eigen 'Pension' stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

eigen 'Pension' stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:59

Voor degene die eigen paard aan huis heeft en een aantal boxen heeft verhuurd aan derde.

Wat vinden jullie de voors en tegens aan het verhuren van een aantal paardenboxen op je eigen stal aan huis?

Denk aan: mensen over je vloer, hulp, rommel van een ander, gezelligheid etc etc.

Ben benieuwd. :)

Boompje1985

Re: eigen 'Pension' stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:32

okee met duidelijke regels kom je heel ver, dit is echt heel belangrijk hang ze ook op in de stal of ergens. verder moet je het gewoon treffen denk ik met de mensen en de gezelli heid niet iedereen doet er aan mee. om het te stimuleren organiseer iets leuks op stal een kleine kerst borrel bijvoorbeeld! ik zou het handig vinden als ze even melden dat ze vrienden mee nemen als je gesteld bent op je prive (voor je het weet heb je een hele aanhang van (boy)vriendjes), spreek af wie wanneer wat kan doen voeren/mesten en terrein en bespreek ook eventuele vakanties op tijd. en hoe doe je het met ontwormen/enten en smid tegelijk of individueel. bedenk dat je ook op zondag en misschien later in avond doordeweeks ook mensen op je erf hebt rondlopen, maar het kan zeker heel leuk en gezellig zijn en zeker veel paardenbloopers en kennis erbij !!! wat voor mij een echte pro is dat je veel kan leren van elkaar en dat staat bij mij toch wel voorop veel succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:34

ik heb jarenlang 2 penionpony's gehad op mijn land en de eigenaren van die pony's voerden 2 middagen in de week. Deze winter doe ik het voor het eerst alleen en buiten dat ik nu dus echt 2x daags heen 'moet' weet ik wel dat alles gebeurd zoals ik het wil (hoezeer anderen ook hun best deden). Tuurlijk werden ze door de anderen ook goed verzorgd maar kleine dingetjes als emmers klaarzetten etc zodat ik niet om 7u in het donker over het land moet op zoek naar een emmer, uiteindelijk ging ik me aan alles irriteren en hoezeer ik ze ook mis vind ik dit ook wel fijn, nu is het weer 'mijn' plekje.
Gelukkig zijn ze wel altijd beschikbaar in geval van nood en daarbij ook nog een paar andere lieve vriendinnetjes die er zijn als het nodig is. Ik ben nu bv ziek en dan word er van alle kanten aangeboden om te voeren, das wel heel fijn :)

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:35

even stipje reageer vanaaf even ben nu vrij :D

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:41

Voordeel is dat je geld verdient aan de verhuur van boxen en de gezelligheid van mensen om je heen, nadeel is ook dat er mensen aan de gang zijn in je stal zonder dat je er altijd bij bent en je moet maar hopen dat ze je tijdig betalen, geen rotzooi maken, niet stelen enz.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:29

Hm, heb paarden aan huis en heb vaste regels voor mezelf, met name wat veiligheid van mijn paarden betreft.
Er staan geen andere paarden bij mij, ik laat alleen de buren in mijn bak rijden en geef die meiden les.
Heb een aantal regels voor ze:
* altijd eerst mijn paarden op stal zetten ( die staan 24/7 in de rijbaan met open staldeuren) of het hek
van de wei dicht doen als ze daar staan.
*altijd ALLE mest eerst opruimen voor ze gaan rijden.
*netjes alles weer achterlaten, mest vsn hun dieren opruimen.
*altijd mijn paarden weer loslaten of het hek van de wei weer open doen.

Meiden zijn zeer netjes, serieus en doen prima hun ding. Als er wat misgaat spreek ik ze erop aan en is het opgelost.
De andere buren heb ik weggestuurd, die lieten het schrikdraad open, lieten mijn paarden in de stal opgesloten, ruimen alleen HUN mest op en rijden om mijn mest heen...jaja...lieten mijn halster op de grond liggen..pffff teveel ging er mis.
Toen tijdens een regenbui deze mensen wegreden uit mijn bak hebben ze mijn paarden in de wei laten staan met het hek dicht, paardjes stonden daar tot wij thuiskwamen....heb meteen gebeld dat ze nooit meer teug hoefden te komen.

