Tips voor lange manen en een volle staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Tips voor lange manen en een volle staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:53

Ik heb vandaag eindelijk eens een artikel op mijn website geschreven over het verzorgen en kweken van lange manen en een volle staart :)

Het intro:
Citaat:
Zelf ben ik al ruim 7 jaar lang gelukkige eigenaresse van een tinker die gezegend is met een flinke bos haar, en sinds kort verzorg ik ook nog eens een belg, die eveneens een flinke vliegenmepper heeft.
Ik durf dus wel te zeggen dat ik de nodige ervaring heb mogen opdoen. Na zelf een tijdje met mijn handen in mijn eigen haar te hebben gezeten, ben ik me gaan inlezen en heb veel verschillende methodes uitgeprobeerd.

Ik krijg vaak de vraag: ‘Jouw paarden hebben zo ontzettend veel haar. Hoe doe je dat? Kan mijn paard ook zo’n mooie staart krijgen?’

Een dikkere staart is in veel gevallen mogelijk. Maar houd er rekening mee dat zo’n volle staart ook de nodige verzorging vergt.

De hoeveelheid en gezondheid van het haar is afhankelijk van meerdere factoren. De vijf belangrijkste zijn:

Aanleg
Net zoals bij mensen, is ook bij paarden de lengte en dikte van het haar genetisch bepaald.

Leefomgeving
Een gezond en gelukkig paard zal een betere haargroei hebben.

Voeding
Ook de voeding kan heel veel invloed hebben op de haargroei en/of haaruitval. Vooral tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen kunnen leiden tot haaruitval. Maar er zijn ook supplementen die gevoerd kunnen worden voor gewoon wat extra glans, zoals lijnzaadolie. Verder kan een paard natuurlijk allergisch of overgevoelig zijn voor een bepaald soort voer.

Ziektes en aandoeningen
Soms zijn er medische oorzaken voor haarverlies of een slechte haargroei.

Verzorging
Hoewel een paard van zichzelf erg zuinig is op zijn staart, heb ik toch een aantal verzorgings-tips voor een nog dikkere, mooiere staart.

En hier kunnen jullie de rest lezen: http://www.abcreatief.com/blog/?p=514

Maar ik ben vast en zeker nog een boel vergeten te vermelden.. dus weet jij nog iets wat er ook bij hoort, of zie je iets wat niet klopt: laat het me weten!
Ik moet sowieso zelf nog wat foto's maken in plaats van de google plaatjes ;)

En verder hoop ik natuurlijk een boel mensen een beetje te kunnen helpen met de verzorging van hun harige, edele ros :Y)

Dus, brand los, hoe zorg jij voor een dikke bos haar bij je paard?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:49

Veel cowboy magic (tegen afbreken, dreaden en klitten) en verder in vlechten houden ;)

Zo ben ik in 9 maanden van dit:
Afbeelding

gegaan naar dit! :D
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:57

Ik ook Cowboy Magic :j Werkt gewoon superfijn met uitborstelen/pluizen en daardoor breken er minder haren af.

Maar echt heel veel verschil zie je niet.. ja.. het lijkt wel voller door de cowboy magic.. en het glimt gigantisch <3 .. maar wat er in het verleden afgebroken is duurt wel ff voor het bijgegroeid is aangezien staart langer is dan manen :j

JamieShanin

Re: Tips voor lange manen en een volle staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:18

Wauw even kijken of ik foto's kan vinden met het resultaat van cowboy magic. ;)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:16

Ik volg dit ook even.
Ik gebruik ook cowboy magic voor mijn shet zijn voorpluk, en het is zachter en niet pluizig meer.
Ook hoef ik niet vaak het tee borstelen, omdat het zo zacht blijf

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:22

mijn tip: de staart vooral met rust laten. niet altijd borstelen, je kan er wel gerust anti klit in blijven spuiten nadat je hem gewassen en geborsteld hebt..

en verder is het puur genetisch. sommigen krijgen manen tot hun knieen. (anton) http://www.demeulebossen.be/assets/imag ... _343_2.jpg

en sommigen zullen nooit langer dan een handbreedte groeien

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:26

Inderdaad.. Mijn merrie's manen zijn amper een hand breed, en ik heb haar toch al een 7 jaar...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:30

Met Equi Shine:
Afbeelding

Met Cowboy Magic: (ondanks ze 3x had liggen rollen glimt haar staart nog veel meer dan met equi shine)
Afbeelding

En na vochtig invlechten met CM krijg je dit resultaat <3
http://94.100.127.153/1293400001-1293450000/1293438101-1293438200/1293438147_6_evJw.jpeg

Wat ik vind.. met CM wordt de staart zachter, gladder en luchtiger. Met Equi shine (enz..) wordt het plakkerig.. plus het gaat minder lang mee...

