Aanleg paddock, wat voor zand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Aanleg paddock, wat voor zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 10:56

Wij gaan een paddock aanleggen waar de paarden de hele dag op zullen rondlopen. We willen het zo proberen te maken dat zo droog mogelijk blijft, ook na een fikse regenbui.

Om dit te bereiken, zullen we de bodem ca. 40 cm afgraven en sleuven maken om de 5 meter met drainagebuizen. Daarover willen we grof puin storten (ca. 15 cm) en evt. doek. Of dat doek tussen de drainage en het puin gaat of op het puin weten we nog niet, wellicht houden we het helemaal weg.

Dan komt er dus nog een laag van zo'n 20-25 cm zand op. Maar de grote hamvraag: wat voor zand kun je het beste gebruiken? Het moet niet te mul en te zwaar worden, maar ook niet dichtslaan. Inmiddels heb ik al heel wat soorten zand voorbij zien komen via de zoekfunctie, maar echt een goed antwoord op mijn vraag heb ik nog niet kunnen vinden. Wij zitten in Zuid-Holland, omgeving Zoetermeer (voor de geïnteresseerden in de bodemsoort).

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:59

rivierenzand/zeezand ook wel stierenzand genoemd is het beste ervoor te gebruiken.
ik zou het doek bovenop het puin neerleggen en dan t zand erop

Jibbel

Re: Aanleg paddock, wat voor zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:50

Ok, dank je wel. En welke structuur is dan het beste (ik neem aan een wat grovere/zwaardere korrel, maar niet té, ivm te zwaar/te droog blijven.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:01

ik weet niet dat daar verschil in is... als je bovenstaand zand besteld dan krijg je het goede als het goed is

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:32

sowieso anti worteldoek over het puin, want dat gaat anders bij elke regenbui boven komen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:42

Rivierenzand.
Puin goed aantrillen (zodat het goed vastligt), daar overheen het zand.
Geen doek gebruiken in een paddock, door het met hoge snelheid remmen zal het doek omhoog komen (ik spreek uit eigen ervaring).
Mooiste zou zijn als je over de drainagebuizen een laag van dertig centimeter syremull kunt doen, dit voorkomt dat de buizen dichtslibben met aarde/fijn zand.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:24

liberia schreef:
Rivierenzand.
Puin goed aantrillen (zodat het goed vastligt), daar overheen het zand.
Geen doek gebruiken in een paddock, door het met hoge snelheid remmen zal het doek omhoog komen (ik spreek uit eigen ervaring).
Mooiste zou zijn als je over de drainagebuizen een laag van dertig centimeter syremull kunt doen, dit voorkomt dat de buizen dichtslibben met aarde/fijn zand.

Is dat ook het geval als het doen uit 1 stuk bestaat en strak getrokken wordt over het puin? Ik vind het nl. ook niet prettig als er puin naar boven wordt gegraven.
Het doek wordt dus nog even een puntje van overleg. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:55

@liberia: wat is syremull ?? (google kent het niet nl :) )

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:52

Heeft iemand toevallig ook ervaring met M3D zand (ipv M3C)? M3D is grover qua structuur, maar ik vraag me af of het dan niet te mul wordt.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:59

Volgens mij gaat je drainage zo dus niet werken.

drainagebuizen nemen geen water op langs boven, maar langs onder.
Aangezien jij ze dus onderaan in het zand legt en erboven puin, gaan ze dichtslippen.

mvg

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:12

M3D zand is drainagezand. Dat is goed doorlatend grof zand. Kan in de zomer te los zijn als het droog is, in de winter laat het goed water door en gemengd met fijnere soort zand maakt het een snel dichtslaande bodem beter doorlatend en blijft het stabieler. Is mijn ervaring tenminste.

Mijn drainagebuizen liggen in een sleuf opgevuld met drainagezand en daaroverheen de bestaande zandbodem (rood en gelig woudzand vermengd met leem) Dat is een vrij goede bodem, wordt wel nat, maar droogt ook weer snel op en is vrij stabiel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:17

@Xanax: Waar zou ik volgens jou de drainagebuizen moeten leggen? Het lijkt mij dat wanneer het zand op de drainage buizen ligt, de buizen juist dichtslibben?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:21

alles kan dichtslibben...
doek kan dichtslibben, puin kan dichtslibben, het drainagezand kan vervuilen en laat dan minder goed door, de buizen kunnen dicht gaan zitten...

Je kunt je goed laten informeren, maar de houdbaarheid van drainage blijft toch beperkt en vraagt onderhoud.
Ik zelf kies dan liever voor iets wat makkelijker te herstellen is, dus geen doek of puin er tussen, maar gewoon drainagezand. Want mocht het vol lopen, dan graaf je het uit, zand kan over de bak/paddock of het land, en je vervangt de buizen en vult weer bij met schoon drainagezand...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:35

Houdt het doek tussen het puin en het zand dan niet juist het dichtslibben tegen? Sowieso gebruiken we drainagebuizen met een soort vilt eromheen, dat moet toch wel een jaar of 10 mee gaan, want kokos is vergaan na een jaar of 8. De sleuven vullen we iig aan met grind (omdat dat rond is en beter water door laat).

