Doe ik mijn paard hier goed mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Doe ik mijn paard hier goed mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:43

Soms slaat mij de twijfel om het hart ... Ik heb de keus gemaakt van stalling te veranderen maar zie weer allemaal doemscenario's voor me.

Mijn paard heeft de afgelopen 6 jaar veel te veel opgehokt gestaan. Ik was 14, onwetend toen ik haar kreeg. Iedereen liet zijn paard 23 uur per dag op stal staan, dus ik ging ervanuit dat dat goed was.
Na 3,5 jaar van stal te zijn verandert groeide langzaam het besef dat continue op stal staan helemaal niet natuurlijk is en dat ze beter zo veel mogelijk naar buiten moeten. Met veel geregel kon ze 4 uur per dag naar buiten op mijn huidige stal. Maar op Bokt las ik dat dat niet genoeg was, nog 20 uur opgehokt staan is niks voor een paard.
Het begon te knagen en ik begon eens rond te kijken wat er nog meer aangeboden werd aan stallingen.

18 december gaan we dan weer verhuizen, naar een stal waar ze 's winters van 9 tot 17.00 op de paddock staat en zomers 24/7 op het land. Ik begon me meer in te lezen, wilde haar in de paddock continue ruwvoer aanbieden, geen deken meer op (staat toch op rust ivm blessure) en wat meer paard laten zijn.
Inmiddels al een hoop geregeld, tegels zodat ze droog kan staan, hooikliko zodat ze continue ruwvoer kan hebben, een wintervacht gekweekt zodat ze het niet koud zal hebben.

Maar soms twijfel ik zo... Gaat ze het wel fijn vinden? Regen is niet haar vriend en ze wil dan altijd naar binnen. Ook wind vindt ze niet leuk. Doe ik haar wel een plezier met zo lang buiten staan?
Ik zie alweer voor me dat ze over het lint gaat om naar binnen te gaan :')

En 24/7 buiten in de zomer is mij in die 6 jaar nog nooit gelukt. Ze staat helemaal onder het zweet en schuim bij het draad 's avonds omdat ze naar binnen wil. Ik heb me er maar bij neergelegd maar bij deze nieuwe stal gaat alles 24/7 naar buiten, geen een paard blijft binnen... Hoe zal het dan gaan... Gaat ze het daar wel fijn vinden?

Ze krijgt dus een eigen paddock (ca 25m2 ) met laag draad dus als het goed is kan ze snuffelen en aanraken met de buren. Een stuk van 3x2 in de paddock van tegels zodat ze droog kan staan. Continue ruwvoer. En alle paarden gaan pas rond 17.00 naar binnen dus ze staan allemaal buiten (geen gevoel van eenzaamheid)...
Op dit moment heeft ze geen hooi of water in de paddock. Soms staat ze alleen, soms paarden naast haar. Ze staat maximaal 1,5 uur achtereen in de paddocks en komt er 3 soms 4 keer per dag uit. Ze vindt dat echt niet leuk, wil naar binnen, staat de dralen, soms wordt ze zelfs explosief van de frustratie... Laat staan als het slecht weer is :') Dan kruipt ze nog net niet onder de omheining door :+

Wie geeft me nog wat tips zodat ik het nog beter kan aanpakken? Of geeft een motiverende mening of helderheid in de zaak :+

EmptyWords

Re: Doe ik mijn paard hier goed mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:46

je merkt vanzelf wat je paard fijn vind, gewoon proberen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:53

als ik een van mijn paarden alleen in een paddockje van 5*5 meter zou zetten, zou ik ook hetzelfde gedrag verkrijgen.
is er mogelijkheid om ze op een groter stuk te zetten, zodat ze ook effectief eens kan uitrennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:55

Het is jammer dat ze alleen blijft staan, ik zou er liever voor kiezen om haar in een kudde te zetten, dan kan ze zich veel beter vermaken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:56

