Noodstallen plaatsen... Ideeën, ervaringen of tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Noodstallen plaatsen... Ideeën, ervaringen of tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 16:02

Een tijdje terug heb ik dit topic geopend: [VSW] Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden? (reacties zijn nog hartstikke welkom!)

Maar nu heb ik een heel andere vraag, namelijk:

Hebben jullie al eens noodstallen geplaatst? Zo ja, wat voor een stallen waren dat en wat waren jullie ervaringen met die stallen?

Ik zal de situatie even uitleggen….

Volgend jaar lente (en misschien wel later) kopen wij het huis naast ons weiland (2 hectare + schuilstal). Verder zijn er bij het huis nog geen voorzieningen voor de paarden. We zijn sinds kort bezig met de aanvraag van een vergunning voor de stallen. De toegestane grootte van ons toekomstige stalgebouw is mede afhankelijk van een wijziging in het bestemmingsplan (voor een boer) dat nu bij de gemeente ligt (anders mogen we volgens mij wel bouwen, maar dan wordt het een zéér minimaal gebouw zonder enige opslag en minimumformaat stallen). Daar gaan nog maanden overheen en als de vergunning er eindelijk is, dan zal het ook nog een poos duren voor de stal er staat, vooral als ons huidige huis nog niet verkocht is. Dan moeten we wat meer op de kosten letten. We moeten dus iets verzinnen om die tijd te overbruggen.

Voor de beeldvorming:

Afbeelding

Het rode vierkant geeft aan waar wij de stallen willen bouwen, maar het kan zijn dat het van de gemeente in het verlengde van de bestaande bebouwing moet (-> witte vierkant). Eigenlijk kunnen wij op die plek dus ook geen noodstallen plaatsen, omdat we dan de bouw in de weg zitten.

Onze paarden lopen van april tot en met oktober dag en nacht daar in het land en ik weet me dan prima te redden. Ik heb het ook nooit als belemmering ervaren voor de sport (variërend van L tot en met de Z dressuur). Maar de winter is wel even wat anders dan de zomer… Van eind oktober tot april staan ze (in elk geval de rijpaarden) thuis. Ik zie het niet zitten om ze in de winter precies zo te houden als in de zomer. Dat hebben we wel gedaan met onze pony en ons veulen, maar zij werden niet gereden en zij konden door hun kleine formaat ook perfect samen in de stal.

Wat gegevens:

• Er moet ruimte zijn voor 3 paarden en 1 shetlander.
  • De stallen moeten eenvoudig geplaatst én verwijderd kunnen worden.
  • Goedkoop, aangezien het een tijdelijke oplossing is.

De schuilstal kan afgesloten worden en dus als stal worden gebruikt, máár:
- Als dichte stal kan er hooguit 1 paard in (3x5 meter + brede luifel van 5 meter lang).
- De schuilstal staat helemaal aan de andere kant van het weiland (zie satellietfoto), dus dat is onpraktisch.
- De schuilstal wordt al meer dan 10 jaar toegestaan, ook omdat ‘ie in theorie verrijdbaar is, maar er mogen echt niet meer bouwwerken geplaatst worden.
- Geen elektra in de stal en geen water in de winter, dus ik ga uit praktische overwegingen liever voor een noodstal in de achtertuin.

Mijn overwegingen:

Containerstallen

+ Eenvoudig te plaatsen
+ Gemakkelijk weer te verwijderen
+ Kosten voor huur of koop zijn prima

- Kleine afmeting.
    Te klein om op te delen in twee stallen per container (2,5 x 3 m vind ik echt te krap voor een paard), dus dan zit ik al een een container per paard.
- Hoe meerdere paarden huisvesten?
    Waar vind ik een geschikte container met een groot stalgedeelte voor een paard, waarbij het paard wel andere paarden kan zien? (Mijn paarden moeten elkaar absoluut kunnen zien en horen, anders gaat het gegarandeerd fout. Bovendien vind ik het niet paardwaardig als dat niet kan.)

? Hoe houden containerstallen zich in de winter? Heel warm in de zomer vind ik niet erg, dan zet ik ze wel weer dag en nacht buiten.

Goedkoopste houten stallen

+ Betere afmetingen dan containerstallen
+ Betere temperatuur
+ Prima meerdere paarden te huisvesten op normale manier waarbij ze elkaar kunnen zien

- Ook bij goedkoopste variant is het prijskaartje nog een nadeel (als er vier stallen moeten komen)
- Snel te plaatsen, maar wel fundering o.i.d. nodig en dat is niet de bedoeling!
- Veel moeilijker af te breken / op te ruimen

Betonstallen

http://www.betonal.be/pages/beton/nl/betonstal.php

+ Zelfde gemak als containerstallen
+ Betere afmetingen
+ Betere temperatuur

? Meer comfort?

