Snel droog na het rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

Snel droog na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:45

Hallo Bokkers,

Even een praktische vraag: hoe krijg ik mijn paard het snelste weer droog na het rijden, zodat hij de wei weer op kan?

Hij heeft dit jaar een redelijke wintervacht en zweet daardoor best wel veel.
Na het rijden doe ik altijd een fleece deken op en wrijf hem soms nog wat droog met een handdoek ( we hebben geen stro op stal)
Maar ik heb gister na mijn les wel meer dan 1,5 uur moeten wachten voordat hij zijn winterdeken weer op kon.
Nu vind ik eventjes wachten en met m knuffelen totdat hij weer droog is helemaal niet erg, maar soms wil ik hem gewoon graag snel droog hebben zodat hij bijvoorbeeld nog even op de wei kan voordat hij weer naar binnen moet.

Heeft iemand tips?

ohja, PS scheren is geen optie, dat vind ik maar niets.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:03

Geen solarium op stal zeker?
Misschien wat minder intensief gaan rijden of kort intensief.

Valerie_V

Re: Snel droog na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:11

Bij mijn paard werkt het goed om gewoon lang door te blijven stappen dan droogt ze het snelst op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:27

Als ik in de winter intensief rijd heeft mijn paard zeker twee uur nodig om te drogen onder haar wollen deken. Ik vond dit niet zo'n probleem vorig jaar alhoewel je dat wel een beetje moet inplannen. Mijn dierenarts zei dat ik toch wel een beetje moest uitkijken want juist tijdens het uitstappen kan een paard dan erg afkoelen. Zij raadde mij aan, omdat ik ook niet wil scheren, om wat minder intensief te rijden als het koud is. Dit vind ik prima. Aangezien mijn paard, vanwege haar wintervacht, ook meer tijd nodig heeft om op gang te komen stappen we nu gewoon lekker lang in (losse teugel, maar ook oefeningen met teugel op maat) en houden we het draven/galopperen wat beperkter. Ze is dan wel een beetje bezweet maar niet zo doornat als ze vorig jaar wel eens was.
Mijn paard is in de winter altijd rustiger dan in de zomer, dus mijn activiteit aanpassen is niet zo'n probleem. Naast het rijden in de bak ga ik wel wandelen of lange buitenritten maken.
Een solarium had bij mij weinig effect. Ze kon daar voor 1 muntje 20 minuten onder staan en was dan nog steeds zeiknat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:37

Ik stap mijn paarden koud en op adem en dan gaan ze zo weer naar buiten.

edit: je kan hem evt nog even laten rollen in het zand.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:40

Ik stap gewoon goed uit, eventueel fleecedekentje op, maar na een kwartier is de huid weer helemaal droog hoor.
Dat de bovenvacht nog nat is, betekend natuurlijk niet dat de huid en ondervacht nog nat is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:41

maar ze zegt dat hij een winterdeken op moet, dan moet hij dus wel droog zijn anders gaat dat toch niet

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:42

Ze hoeven niet helemaal kurkdroog te zijn he.
Als je zorgt dat de huid droog is en weer op temperatuur kunnen ze zo de wei weer op.
Dan hoef je niet te wachten tot alle haren ook droof zijn.

Edit: tja met dekens zal het geheid anders zitten, maar met die ondingen werk ik niet ;)
Al vraag ik me wel af of er dan correct te werk gegaan wordt als een paard met een blijkbaar zo'n dikke vacht alsnog onder een winterdeken staat.
Laatst bijgewerkt door Silence op 02-12-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:43

Ok. Met een deken wordt het anders.
Als hij, ondanks een deken, alsnog een redelijke wintervacht heeft ontwikkeld kun je hem mss beter scheren?
Dan drogen ze wel sneller op.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:51

Mijn Haflinger zweet amper tot niet, alleen beetje onder de singel, dus dat maakt niet uit :).
Mijn kruising merrie heeft ook een aardige vacht(ondanks deken), en die rij ik gewoon minder intensief, behalve met les :+.
Anders draven en stappen we lekker lang uit, en mag ze zonder dekens lekker rollen(vind vrouwtje erg leuk :+).

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:02

Ik heb een fleecedeken en een wollen deken, maar merk dat een wollen deken veel sneller zijn werk doet dan een fleecedeken, dus misschien is een wollen deken een optie?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 12:10

hey
wat een goede tips allemaal, was inderdaad al van plan om een wollen deken te kopen. en dan als die nat is deze af te wisselen met mn fleece.

@ Tigra_ nee helaas geen solarium..
@ Silence ja best raar dat hij nog zo'n dikke vacht heeft, vorig jaar had ik dit probleem niet. Maar ben denk ik te laat begonnen met de deken er op te doen. zou liever ook niet met dekens werken. maar denk dat ik dan echt een teddybeer krijg, die druipt van het zweet.

en ja minderintensief rijden doe ik vaak wel, beetje cooling down aan het einde, lang uitstappen, maar ja als ik les heb, dan ben ik tochwel fanatiek.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:14

TS zelf heb ik ook een paard wat in de dekens staat maar wel een kleine wintervacht aangemaakt heeft waardoor ze wat langer nat blijft,scheren doe ik ook niet aan.
Wat ik doe na het rijden is de haren in tegengestelde richting borstelen en dan de fleecedeken erop en stap ik aan de hand nog een minuutje of tien zodat ze wat afgekoeld is in temperatuur.

Dan haal ik de fleece eraf en wrijf ze na met een droge handdoek en gaat er een andere droge fleece op,ondertussen geef ik haar hooi zodat ze wat te knabbelen heeft en lekker rustig staat en krab de hoeven uit,maak het bit schoon en ruim mijn spulletjes op,verwissel mijn laarzen voor mijn schoenen en ben ik ondertussen weer een kwartier 20minuten verder.

Daarna ga ik de zemelen aanmaken en gooi ik er muesli door, haal de andere paarden binnen en geef het eten,daarna is ze droog en poets ik haar op en gooi de outdoordekens er weer op,daarna gooi ik ze niet meer naar buiten.

De dagen dat ik rij heeft ze van negen tot twee uur/half 3 buitengestaan de dagen dat ik niet rij of niet kom staat ze tot 17.00u buiten en worden ze voor het donker binnengehaald.

Ben ik door werk genoodzaakt sochtends te rijden dan zorg ik gewoon dat ze niet zo hard zweet en met een half uur/driekwartier na het rijden weer naar buiten kan.