En idd, alles kan dichtslibben, maar als ik een jaar of 10 vooruit kan, dan vind ik het prima.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:06

Het slibt dicht van onderuit.
Onder de drainagebuizen moet je ook voorzien tegen dichtslibben ;)

mvg

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:07

Wij hebben tapijtsnippers in de paddock. Ideaal, met name in de winter als het veel regent of vriest.
Het water zakt er doorheen, ook als het vriest dat het kraakt kunnen de paarden erop lopen.
Zand bevriest hoe dan ook....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:12

Als het alleen maar een paddock is, zou ik er niet teveel werk van maken, gewoon afgraven en dan flinke laag zand, anders is ie zo stuk. paarden willen lekker dollen en gek doen en soms lekker graven, ja dan zie je snel doek omhoog komen met puin en of stenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:18

Ik heb die tapijtsnippers ook gehad; waardeloos om mest te rapen en lostrekken/vlakken is ook een crime.
Gelukkig is het meeste er nu uit en de rest zit een stuk dieper.
Toen ze er nog volop in lagen had ik de eerste winter een prima paddock, maar het jaar daarop was het al een stuk minder en lagen er nog net zoveel plassen.

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:25

Als ik jou was zou ik drainage zand gebruiken. En waarom puin eronder? Puin laat niet echt goed water door dus als je de drainage eronder legt dan heeft dat niet heel veel zin. Wij hebben schors (grove houtsnippers) als onderbodem en daarboven op drainagezand, werkt prima!
Tapijt snippers zou ik ook niet snel voor kiezen. Als je ooit nieuw zand erin wil moet je de tapijt snippers afvoeren als chemisch afval en dat kost veel meer dan dat je 'gewoon' zand heb.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:28

Styremull (sorry tikfout) zijn een soort ballen van piepschuim met een doorsnede van 2 à 2 cm. Ze zijn te groot om de buizen te verstoppen en laten het water perfect door.

Doek uit één stuk zal misschien wel gaan. Wij hadden het met een naad in het midden. Helaas ook buiten die naad kwamen stukken naar boven. Achteraf doek verwijderen is een crime.

Hoe ik de aanleg van een paddock heb omschreven, heb ik niet zelf bedacht. Mijn man heeft lange tijd gewerkt bij een gerenommeerd bedrijf dat paardenbakken en -paddocks aanlegt. Uit ervaring kan ik zeggen dat deze manier goed werkt.

Tapijtsnippers in een paddock is niet handig. Met remmen vliegt alles op een hoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:35

Tapijtsnippers zijn geen chemisch afval, maar gewoon niet-organisch afval. Als je het zeeft kan het gewoon naar de stort, maar dat kost een hoop. Zeef je het niet dat heb je gemengde stort (die ook duur is) en veel meer qua hoeveelheid om af te voren.
Ik heb een onloogbewijs bij de snippers gekregen anders mag je het zelfs niet storten, dan wordt het gezien als grondvervuiling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:36

@liberia : is er ooit wel eens iemand geweest die de wat grovere korrels styromull direkt door het zand gemengd heeft om een bak op die manier wat minder rul/zwaar te maken ??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:36

Het idee is juist om grof puin (20-40) te gebruiken, zodat het water makkelijker daar tussendoor weg kan lopen naar de drainage. Gevoelsmatig slibt de drainage eerder dicht als het zand er meteen op ligt.

Er komt trouwens niets in van snippers oid.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 11:52

Nou, de kogel is door de kerk!
We hebben alles 40 cm uitgegraven en 2 sleuven gemaakt in de lengte met de vorm van de paddock mee met ongeveer 3 meter ruimte ertussen. In de sleuven hebben we een laagje grind gestort en daarna de drainage buizen met een synthetische stof eromheen gelegd. Alles ligt op afschot van 1 cm per 10 meter. Om de sleuven op te vullen hebben we weer grind gebruikt.
Daarna is de bodem gevlakt en waterdoorlatend (landbouw) doek geplaatst, om te voorkomen dat het puin met de grond gaat mengen. Op het doek een laag van zo'n 15-20 cm gezeefd grof puin (20-40, zonder nulfractie!), dit eerst stevig aantrillen en daar bovenop 20-25 cm M3C zand. Geen doek dus tussen het zand en puin, omdat ik bang ben dat het toch omhoog komt en ik weet dat ze graven, dus geheid dat dit gaat gebeuren.

Wellicht is dit interessant om te weten voor anderen die ooit eens een paddock gaan aanleggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:06

vooral je ervaringen de komende jaren zijn interessant ;)
Dan kun je goed zien hoe een paddock zich houdt! Ben benieuwd! (moet nog draineren, maar vooral sloten graven! :P