Heeft hij het niet koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Heeft hij het niet koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 08:22

Haaii,,

Ik vind Nabor een beetje zielig gisterenavond toen ik hem eten ging geven was hij helemaal nat het water druipte er af ;d Deze morgen ook al en met die koude wind... Dus heeft hij het niet te koud? Het is een haflinger en hij staat nu nog op de wei en hij heeft beschutting van de bomen en binnenkort verhuist hij naar de andere wei met uitloopstal :)

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:58

Mijn haf staat ook 24 uur buiten, nog steeds zonder deken.
Ze kunnen er echt wel tegen, haflingers al helemaal. Als je druk met hem aan werk zou gaan en hij zou gaan zweten zou ik wel nadenken over hoe je hem weg zet.

Edit; bij ons is er wel een schuilstal dat vind ik wel belangrijk. Alleen onze muts blijft soms liever buiten in de regen staan :P
Laatst bijgewerkt door loenloen op 02-12-11 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Re: Heeft hij het niet koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:01

Ze kunnen heel veel hebben die koudbloeden maar ik zou niet willen dat mijn paard 24/7 op een wei stond en niet effe droog kon staan.
Als ze nat zijn trekt die wind overal doorheen en snijd flink.
Ik zou zorgen dat je paard snel in die wei komt met schuilmogelijkheid.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:42

Als hij voldoende droog ruwvoer tot zijn beschikking heeft zal hij het niet snel koud krijgen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:43

Caira schreef:
Als hij voldoende droog ruwvoer tot zijn beschikking heeft zal hij het niet snel koud krijgen.

:j, helemaal mee eens :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:17

Haflingers kunnen veel hebben, ze hebben het niet snel koud. Wel ben ik van mening dat ze een plekje moeten hebben waar ze kunnen drogen en dus ook eventueel wat op kunnen warmen. Mijn haflinger staat ook dag en nacht buiten, helaas zonder echte schuilstal, die heb ik om die rede toch een regendeken op gedaan. Maar dat is misschien overbodige luxe hoor, ze kunnen best wat hebben :D Is meer voor mijn eigen gemoedsrust.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:20

Inderdaad door ze genoeg ruwvoer te geven blijven ze wel warm. Wanneer paarden eten komt er warmte vrij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:44

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:47

Het is toch wel goed wanneer een schuilstalletje in de wei staat. Paarden hebben beschutting nodig en zo kan hij zelf kiezen of hij wel of niet binnen wil staan.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:11

Oke,, ik ga hem waarschijnlijk zaterdag of zondag naar de andere wei brengen ;)

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:58

ik ben benieuwd of hij dan in z'n schuilstal gat staan of toch gewoon buiten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:59

mailun89 schreef:
Mijn haf staat ook 24 uur buiten, nog steeds zonder deken.
Ze kunnen er echt wel tegen, haflingers al helemaal. Als je druk met hem aan werk zou gaan en hij zou gaan zweten zou ik wel nadenken over hoe je hem weg zet.

Edit; bij ons is er wel een schuilstal dat vind ik wel belangrijk. Alleen onze muts blijft soms liever buiten in de regen staan :P

Haha t zelfde ook met een Haf, en de mijne houd blijkbaar van regen ofzo :+.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:04

Ess_Ramona schreef:
Haha t zelfde ook met een Haf, en de mijne houd blijkbaar van regen ofzo :+.

Haha echt? Zal wel weer iets typisch zijn! Kennelijk vind ze het af en toe lekker of zo! Maak me in ieder geval geen zorgen dat ze t te koud hebben, want gaat hartstikke goed tot nu toe.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:10

paarden kunnen veel beter tegen dit weer dan wij dat kunnen... dus ik zou mij niet al te druk maken... helemaal als je straks een schuilmogelijkheid hebt dan kan ie zelf bepalen wat ie wil...

NassauTuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:56

als hij niet staat te rillen van de kou, of zijn haren niet overeind staan dan valt het nog mee lijkt me
of hij het fijn vind is wat anders... dag en nacht nat is nooit goed, zeker niet met wind.
aan zijn hoeven kan je voelen of hij het echt koud heeft

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:05

NassauTuiger schreef:
als hij niet staat te rillen van de kou, of zijn haren niet overeind staan dan valt het nog mee lijkt me
of hij het fijn vind is wat anders... dag en nacht nat is nooit goed, zeker niet met wind.
aan zijn hoeven kan je voelen of hij het echt koud heeft

Als ze echt zeiknat zijn dan staan de haren niet overeind. Bovendien is het in de regen zeer onverstandig van een paard om zijn haren voluit overeind te zetten, want dan kan de regen in de vacht komen. De combinatie regen en wind is vele malen kouder dan een paar graden vorst. Daarnaast is de vacht van een haflinger vaak minder geschikt voor veel regen, ze zijn gefokt voor een land/bergklimaat met vooral sneeuw in de winter. Ze hebben dus een hele goede warme ondervacht, maar niet de beste bovenvacht voor waterafvoer.
Rillen is inderdaad een duidelijk signaal dat ze het koud hebben, maar ook het optrekken van de buik is iets om goed in de gaten te houden. Als een paard te koud wordt kunnen ze er ook koliekerig van worden.
Als er geen schuilstal beschikbaar is zou ik toch met dit soort langdurige koude regen een regendeken opdoen, om te voorkomen dat het paard onderkoelt raakt.

NassauTuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:13

er komt nu hoe dan ook storm aan....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:28

NassauTuiger schreef:
er komt nu hoe dan ook storm aan....

Klopt, dus vanmiddag een regendeken opdoen is geen overbodige luxe, lijkt me :brr:

tinusje_ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:22

idd ze kunnen heel wat hebben. zorg voor genoeg ruwvoer en laat hem zo snel mogelijk naar die andere weide gaan zodat hij ook rustig droog kan liggen/staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:34

Ja laten we er een regendeken opknallen en het arme beest z'n vachtje compleet om zeep helpen. 8)7

Ts, ga s'avonds een keer langs, en stop je vingers onder de vacht, zodat je echt de huid aanraakt. Zolang die niet koud aanvoelt, is er niks aan de hand.
Paardjes redden zich prima hoor. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:54

Gypsy schreef:
Ja laten we er een regendeken opknallen en het arme beest z'n vachtje compleet om zeep helpen. 8)7

Kom hier maar langs om te voelen hoe "om zeep" de wintervachtjes zijn van af en toe een regendeken. Valt reuze mee en de paarden hebben het met die doorgaande regen en wind tenminste niet koud.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:35

Met een deken op isoleert de vacht minder omdat die door de deken wordt platgedrukt. Voel maar eens met je hand onder de deken, het haar ligt helemaal plat. Als je een deken op wil doen, doe dan een gevoerde deken. Met een ongevoerde regendeken krijgt je paard het nu dus wel koud.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:44

Een paard dat van de buitenkant nat is bij regen, betekent nog niet gelijk dat hij echt koud en nat ís.
Paarden houden juist heel bewust de natheid op de buitenkant liggen, en dat verdampt ook niet snel, omdat ze daaronder warm zijn.

http://www.google.nl/imgres?q=paard+in+ ... 9,r:6,s:42

Lange link, maar wel een foto;
de sneeuw ligt óp de paarden. Ze zijn dus zo goed geisoleerd en houden zo goed hun warmte bij hen, dat de buitenkant van hun vacht helemaal geen warmte heeft, dat zit allemaal dicht rondom en in het paard. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:29

Sammyoo schreef:
Met een deken op isoleert de vacht minder omdat die door de deken wordt platgedrukt. Voel maar eens met je hand onder de deken, het haar ligt helemaal plat. Als je een deken op wil doen, doe dan een gevoerde deken. Met een ongevoerde regendeken krijgt je paard het nu dus wel koud.

Ik ken de theorie van PN, ken jij de praktijk met een regendeken? Ik wel, vandaag nog gecheckt ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:34

Als jij een dikke warme winterjas aan hebt in de regen, is die zo doorweekt. En eer dat die dan weer droog is..

Nee hoor, zolang er regen voorspeld is, zou ik er een regendekentje op leggen, anders niet (dat dan weer wel :) )

Maar inmiddels staat haffie bij de nieuwe stal denk ik :)