prijs hooi brabant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marengogirl

prijs hooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:08

Hoi.
Ten eerste sorry als dit verkeerd sta, weet niet waar ik het anders moet zoeken.
En kan hier geen topic over vinden.

Mijn vraag aan jullie is;

Hoeveel betalen jullie voor een kleine pak hooi(arm)

En voor zo'n grote baal?

Ik loop nu een beetje te zoeken naar de prijzen.
Ikzelf betaal nu 2 euro per baal, dit is heel arm hooi(oud), maar dat is misschien straks nog maar een paar maanden, als ik elke dag hooi moet hebben(nu sta ik nog op een pensionstalling, en voer 1 baal per week bij).

Maar ik zou graag de prijzen willen weten.
En nog een vraag, als je zo'n grote baal openmaak, hoe lang doe je dan met 3 pony's?
Moet wel voordroog zijn(geen kuil!)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:23

Wij betaalde voor een klein pakje hooi zo'n 20 kilo 2de snee hooi 3 euro per pakje. Eerste snee(verder zelfde grootte) is bij hem 4 euro per pakje. Is volgens mij nu nog een vrij lage prijs vele kosten al 5 euro en meer. Laten we wel wezen dat baseer ik even op Marktplaats . Wij hebben via via iemand gevonden. Dus met wat geluk vindt je misschien ook wel wat goedkopers.

Als je dan weer naar de gewikkelde balen gaat betaal je voor 30 kilo al gauw 7 euro en meer.
Als je echt de grote pakken bedoel van rond de 450 kilo kom je volgens mij al uit op 50 euro en meer. Het is moeilijk om van deze pakken de kwaliteit te weten die weet je pas als je het pak opent. Het echt goede paarden voordroog betaal je nog wel iets meer denk ik zo.

En met 3 pony tja afhankelijk van hoeveel je voert. Bij ons voeren we er 5 paarden van(1 shet, 1 pony en 3 kleinere paarden) daar doen we toch wel 1,5 tot 2 weken mee, maar wij hebben voor overdag voldoende gras in de wei dus zo veel voeren we ze er niet van.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 06-12-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marengogirl

Re: prijs hooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:25

Oke.
Ja ik doe nu 1 baal per week(kleintje)
Maar dan straks zit ik rond de 1/anderhalf baal per dag voor 3 ponys's

Dus ik vraag me af wat dan goedkoper is?
Ik kan nu nog wel daar terecht, maar hij heb misschien nog voor 4 maanden max.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:33

Even een heel snel en simpel rekensommetje gemaakt weet niet 100% zeker of het klopt.

Maar met onze kleine pakje betalen we 3 euro per 20 kilo. Dat is zo'n 0,15 cent per kilo.
0,15x450=67,50 dus als je grote goede kwaliteit voordroog kunt vinden onder die prijs ben je goedkoper uit met de grote balen. Maar baseer ik dat op jouw prijs van 2 euro. Neem aan ook rond de 20 kilo per pakje zit je op 0,10 cent per kilo.
0,10x450=45 euro dus dan zul je goedkoper uit zijn met het hooi je nu hebt.
Wat betreft het voordroog moet je wel de mogelijkheid hebben om het goed te bewaren. Hoe droger het voordroog hoe beter en langer je het kan bewaren maar zoals ik al zei zie je de kwaliteit pas al je hem open maakt dus dat is dan een gok die je moet nemen.

Maar over het algemeen ben je wel goedkoper af met de grote pakken maar je moet de mogelijkheid hebben om ze te bewaren en goed te houden. Je zou een keer kunnen proberen hoe lang je er mee doet en hoe de kwaliteit is bij degene waar je het koopt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 06-12-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:34

Voor een groot pak voordroog kuil van goede kwaliteit voor paarden 60 euro per pak. Hier voeren we iets langer dan 1 week van voor 5 paarden en 1 pony.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:41

Tigra_:
Maar als ik straks die hooi niet meer kan halen, moet ik over op iets anders.
Wat is dan de goede keus?;)
Ik haal gewoon mijn kleine balen, tot het hooi daar op is, maar moet wel gelijk dan over op andere kleine balen, of grote balen.

Daarom wil ik weten wat de kosten zijn.
En wat ik dan het beste kan halen straks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:43

Afhankelijk van wat het gaat kosten, tja ik denk niet dat je op een ander plek nog balen hooi van 2 euro gaat vinden, denk dat je zeker boven de 3 euro uit gaat komen dan zijn de grote balen meestal de goedkoopste keus. Ook afhankelijk van wat die gaan kosten maar als als je baaltjes vind onder de 3 euro zou ik die nemen als het goede kwaliteit is. En anders voor goede kwaliteit voordroog gaan onder de 65 euro dan zit je altijd goed.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:47

Ik heb het geluk dat het bij een vriendin van mij haar verzorgpony's is.Maar het is geen goede kwaliteit, gezien dat het heel oud hooi is.
Ik kan ook ander hooi bij hem kopen, dit is ook niet al te veel, en weet ook niet hoe duur hij dan is, dit zou ik na moeten vragen..

En hoe moeten die grote balen afgedekt worden?
Is een zeil eroverheen genoeg?
Of moeten ze echt onder een afdak staan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:51

Als je ze openmaakt zou ik zeker zorgen voor een afdak. Wij doen altijd hele pak open zodat de lucht eraan kan anders heb je kans dat het gaat broeien. Bij ons ligt hij binnen en kan er geen nat aan dus ligt gewoon helemaal open. Als je een afdak hebt zou je er wel zeil over kunnen doen maar er moet wel lucht bij kunnen dus niet te strak spannen. Of een paar uur het zeil er af halen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:04

Het beste is op een dikke schone/droge pallet en onder een goed droog afdak wat goed kan ventileren. Met zeil er over kan wel, maar dan moet je het vlot opvoeren want dan gaat het sneller schimmelen of broeien.
Met vierkante pakken kun je eventueel alleen de voorkant opensnijden en dat je plak voor plak er uit haalt en dan alles weer dichtstopt met zeil er over. Dat schijnt ook goed te gaan.

Ik voer met 1 paard en 2 grote pony's, bij bijna geen weidegang/gras, ongeveer 2 weken met 1 grote ronde baal voordrooghooi. Met 2 paarden en 2 pony's voer ik ongeveer 10 tot 14 dagen met overdag een paar uur weidegang.
Qua prijs zit je dan al snel op minimaal €25,- (wikkelen en persen is al snel €15,- en vervoer komt er vaak nog overheen voor de verkoper om het op te stapelen en dan willen ze graag ook nog winst maken) maar meestal eerder tussen de €35,- en €70,-

Alternatief is kleine ronde baaltjes of gewikkelde hooipakjes. Die zijn vaak strakker geperst en zit meer in dan een pakje hooi en kun je makkelijk in een paar dagen opvoeren. Deze zijn relatief duur, maar als je €4,- of meer moet betalen voor een klein pakje hooi, dan kan het vaak wel uit. De prijzen voor die kleine gewikkelde baaltjes liggen hier in de buurt tussen de €7,- en €9,- per pakje.