Nee, ik hoef geen mensen op mijn erf om een box te delen, als ik er een had...erger me te snel aan de rommel van een ander of wanneer bv de smid of DA niet vroeg genoeg geinformeerd wordt....Daarbij vind ik het ideaal dat mijn bak altijd vrij is....en ook in het weekend heb ik rust en komt er niemand langs die "ëven"
zijn paard komt doen, en dan zwijg ik over meekomende vrienden, verzorgers, kids, honden...pffff

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:36

Wij hebben 3 mensen in pension staan, en 2 pony's worden ook verhuurd. Op 2 middagen in de week geeft mijn moeder kinderlessen dus altijd wel veel mensen op het terrein.

Zal het op een rijtje zetten, is makkelijker dan in een verhaaltje denk ik;

Voordelen
- Gezelligheid
- Ervaringen delen
- Als je ziek bent, altijd wel iemand die je even wilt helpen
- Als je een dagje weg wilt, 1 geeft hooi, nr 2 voert

Nadelen
- Als mensen rommel laten slingeren, met goede afspraken wel op te lossen
- Zorg van de paarden als mensen ziek zijn

Eigenlijk hebben wij geen last van onze pensionklanten en is het eigenlijk alleen maar gezellig. :)
Kan zo snel niks meer verzinnen ;)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:58

Wij hebben thuis wat boxen verhuurd. Tja veel extra voordelen zie ik er niet zo heel veel van in. Heeft er misschien ook wel mee te maken dat wij wat boxen verhuren aan een vriendin van mij en een kenis van ons. De boxprijs is ook puur gebaseerd op kosten dekkend voor het hele jaar van het paard/pony die in die box staat. En echte nadelen kan ik ook niet echt bedenken. Misschien een beetje extra werk maargoed als ik nou 10 stallen of 12 stallen uitmest elke dag of 10 paarden buiten zet of 12 maakt echt niet veel verschil.

Heb eerst een groot deel pensionstallen gehad, nu hebben we ons meer op de fokkerij gericht en kan zeggen dat bevalt me een stuk beter. Wel weet ik als ik ooit weer in de toekomst weer meer de kant van pensionstalling op zou gaan ik een stuk selectiever ben wat voor soort mensen ik op mijn erf zou willen hebben maargoed nu heb ik alle stallen vol waarvan 75% lekker van ons zelf is en de mensen die er staan zijn toppers.

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:57

het grootste nadeel vindt ik dat je de mensen pas gaat leren kennen als ze een tijdje bij je staan.
sommige mensen kunnen je best tegenvallen.
je kunt dan niet zomaar zeggen dat ze weer moeten vertrekken.
je moet het alleen doen als je er echt je voordeel mee kunt doen

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:07

Ik heb het andersom meegemaakt.... Kwam 2x per week op een "pensionstal" aan huis, altijd gezellig, leuk met haar paarden aan de slag en meehelpen. Tot mijn eigen paard er stond. Ik en een vriendin waren de enige 2 die elke dag naar onze paarden gingen (sowieso om het extra voer klaar te zetten, maar ook gewoon elke dag een beetje aandacht...) Kregen we commentaar dat we er "TE VAAK" waren... Fijn als mensen die een pensionstal beginnen verwachten dat je maar een paar keer per week naar je eigen paard gaat :)

Denk dat je van te voren moet praten over verwachten en wat wil je/wat niet... En blijf er bij, sommige mensen moeten er gewoon niet aan beginnen!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:55

Bedankt iedereen voor jullie ervaringen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:25

Je moet inderdaad selectief zijn.
Kijken wat je zelf het liefste hebt.
Doe je het voor de extra inkomsten? dan moet de prijs daar ook naar zijn.
Wil je hulp? Maak dan goede afspraken van te voren en leg die vast en wees consequent op de naleving van die afspraken en ga geregeld om tafel als je werkt met schema's of roosters, om te kijken of het allemaal nog werkt of dat er iets aangepast moet worden.
Wil je dat alles zo gebeurd zoals jij het wilt qua voeren en uitmesten etc.? Doe dan volpension.
Wil je niet te veel drukte om je huis? Kies dan voor pensioenpaarden of opfok met vol pension.