(ik voel me nu een promomeisje :') )

Ik borstel de staart overigens (heel voorzichtig) 2x p.d. Om mijn hand slaan, staart op mijn knie, onderin beginnen en voorzichtig steeds een stukje verder naar boven kammen. Er komen zelden haren los.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-12-11 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:32

Helaas geen foto, nouja in profiel foto's kun je het een beetje zien ;)
Shettie met vrij dikke manen en staart, gewoon minimaal 1x per 3 dagen uitborstellen met equishine(?) van boerenbond. Werkt perféct!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:33

ik het helemaal gelezen :) leuk artikel!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:33

Ik deed normaal nooit iets in de manen en staart spuiten van mijn haffie. Maar heb net toch maar cowboymagic besteld, ben benieuwd.
Ze had mooie lange manen, nu een heeel stuk korter, veel lengteverschil en dunner nadat ze een veulen heeft gehad afgelopen jaar. Ze staat nu 24/7 365 dagen per jaar buiten en voorpluk,manen en staart zijn niet om aan te pakken/borstelen, zo vies en zoveel klitten.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:34

met invlechten en af en toe een antiklit van de Action kom je ook een heel eind.
Jack 3 jaar
Afbeelding
Jack 4 jaar
Afbeelding

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:42

jack is mooi en heeft iets weg van mijn knolly :)

Afbeelding

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:00

Ik volg dit even want ijn merry is van veel manen n staart tot niets gegaan. Nu wil ik het weer laten groeien, maar er komt bijna niets bij. Vlechten jullie in het winter ook met die kou?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:05

Bij mijn haf worden de manen gevlochten, gaan ze lelijk zitten krijg ze 1 a 2 dagen losse manen.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:10

bij mij zitten de vlechten er in de winter ook in ja :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:16

ik vlecht alleen wat de "verkeerde" kant ophangt afentoe. Verder vlecht ik niet.. nou moet ik zeggen dat ik haar manen toch vrij kort houdt op standje sportcoupe. Ik dun ze ook niet uit dmv manen trekken.. ik knip ze alleen maar..

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:19

Oke, want toen ik op mijn vorige stal stond, haalde de stalbaas de vlechten er weer uit. In de zomer mocht het wel, in de winter niet. En sindsdien heb ik ze nooit meer gevlochten in de winter. Sta nu opeen andere stal dus zou het weer kunnen doen.
Is een vlecht beter dan losse manen, ivm groei?

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:26

Jahaa ook hier een sokkendame,
Helaas, afgelopen zomer had ze redelijk mooie en een stuk langere manen, heb t ook veel ingevlochten toen, haar sokken waren bagger, maar nu, deze winter is het andersom, haar sokken zijn onwijs gaaf geworden, daarvoor krijgt ze steeds dunnere en kortere manen :'( ik weet even niet meer wat te doen, als ik het in vlecht heb ik echt maar 3 vlechten en onwijs dun, en als ik ze er weer uit haal breekt nog meer van de punten af, vind het ontzettend zonde en heb ze nu al een tijdje gewoon los en zo weinig mogelijk mee doen maar t wil niet baten helaas, ben nu aan t twijfelen om een handbreedte eraf te snijden, en dan hopen dat het weer mooi aangroeit, maar ik ben bang dat ze gewoon geen aanleg heeft voor lange volle manen, en dat ze strax de rest van dr leven met recht gesneden 30 cm manen rond loopt -.-

EDIT; typfoutjes verbeterd :o
Laatst bijgewerkt door Luisa op 08-12-11 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:27

dit is laninthe niet echt veel gegroeid

Afbeelding

jaartje later
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:33

Regelmatig bijsnijden kan zowiezo geen kwaad Luisa. Wij gaan ook naar de kapper om gespleten haarpunten en afbrekende haarpunten te voorkomen en zodat ons haar voller wordt/lijkt.. toch?

Kan goed zijn dat ze geen aanleg heeft voor hele lange manen hoor.. maar als je het op tijd puntjes bijsnijd heb je best kans dat het wat voller wordt onderin.

Ik zou het niet teveel vlechten maar gewoon de manen lekker zacht houden zodat je niet zo snel klitten krijgt... geen klitten.. dus bij het kammen geen brekende punten.. ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:37

En natte haren niet kammen of borstelen want dan breken ze sneller! (zegt mijn kapster die een Haf heeft, haha!)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:38

hoi,

volgens mij helpt vlechten in de manen niet voor langere en/of dikkere manen..
mijn paarden hebben dan wel allemaal een sportcoupe, maar als ik veel wedstrijden heb, merk ik dat de manen toch dunner worden, doordat ik iedere keer in en uit vlecht..
daarnaast, is het ook niet dat wanneer een paard vlechten in heeft, en lkkr gaat rollen en met zijn hals over de grond schuurt er meer haren afbreken, dan wanneer ze los hangen??

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:42

Maar jij maakt waarschijnlijk strakke vlechtjes/knotjes, hier word gesproken over losse vlechten :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:49

Candeletta in lange manen leg je hele "zachte" losse vlechtjes die je niet aantrekt.. die veren mee en breken er dus minder af. Bij sportpaarden leg je ze zo strak mogelijk omdat ze dan het mooist blijven zitten.. en daardoor breken er veel meer manen af :j Vlechten in lange manen worden vooral gelegd zodat ze minder smerig worden en zodat er niet zoveel klitten in kunnen komen.. (want klitten die blijven hangen en dan trek je veel manen stuk) Toch denk ik als je de manen met fijn ondhoudsmiddel bij houdt er niet zo snel klitten in komen..

Alleen bij sportpaarden (met een sportcoupe bedoel ik dan) heb je het elastiekje in dik stug haar omdat de manen veel korter zijn.. die haren gaan niet zo snel stuk door het elastiek en wat stuk gaat en korter is dan de rest knippen wij weer weg als de rest vd manen langer wordt... en als je een paard hebt met lang haar zijn de puntjes altijd dunner en vlassiger. Die breken daarom ook sneller door het elastiekje. Vandaar ook dat afentoe bijsnijden kan helpen de onderkant wat voller te krijgen/houden.