Is dit een goede situatie voor mijn paardjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

Is dit een goede situatie voor mijn paardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:54

Waarschijnlijk ga ik binnenkort samenwonen met mijn vriend.
We hebben een huis op het oog wat het ook gaat worden ( 95% zeker).

Nu is de situatie bij het nieuwe huis als volgt:
2 binnenstallen van 3,5 bij 3 met luiken naar buiten. ( 20 stappen van het huis)
(poetsplaats is binnen en er is genoeg bergruimte voor hooi e.d. )
1 rijbak van zwart zand, ongeveer 25 bij 30 ( dient ook als paddock met 1 lantaarnpaal)
wei van ongeveer 850m2. ( klei)
Super uitrij mogelijkheden, ( geen weg oversteken, in een bos met ongeveer 45km aan ruiterroute)
Manege ( met binnenbak op 1 km afstand)

Waarschijnlijk komen in de winter mijn fjord en shet er te staan.
In de zomer komt daar nog een 2jarige fjord bij. ( die gaat elke winter naar de opfok)
(ik kan altijd 1 of 2 van mijn pony's stallen bij mijn ouders of familie voor een aantal maanden. Ze wonen in het zuiden van NL en ik ga in midden NL wonen. Mochten ze bij mijn ouders of familie staan hebben ze vakantie en hoeven ze niets te doen)

Nu weet ik dat de wei te weinig is om ze niet te hoeven bij te voeren in de zomer, maar dat vindt ik niet erg. Ik ben blij dat ze gras hebben en lekker kunnen bewegen in de paddock/bak.

Vinden jullie deze situatie acceptabel?

_suus19_

Re: Is dit een goede situatie voor mijn paardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:03

Lijkt mij best acceptabel voor je paarden :)
Het is niet erg ruim, maar het lijkt me wel voldoende.
Nadeel is wel dat de wei op klei is en vrij klein. Wat wil je doen als het nat wordt, moeten ze er dan meteen vanaf? Want zo'n kleine wei herstelt niet snel denk ik als je paarden erin blijven lopen. Als je een kapotte wei niet erg vind en ze er gewoon in bijvoerd moet het wel kunnen denk ik :) En ze kunnen natuurlijk ook nog in de paddock. Die me trouwens wel vrij klein lijkt om lekker in te kunnen rijden. Weet niet of je graag in de bak rijdt? Maar je kan natuurlijk ook nog naar buiten en naar die manege. Dus mij lijkt het eigenlijk best prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:04

Ik denk dat deze situatie perfect is, wat wil je nog meer? Je hebt 2 stallen, een bak, weide en volop uitrij mogelijkheden.

daphiezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:06

klinkt idd best acceptabel. Op natte dagen kunnen de paarden in de bak staan zodat je t weilandje beetje redelijk houdt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:09

Voor de aantal paardjes die je er op wilt houden lijkt het me goed hoor. En bij nat weer of als het land nie meer gebruikt kan worden kunnen ze in de paddock.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:09

Zelfs zonder weiland is het prima toch? Je paarden kunnen iig buiten staan. Mocht je eigen land het niet meer toelaten, zou je altijd nog kunnen kijken of je elders een stukje land zou kunnen huren.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:16

Dankjewel voor jullie reacties!

ik wil de wei verdelen in een paar stukken of met strookbegrazing indelen.
Ik wil mijn pony's overdag in de paddock of wei zetten en alleen in de winter s'avonds op stal. Ik heb geen ervaring met klei maar als het nat is blijven ze in de paddock.
Gelukkig zijn het alle 3 rustige ponys en rennen/ spelen niet zo veel in de wei want dan is eten belangrijker ;) ( spelen doen ze wel in de paddock..)

Ik doe graag veel afwisseling, de ene keer dressuren in de bak de andere keer een buitenritje, een keer loswerken, wandelen, fietsen, springen, enz. Gelukkig is er een manege dichtbij en dan wil ik graag daar gaan lessen en/of de bak huren zodat ik soms de ruimte heb.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:49

klinkt prima en 's zomers land bijhuren is vaak wel mogelijk. In de winter heb je dan genoeg aan je eigen paddock en eventueel als er nog gras is, met droge dagen op je weitje.

Ik zou niet aan strookbegrazing doen, maar je weitje in 2 of 3 stukjes verdelen en ze dat om de beurt een beetje bij laten eten en dan weer naar het volgende stukje. Als je het niet te kort laat eten en ze er niet te lang op laat staan, maar verder bijvoert in de paddock, houd je het langste gras.
Van strookbegrazing gaat op den duur je gras toch wel kapot en krijg je meer onkruid omdat het slechter gaat groeien omdat het te kort wordt afgegeten. Laat je het langer groeien en zet je ze op tijd om, dan groeit het snel weer bij in de zomer.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:01