- Geen bestrating voor de plaatsingswagen, dus we zitten aan extra kosten om het met de kraan te laten doen!!
- Kosten voor de stal op zich
    Ik was niet bekend met deze stallen, maar toen ik ze toevallig tegenkwam, leken ze me ideaal. Mijn moeder bleek er al eens van gehoord te hebben en heeft het idee meteen losgelaten toen ze een idee kreeg van de prijs. Haar geheugen is net een zeef als het gaat om het onthouden van prijzen, dus voor een goed beeld zou ik zelf weer een prijs op moeten vragen.
    Ik wil zoveel mogelijk vooruit denken, zodat we volgende winter niet ineens in de problemen komen wat huisvesting voor de paarden betreft.

Dus, bokkers… Hebben jullie nog goede tips voor mij? Ervaringen? Suggesties? :)

Ibbel

Re: Noodstallen plaatsen... Ideeën, ervaringen of tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:13

Je kunt je 3 paarden ook in de buurt op een pensionstal onderbrengen en je Shet bij vrienden of een boer in de buurt in de wei. Je zit niet in de Randstad dus voor 200 euro per maand moet dat te vinden zijn. 3 x 6 maanden à 200 euro = 3600 euro voor je paarden plus nog 300 euro voor je Shet (6 x 50 euro, met een beetje geluk moet dat ook wel te vinden zijn). Ben je voor onder de 4000 euro klaar, en heb je geen opruim-/in de weg staan-ellende. Bovendien kan je in de tussentijd bouwen, daar tijd aan besteden, terwijl je paard met een beetje geluk door een stalgenoot gevoerd of wat dan ook kan worden.

Alternatief: twee 9 meter containers (die heb je ook) verdeeld in ieder 2 stallen van 4,5 x 2,5. Je kunt ze met de luifels tegen elkaar zetten zodat ze tegenover elkaar staan en je zelf meteen een droog looppad hebt. Kosten, zal voor 6 maanden rond de 2400 euro zijn inclusief halen en brengen. En misschien is het handig een 3e container te huren voor hooi/stro-opslag? Dan kom je in de buurt van je paarden een winter uitbesteden.

Ander alternatief: van die Corton-evenementenboxen in een legertent/wedstrijdtent. Zoals ze dus ook op grote evenementen tijdelijk opbouwen. Geen idee wat dat kost, maar zal ook niet goedkoop zijn, en waarschijnlijk aardig koud in de winter, en of het echt stormbestendig is zal de tentenboer je moeten vertellen.

Houtbouw en betonbouw: die zijn voor permanent bedoeld, en kosten per stalelement rond de 2500-3000 euro. Dus dan zit je zo aan 10000 euro. Lijkt mij geen haalbaar alternatief, of je moet voor je permanente stal hetzelfde systeem willen. Maar dan kan je beter direct op de juiste plek bouwen.

Laatste en goedkoopste alternatief: paarden een winter niet of minimaal trainen, en met dekens op en de schuilstal ter beschikking tóch 24/7 de wei op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:25

Je hebt ook 12 meter containers waarbij je er voor kunt kiezen om in plaats van 4 stallen een indeling te nemen met 3 stallen van 4 bij 2,5. denk dat een container huren, of zelfs kopen, de goedkoopste oplossing is. Bij kopen van een nette container kun je hem ook makkelijker weer verkopen en heb je kans dat je het grootste deel van je aankoopkosten weer terug verdiend.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:11

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 21:40

Super bedankt voor het meedenken! :j

- Op elke pensionstal die ik ken gaan mijn paarden er op achteruit wat weidegang en ruwvoer betreft, dus dat doe ik liever niet.

- De 9 meter containers kan ik lastig vinden, maar het is wel een optie. 3 stallen in een 12 meter container zou ook nog kunnen.

