Strokorrels, zou dit wat voor ons zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Strokorrels, zou dit wat voor ons zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:18

Aangezien mijn vaste leverancier geen hennepstrooisel meer kan leveren baal ik momenteel verschrikkelijk. Ik moet dus opzoek naar een ander betaalbaar stalstrooisel (alle hennep die ik verder kan vinden kost 6,50 euro of meer per pak incl. bezorging).
Strokorrels heb ik veel goeds over gehoort en gelezen maar ik vraag me dus af of dit geschikt voor ons is.

Mijn paarden staan in een loopstal met vrije uitloop naar buiten. Plassen doen ze (bijna) altijd binnen, mesten enkel als het heel slecht weer is.
Als het buiten vochtig weer is word de vloer van de stal altijd wat vochtig/ nattig bij veel regen (fundering van zand/ grind met daarop straattegels). Met een dikke laag hennep is dit geen probleem, dit blijft netjes droog. Maar hoe gaat dat me strokorrels?
Verder eten mijn paarden geen bodembedekking.

Hoe is jullie ervaring en zou dit evt. geschikt voor ons zijn?
En wat is nu een goed en betaalbaar merk?

Kaspar

Re: Strokorrels, zou dit wat voor ons zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:49

Welk merk strokorrels is goed en weer iemand prijzen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:24

Als je nu last hebt van hoog grondwater c.q. erg optrekkend vocht dan denk ik dat je strokorrels snel nat worden en je er dus niet zolang mee doet.
Verder zul je iets van een schopstok moeten aanbrengen anders wordt de boel erg naar buiten gelopen, al zou je dat met je oude strooisel ook al gehad moeten hebben.

Verder is het een kwestie van proberen denk ik. Niet teveel ineens inkopen en kijken of het bevalt.
Prijzen (en kwaliteiten) lopen erg uit elkaar. Wat kun je bij jou in de buurt kopen ??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:28

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:35

Het experiment van Imker/Pieterinus is natuurlijk niet representatief voor de situatie van Kasper.
Imker heeft rubber matten als ondergrond.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:37

Dat is waar, maar er kan wel veel info uit het topic worden gehaald, onder andere over 2 verschillende merken en hoe ze zich 'houden'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:42

Dat zeker, maar ook daar kan een bepaald merk door de ene als zeer goed worden ervaren terwijl de ander het niets vind.
Ik weet van Strovan dat het vrij snel uit elkaar valt.
In het geval van Kasper waar de ondergrond misschien net iets vochtiger is, zou dat misschien niet de beste optie zijn en kan ze beter kiezen voor en korrel die juist iets minder snel uit elkaar valt.

Verder is het hele strokorrel-topic al zo groot dat je het niet even snel doorleest :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:02

Bij ons op stal hebben ze Strovan gehad afgelopen zomer, waren ze an sich heel erg over te spreken, alleen de paarden die zich als varkens gedragen op stro deden dat ook op de strovan, dus het was niet goedkoper in verhouding. De paarden staan nu in elk geval alweer terug op stro.

Mijn monster vrat voor 10 euro per week stro uit haar stal op (lees, alle vloerbedekking ging die kaken in, elke dag dus de stal volledig leegtrekken en opstrooien anders stond ze op het beton) die staat nu op gehakseld stro. Nog maar een paar weken, maar het scheelt me nu al! Is 6 euro per baal waar ik het haal, en ik heb net weer voor een maand gehaald. Eén baal per week en ze staat tot aan haar sokken in het stro. Plus ze eet het niet, is voor het eerst dat muts iets wat stilligt niet eet dus ik ben er blij mee!
Laatst bijgewerkt door Breghje op 07-12-11 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:05

Hier ook heel tevreden kauwende paarden op de strokorrels :D , mede reden dat ik ermee gestopt ben.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:06

@ DD bedankt voor je reactie.
We hebben al een soort van drempel in de deur opening gemaakt. Dit houd tot op heden het grootste deel hennep wel binnen, dus ik denk dat het met strokorrel ook wel goed zal gaan.
Tja waar er bij ons in de buurt te halen is weet ik dus niet. Ik zit op Goeree Overflakkee, en bij mijn weten zijn hier geen dealers. Ik wil best 1 pallet in 1x afnemen om te proberen, mist het enigzins betaalbaar is. Anders heeft het geen zin om over te stappen op ander strooisel.
Qua vocht is het niet zo dat de gehele stal echt klets nat is, met een dikke laag hennep heb ik (en de paarden) er een last van. Maar ik ben dus idd bang dat die strokorrel heel erg gaat klonteren.

