jullie mening, pony naar rusthuis of zelf houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bobeniti

jullie mening, pony naar rusthuis of zelf houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:06

ik zit een beetje in een dubio dus wil de eerlijke mening van wat paardenliefhebbers.

Ik heb een welshpony van 19 jaar ik heb haar nu zo'n 9 jaar en 4 jaar terug kreeg ze longenfyseem waardoor het dus niet meer mogelijk is om op te rijden.
Ze staat op een pension stalling waar ze in de zomer dag en nacht buiten staat. En in de winter volledig binnen.
Ik heb een verzorgster want ik heb zelf niet de tijd om 7 dagen per week te komen.
Het probleem is ik heb gezocht naar een weidegang voor heel het jaar maar dat is niet te doen zodra het regent heeft ze het al moeilijk zich warm te houden.
En ik heb ook niet de tijd om haar 3 uur per dag buiten te laten.
en wil ook niet afhankelijk zijn van mensen van stal.

Nou zit ik te twijfelen om haar naar een rusthuis te brengen het is heel dubbel voor mij want ze is heel vrolijk en vlot en geniet echt overal van maar ik kan haar niet
de aandacht geven die ze verdient vind ik zelf. En dan zit ik met nog een probleem namelijk het is een mensen pony ze bloeit echt helemaal op als ze mensen ziet.
Dus als ik daar rekening mee wil houden staat ze momenteel goed er loopt altijd wel iemand op stal maar ik vind het niet eerlijk dat ze een half uurtje per dag in de winter naar buiten kan
en dat was het.

ik twijfel gewoon heel erg wat ik moet doen en wat het beste is als ik haar naar een rusthuis of bepaalde stalling doe dan wil ik dat wel in zuidholland hebben zodat ik er gewoon minimaal 1 x per week naar toe kan.

wat is jullie mening en hebben jullie eventueel een ander idee waar ik naar toe zou kunnen of wat ook nog een optie zou kunnen zijn?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:11

Ga je maar 1 keer in de week naar je paard toe???
Als hier je antwoord op is dan zeg ik gelijk rusthuis. Dit vind ik zoiezo niet eerlijk naar het paardje toe.
Waarom heb je dan nog een paard?

Is je antwoord nee, dan zou ik kijken of ik in de omgeving een stal kan vinden waar ze buiten kan staan. Al is het een gedeelte van de dag. Soms moet je wel even zoeken, maar de stallen zijn er wel.
Weet niet waar je woont en in welke omgeving je wat zoekt, zuid holland is groot.

bobeniti

Re: jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:15

nee je begrijpt me verkeerd ik ben er 4-5 x in de week en me verzorgster 2 x maar ALS ze naar een rusthuis gaat wil ik er zoiezo 1 x per week heen kunnen dus niet dat ze uit zuidholland staat .
omgeving spijkenisse

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:22

owww op die fiets :7 het lichtje gaat branden in mn hersens....(tja is zondag he, dan is die grijze massa effe uitgeschakeld :+ ).

Tja...ikzelf ben niet voor rusthuizen, maar dat is persoonlijk.
Ik heb zelf ook een oudere merrie, waar ik zo goed als niet meer op (kan) rijden. Soms nog een stapritje en dat is het.
Maar ik hou haar wel bij me.
Nu mag ik niet klagen, want die van mij staan in ruime stallen van 4x4 met een nachtpaddock en overdag een supergrote paddock.
En volgend jaar vertrek ik naar zuid-frankrijk, dus heb ik 2 hectare land voor mezelf, dus mijn ouwe dibbes gaat gewoon lekker mee.

Ik denk dat ik zou gaan zoeken naar een stal waar ze lekker buiten komt een paar uurtjes per dag en niet voor een rusthuis, maar dat is dus mijn mening. Ik zou het niet kunnen om mijn paardje maar 1 keer in de week te zien en bij sommige rusthuizen moet je je paard geven, dus dan is ze niet meer van jouw.
Spijkenisse, ik zou eens richting brielle kijken, veel stallen met veel buiten locaties. Denk dat je op een goede plek woont om een stalletje te vinden waar ze buiten komen.

shan

Re: jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:34

Misschien is dit iets voor je, niet ver weg.
Het paard van een kennis van me staat daar ook, zij gaat er iedere week heen maar volgens mij mag je net zo vaak komen als je wilt.
Het bevalt haar erg goed, ze worden binnen en buiten gezet en komen dus veel in handen.

http://www.anna-hoeve.nl/index.html

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:30

Vervelende kwestie, je doet je paard natuurlijk niet graag weg. In de zomer gaat het goed, alleen de winter is een probleem ivm geen weidegang?

Zou je geen andere plek kunnen vinden voor de winter?

Willekes

Re: jullie mening, pony naar rusthuis of zelf houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:29

Rusthuis: jij meer tijd, je pony meer buiten overdag = meer beweging = goed voor ouder paard. Moeilijker wellicht voor jou, aandacht krijgen ze toch wel. Het is nu meer voor jezelf dat je je paard wilt houden dan voor je paard. Houden van is loslaten, zeggen ze wel eens. Hoe moeilijk ook. Waarmee ik overigens niet zeg dat je slecht voor je pony zorgt.

bobeniti

Re: jullie mening, pony naar rusthuis of zelf houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 21:55

thanks voor jullie meningen
ik ben er nog niet helemaal over uit. maar denk dat ik t voorlopig gewoon even druk ga houden en mezelf even voorbereiden op een goed rusthuis zoeken en hopen dat ik in die tussentijd een autotje bij elkaar heb kunnen sparen.
Ik heb zondag een afspraak met een meisje die haar ook 2 dagen in de week wilt doen.
Dus ben benieuwd

in elk geval bedankt voor jullie reacties

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:31

Ik denk dat idd een rusthuis de beste optie is. Een goed vriendin heeft een zeer mooi rusthuis op de veluwe: De Wildtshof in Uddel. Het is net helemaal verbouwd, met grote inloop stalling, paddocks en weidegang. Hele dag goed kwaliteit ruwvoer + extra's voor diegene die het nodig hebben. Paarden staan in verschillende groepen. Elke groep heeft eigen grote inloop stal / paddock / weiland. Elke dag deskundig toezicht.