verzorging in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

verzorging in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 08:49

wat doe jij allemaal in de winter heb je tips voor het verkomen van mok, ect. :Y)
mag over alles gaan

mirror666

Re: verzorging in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:55

Ik heb een fjord die 24/7 buitenstaat zonder deken
en in de winter doe ik.. weinig eigenlijk. Ik poets weinig ivm vet in de vacht. Ik kam meestal met een zweetmes met kartels het vuil eraf en dat is het. Verder doe ik 1x in de week met cowboy magic de manen.

Naar mijn idee komt mok niet alleen door nattigheid. Maar is dat een samenloop van... Dus als je pony niet goed in z'n vel zit, én het dan ook nog eens nat wordt, dan kun je mok krijgen.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 08:57

oke bedankt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:59

Je hebt nog een topic geopend over het feit dat je wei en paddock blubber zijn...
Ik heb daarin aangegeven wat je daar kunt doen.

Mok kan dan een samenloop van omstandigheden zijn, maar als je een paard doorlopend in de blub laat, zonder droog te kunnen staan/liggen, is het echt vragen om problemen.

Ook in de winter moet een paard of pony droog kunnen staan en liggen (en heeft hij soortgenoten nodig)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:59

Die van mij staat ook 24/7 buiten maar met dekentje! Ik smeer af en toe teer aan de onderkant van de hoeven als het drassig is, om rotten te voorkomen, aangezien dan een waterafstotend is. Ik zorg goed voor zijn hoeven en zorg dat hij genoeg ruwvoer heeft.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 09:10

hij staat in een kudde alles zonder deken en ijzers

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:15

in een kudde is prima. Super. Zonder dekens is geen enkel probleem. Geen enkele deken kan de natuurlijke vacht vervangen.
Het is alleen niet goed als hij doorlopend in de modder staat (ik neem aan dat dat het geval is, omdat je over blubber praat?)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:20

Mijn paard krijgt in de winter een deken op en gaat 's nachts op stal ipv 24/7 op de wei met uitloopstal. Verder doe ik niet veel anders dan in de zomer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:22

mijn pony staat met schuilstal en deken buiten en de merrie die ik verzorg staat gewoon op het land ..zonder deken en zonder schuilstal. :)
haar poets ik minimaal, en aangezien ze een tinker is kom ik ook zo weinig mogelijk aan haar sokken.

mok krijgen ze door een verminderde weerstand van het lichaam dacht ik
normaal zou een wondje genezen,alleen bij mok gaat het ontsteken en heb je dus een huidinfectie die het lichaam niet goed de baas kan.
zaak dus om de weerstand goed te houden van het paard en een schone omgeving.,
blubber is totaal niet erg en wel schoon,maar als het vermengt is met mest dan word het een broeihaard voor bacteriën :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:39

ellepel schreef:
mijn pony staat met schuilstal en deken buiten en de merrie die ik verzorg staat gewoon op het land ..zonder deken en zonder schuilstal. :)
haar poets ik minimaal, en aangezien ze een tinker is kom ik ook zo weinig mogelijk aan haar sokken.

mok krijgen ze door een verminderde weerstand van het lichaam dacht ik
normaal zou een wondje genezen,alleen bij mok gaat het ontsteken en heb je dus een huidinfectie die het lichaam niet goed de baas kan.
zaak dus om de weerstand goed te houden van het paard en een schone omgeving.,
blubber is totaal niet erg en wel schoon,maar als het vermengt is met mest dan word het een broeihaard voor bacteriën :j

Zonder schuilstal? Oeioei := zou ik mogen vragen wat die tinker naast gras krijgt, hooi neem ik aan, maar ook iets van krachtvoer? Die van mij staat overdag op gras en in de nacht onbeperkt kuil (staat dus ook gewoon dag en nacht buiten maar dan op zandstukje) Hij is eerder bevangen geweest dus ben echt bang te veel te geven!

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 09:51

ik upload wel even een plattegrondje zelf gemaakt, blauw zijn de plassen bruin is de schuilstal
en dat zwarte is de opening

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 09:52

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:57

xxMaxx:
op de stal waar ik sta hebben ze een behoorlijk grote groep op het land lopen die daar de hele winter blijven.
veel tinkers,maar ook andere rassen.
ze staan op hoog land wat gelukkig lang droog blijft.,
er staat nog wat gras en ze krijgen 2x daags een flinke bult kuil en een paar keer per week wat brokken.
gaat prima zo hoor :j

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:09

Hier ook een aantal op de wei, onbeperkt hooi, windscherm en groot perceel waar altijd deel droog is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:15

xxMaxx schreef:
Zonder schuilstal? Oeioei := zou ik mogen vragen wat die tinker naast gras krijgt, hooi neem ik aan, maar ook iets van krachtvoer? Die van mij staat overdag op gras en in de nacht onbeperkt kuil (staat dus ook gewoon dag en nacht buiten maar dan op zandstukje) Hij is eerder bevangen geweest dus ben echt bang te veel te geven!

Als 'ie bevangen is geweest zou ik als ik jou was dat kuil maar heel gauw vergangen door goed hooi :=

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 02:28

Mijn paard heeft 1 keer best wel erge mok gehad, ze stond toen zo'n 15/20 uur per dag op stal.

Sinds dat ik haar 24/7 buiten heb staan en in de winter meestal lekker inde blub heeft ze nergens meer last van gehad.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:04

hier staan de paarden ook best veel in de blub, gelukkig is er ook een plek waar ze droog staan, daar eten ze altijd. gister is de hoefsmid nog geweest. Hoeven zagen er keurig uit. 1 keer heb ik iets van mok ontdekt bij mn merrie, maar dat was in de droge periode en het was zo weer over.
Verder staan ze dus 24/7 buiten zonder deken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:36

hestejente schreef:
xxMaxx schreef:

Als 'ie bevangen is geweest zou ik als ik jou was dat kuil maar heel gauw vergangen door goed hooi :=

Waarom, daar zit geen verschil in. Dat dacht ik dus ook maar daar ligt het niet aan, het gaat niet om de eiwitten. De vorige keer kreeg hij nog 2 kilo brok per dag. Dat is nu geschrapt en hij krijgt nog af en toe was muesli na het rijden (handje)

Edit: het ligt natuurlijk wel deels aan kuil, maar hij krijgt nu geen brokken meer en dat scheelt al heel veel. En hij beweegt 2 tot 4 keer per week