- Aan de evenementboxen had ik helemaal niet gedacht! Daar zal ik meer informatie over moeten inwinnen. :)

Van deze stallen had ik echt nog nooit gehoord!
http://www.aanbod.be/paardensport/diver ... 15511.html
Dat zijn tenminste normale stallen met een normale afmeting. :) Ik weet alleen niet hoe dat moet met de ondergrond, want ik wil eigenlijk geen beton storten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:23

Een kennis van mij heeft deze type staan ... ook in afwachting van vergunning ... hij heeft het grond waarop ze moesten komen staan uitgegraven, aangereden met gele zand, dan betonen balken op de grond geplaatst waarop de stal kwam te staan, de stal vast gezet en verder in de stal zaagsel en strooi als bodembedekker.
Ik heb ze ook gezien met treinbilsen erin als bodem.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:40

Als die stallen te koop / te huur zijn voor een redelijke prijs, dan vind ik ze zeer interessant. Betonplaten als fundering lijkt me dan het meest praktisch. Die hebben een tijdelijker karakter dan bestrating. Heb jij enig idee hoe stevig de stallen zijn? Ze moeten me niet wegwaaien of met een duw omver liggen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:46

Ik zou als het maar tijdelijk is gaan voor de containers dat je tegenover elkaar kan zetten zodat je een droge looppad hebt en een overkapping tussen de 2 containers kan maken, handig en knus en ze kunnen elkaar zien tegenover elkaar, is eenvoudig neer te zetten en weer weg te halen en verkoopbaar bij koop/en bij huur lekker makkelijk terugsturen naar waar t vandaan komt. Dan is de grond meteen klaar voor de bouw van vaste stallen.

Het is wel even schipperen en geheel goedkoop is het ook weer niet maar dat weten jullie vantevoren als er nog niets gebouwd mogen worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:48

Die kennis had er een jonge trekpaard hengst in staan! :wow: En het ding bleef overeind! :D
Ik weet ook dat ze HEEL VAAK gebruikt (gehuurd) worden bij paarden keuringen/shows als tijdelijke stallingen, en dan staat er van alles erin (merries, hengsten, springpaarden, noem maar op).

Weet zeker dat de leverancier wel advies erbij zal geven ivm het opstellen enz.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:57

ik kijk even met je mee want die laatste units zien er inderdaad wel goed uit :)
We hebben op dit moment containers staan die we huren en nu de jaarlingen er nog gewoon met zijn 2en in staan (container van 6x2,5)
gaat dat prima maar straks wil ik ze toch uit elkaar halen en dan zou zon unit ideaal zijn.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:03

http://www.aanbod.be/paardensport/diver ... 15511.html
Deze stallen (of iets in die richting) hadden ze volgensmij ook op manege Poelenburg waar wij een week op trainingsweek zijn geweest. Onze pony vond het maar niets en deed alles om eruit te komen, maar stal was superdegelijk en gaf niet mee. Met al die tralies erin zijn ze zwaar genoeg dat ze niet wegwaaien, en zeker niet als je er een paar aan elkaar maakt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:05

hier in de buurt zit iemand die containerstallen maakt. van buiten zien ze er heel mooi uit, maar ik heb ze nog nooit in het echt gezien van binnen gezien.
hij heeft geloof ik standaarduitvoeringen, maar maakt ze ook naar wens.

je vind ze als je op google '20 feet stables' intypt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:27

_suus19_ Fijn dat de stal bleef staan, ondanks het protest van je pony! Ik hoop alleen dat het niet puur en alleen aan die stal lag dat de pony alles deed om eruit te komen? :=

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:38

De mijnen hebben in zoiets al verschillende keren gestaan op Keuringen/Shows/Evenementen en dan de hele dag (of zelfs hele weekend), en hebben nergens problemen gehad. Ligt waarschijnlijk aan het paard of pony zelf hoe snel die aanpast aan een nieuwe stal of omgeving.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:50

Peterina, zou jij ze geschikt vinden voor enkele maanden gebruik in de winter? Of zijn ze daar echt 'te tijdelijk' voor?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:14

doel je op die 'concour stallen' ? want er zijn genoeg pensionstallen die die 'tijdelijke' stallen al jaren hebben staan. (maar dan zonder dak, maar dat is volgens mij wel hetzelfde principe)
al zijn die concourboxen volgens mij ook maar 3x3

ik vind ze wat minder veilig dan gewone stallen, maar het is maar voor tijdelijk dus dat moet we kunnen lijkt me.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:18

Laatst bijgewerkt door loulou op 06-12-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:19

wij hebben een containerstal, daar kun je tussenschot in maken. Je kunt ook een trailer plaatsen. Of in de hoek van de wei met platen een stal maken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:26

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:29

Die laatsten durf ik niet aan. Het kan daar behoorlijk waaien en ik ben bang dat we dan wel heel veel maatregelen moeten nemen om ze vast te zetten, wat het verplaatsen weer moeilijker maakt en waardoor we er zelf misschien lastiger bij kunnen komen. Bovendien zoek ik iets meer het idee van aparte stallen.