Ik was gisteren bezig in de stallen met de paarden eten te geven, toen ik uit de grote voederton met oud brood een muis zag opspringen ! Ik kreeg bijna een attack! Ik wist al langer dat er in stallen muizen rondlopen, maar wat kan ik doen om die beestjes uit de zadelkamer te houden ? Ons krachtvoer staan afgedekt in voedertonnen, net als de wortels, maar oud brood staan in een (niet) afgesloten ton. Hooi en stro staan verder in de stal. We hebben een stalkat, maar die krijgt veel restjes van eten en vlees dus ik vrees dat ze daarom niet genoeg muizen vangt.
Ik heb al gedacht aan een muizenvanger met zo'n clipje, helpt dit ? Muizenvergif lijkt me geen optie. Weten jullie nog een oplossing ? Muizen op zich in de stallen is nu niet zo erg, maar in de zadelkamer wel. Al mn dekjes en leer liggen daar, en ik wil niet dat er iets beschadigd wordt ! Hopelijk kunnen jullie me helpen?
joyce B
Je kunt ze alleen uit je zadelkamer houden door die kierdicht af te sluiten. Dat zal lastig zijn als je nog een ventilatiestrook onder je deur hebt
Verder is het echt noodzaak dat je je zadelkamer vrij houd van voer en voerresten. Dus alles in afgesloten, liefst luchtdichte tonnen, en regelmatig na het voer klaar maken even aanvegen en restjes buiten weggooien. hoe minder er te halen valt, hoe minder overlast je zult hebben.
Ik had een muisdichte zadelkast, dat is ook een aanrader, net als een muisdichte dekenkist...
miss_lizje
Geplaatst: 06-12-11 16:56
Al het voedsel (en ook echt allles) in afsluitbare bakken/tonnen doen. Gemorst eten opruimen en de vuilniszak in de gaten houden, waneer daar eten in zit komen ze er ook op af. Liggen je dekjes in een zadelkast die muisdicht is? Houd hem dan zo veel mogelijk goed dicht, want ze kunnen door de kleinste gaatjes of erin gaan wanneer hij bijvoorbeeld open staat tijdens het rijden.
Geef ze vooral geen reden om te blijven.
Anoniem
Geplaatst: 06-12-11 16:56
Alles echt dicht in goede dozen en of kisten. o ja een stalkat doet wonderen.
Anoeska
Geplaatst: 06-12-11 16:58
Ik zou er niet teveel op rekenen dat je muizen weg kan houden in een landelijke omgeving, met stro, hooi, en voldoende voedsel waar een muis blij van wordt (je morst altijd wel een beetje muesli of een beetje biks). Muizendicht Een muis kan door een ienieminie gaatje, dus ik denk ook niet dat dat gaat lukken. Ik zou er maar gewoon mee leren leven. En de dingen die echt muisvrij moeten blijven goed afsluiten.
mairead
Geplaatst: 06-12-11 16:59
Wat mij altijd geleerd is, is dat het eerste wat je moet doen is, zorgen dat er niks meer te halen valt voor de muizen: Dus toch ook dat brood in een goed afgesloten ton doen. Kijk ook de andere tonnen even na op gaatjes, waardoor de muizen er bij zouden kunnen. Let ook op dat er niet veel restjes voer op de grond vallen (al kun je dit haast niet tegenhouden in een stal). Daarna kun je pas gaan denken aan valletjes of gif. Maar voor je vergif neer zet: Gaat die stalkat daar niet van eten of eventueel andere dieren die in de zadelkamer komen? Met veel kleine kinderen in de buurt lijkt het mij ook eng...
*edit* Maar zodra muizen bij brood of voer kunnen, zullen ze dat altijd verkiezen boven eventueel vergif wat jij hebt neergezet! Alles goed afluiten is dus echt heel belangrijk!
Stoppen met de stalkat te voeren als die honger heeft zal die meer gaan jagen.
Verder de ton van het brood ook afsluiten. Oude vrieskisten werken ook prima. Verder niet morsen met moer, regelmatig vegen en eventueel muizenvallen zetten.
joyce B
Geplaatst: 06-12-11 17:04
muizen gaan slepen met gif, daarom kun je buiten beter geen gif gebruiken. Daarbij is dat niet zo goed voor de roofvogels en katten die die muizen vangen en opeten... In huis vind ik het een ander verhaal, die muizen blijven meestal lekker zitten waar ze zitten en zijn geen prooi voor buiten vliegende uilen/buizerds/valkjes etc. of andere roofdieren en katten.
Alternatief zijn dan vallen. En een goede stalkat die niet te veel bijgevoerd wordt
mirim
Geplaatst: 06-12-11 17:11
De stalkat niet meer voeren is ook niet echt een optie, hoor! Natuurlijk is een vette kat lui, maar dat is dan ook weer het andere uiterste. De muizen in de zadelkast kunnen zich daar zo goed schuilhouden en de kat kan daar never bij....Muizen komen op de kleinste plekjes waar een kat alleen maar voor kan gaan liggen kwijlen. Een muizenval zetten is ook geen optie. Als de muis niet dood is mag je hem er gewond en al uithalen....lijkt me niet fijn. Gif plaatsen helpt. Vaak vinden de muizen het gif nog lekkerder dan het paardenvoer of brood. Leg het dan wel in een plastic boxje die daar ook voor bedoeld is, zodat de kat of een kind er niet bij kan. Overigens kun je ook naar een gif vragen die voor de kat niet schadelijk is. Die bestaat echt, maar ik ben de naam kwijt. Als er een stopkontakt bij je spullen in de buurt is kun je ook een ongedierteverjager aansluiten. Wel bij de ongediertebestrijdingsdienst vandaan halen en niet bij Tell Sell o.i.d.