Lijkt mij prima, mooie ruime stallen en je kan ze altijd buiten zetten. Weiland is niet heel groot, maar ze kunnen iig wat grazen en misschien is er wel een buurman oid waar ze evntueel ook nog op de weide zouden kunnen in de zomer.
Paddock is mooi ruim. Ikzelf heb een paddock van 22m x 32m en daar staan nu 3 volwassen paarden, een veulen van dit jaar en een mini op van 10 tot 6. Ook om te rijden werkt het prima, alleen als je fanatiek wedstrijden wilt rijden, moet je wel af en toe even oefenen in een bak met de juiste afmetingen ;

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:29

Moet prima gaan, maar ik zou er voor kiezen om van de wei maar wat anders te maken (850m2 is de maat van een flinke bak mensen!!) Daar zou ik liever een goede droge rijbak van maken zodat je in de winter ook je paardjes met een gerust hart buiten kan zetten. Zo'n klein weitje heeft geen zin dat hebben ze in een dag of 2 opgegeten. Dat is de moeite niet waard. En de bak die er nu is zou ik gebruiken als paddock.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:38

Dat zou inderdaad wel een idee zijn Crazycactus.
Nu is de bak/paddock van zand en de wei van klei en ligt tussen schuren en een rij bomen. De wei is 15 meter breed en 50 a 60 meter diep ( met verschillende inhammen tussen de schuren) Dus helaas kan ik ik er geen bak van maken.
De bak/paddock is van mooi zwart zand en we hebben een trekkertje met een sleep en eg zodat ik het mooi kan houden. ( dus als het vriest, wil ik elke dag de bak eggen en zo kan de bak bijna niet bevriezen zegt mijn hoefsmid)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:40

ik zou het ideaal vinden en direct tekenen hoor!
nu, kwa weide heb je de keuze: of je kijkt of je in de buurt een zomerwei erbij kunt huren, dan laat je de paarden ook in de winter gewoon op de weide en in de zomer op een grote goede weide.
als dat niet mogelijk is, laat je de paarden enkel in de zomer op jouw weitje, en zodra het nat is zet je ze in de paddock

piste van 25*30 is trouwens heel prima in te rijden hoor (ik heb het jaren gedaan met 15*30)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:17

Als alles door gaat kunnen we er vanaf maart in.
Waarschijnlijk zullen de paardjes niet gelijk meekomen omdat de bak, wei en de stallen nog wel wat onderhoudt vergt. ( 5 a 6 jaar geen paarden meer gestaan)
Ook ken ik er nog niemand, dus ik ga in maart denk ik maar een rondje doen met wat zelfgemaakte cakejes.... :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:28

Misschien is een paddock paradise maken voor jou wel een idee. Zeker voor de winter.
Voor de zomer kun je kijken of je misschien bij je aankomende buren een stukje wei kunt huren/gebruiken.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:34

ben het eens met crazycactus: al hoeft het natuurlijk geen bak te worden maar kan het ook gewoon een nieuwe paddock zijn;) maarja: gras is zo lekker he! en met een manege op 1km afstand is het niet zo'n probleem als ze je bakje in de winter vertrappen doordat ze die als paddockje gebruiken. de afmeting van je bak is prima, onze binnenmanege is ook ongeveer die afmeting en daar rijden we met meerdere tegelijk in hoor!

wij hebben ons appartement te koop staan omdat we op zoek zijn naar iets vergelijkbaars in het noorden van het land: ik ben stikjaloers..

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:42

Klinkt heel mooi!! Super!!
Misschien kun je een aangrenzend weitje huren voor in de zomer van een boer, waar ze overdag op kunnen?
De bak kun je idd als paddock gebruiken en bij droog weer/droge grond in de winter ook de weide.
25 x 30 kun je heel goed in rijden, ik heb met zelf een stal gehuurd met een bak van dezelfde afmeting! Ik zou de bak dus niet alleen als paddock gaan gebruiken, maa rook als rijbak.
Met de manege op rijafstand heb je een binnenbak in de buurt, maar met een eigen rijbak ben je wat vrijer, hoef je je niet aan lestijden etc. te houden.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:08

vroeg me eigenlijk af hoe het is met mestafvoer? heb je een mestplaat? hoe groot is die? hoe vaak wordt de mest afgevoerd? waar gaat die dan heen?

en een beetje vrijpostig, maar omdat wij ook op zoek zijn: zou je me willen vertellen waar het ongeveer is en wat het je kost? dat mag natuurlijk via pb..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:11

Fiero06, Menig Bokker is nu jaloers op je

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:45

maar goed dat ik dit heb gepost! Ik wist dat ik hiermee wel blij mee ben maar ik waardeer het nu nog meer!
Dankjewel voor jullie reacties
Ik ga een goed nadenken wat ik met de wei wil doen. Of dat ook paddock wordt of toch een wei laat.

Het is trouwens denk ik makkelijker om de bak ook als paddock te gebruiken, deze is dichter bij de stal/ grenst aan de stal. Mocht het dan nodig zijn kan ik de stal open zetten en als schuilstal gebruiken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:15

Ik denk dat ik de enige ben die wat "negatief" gaat zijn maar ik vindt toch best krap voor 3 paardjes. Je hebt dus kwa vrije beweging zo'n 1500 m2? Is de 2 jarige fjord blijvend? Neem aan dat die niet eeuwig in de opfok blijft? Of is die niet van jezelf.