Voor ons zijn de voordelen:
gezelligheid/hobby delen/bepaalde kosten delen (voorrijdkosten dierenarts/tandarts/hoefsmid/fysio/les etc.)
drukken van de kosten van onderhoud van het paardendeel en eventueel je eigen paarden.
gezelschap voor je eigen paarden
hulp bij de verzorging en het onderhoud
makkelijker met vervanging bij ziekte/afwezigheid omdat er meer mensen zijn die weten hoe het gaat op stal en de paarden kennen.

nadelen:
je moet de juiste mensen op je erf hebben waarmee het klikt en je goede afspraken kunt maken
o.a. over hoe er met de paarden omgegaan wordt en hoe alles worden achtergelaten/gebruikt. Stalregels zijn aan te raden.
soms achter je geld aan moeten zitten (heel vervelend om er om te moeten vragen)
meer verloop in het paardenbestand. Paarden gaan dood, worden verkocht, eigenaren verhuizen, hebben tijd- of geldgebrek, veranderde belangstelling of wensen of eisen en kunnen ergens anders staan wat beter bij ze past.
Meer onrust/mensen op je erf (niet zo'n problemen mee, erf is groot genoeg, wil alleen geen "losse" vreemden zonder begeleiding op mijn erf hebben...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:31

Je moet er tegen kunnen en er de juiste mensen voor zijn. Mijn broer heeft het paar jaar gedaan om wat extra te verdienen. Hij kon het duidelijk niet aan. Was teveel gesteld op zijn privacy en is er uiteindelijk ook mee gestopt.
Op mijn vorige stal is er een tijdje heel vervelend publiek geweest. Door ervaring wijs geworden krijgt iedereen die daar wil komen te staan een jaar een proeftijd waarin eerst moet blijken of het klikt. Als persoon niet in de groep past of het klikt niet dan krijgt ze zonder pardon een opzegging. Dat werkte goed, ik heb daar een hele fijne tijd mee gemaakt.
Succes met je plannen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:36

Ik heb het ook een poosje gedaan, zoals er al eerder gezegd werd na een poosje weet je idd wat voor mensen je op de dam hebt lopen (zowel leuke als minder leuke).
Op een gegeven moment ga je je irriteren aan kleine dingen, je hebt er extra werk aan en voor het geld hoef je het niet te doen.
Nu heb ik alleen mijn eigen paardjes aan huis staan, ik krijg regelmatig nog aanvraag voor stallling, ik begin er niet meer aan. Zelf voor mijn beste vriendin(en) doe ik het niet.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:38

Ik heb er 3, zie ze bijna nooit.
Vind ik geen probleem, doe volledige verzorging.
Heb er weinig last van en brengt beetje extra inkomen.

Wil geen fanatieke mee helpers meer, bemoeien zich er teveel mee en hoop irritatie, ben dan geen eigen baas meer.

Heb leuk koppel meiden die onze paarden rijden en helpen wanneer nodig. Voordeel is dat ik baas ben en gebeurt zoals ik wil, ben ik stuk meer mee gered.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:13

Hoeveel paarden heb je staan kevje06? En heb je er nog een baan naast?