Chocotofe
Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-11 17:20
Bedankt allemaal voor de tips ! Ik ga zo snel mogelijk op zoek om een afsluitbare ton of id voor het brood. Al de rest van voedsel is al afgesloten en idd meer opletten dat ik gemorste restjes snel opveeg..
De stallen bevinden zich ook echt in een landelijke omgeving dus ik ben me ervan bewust dat de muizen helemaal wegkrijgen geen optie is, maar ik wil ze niet meer in de zadelkamer. Mijn zadels hangen trouwens in afsluitbare kast maar hoofdstellen e.d hangen aan haakjes tegen de muur.
Ik hoop er snel van af te geraken !
Chocotofe
Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-11 17:22
Trouwens, de stalkat blijft natuurlijk eten krijgen, maar mss minder 'luxueuze' restjes zoals kip en vlees Ik hoop dat zij wat meer haar werk doet dan!
juliomariner
Geplaatst: 06-12-11 22:08
Lalys_ schreef:
Trouwens, de stalkat blijft natuurlijk eten krijgen, maar mss minder 'luxueuze' restjes zoals kip en vlees Ik hoop dat zij wat meer haar werk doet dan!
Geef haar anders een Whiskas met muizensmaak dan kan ze daa r aan wennen
friesje75
Geplaatst: 06-12-11 22:29
Ik heb die vallen van plastic. Ideaal en heel vaak te gebruiken
JenW
Geplaatst: 29-03-12 15:51
ik zou er voor zorgen dat er niks te halen valt. geen eten. leg het zadel en de dekjes op een andere plek waar geen muizen bij kunnen. en als dat niet gaat dan gewoon klemmen zetten of gif maar daar was je zelf niet zo voor . anders weet ik het ook niet.
XxXxjessiXXX
Geplaatst: 29-03-12 21:14
heeeey, das natuurlijk niet zo tof. wij hebben ook ratten in de zadelkamer maar bij ons zit er hooi. je kan misschien wel muizengif spuiten,een paar hangen xxx
friesiszwart
Geplaatst: 30-03-12 08:06
Goed schoonmaken en zorgen dat er geen voer voor het pakken is, dus afgesloten houden zo ook je spullen want je wilt natuurlijk geen gaatjes. Vegen en opruimen en hier consequent in zijn en blijven.
als er een kat rondloopt zeker niet met gif aan de gang gaan. Indien de kat een muis opeet die geef gegeten heeft gaat hij ook dood. Dus valletjes zetten en eventueel een extra kat (een goede jager) erbij.
kohtje
Geplaatst: 30-03-12 08:15
kattenbak in de zadelkamer zetten en de kat daar s'nachts laten slapen.
Ik vind muizen met een ijzeren clip vermoorden niet kunnen. Een muis is ook een dier, en maakt je leer niet kapot om jou te pesten.
De meeste muizen gaan niet eens aan je leer knagen, dus als je hoofdstellen gewoon aan een haakje hangen denk ik dat de kans heel erg klein is dat ze worden beknaagd. Muizen zijn altijd opzoek naar eten en in het voorjaar een plekje voor een nestje. Bij ons zitten er heel veel muizen, ik zie ze heel vaak lopen. Pony's staan ook in stallen in een echte boerderij dus met die houten planken enzo, en daar lopen ze op. Voer zit gewoon in afgesloten tonnen, en de zadels in kasten. De dekjes en dekens gewoon in een dekenkist, maar ik heb heel vaak de zweetdeken gewoon over de stang van de stal hangen, net als een dekje die even aan het drogen is. En ik heb nog nooit meegemaakt dat er maar een hapje uit is genomen.
En zolang er geen 200 muizen rondlopen en alles muis is vind ik het prima hoor! Ze maken soms nestjes in het hooi of stro maar de kat van de buren komt de muisjes dan wel halen volgensmij.. maarja, dat is de natuur en daar kan ik ook wel mee leven hoor het voorkomt dat er een muizenplaag komt.
Als ik jou was zal ik je kat gewoon alleen droogvoer geven, je voer afsluiten en je verder geen zorgen maken
Dan heb je wel mazzel Heidi,hier zijn toch echt wel gaatjes in wolle dekens gemaakt en ze zijn gek op zadelzeep. Ze mogen van mij overal wonen maar niet bij mijn spullen. Daarbij vind ik het ook vies,het stinkt en overal urine.
heidi:jij hebt hehlemaal gelijk die dieren weten ni eens wie wij zijn? en of ze het mogen je kunt ze het niet verbieden zo erg als je ze dood doet :/
12Magic
Geplaatst: 07-04-12 23:05
Wij hadden ook muizen en ratten in de zadelkast. Enorme grote gaten hadden ze in de zweetdekens gemaakt. Muizen /ratten verafschuwen de geur van Eucalyptus. We hebben een klein flesje Eucalyptus olie (sterk geconcentreerd van het merk Chi bijv. te koop bij de natuur/reform winkeltje a 7,50) gekocht en alle kasten voorzien van een paar druppels. We hebben al een paar weken geen muis/rat meer gezien! Diervriendelijk, super makkelijk en het ruikt nog lekker ook.....Succes