@ Jibbel, bedankt voor beide links. Deze had ik al helemaal doorgespit alvorens ik dit topic opende. Helaas geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Daarnaast vind ik het experiment niet helemaal objectief, daar de testers ook dealer van een bepaald merk zijn. Ik hoor liever ervaringen van onafhankelijke mensen uit de praktijk.
Ik vind het zonde om zomaar onbezonnen wat te kopen. Paarden houden is momenteel al duur genoeg.

@ Breghje, ik kan me even niet meer voor de geest halen waar jullie ondergrond uit bestaat. Eten ben ik niet bang voor, beide heren zijn erg kieskeurig (alhoewel het soms wel vuisnisvaten zijn hoor) en ze hebben onbeperkt hooi tot hun beschikking en krijgen daarnaast nog 4x daags voer. Dus vreten genoeg. Weet jij wat de prijzen van Strovan waren? Maar hebben julie nu helemaal niks meer op strokorrel?
Gehakseld stro heb ik ook gehad (koolzaad). Hier was ik echt heel erg tevreden over, maar helaas is mijn leverancier gestopt met dit te verkopen. Koop jij dit bij John? Want die prijs is wel prettig.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 07-12-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:10

Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 07-12-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:12

DD, dat hebben ze bij ons op stal bij de twee grootste varkens gedaan, elke dag mest eruit, élke dag de hele stal omhusselen omdat die twee letterlijk alles door elkaar mikken, maar daar werdt de bodem toch snel een klont. Voor schone paarden is het écht superspul, we hebben een superschone pony op stal die hoefde maar eens in de drie weken een nieuwe baal erbij, de varkens op een gegeven moment twee per week.....

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:21

Bedankt voor het speurwerk DD. Ik heb ze gelijk een mail gestuurd.
Heb jij ervaringen met 1 van de genoemde bedrijven en/ of de kwaliteit die deze leveren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:34

Mijn paard staat sinds een paar maanden op strokorrels, dus ik wil mijn ervaringen ook wel met je delen.
+ blijft lang proper: ik zeef wel iedere dag de hele stal door en doe er iedere week een zak bij. Met ander stalonderhoud heb ik geen ervaring en weet ik dus niet hoe lang de stal dan net blijft.
+ minder verspilling: ik heb zo een speciale riek voor strokorrels en ik kan echt zeven tot alleen mestballen/urine overblijft. Er gaat dus geen goed spul op de mesthoop (wat bij vlas wel het geval was).
+ kleine handige zakken: gemakkelijk in de opslag en je hoeft je geen ongeluk te tillen aan grote onhandige pakken.
+ stofvrij, lekker dik en zacht bed.

Echte negatieve opmerkingen heb ik niet. Ja, het eten van de strokorrels, dat doet mijn paard wel, ook als ze al uit elkaar gevallen zijn. Maar niet in die hoeveelheden dat ik me zorgen moet maken. Het is ook maar gehakseld en geperst stro he, als je echt stro in de stal gooit eten ze daar ook van. Dus tenzij ze de hele stal leegeten, zou ik alleen hierom niet terugtrekken.

En wat misschien in jouw geval iets of wat nadelig kan zijn, maar dat zal je zelf moeten uitvinden: ik merk wel dat de uiteengevallen strokorrel makkelijker in de hoeven blijft plakken. Ik krab daarom de hoeven even goed uit voordat ik ze de wei opgooi, dit gaat zeer makkelijk (het zit heel los, het worden geen harde plakkaten onder de hoeven). Maar als jouw paarden natuurlijk de hele dag in en uit lopen dan weet ik niet hoe groot de verspilling gaat zijn.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:44

Strokorrel kan iets voor je zijn, maar stalklimaat speelt ook een grote rol m.b.t. hoe lang je met een strooisel doet.
Zelf gebruik ik houtkorrels, zijn constanter van kwaliteit en goedkoper dan strokorrels; de werking/gebruik is te vergelijken met die van strokorrels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:12

@kaspar: Ik heb veel soorten strokorrels gehad, maar Strovan beviel mij het beste. Is helaas flink aan de prijs.
Zeoliet vond ik niet zo snel uit elkaar vallen, al waren de Chopped best te doen. De levering schijnt niet altijd even soepel te gaan.
De laatste keer heb ik van Top/Harskamp de tarwestrokorrels gehad en die waren ook best aardig qua prijs en kwaliteit. Het paard vond ze ook erg lekker, dus die staat nu weer op houtkrul.