Mijn ervaring is dat de paarden het heerlijk vinden buiten. Die van mij kwam bij de vorige eigenaar ook maar 3 uur buiten, hier in de winter 7u en in de zomer max 9 uur. Verschil is misschien wel dat ze in de kudde staan, ze zijn heel veel aan het spelen en rennen ook met dit weer. Ze staan echt te trappelen om naar buiten te gaan.
Zelf zou ik alleen staan in een paddock niet optimaal vinden, maar het is een hele verbetering t.o.v. 4 uurtje naar buiten. Ik zou overigens wel water in het paddock doen, bij ons blijven ze genoeg drinken, ook met dit weer.
Misschien is het gewoonte; je paard weet niet beter dan dat ze binnen staat. Daarnaast heeft mijn paard ook veel moeite gehad met alles wat kriebelt als je zo lang buiten staat, alles ging hem jeuken, letterlijk. Regendruppels, zand, modder, hij kreeg overal jeuk van. Nu staat hij met regendeken op en heeft hij nergens last van, in de zomer zet ik hem met vliegendeken+hals.
Ik denk dat ze het niet gewend is en dat wanneer ze in een kudde op een groot stuk land zou komen te staan haar reactie misschien wel heel anders is..

Overigens hartstikke goed dat je zo bewust met de leefomgeving van je paard bezig bent!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:57

Met "24/7 buiten" moeten ze natuurlijk wél een goede schuilmogelijkheid hebben he, niet zomaar op een weiland kwakken waar ze niet beschut tegen weer en wind kunnen staan. Liefste een schuilstal, voor je eigen gemoedsrust.

En een "eigen paddock"... is ook niet helemaal het "paard, paard laten zijn"... een paard is een kuddedier, dat veel beweging nodig heeft. Dus in een kudde (zal ze ook niet schuimend voor het hek staan) en op een groot stuk!

Als dit niet mogelijk is, zou deze stal voor mij en mijn paarden een dikke vette no-go zijn.

Mensen die nu gaan beginnen met "maar het is beter dan voorheen"... zal ik gelijk even zeggen: als je vind dat je paard daar dan maar genoeg mee moet nemen, in z'n lot moet berusten, dan ben je geen paard waard. Punt.
Doe het goed, neem je verantwoordelijkheid, of doe het niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:58

eerlijk, als ik mag kiezen tussen mijn paard 4 uur per dag buiten te laten op een grote wei, en de rest op stal, of snachts op stal en de hele dag op 5*5 buiten, kies ik voor het eerste, die 5*5 is gewoon een stal in openlucht ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:58

Duhelo: Nee, dat is ook niet de bedoeling ivm haar blessure namelijk.
Op het moment staat ze in grotere paddocks, op mijn huidige stal zijn ze ca 10x20 denk ik.

Maar dat is alleen om te gebruiken als je er zelf bent (om uit te mesten bijv.)
Op de nieuwe stal hebben alle paarden een eigen paddock. Ze verschillen heel erg van maat en vorm, dus wat ik precies krijg weet ik niet, wordt op dit moment ook nog gebouwd.
Zo zijn er nu 7 paddocks van 3x15 meter (lang en smal dus) en een aantal van 8x8 gok ik. Ze zijn minimaal 25m2 dus daar ga ik nu even vanuit, groter kan het altijd nog worden.

Joolien: Ze staat ook bewust alleen. Ze is na een aanval een paar jaar geleden heel erg (extreem) onderdanig en angstig.
Een filmpje om het te demonstreren (en zo doet ze dus bij alle paarden. De enige waar het nu mee goed gaat is een oudere draver merrie die zelf ook heel onderdanig is. Zelfs voor haar ouwe vriendin is ze nu bang)
Voor haar en voor haar blessure zijn dit soort capriolen gewoon niet zo heel erg handig :+

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:59

Als alle paarden tegelijk naar binnen gaan, dan gaat ze uiteindelijk wel mee in het ritme van alle paarden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:59

Ook al zijn er bepaalde ideeën over hoe je een paard het beste kan houden, uiteindelijk vind ik dat je naar je paard moet kijken, welke manier van huisvesten je ook kiest. En helaas, sommige paarden zijn (door gewenning) niet geschikt om heel veel buiten te hebben. Dus of je paard het nu wel zal accepteren is afwachten. Natuurlijk zal het wel schelen dat ze 's winters paarden continu om zich heen heeft in de paddock (staat ze daar wel alleen?) en ruwvoer heeft. Maar sommige paarden willen echt geen 24/7 buiten zomers en staan vanaf 4u aan het hek. Kan je niks tegen doen. Ik zou dus wel kijken/overleggen wat daarin de mogelijkheden zijn. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:01

Ik vind dat geen reden om een paard niet in een groep te laten, ze moeten juist in een groep om zichzelf te ontwikkelen. En als het een grote kudde is met veel weide is er niks aan de hand.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:02

die reactie vind ik wel een logische reactie hoor. zet daar mijn merrie met een ander paard in, en zeker als er wat te eten valt, en ander paard wordt simpelweg aan gort getrapt. dit stukje is zo klein, dat ze elkaar niet kunnen ontwijken, ik zou ook flippen als ik een paard was hoor :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:03

Joolien schreef:
Ik vind dat geen reden om een paard niet in een groep te laten, ze moeten juist in een groep om zichzelf te ontwikkelen. En als het een grote kudde is met veel weide is er niks aan de hand.

