Het is voor het eerst dat ik een paard dag en nacht buiten laat en ik vind het erg moeilijk. Ze staat buiten in een erg natte wei met schuilstal dat wel en een llcht gevoerde regendeken op. Ze is goed op gewicht en vrolijk. Zelf heb ik de neiging om haar naar binnen te halen en lekker in een droge box te zetten
Mijn paard staat altijd buiten maar kan naar binnen als hij dit zelf wilt, zelfs in dit hondenweer blijft meneer gewoon lekker op de weide staan, stoort zich niet aan regen of nattigheid.. Hij heeft ook niks van dekens op, hij heeft nog altijd gras, en krijgt zoveel mogelijk hooi.. Is voor zijn doen zelfs iets te rond en gezond nu
marleen_usar
Geplaatst: 06-12-11 12:09
Mijn paard gaat nooit naar binnen,het is nat maar goed te doen.
Britt
Haha, echt een menselijke gedachte. Je moet proberen om dieren wat minder te vermenselijken, ze zijn niet gemaakt om opgesloten te worden en vermaken zich buiten vaak beter dan binnen. Zolang ze een plaats heeft om te schuilen, genoeg te eten heeft en ruimte om te bewegen zal er niet snel iets aan de hand zijn. Bovendien ga ik er vanuit dat je je paard goed genoeg kent om te merken of er iets veranderd in haar gedrag?
Mijn pony staat altijd buiten, zelfs met -20 en een fikse sneeuw-/hagelbui gaat ze lekker buiten staan. Kont in de wind en slapen Schuilstal stond 3 meter verderop.
capopjekop
Het is een paard, geen mens Als je een schuilstal hebt met een droge vloer en eventueel droge stalbedekking, je paard gezond is en voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben dan hebben ze het in mijn ogen prima voor elkaar.
Die van mij lopen altijd buiten met schuilstal. De shetten lagen net nog lekker in de blubber te rollen. Mijn welsh vindt de wei nu te nat en staat vooral voor haar schuilstal op de verharding. Sinds het zo is gaan regenen heb ik weer strokorrels op de rubbertegels in de stal liggen, dan hebben ze altijd een droog plekje om te liggen. Hooi hebben ze vrijwel onbeperkt.
Yontheke
Geplaatst: 06-12-11 12:17
Britt schreef:
Kont in de wind en slapen Schuilstal stond 3 meter verderop.
Je zou het over die van mij kunnen hebben
Solleke_Noah
Geplaatst: 06-12-11 12:19
Hier staan ze ook nog 24/7 buiten, met schuilstal. Mijn oudje heeft wel een regendeken op en krijgt als het gaat vriezen/sneeuwen een winterdeken. De twee jonge paarden moeten het doen met hun vacht en schuilstal.
Ik ben gewoon jaloers op jouw... Was dat bij mijn paard maar het geval! Ze staan weer op stal en als je niks regel dan blijven ze daar ook in staan :S en jammer genoeg door de nattigheid kan mijn paardje ook niet de paddock of bak in... bang dat haar ijzers er af wordt gezogen echt een modderpoel waar ik behoorlijk van baal... Kan het beter gaan sneeuwen want ze heeft gewoon sneeuw beslag ... En geen ijzers is echt geen optie want dan heb ik binnen no time een kreupel paard
Mijne staat ook lekker 24/7 buiten. Heeft een schuilstal, maar staat er nooit in. Kunnen ook gewoon in de bak, en liggen daar met weer zoals nu gewoon lekker in te doezelen. Krijgt bij temperaturen onder 0 wel een 100 gr regendeken op.
joyce B
Geplaatst: 06-12-11 12:28
Zonder stal is het nu in de natte weiden niet prettig meer, en als alles onder water staat zeker ook niet diervriendelijk. Maar als je een droge schuilstal tot je beschikking hebt, waar de paarden ook daadwerkelijk in durven en kunnen en droog kunnen liggen, en je hebt de bodem rond je schuilstal ook een beetje in orde, dan is het geen probleem voor je paard.
Ikzelf heb ze dag en nacht op de paddock staan. Allen staat nu vol water, maar rond de stal is een verharde uitloop gemaakt (bestrating) van enkele honderden m2 groot en ze kunnen vrij in en uit lopen in de ruime stal. Ze worden zowel binnen als buiten bijgevoerd, en daarmee ook uitgenodigd om regelmatig even een rondje te lopen, maar uit zichzelf staan ze nu het grootste deel van de dag binnen. Dat is hun eigen keuze. Als er zoveel paarden staan dat ik zie dat ze niet meer allemaal tegelijk een droog plekje kunnen zoeken, of niet worden toegelaten in de stal, dan zou ik wel overwegen een deel van de paarden voor de nacht op stal te zetten of een eigen stal met uitloop te geven.
Captain
Geplaatst: 06-12-11 12:28
Hier staan ze nog 24/7 buiten met grote schuilstal maar binnenkort gaan ze weer 's nachts op stal.
