tips gezocht; drinken uit electrische waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

tips gezocht; drinken uit electrische waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:01

mn shetlandponys zijn onlangs verhuisd naar een nieuwe stalling.
hier hebben ze onlangs electrische waterbakken geinstalleerd met rondpomp systeem tegen bevriezing.

Ideaal, geen gesleep met emmers meer, geen omgegooide bakken.

Alleen nu het volgende, beide shetters krijgen altijd uit emmers.
( eentje al 10 jaar lang )

mn merrie was bang voor het geluid, inmiddels snapt ze dat dat tscchh geluid water betekend.
als ik die indruk komt ze gulzig drinken, echter snapt ze niet hoe dat water erin komt, dus dat ze tegen dat stangetje moet drukken.

ik heb er al appelstroop op gesmeerd,brok in gedaan, appel, wortel, alles eet ze eruit, maar zo voorzichtig dat ze dat dingetje niet aanraakt.

hoe hebben jullie ponys dit geleerd?
na wat brok erin snapte mn ruintje wel een beetje dat als hij het indrukt dat het water is,
maar of het meer geluk dan wijsheid was weet ik niet. Beide hebben dorst als ik die tscch bak vul.
ik wil geen emmer aanbieden dan leren ze het nooit, ze hebben nu zo een vier dagen deze waterbakken

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:06

geduld hebben ze krijgen van zelf dorst..
af en toe indrukken.. komen ze ervanzelf bij staan.. en gaan drinken..
dan nemen ze hier het snel over.. zeker als de meerdere paarden in de box staan leren ze het wel van de andere

MiniLoe

Re: tips gezocht; drinken uit electrische waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:09

ik hoop het, als ik hem zelf indruk komt ze meteen drinken, maar ze drinkt zo voorzichtig dat ze dat stangetje niet indrukt, of dr snuit is te klein haha

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:15

Is het een drinkbak met een klepel?(mijn shetten wilde daar ook niet aan!).
Nu hebben ze een automatische waterbak,die vult als het peil te laag word...na wat schrikken van het geluid,gaat dat nu prima!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:20

Die van mij had 4,5 jaar geen drinkbak gezien,
Ze is er snel genoeg achter gekomen...

Geduld hebben :j
De eerste keer toen dat ding geluid maken stond ze in de hoel van stal :+

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:36

Geen klepel maar een soort stangetje of buisje waar ze tegenaan moeten duwen en dan komt er water uit.
Hij vult niet automatisch, dan had ik geen probleem gehad want als ik hem vul drinken ze eruit, ook als ik tijdens het drinken dat ding indruk, maar ze snappen niet dat ze hem zelf moeten indrukken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:38

Ze weten dat daar water uitkomt en als ze dorst krijgen gaan ze vanzelf friemelen en proberen om er water uit te krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:38

MiniLoe schreef:
Geen klepel maar een soort stangetje of buisje waar ze tegenaan moeten duwen en dan komt er water uit.
Hij vult niet automatisch, dan had ik geen probleem gehad want als ik hem vul drinken ze eruit, ook als ik tijdens het drinken dat ding indruk, maar ze snappen niet dat ze hem zelf moeten indrukken

Deze drinkbakken gaan ook nog heel licht dus maak je geen zorgen dit hebben ze zo uitgevonden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:26

Ik vind het logisch dat je paarden niet uit een elektrische bak willen drinken. Stroom en water gaat slecht samen ;)
Een automatische bak is vaak wel even wennen als ze het niet kennen, maar met een paar dagen is het al bekend genoeg. Wel even in de gaten houden of ze wel genoeg vocht binnen krijgen via de halsveltest :D

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:35

Ze moeten gewoon wennen, zorg dat er altijd een beetje water in het bakje staat, ze krijgen vanzelf dorst en zullen ze het voorzichtig uitproberen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:37

Viv1992 schreef:
Ze moeten gewoon wennen, zorg dat er altijd een beetje water in het bakje staat, ze krijgen vanzelf dorst en zullen ze het voorzichtig uitproberen.

:j

sommige paarden vinden het ook wel makkelijk als hun baasje voor hun drukt :')
(zo ken ik heel veel paarden die 'plots' veel dorst hebben _O-

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:08

MiniLoe schreef:

Stukje appel erin leggen, dan moeten ze wat dieper in de waterbak met hun neus en duwen ze dat stangetje in :j

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:48

_amigo: heb ik ook geprobeerd, maar ze pakt de appel zo voorzichtig dat ze dat indruk ding niet raakt.

just kiki: als ik op stal kom is de bak droog..... bij alle andere paarden staat er nog water in, denk niet dat ze het dus doet omdat het makkelijk is als baasje het doet