Van de zomer nog geprobeerd. Het leek goed te gaan maar ze werd na een paar weken verschrikkelijk opgejaagd, nog net niet door het draad heen. Waarom... joost mag het weten. Maar het versterkt haar angst en maakt het er dus alleen maar slechter op.
Ook met oog op de blessure (de DA ziet haar het liefst op boxrust maar dat doe ik haar helemaal niet aan) is het gewoon zeer slecht om haar meer te laten doen dan stappen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:03

Ik denk dat je met deze nieuwe plek enorm veel vooruitgang boekt...
Een paddock ZONDER eten, of een paddock MET eten,... dat maakt een wereld van verschil!

24/7 buiten gaat vanzelf wennen. Zorg vooral dat je niet mee gaat in dat gedrag en haar maar binnen haalt. Ga desnoods een aantal dagen niet in beginsel.
Een paard pikt feilloos jouw bezorgdheid op wanneer het zich zo staat uit te sloven en dat maakt het nog erger.
Als er vrienden zijn, en er is voldoende gras.... verschuiven andere zaken snel naar de achtergrond.

Het is triest dat een paard zo ver van zijn eigen natuur verwijderd raakt dat het 'binnen' als prettig, veilig en normaal gaat ervaren en 'buiten' slechts beperkt 'trekt'. Maar goed, geen dier zo flexibel als een paard.... ik denk dat het snel zal wennen.
Geef het daarna wel echt de tijd, een paard kan zomaar een jaar nodig hebben om te wennen.

En om de sleur vd paddock te doorbreken zou ik lekker iedere dag wandelen, toch beweging, toch even op pad, maar geen zaken die de blessure kunnen verergeren.

ps: en ja... wat is nu ideaal? De mijne staan nu ook in een paddock met ruwvoer. Ik heb weiland, en ze mogen er het hele jaar op.... maar ja, dan krijgt mijn merrie zandkoliek door het korte gras... en heb je dat weer. Het is constant laveren tussen gezondheid, mentaal welzijn en haalbaarheid. Vind het erg goed dat je het maximale uit jouw situatie probeert te halen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:07

Ninx: Jouw post lucht me wel op. Na de posts hierboven begon ik toch weer negatief te denken...

Het hele jaar op het land is hier niet mogelijk, staan op veen/klei grond en 1 bui en het is een schaatsbaan, je glijdt uit en trapt al met je eigen schoenen het gras kapot.
Nu staan ze op mijn huidige stal van mei t/m september op het land. Ook dit jaar 31 september er weer af gegaan ondanks het goede weer.

Op de nieuwe stal staan ze nu nog steeds op het land, omdat er ook geen hooi vanaf gehaald wordt. Als het daar vriest mogen ze ook weer het land op. Ze staan dus meer op het land in het jaar dan op de paddock.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:08

Inderdaad, het zal een kwestie van wennen zijn. Vooral in het begin zal het moeilijk zijn om je paard te negeren maar zolang het niet gevaarlijk wordt zal het even nodig zijn. Waarschijnlijk dat de paddock zonder water of hooi ook een rede kan zijn dat ze zich verveelt en terug naar stal wil.
En misschien blijkt dat je paard echt geen type is voor 24/7 weidegang, daar zul je dan weer een oplossing voor moeten bedenken. Ergens waar ze 's nachts (of in de zomer beter overdag) op stal gaan bijvoorbeeld.
Het is vooral belangrijk dat ze een beetje bezig kunnen zijn, dus andere paarden om zich heen (evt met een draad ertussen als dat voor jou paard beter werkt) en een plekje om lekker te soezen of eten te zoeken etc.

