hoeveel land nodig om paarden te houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

hoeveel land nodig om paarden te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:04

Hallo,

ik woon nu heerlijk samen met mijn man in een starterswoning.
ik mag altijd graag sneupen naar huizen en daar lekker over dromen.
nog geen idee of ik later de paarden aan huis wil hebben, maar er voor kijken kan altijd.

maar hoeveel grond heb je nou nodig om een paard te houden?
en 1tje is dan natuurlijk niet genoeg, dus ik denk zelf aan 3 tot 5 paarden.

ik zou ze het hele jaar buiten willen hebben,
dus wat ik graag wil is:
- paddock voor de winter (hoe groot moet die)
- buitenbak 20 x 40 , gaat dus ook vande weide af
- weidegang zomers het liefst zonder bijvoeren.

kuil hoeft niet van het land te komen, want dan heb je wel weer heel veel nodig.

ben nu dus heerlijk aan het dromen.. maar dit geeft wat meer richtlijnen.. net te weinig ruimte kopen heeft geen zin. dus hoeveel m2 is nodig (en hoeveel is 1HA ook al weer, 10.000 toch?)

Ibbel

Re: hoeveel land nodig om paarden te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:25

Ik hou al jaren 5-6 paarden op 1,5 ha. 's Zomers idd zonder bijvoeren, en 's winters lopen ze óók gewoon 24/7 in de wei. Ik zit wel op arme zandgrond, dus goed droog in de winter. Staat tegenover dat je in het voorjaar wel goed en meerdere malen moet bemesten om gras te krijgen. Ik kan zelfs af en toe een stukje zelf hooien (is het behoud van je wei). Verder zaai ik iedere 6-7 jaar opnieuw in, oók een voorwaarde om paarden jaar in jaar uit goed op gras te kunnen houden. Maar mijn ervarng is dus dat 2500 m2 per paard zonder meer haalbaar is. Ik heb op diezelfde 1,5 ha ook jarenlang 8 paarden gehad trouwens. Dat werd in droge zomers wat krapjes.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:38

Tanx

Ik zie vaak dat ze huizen aanbieden met 3000m2 en dan staat het huis er op en dan zeggen ze ideaal voor paarden. Dan zie ik die wei en dan denk ik. Dat kan nooit.

Als ik 2500 per paard aanhou klinkt heel logisch. Zou dus eigenlijk gewoon een hectare moeten hebben. Dan zit ik goed.
Ga weer verder funda-en haha.

Het net niet hebben is niet de bedoeling. dan helemaal maar niet

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:42

Heb hier jarenlang 2 paarden gehouden op 2.700m2.
Bakje er vanaf, bleef er 2.000m2 gras over. Dat deelde ik dan in 2 kampjes.
Zomerdaags op het land, winterdaags in de bak.
Kwestie van voldoende hooi bijvoeren, dan kan het prima. Er is dan echt wel genoeg ruimte voor paarden om hun benen te strekken.

Heb nu een 6.000m2 gras beschikbaar, daar houd ik 3 paarden op. Ik heb ze nog steeds niet op het land lopen als het te nat is, maar ga binnenkort wel 600m2 offeren voor een paddock zodat ze niet meer in de bak hoeven te 'paddocken'.

Mijn paarden blijven mooier als ik ze gericht bijvoer. Persoonlijk vind ik paarden die op gras alleen leven altijd een beetje 'ruw' in de uitstraling. Zelfs al had ik veel meer land, dan nog zou ik ze op dezelfde manier gaan houden.
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-12-11 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:44

Wij hebben 8000 m2 voor 2 paarden, lopen het hele jaar overdag in de wei. In de echte wintermaanden (dec./jan./feb.) voeren we in het middaguur hooi bij want dan is het gras nagenoeg op. 2500 m2 per paard vind ik persoonlijk te weinig. 1 ha voor 4 paarden ga je m.i. dus niet redden, mss als je daarnaast (dus bij die 1 ha) nog ruimte hebt voor paddocks waar ze in kunnen en een buitenbak.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:53

Wij hebben iets meer dan 4500 m2 grond, effectief voor de paarden is dat iets meer dan 3000 m2. Er staan er 2, huur weiland bij voor de zomer, dat is ruim 5000 m2 extra. Dat is allebei schoonop aan het eind van de zomer en dan staan ze 's nachts ook nog op stal...
Ik ga dan ook met Aslo mee dat 2500 m2 per paard niet genoeg is als je 's zomers geen hooi wil bijvoeren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:26

richtlijn is inderdaad 2500 m2 per paard.

ik heb zelf ongeveer 4000m2 voor een paard en een shet, incl bak en stal en dat gaat prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:30

kamsel schreef:
Ik ga dan ook met Aslo mee dat 2500 m2 per paard niet genoeg is als je 's zomers geen hooi wil bijvoeren.

Raar dat het mij dan wel al 18 jaar lukt. Op arme zandgrond...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:44

Wij hebben zelf 1 hectare en een halve hectare bijgehuurd.
We hebben er 2 haflingers, 1 tinker, 2 arabieren en 1 shet op lopen. We hoeven in de zomer niks bij te voeren.. We hebben voor de winter een grote buitenbak waar ze de hele dag in lopen, zodat ze de wei niet kapot trappen. (we wonen in limburg.. dus kleigrond en een modder boel! ;-) )

Zelfs zonder de halve hectare bijgehuurd zouden we het de zomer goed redden zonder bij te voeren, alleen betekend die halve hectare erbij dat we net wat makkelijker kunnen wisselen en de weides de rust kunnen geven om bij te komen..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:42

Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar de soort grond. Als het heel snel vertrapt wordt en het heel snel 1 grote modderbende wordt heb je veel meer grond nodig.

Hier lukt 2500 m2 per paard iig wel (bij 24/7 buiten). Als het goed bemest wordt groeit het gras 's zomers hard genoeg. En anders moet het met strookbegrazing sowieso lukken.

Essterretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:43

Wij houden 3 paarden op 1,5 hectare. Dat is te doen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:05

Ibbel schreef:
kamsel schreef:

Raar dat het mij dan wel al 18 jaar lukt. Op arme zandgrond...

Heel fijn voor je, mijn paarden redden dat bij lange na niet.
Ook niet met goed bijmesten en strookbegrazing.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:52

Richtlijn is 4 paarden per hectare.
Dat zou in principe voldoende moeten zijn zonder bijvoeren. Uiteraard wel afhankelijk van de grond en bemesting.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:59

Weet niet precies hoeveel ha wij op stal hebben, maar we hebben 2 stukken land voor 4 paarden. Deze worden om de week ofzo verwisseld waardoor ze het beide stukken land mooi kort houden en dus niet in eens een grote hoeveelheid gras binnen krijgen.