bluber overal bak, wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

bluber overal bak, wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 08:45

ahhhh,de bak is heel erg nat de weide ook,
mijn pony staat 24/7 buiten zonder deken met schuilgelegenheid,
dat even terzijde hoe krijg ik mijn bak en weide weer droog,
geultjes werkt bijna niet en scheppen met emmers ook niet ,
hoe zorg ik dat min pony geen mok krijgt ??

liljebo

Re: bluber overal bak, wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:57

Dan zul je de bak/wei moeten draineren. Wei is moeilijk. Beste is om de bak de draineren door bovenste laag eruit te halen en draineringspijpen te gebruiken en/of draineringszand/speciale bodem.
Niet iets wat je eventjes snel kunt doen.

Het doorlopend in de blubber staan is enorm slecht voor je pony. Hij moet een droge plek hebben om te staan en te liggen. En dat is ook de enige manier om mok en andere ellende te voorkomen.
Nog afgezien dat dit absoluut geen fijne situatie is voor je pony.
(nog afgezien van het feit dat hij ook niet alleen hoort te staan)

In jouw situatie, met blubberwei en blubber paddock en geen schuilgelegenheid, zou ik de pony elders onderbrengen, waar hij wel droog kan staat (en soortgenoten heeft)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:59

Er staat dat hij wel n schuilgelegenheid heeft. Pony gaat hier niet aan dood hoor. Is alleen even niet zo prettig!!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:03

Dit is iets wat je niet 1,2,3 even snel kan oplossen.

Geultjes hebben ook een behoorlijke tijd nodig voordat het water verdwenen is. (denk aan enkele uren, tot misschien wel enkele dagen)

Als je een stroomvoorziening hebt, kun je een pomp in de diepe plassen gebruiken, maar ook dat kost wel wat tijd.

Verder kan ik je niet veel aanraden dan toch door te gaan met de geultje graven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:05

ja idd, overheen gelezen. Maar ik vind eerlijk gezegd dat een pony evengoed droog moet kunnen staan en lopen. Nu weet ik dus niet hoe groot en droog de schuilstal is. Als het een zeer grote stal is met een stevig strobed, kan hij tenminste nog droog liggen. Maar dat is niet altijd zo.
Daar kan ik niet over oordelen.

En ik blijf van mening dat een paard niet alleen hoort te staan (dat is hier in zweden niet voor niets verboden)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:07

Als je nu al blubber hebt ts, na onze superdroge november :oo dan vraag ik me af of je niet toevallig een ontzettend laaggelegen stuk grond hebt?
Wij hebben na 1,5 dag regen ook wat modder, 5 cm ofzo. Maar blubber is bij mij ''tot halverwege je kuiten in de drek''?

@liljebo; stro in een schuilstal wordt vaak een bende... en droog moeten kunnen lopen... hier ook alleen maar als het ophoudt met regenen :+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:09

Het probleem is denk ik dat er na die superdroge november, nu ineens best een berg regen valt.
Grond is redelijk droog en neemt het niet goed op.

Wij hebben overigens ook plassen in de losgooibak staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:11

Naaltje schreef:
@liljebo; stro in een schuilstal wordt vaak een bende... en droog moeten kunnen lopen... hier ook alleen maar als het ophoudt met regenen :+

Ja idd, dat is het nadeel. Wij hebben zelf overigens drainagezand in de schuilstal. Als het hard vriest, en de onderlaag wordt hard, komt daar stro overheen. Dan wordt het nl geen bende. Met droog kunnen lopen, bedoel ik dat er op zijn minst delen in de wei horen te zijn, waar ze niet tot de koten in de modder staan, want dat is gewoon niet goed.
Natuurlijk is de bodem nat, maar bij gedraineerde delen van de wei of hoger gelegen delen in de wei, beperkt zich de nattigheid tot de onderkant van de hoeven.

Ik heb zelf de paarden ook 24/7 buiten staan met dus een grote droge schuilstal. Tussen wei en stal is modder. Dat voorkom je niet. Maar de wei is heel groot en moddervrij. Er staan hier en daar wel wat plassen, maar het merendeel ligt hoger.

Voorheen had ik een kleinere paddock en wei, met hetzelfde probleem als ts. Ik heb toen de paddock laten draineren.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 03-12-11 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 09:12

Naaltje schreef:
Als je nu al blubber hebt ts, na onze superdroge november :oo dan vraag ik me af of je niet toevallig een ontzettend laaggelegen stuk grond hebt?
Wij hebben na 1,5 dag regen ook wat modder, 5 cm ofzo. Maar blubber is bij mij ''tot halverwege je kuiten in de drek''?

bij ons in scheemda regent het al een week elke dag ik ga et regenpak naar school en kom er toch nat aan

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:48

wij hebben vorig jaar de bak los laten graven tot 1,5 a 2 meter diep.
alles los laten gooien en toen weer waterpas terug laten leggen.
we hebben nu al een jaar geen plasje meer in de bak.
onze onderlaag was gewoon een plaat geworden
met de wei gaat dit natuurlijk niet

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:08

wodkalover schreef:
ahhhh,de bak is heel erg nat de weide ook,
mijn pony staat 24/7 buiten zonder deken met schuilgelegenheid,
dat even terzijde hoe krijg ik mijn bak en weide weer droog,
geultjes werkt bijna niet en scheppen met emmers ook niet ,
hoe zorg ik dat min pony geen mok krijgt ??

Geloof niet dat het jou bak is maar de bak van de mensen waar jij staat.
En zo nat is de bak niet omdat het hier echt niet de hele week heeft geregent en na vandaag is die al een stuk droger geworden en kunnen achterin prima droog staan.

Is een prima bak ondanks de regen die er is gevallen in die paar dagen (27mm)

Succes met het verbeteren van de bak maar zou het wel in overleg doen.

quarter_nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:57

Er is nu zoveel regen gevallen.... het ligt ook een beetje aan het gebied waar je woont. Bij ons in de buurt hebben we kleigrond en is alles gelijk dikke klei / blubber. Tja.... er zit dan niets anders op dan wachten tot het weggetrokken is maar als ik de voorspellingen zo hoor dan blijft het nog even regenen....
Wanneer je pony een plaats heeft waar hij kan schuilen is dat prima!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:51

het verbaasd mij ook dat het al zo modderig is in de wei en zo nat in de buitenbak. Het heeft gisterochtend (en nacht) dan wel geregend, maar de hele maand november niet. Je zou dus verwachten dat het wel snel de bodem in trekt.
Gistermiddag was er in onze bak niet te rijden hoor, ongelofelijk!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:13

Onze paddock en bak stonden ook onder water, en ook het laagste stuk land.
Gelukkig is de bak goed diep losgetrokken vorige week, dus die droogt dankzij de drainage weer vlot op.

Hopelijk volgend jaar de paddock heel goed laten draineren en een deel van de wei, zodat we dit soort wateroverlast kunnen opvangen.

Wel balen dat het er de komende 14 dagen nat lijkt te blijven... ;(

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:46

vandaag gereden maar de bak was zeiknat! Het leek wel een zwembad. Natuurlijk wel rustig aan en alleen gestapt en gedraaft. Paard vind het leuk hoor, door de plassen heen draven!

ddgs20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:40

Ja onze bak is ook net een zwembad gewoon niet meer leuk.. ook even in gestapt maar zodra ik wou draven verstapte hij zich , dus dat maar niet meer.. En het land 1groot drama voorin zak ik best ver in de modder.. Nu maar hopen op droog weer !!