Mijn paard heeft de afgelopen 6 jaar veel te veel opgehokt gestaan. Ik was 14, onwetend toen ik haar kreeg. Iedereen liet zijn paard 23 uur per dag op stal staan, dus ik ging ervanuit dat dat goed was.
Na 3,5 jaar van stal te zijn verandert groeide langzaam het besef dat continue op stal staan helemaal niet natuurlijk is en dat ze beter zo veel mogelijk naar buiten moeten. Met veel geregel kon ze 4 uur per dag naar buiten op mijn huidige stal. Maar op Bokt las ik dat dat niet genoeg was, nog 20 uur opgehokt staan is niks voor een paard.
Het begon te knagen en ik begon eens rond te kijken wat er nog meer aangeboden werd aan stallingen.
18 december gaan we dan weer verhuizen, naar een stal waar ze 's winters van 9 tot 17.00 op de paddock staat en zomers 24/7 op het land. Ik begon me meer in te lezen, wilde haar in de paddock continue ruwvoer aanbieden, geen deken meer op (staat toch op rust ivm blessure) en wat meer paard laten zijn.
Inmiddels al een hoop geregeld, tegels zodat ze droog kan staan, hooikliko zodat ze continue ruwvoer kan hebben, een wintervacht gekweekt zodat ze het niet koud zal hebben.
Maar soms twijfel ik zo... Gaat ze het wel fijn vinden? Regen is niet haar vriend en ze wil dan altijd naar binnen. Ook wind vindt ze niet leuk. Doe ik haar wel een plezier met zo lang buiten staan?
Ik zie alweer voor me dat ze over het lint gaat om naar binnen te gaan

En 24/7 buiten in de zomer is mij in die 6 jaar nog nooit gelukt. Ze staat helemaal onder het zweet en schuim bij het draad 's avonds omdat ze naar binnen wil. Ik heb me er maar bij neergelegd maar bij deze nieuwe stal gaat alles 24/7 naar buiten, geen een paard blijft binnen... Hoe zal het dan gaan... Gaat ze het daar wel fijn vinden?
Ze krijgt dus een eigen paddock (ca 25m2 ) met laag draad dus als het goed is kan ze snuffelen en aanraken met de buren. Een stuk van 3x2 in de paddock van tegels zodat ze droog kan staan. Continue ruwvoer. En alle paarden gaan pas rond 17.00 naar binnen dus ze staan allemaal buiten (geen gevoel van eenzaamheid)...
Op dit moment heeft ze geen hooi of water in de paddock. Soms staat ze alleen, soms paarden naast haar. Ze staat maximaal 1,5 uur achtereen in de paddocks en komt er 3 soms 4 keer per dag uit. Ze vindt dat echt niet leuk, wil naar binnen, staat de dralen, soms wordt ze zelfs explosief van de frustratie... Laat staan als het slecht weer is

Wie geeft me nog wat tips zodat ik het nog beter kan aanpakken? Of geeft een motiverende mening of helderheid in de zaak