Ik zou het lichamelijk niet redden als ik alles alleen moest doen 24/7/365...
Wij hebben geen trekker, dus doen veel dingen met de hand, verder alles uitmesten, ook de weides, en dat is met maximaal 6 paarden ook flink wat werk, en dan hebben we ze voornamelijk in en uit lopen in de paddock in de winter, wat betekend veel vegen en sneeuwruimen, strooien bij gladheid, bak slepen, water bijvullen, hooinetten vullen, naast een klein kindje dat aandacht en verzorging nodig heeft, groot huis wat schoon moet blijven/grote tuin en erf en man met meestal heel drukke baan en een hekel aan klusjes rond de paarden... :( die graag ook andere dingen doet, alleen of samen met het gezin. Hij klaagt nu al dat we te weinig op vakantie kunnen, dus doel van anderen die dingen over kunnen nemen is vooral ook meer vrijheid en tijd voor ons als gezin om weg te kunnen.
Doordat we niet tegen een grote plaats aan liggen is het vinden van verzorgsters niet zo makkelijk. En aangezien ik helaas geen gezonde sportpaarden in de aanbieding heb, lastiger om fanatieke volwassen bijrijders te vinden.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:12

carolien64 schreef:
het grootste nadeel vindt ik dat je de mensen pas gaat leren kennen als ze een tijdje bij je staan.
sommige mensen kunnen je best tegenvallen.
je kunt dan niet zomaar zeggen dat ze weer moeten vertrekken.
je moet het alleen doen als je er echt je voordeel mee kunt doen

inderdaad,na een poosje leer je ze echt kennen,eerst is alles prima,en goeie stal ,blah,blah,blah,en na ongeveer een half jaar begint het gezeur.
ik heb dat al een paar keer meegemaakt.nou ik ben nu heel makkelijk daar in geworden.als het jullie niet bevalt dan rot je maar op naar een andere stal,ga daar maar zeuren.

je moet gewoon duidelijke afsraken maken,direct de eerste dag als ze al komen kijken,dan weten ze direct waar ze aan toe zijn,en dan ligt de beslissing bij hun.
als mensen hier een week te laat zijn met stallingsgeld spreek hun er op aan.
als ze hun spullen niet opruimen,hetzelfde,gewoon resoluut zijn.

dit zijn mijn regels en daar kunnen ze zich aan houden,zoniet? dan gaan ze maar ergens anders heen.

LauraZanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:11

het heeft zeker voor en nadelen. het is soms moeilijk om het los te laten dat andere mensen nu even voor de pony's zorgen. en ook op je vrije middag en je in de tuin zit hoor je toch mensen die bij de paarden zijn. als je de juiste mensen hebt en de juiste afspraken maakt heb je hier ook zeker voordeel aan;). je kan dagen afspreken wie wat doet ect, dat maakt het steeds makkelijker. maarja je hebt ook rommel van de ander,.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:39

Joyce ik heb 8 grote ponys waaronder 1 pension paard van 170.
En koppel van 10 Shets, 2 daarvan in pension.

Heb honden uitlaat service, combineer ik met de paarden verzorging, en ponyclub en verder huis mama, geen baan er naast. Voor ik kinderen had wel gehad, 20u per week.

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:52

sowieso is het belangrijk dat ze goed aan de regels houden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:58

@kevje06
Mooi dat je het zo kunt combineren! En toch nog een verdienste er naast, want van de paarden moet je het niet hebben qua inkomen, in elk geval niet als ik naar onze lasten/inkomsten kijk ;)

Ik werkte voorheen ook deeltijd in het onderwijs, maar dat waren wel hele lange dagen. Zonder hulp met voeren en landuitmesten etc. was het best lastig in de wintermaanden. toen was het ook nog een stuk primitiever dan nu. Dat zal allicht schelen.
Maar goed, gezin is toch het belangrijkst en dan moeten we de paarden iets anders organiseren. Als ik weer zou werken zou ik de verzorging van de paarden ook heel anders in moeten delen en regelen... Dan lukt 5x voeren en 3x uitmesten per dag en weidegang op maat iets minder goed omdat je dan overdag gewoon weg bent...