Veulen raakte gewond in augustus, dus ook niets ondernomen met merrie en ze moest nog afgespeend. Nu weer wat begonnen (vóór deze regenbuien en stormen >;) )
Ik geniet elke dag van de hun, mn merries en de shets. Het is zo gelopen en mis het rijden niet direct. /3
Wat ik wel echt mis, zijn mijn buitenritjes en het maffe gedrag van mn ingeslapen vriend. Dat was ook ter ontspanning.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:59

Ik heb het de laatste tijd erg druk met mijn studie (dat was eigenlijk al wel te voorzien). Ik heb tegenwoordig weinig tijd om naar de paarden gaan en als ik kan dan heb ik vaak geen zin om te rijden. (vaak omdat ik dan juist weer denk aan wat ik nog voor mijn studie moet doen.) Ik vind het erg jammer dat ik zo weinig tijd aan de paarden overhoud, eerder had ik nog alle tijd voor ze. Maar goed, ik heb nu iets gevonden wat ik misschien wel nóg leuker vind! Enne.. Wat is 4 jaar van je leven nou in vergelijking met de rest van je leven?

Misschien dat het in jouw geval iets te maken heeft met het seizoen?

AngelC2804

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 04:39

Ik denk dat iedereen die paarden heeft zo'n fase heeft meegemaakt. Wellicht omdat je veel paarden te verzorgen hebt dat het als een te grote verplichting gaat voelen. Doe lekker op het gemakje en wie weet komt je zin uiteindelijk vanzelf weer terug.

Succes

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:01

Trouwens als je geen hebt, moet je het niet doen.
Het is en blijft een hobby en die moet je met plezier doen, de zin komt dat vaak vanzelf terug.

kim2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:22

Het stelt me gerust om te lezen dat ik niet de enige ben die er last van heeft.
Ik heb ontzettend veel met mijn paard meegemaakt de afgelopen 2 jaar waaronder een ongeluk en over de kop gegaan in de longeercirkel.
Ik heb altijd ontzettende angst gehad,niet voor andere paarden maar alleen voor de mijne,terwijl hij er niks aan kon doen.
Sinds een half jaar was ik weer lekker aan het rijden en alles ging de goede kant op,ben vorige week geopereerd en mag 2 tot 3 weken niet rijden maar ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk niet zo heel erg vind.
Doe veel grondwerk met hem en longeren en ik mis het rijden niet echt...
Ik denk dat het ook te maken heeft met het weer,ik hoor het overal rond om me heen dat mensen nergens zin in hebben en wat moe en lusteloos zijn.
Het weer werkt deze week ook al niet echt mee haha!:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:27

kim2012 schreef:
Het stelt me gerust om te lezen dat ik niet de enige ben die er last van heeft.
Ik heb ontzettend veel met mijn paard meegemaakt de afgelopen 2 jaar waaronder een ongeluk en over de kop gegaan in de longeercirkel.
Ik heb altijd ontzettende angst gehad,niet voor andere paarden maar alleen voor de mijne,terwijl hij er niks aan kon doen.
Sinds een half jaar was ik weer lekker aan het rijden en alles ging de goede kant op,ben vorige week geopereerd en mag 2 tot 3 weken niet rijden maar ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk niet zo heel erg vind.
Doe veel grondwerk met hem en longeren en ik mis het rijden niet echt...
Ik denk dat het ook te maken heeft met het weer,ik hoor het overal rond om me heen dat mensen nergens zin in hebben en wat moe en lusteloos zijn.
Het weer werkt deze week ook al niet echt mee haha!:)

Waarom heb jij dit paard nog?
Als je bang bent voor je eigen paard en niet voor andere paarden lijkt me dat jullie niet echt passen bij elkaar.
Dit is niet rot bedoeld en is niet leuk om te lezen natuurlijk.
Maar ik denk niet dat jullie een goede basis hebben op deze manier.
Heb je daar zelf al eens aan gedacht en hoelang heb je dit paard al?
Ik zeg niet dat je moet rijden maar het is wel zonde dat je het plezier aan je eigen paard verliest zo.
Verder zou ik zeggen doe lekker je eigen ding maar misschien wel eens iets om over na te denken. :D

kim2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:42

Waarom heb jij dit paard nog?
Als je bang bent voor je eigen paard en niet voor andere paarden lijkt me dat jullie niet echt passen bij elkaar.
Dit is niet rot bedoeld en is niet leuk om te lezen natuurlijk.
Maar ik denk niet dat jullie een goede basis hebben op deze manier.
Heb je daar zelf al eens aan gedacht en hoelang heb je dit paard al?
Ik zeg niet dat je moet rijden maar het is wel zonde dat je het plezier aan je eigen paard verliest zo.
Verder zou ik zeggen doe lekker je eigen ding maar misschien wel eens iets om over na te denken. :D[/quote]

Bedankt voor je eerlijke reactie.
Ik heb mezelf uiteraard deze vraag al meerdere malen gesteld en dit paard is mijn maatje,beste vriend en ik vertrouw hem blindelings. Ik ben een hele weg gekomen met hem en sinds een half jaar gaat het echt super.
Ik heb niet opgegeven omdat ik eroverheen wilde komen en dat is echt gelukt.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik de laatste tijd niet zoveel zin meer heb om te gaan rijden maar wel heel veel andere dingen met mijn paardje doe.
Ik merk aan alles dat hij ook aan mij gehecht is,laatst was ik hem aan het longeren en ik moest naar het toilet,vroeg aan een vriendin of ze hem even verder wilde longeren.
Ik gaf hem aan haar en liep weg,paardlief begon heel hard te hinniken en wilde achter me aan rennen en mijn hele toiletbezoek heb ik hem horen roepen,toen ik terugkwam en hem overnam was het weer goed.
Dat was voor mij weer een bevestiging dat ik toen de juiste keus heb gemaakt om hem niet weg te doen.
Ik heb hem nu 2,5 jaar.
Dus ik begrijp je reactie heel goed,sorry dat mijn bericht misschien anders overkwam dan dat het bedoeld was... :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:44

Nee hoor kim 2012, het is een duidelijk antwoord.
Jij moet doen waar jij je goed bij voelt, ik speelde alleen in op die zin dat je zei dat je bang bent voor je eigen paard.
Hopelijk gaat het steeds beter met jouw en je paard.