In de winter zou ik zeggen dat is prima te doen. Maar in de zomer ga je volgens mij weinig gras houden met 3 paarden er op. Verder vindt ik de ruimte ook wat klein. Ik zou dan eerder van alles samen een paddock maken, gedeelte aan straten van de paddock 20 x 10 ofzo waar je hooi kunt voeren. En dan in de zomer een wei bij huren waar ze of 24/7 op staan of als het bv naast gelegen land is overdag wei en s'nachts paddock+stal. Zou natuurlijk ideaal zijn als je de stallen kunt verbinden met de paddock zodat ze overdag ook schuil mogelijkheden hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:17

als Ts iets in de trant van paddockparadise kan maken (bv een looppad rondom de weide oid) dat de paardjes een grote toer kunnen galopperen, en als de paarden meerdere keren per week getraind worden, zie ik niet echt in dat ze weinig beweging hebben?
mijn 2 jarige staat sinds haar 6 maand de hele winter op 20*50 en die is perfect gelukkig hoor (zij staat in de zomer wel op een hele grote weide, en momenteel staat ze ook nog daar)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:20

TS, Iedereen deelt zijn droom aan je.
Alleen die dromen kosten zoveel geld als je het wilt uitvoeren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:26

Duhelo schreef:
als Ts iets in de trant van paddockparadise kan maken (bv een looppad rondom de weide oid) dat de paardjes een grote toer kunnen galopperen, en als de paarden meerdere keren per week getraind worden, zie ik niet echt in dat ze weinig beweging hebben?
mijn 2 jarige staat sinds haar 6 maand de hele winter op 20*50 en die is perfect gelukkig hoor (zij staat in de zomer wel op een hele grote weide, en momenteel staat ze ook nog daar)

Ik zeg ook niet dat ze weinig beweging krijgen.(als je op mij doelde dan)
Persoonlijk ben ik voor minimaal 5000 m2 weide/paddock. Of dat nu alleen zomer is maakt niet zoveel uit. Maar ik vindt het heerlijk als mijn paard van wei tot wei zich helemaal uitleeft en dat kan op een kleine ruimte gewoon niet zo goed. Maar dat is mijn mening. Ik weet dat vele er anders over denken. Maar vindt het soms jammer dat mensen altijd maar overal op ieder kleine hoek een paard willen houden. En nee nu doel ik niet perse op TS maar algemeen. Want zoals ik al zei als paddock in de winter en eventueel zomer maanden 's nachts prima te doen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:40

geld gaat het zeker kosten maar ik heb gewoon geluk ( ik heb geen loterij gewonnen hoor!)
mijn nu nog 1,5-jarige staat in de winter in de opfok op een mega grote wei met vriendjes en wordt hooi bijgevoerd. Ook kan hij schuilen. Ik wil hem inrijden over een tijdje en heb nu al waarschijnlijk een koper voor hem.
Als hij in de zomer komt kan ik mijn shet mssn terug thuis wegzetten ( daar hebben we ook paddock, bak, wei en stallen)

Verder heb ik nog een optie om een weitje te maken op het erf, maar die zal dan maar 8 bij 20 zijn.
een paddock paradise is voor mij zeker een optie, moet even kijken of het lukt qua afmetingen enzo. Ik voer ze zoiezo al met een slowfeeder.

Omdat ik er nog niet woon en ook niet zomaar op en neer kan rijden weet ik nog niet of ik een wei erbij kan huren, maar ik ga hier zeker achteraan wat de mogelijkheden zijn. ( mocht er niets zijn, dan kan ik altijd mijn paardjes om en om een vakantie geven bij familie of thuis maar die wonen 150km van mij vandaan.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:12

Tigra_ schreef:
Duhelo schreef:

Ik zeg ook niet dat ze weinig beweging krijgen.(als je op mij doelde dan)
Persoonlijk ben ik voor minimaal 5000 m2 weide/paddock. Of dat nu alleen zomer is maakt niet zoveel uit. Maar ik vindt het heerlijk als mijn paard van wei tot wei zich helemaal uitleeft en dat kan op een kleine ruimte gewoon niet zo goed. Maar dat is mijn mening. Ik weet dat vele er anders over denken. Maar vindt het soms jammer dat mensen altijd maar overal op ieder kleine hoek een paard willen houden. En nee nu doel ik niet perse op TS maar algemeen. Want zoals ik al zei als paddock in de winter en eventueel zomer maanden 's nachts prima te doen.

haha, we quoten elkaar al in twee topics :D
het was idd op je opmerking over vrije beweging, dat kan toch opgevangen worden door een looppad omheen de weides te maken
als er rondom de weide en paddock een pad gemaakt kan worden, kom ik op een lus van ong 230 meter uit waar de paarden een sprintje kunnen trekken, lijkt mij toch al een behoorlijk stuk, zeker als ze de toertjes zoveel kunnen maken als gewenst :D