Edit: En inderdaad naar het paard als individu kijken. Mijn paard doet het bijvoorbeeld het beste met in de zomer een inloopstal met weide en in de winter overdag op de wei en 's nachts op stal.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 06-12-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:09

In de zomer mogen ze 's nachts ook ook op stal trouwens, dat is al besproken.
Een vriendin van mij gaat er ook heen en haar paard kan ook niet goed aarden bij 24/7 buiten. Mocht het dus niet lukken gaan ze met z'n 2en 's nachts op stal en 's ochtends weer op de weide .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:10

Ik weet trouwens niet hoe gevoelig je paard is qua maag, maar ook niet alle paarden kunnen 24/7 op het land staan. Wij hebben er meerdere die gevoelig zijn voor koliek en slecht tegen suikers kunnen, je hebt paarden met staart/maneneczeem, zou ik ook niet 24u buiten laten staan. Ik zou het 24u buiten zetten dus wel opbouwen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:10

Focussed schreef:
In de zomer mogen ze 's nachts ook ook op stal trouwens, dat is al besproken.
Een vriendin van mij gaat er ook heen en haar paard kan ook niet goed aarden bij 24/7 buiten. Mocht het dus niet lukken gaan ze met z'n 2en 's nachts op stal en 's ochtends weer op de weide .

Bij erg warm weer kun je het beter omdraaien, 's nachts op de wei en overdag op stal ivm hitte en vliegen e.d.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:12

Tja, zoveel paarden, zoveel zinnen.
Niet ieder paard wordt gelukkig van 24/7 buiten staan en/of in een groep staan.
Er zijn paarden die, om wat voor reden dan ook, het prettig vinden om een deel van de dag op stal te staan of alleen te staan.
Een paard is dan wel een 'kuddedier', maar ook een individu.

Ik begrijp je twijfel. Blijf goed observeren en overleg met iemand die je vertrouwd.
Als je paard het zichtbaar niet prettig vindt, is er misschien een oplossing te vinden op de nieuwe stal. (regendeken of op stal bij slecht weer e.d.) Als je paard weinig kan/mag bewegen, kan ze zich moeilijker warm houden. Sowieso is het verstandig om een paard die veel buiten staat, ruwvoer aan te bieden.
Veel succes.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:22

ik vind het super dat je na denkt over de huisvesting van je paard en dit probeert te verbeteren.

maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een paddock van 25 m2 echt heel erg klein vindt.
een paddock met of zonder hooi is natuurlijk een wereld van verschil, maar 25m2 is eigenlijk gewoon een grote buitenstal.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:22

Ik ben het eens met Senna21.
Niet ieder paard is blij met 24/7 buiten. Ik heb ook zo'n paard gehad. In de regen wilde hij niet buiten staan en na 17 uur liep hij het land kapot omdat hij naar binnen wilde (lees:complete greppels en schansen liep hij er in).
Niets mis mee om je paard 's nachts binnen te zetten toch?
Als het slecht weer is zoals wind en regen kan je idd kiezen voor een regendeken. Dat zal het al een stuk prettiger maken voor je paard denk ik.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:26

Ik vind het een mooie ruimte voor een paard met een blessure hoor :j Als de dierenarts het paard liever helemaal op boxrust heeft! Een te grote ruimte is weer niet goed voor haar blessure. En ik denk dat ze beter zo kan staan dan 24/7 op stal. Denk je ook niet?
Het hooi zou natuurlijk wel een puntje zijn..

Edit: tipo :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:27

25m2 is ook niet groot, maar bijna het beste wat ik haar aan kan bieden.
Hier in de omgeving zijn heel weinig stallen waar de paarden überhaupt in de winter buitenkomen. Of ze komen er 3 uur buiten (alleen in paddocks zonder voer) of helemaal niet.
Ik was dus al blij dat ik een stal vond waar ze de hele dag buiten staan in de paddock + dat ze de meeste maanden op het land staan, want zolang de grond het toelaat of het vriest staan ze op het gras.
Die kleine paddocks zijn dus echt voor een paar maanden dat het nat is en niet vriest.

Het is echt kiezen tussen twee kwaden. Of binnen blijven op 3x3. Of naar buiten op 5x5 (= kleinste paddock, kan dus dat ik groter krijg) met onbeperkt ruwvoer en sociaal contact (over het lage draad heen) en zolang het niet nat is op het land.

No_No: Thanks. Maar ze krijgt onbeperkt hooi in een slowfeeder en een speciekuip van 60 liter met water. :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:29

kijk, dat maak al een heel verschil. een paar maanden in een kleine paddock vind ik anders dan het hele jaar door in een kleine paddock.