Anoniem
Geplaatst: 06-12-11 12:30
Als je een plek hebt waar ze droog en uit de tocht kan staan, is er niets aan de hand toch. Goed bijvoeren en klaar. Van constant natte voeten ben ik niet zo'n fan. Maar dat komt omdat ie van mij dan rap mok ontwikkeld en de ander met giga sokken zijn hoeven nathoudt en deze verweken en zijn hoeven zijn al niet al te hard. In de winter met strenge vorst krijg je hem niet naar binnen, maar met dit weer rent hij echt zijn stal wel in, het is wat dat betreft net een geit
Tigra_
Geplaatst: 06-12-11 12:40
Hier zijn ze gisteren op stal gegaan. Het was zo'n bagger weer en 1 van de paarden stond te shaken op z'n benen. Opzich zouden ze het bij ons best moeten kunnen redden. Ze hebben een grote schuilstal, groot gedeelte verhard dus ze staan niet echt in de blub, maar vind het toch wel fijn dat ze nu 's nachts weer wat kunnen opdrogen en 's morgens weer lekker op de wei. De hoeven worden er niet beter van in al dat nat. Maar zolang jouw paard het prima doet kun je ze toch lekker buiten laten. Ik had gehoopt het ook nog wat te kunnen rekken maar ach we hebben eigenlijk al vrij lang gewacht. Zolang het kan laten wij ze ook buiten dus als het nu nog gaat, lekker laten staan hoor!
Shaya_
Geplaatst: 06-12-11 12:42
Die van mij staan en blijven ook lekker 24/7 buiten Ze lijken er totaaaaal geen problemen mee te hebben Ze hebben een ruime schuilstal van 4 bij 6. Ze staan er alleen nooit in
Laatst bijgewerkt door Shaya_ op 06-12-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Mi_Amore
Geplaatst: 06-12-11 12:43
Hier staan ze nog steeds continu buiten, maar kunnen wel in de schuilstal
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 06-12-11 12:44
S'nachts op de paddock, krijgen ze in totaal 2 plakken hooi, wel verdeeld over de tijd natuurlijk. Heel vervelend maar dat hooi ligt in de schuilstal, baas begrijp dan toch dat ik er liever naast sta. Overdag op de wei, ze hebben zojuist een stukje winterwei (strookbegrazing) erbij gehad, een lekkere vette volle wei waar de hele zomer geen paarden opgestaan hebben.
Ik ga de hoeveelheid hooi wel opvoeren als het kouder word, en zat te denken om kuil bij te voeren. Twijfel nog een beetje...
Donja
Geplaatst: 06-12-11 12:45
Mijn mini staat 24/7 buiten, maar wel met schuilstal. Nu met al die regen en wind staat ze voornamelijk te schuilen (en mest dus ook alleen in haar schuilstal) en met mooi weer staat ze voornamelijk buiten (en mest dus niet in de stal..). Mijn andere paarden staan van 10 tot 6 buiten, maar met die regen staan ze eigenlijk alleen maar bij het hek omdat ze weer naar binnen willen...(hebben waterdichte dekens op..)
Die van mij staan alle 11 24/7 buiten.. Een heel jaar door.. Met in en uitloop van stallen.. De wei heb ik inmiddels dicht gedaan ivm de nattigheid.. Maar dan hebben ze nog steeds een flinke uitloop..
Katyatje
Geplaatst: 06-12-11 12:48
Mijn paard staat ook 24/7 buiten. En daar ben ik zo tevreden mee dat ik nooit de neiging heb (of gehad heb) om hem binnen te halen. Dit wordt nu de 2e winter dat hij buiten blijft, ook zonder deken, en hij redt het goed. Rond en gezond en zo fluffy als een teddybeer.
vancky2005
Geplaatst: 06-12-11 12:51
ik heb een paar oudere paarden en 2 jonge en die staan allemaal dag en nacht buiten het hele jaar door. Ze kunnen droog staan op betonplaten en in de schuilstal. Ik merk dat ze er weinig in staan en als ze kou hebben gaan ze rollen in de modder voor een beschermlaag te hebben. De oudere paarden hebben vroeger opgestald gestaan en willen onder geen beding nog opgesloten worden. Dan gaat heel de boel eraan en slaan ze alles kapot tot ze weer vrij zijn. Ze staan ook allemaal zonder deken, heb ook een oude pony van 29 zonder deken buiten staan tussen de paarden. Ze krijgen wel veel hooi waar ze bijna de dag mee rondkomen. Nu mogen ze niet in de weide anders is er niets meer heel tegen volgende zomer.
hier buiten met schuilstal en heb ze behalve wat brood en groente en fruit dat thuis over is nog steeds niets bijgevoerd en ze zijn nog steeds tonnetje rond van het gras.
knooopje
Geplaatst: 06-12-11 12:56
mijn 2 jarige staat ook 24/7 buiten,ze gaat volgende week wel naar een wei met schuilstal. deze week moet ze het nog even zonder doen,maar ze heeft al een dikke vacht!
Die van mij staat ook 24/7 buiten en heeft met dit weer een regendeken op. Straks als het wat kouder wordt, gaat er een fleecedeken bij onder. En als het heel hard vriest een winterdeken van 300 gram. Ze vindt het prima en alle paarden bij ons op stal staan 24/7 buiten ze hebben een afdak om te schuilen, maar alleen de oudere merrie staat er af en toe onder als het heel hard regent.
Mijn paard staat het hele jaar buiten. ik voer hem bij als ik er ben en voor de rest zorg ik dat die in het goede gras staat en hij heeft een deken op.