onbeleerde pony te dik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

onbeleerde pony te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 06:18

Goede morgen :D

als het niet goed staat verplaats maar.

ik heb sins maandag een 4 jarige onbeleerde ruin van 1.40 ongeveer. het is een Haflinger X Arabier
ik ben inmiddels begonnen met beleren. ( hij is nu 1 keer gelongeerd)
alleen is deze pony zeker een kilo of 50 a 75 te zwaar.
nu zit ik een beetje te twijfelen wat verstandig is.
hij word dus op het moment beleerd. dit gaat heel rustig aan. ik heb er 3 maanden tijd voor uit getrokken. (mocht hij langer de tijd nodig hebben dan krijgt hij alle tijd)
hoe moet ik het doen met voeren?
meneer krijgt geen brok. ( alleen een kwart kg na het werk als beloning)
wat is verstandig? de pony een normale hoeveelheid kuil geven en de extra kilos er af trainen?
of toch minder voer geven?

voor dat het zadel er op komt zou het mooi zijn als hij de extra kilos kwijt is. het zit hem met bewegen wel in de weg. maar hij moet wel genoeg energie houden voor het beleren.

Alvast bedankt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 06:25

Ook goeiemorgen :D

Hoe is je pony gehuisvest? Hoeveel en wat voor ruwvoer krijgt hij? Hoeveel uur per dag staat hij buiten, en hoe ziet dat buiten eruit (gras, zand, hoe groot, andere paarden)?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 06:48

de pony staat van 8 tot 5/6 uur buiten in de bak. als ik 's morgens longeer kan het zijn dat hij een half uurtje later buiten staat. maar het liefst doe ik het werk met de paarden 's avonds zodat het niet van hun vrije speel tijd af gaat. ze krijgen nu geen gras. hij krijgt alleen kuil hier. ik vul de kruiwagen ( zo'n groene) vlak tot de rand. ( dus geen bult er nog op) dit verdeel ik over 2 paarden. waarvan hij iets minder dan de helft krijgt. 's morgens voor het naar buiten gaan en 's avonds zodra ze weer op stal komen.
mijn andere paard is een merrie van ongeveer 1.55 en 5 jaar. zij is goed op gewicht. verder zijn er geen andere paarden alleen mijn eigen 2.

Edit: misschien ook goed om te weten. de bodem van de box is een mengsel van spaanders en stro. ik heb niet het idee dat hij stro eet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 06:51

Dus hij krijgt per etmaal 1 kruiwagen kuil, op stal? Al die tijd dat hij buiten staat heeft hij niks?

Belangrijkste voor afvallen is genoeg beweging. Met 1 ander paard in de bak gaat dat nog een uitdaging worden :+ Kun je het kuil dat je 's ochtends voert niet verspreiden over netten/hoopjes in de bak? Zo kunnen ze als het meezit er de hele dag mee doen en zullen ze ook meer lopen (van hoopje/netje naar hoopje/netje)

nicole_hetty

Re: onbeleerde pony te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 06:57

ja ongeveer 1 kruiwagen ja. beweging krijgt hij genoeg. in de tijd dat ze buiten staan rennen(spelen) ze regelmatig. ik betrapte ze gister zeker 3 x rennent door de bak.
ik voer liever niet in de bak, dit omdat ik heel zuinig op de bodem ben. die is namelijk niet de beste meer. en ik moet er ook rijden/longeren. vaak lopen ze er dan wat door heen en trappen ze het eten de grond in en krijg je 1 dikke drek bende. ook heeft de eigenaar van de stallen liever niet dat ik in de bak voer, dit om de zelfde rede waarom ik het zelf ook liever niet doe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 07:14

Even harken? :)*

Rennen en spelen is goed... maar ik doelde eigenlijk op continue beweging. Vaak zie je op een paddockje dat paarden voornamelijk staan te staan omdat er niks te doen is.

De hele dag geen ruwvoer vind ik sowieso geen gezonde optie :n

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 07:23

bedankt voor je reacties :D

ik snap wat je bedoelt met de beweging. ze lopen wel veel. mijn merrie is namelijk over actief en kan geen 10 min stil staan haha. en de pony wandelt er de hele tijd achteraan.

want ik dan wel kan doen is de paarden rond 2 uur rijden/longeren en ze daarna even op stal laten om te eten ( dus het kuil in 3 x verdelen) alleen vind ik dat zo zonde van hun tijd dat ze buiten kunnen staan. in de bak voeren is sowieso ook vanwege de stal eigenaar geen optie. wel is het nu nog mogelijk om de paarden een uurtje per dag ( of wat langer) op het gras te laten. maar dit kan alleen als het land droog is. zodra het land nat word wil de eigenaar de paarden niet meer op het land hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 07:54

Een paard hoort 16 tot 20 uur per dag bezig te zijn met kleine beetjes eten. Denk dat het heel gezond voor ze zal zijn om 's middags ook nog wat te kunnen eten. Verder weet ik het ook niet... mijne kan vreten en bewegen wanneer en hoe veel hij wil en valt nog af ook *\o/*

Het zal natuurlijk ook sneller gaan wanneer je pony aan het werk gaat. Gewoon voorzichtig doen in 't begin als hij nog dik is, hij moet z'n eigen gewicht ook meezeulen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 07:59

ik heb ook een kruising haf en helaas worden deze kruisingen vaak nog dik van de lucht..
Wat voor soort kuil voer je? Te rijk kuil kan ook erg dik maken!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 08:06

Bedankt! ik ga het proberen.

@Def: het kuil komt van land af dat vrij rijk is. het kuil is brij grof spul en word bij deze boer ook aan de jonge ( nog niet melk koeien) en kalfjes gevoerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:26

Is het voordrooghooi of kuilvoer?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:40

nicole_hetty schreef:
Bedankt! ik ga het proberen.

@Def: het kuil komt van land af dat vrij rijk is. het kuil is brij grof spul en word bij deze boer ook aan de jonge ( nog niet melk koeien) en kalfjes gevoerd.

Nou dan kan het goed zijn dat daar het probleem zit..
Voor dit soort sobere paardjes is dat kuilvoer vaak veel te rijk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:59

Hoezo? Kun jij via je computer een analyse maken dan?

Weet je wat voor gras erin zit TS, en of dat gras bemest is en of het vóór of na de bloei is gemaaid?

Overigens krijgt mijn IJSLANDER ONBEPERKT voordroog en hij valt af. Vorig jaar kreeg hij ONBEPERKT HOOI en werd te dik. Door te weinig beweging :)*

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:03

Zozo, ochtend humeurtje?

Het KAN het probleem zijn. Ze kan haar paard niet meer in het werk gaan zetten, hij wordt nu net beleerd.
Beweging in de wei en of paddock is altijd goed en nodig.
Maar als daarbij erg rijk kuil wordt gevoerd, heeft dat vaak niet zoveel zin.
Het werkt aan beide kanten. En bewegen en niet te rijk voer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:14

Dús als die pony dat voer krijgt is het des te belangrijker dat hij beweegt :)* Ik ben niet zo achterlijk dat ik daarmee bedoel dat TS moet gaan rijden. Ik heb het over vrije, onbelaste beweging. Wat je had kunnen weten als je gewoon leest wat ik schrijf.

Bovendien weten we nog niet eens wat hij precies krijgt, kan me niet voorstellen dat kalfjes en droge koeien hetzelfde krijgen als melkkoeien namelijk ;)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:18

Geef ipv kuil hooi dat wat armer is.

Kuil is heel rijk van zijn eigen, en daardoor zet het meer aan.
Verder ga ik mee met def

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:20

hestejente schreef:
Dús als die pony dat voer krijgt is het des te belangrijker dat hij beweegt :)* Ik ben niet zo achterlijk dat ik daarmee bedoel dat TS moet gaan rijden. Ik heb het over vrije, onbelaste beweging. Wat je had kunnen weten als je gewoon leest wat ik schrijf.

Bovendien weten we nog niet eens wat hij precies krijgt, kan me niet voorstellen dat kalfjes en droge koeien hetzelfde krijgen als melkkoeien namelijk ;)

:') denk je dat ik nog verder post en iets terug schrijf naar iemand die op deze manier communiceert ... :evaw: aju..
ts: succes ermee hoop dat je pony snel wat afvalt en succes met beleren!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:00

@amber_steph en Def: de pony staat pas van af maandag bij mij. hier voor kreeg hij hooi. ( ook geen brokken) daar is hij dik geworden. hij is dus niet hier ( van het kuil) dik geworden. het ligt tot nu toe niet aan het kuil hier omdat hij dus al als een tonnetje hier kwam.

ook al was deze pony wel beleerd. dan denk ik dat het alsnog niet verstandig was om te gaan rijden. ik longeer hem nu met enkel een hoofdstel. en ik merk nu al dat zijn kilos hem in de weg zetten. het zou naar mijn idee niet verstandig zijn om al dat vet ook nog in de verdrukking te zetten door er een zadel omheen te knopen.

@ hestejente: de vrije beweging zit wel goed. de paarden lopen de heele dag wat rond in de bak. ik weet niet wat voor gras er in zit. ik weet wel dat de weides niet tot minimaal bemest worden. ( het verschil tussen het voer van het jongvee+ paarden en de melkkoeien zit in de grofheid waarin het gesneden is)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:44

nicole_hetty schreef:
ook al was deze pony wel beleerd. dan denk ik dat het alsnog niet verstandig was om te gaan rijden. ik longeer hem nu met enkel een hoofdstel. en ik merk nu al dat zijn kilos hem in de weg zetten. het zou naar mijn idee niet verstandig zijn om al dat vet ook nog in de verdrukking te zetten door er een zadel omheen te knopen.

@ hestejente: de vrije beweging zit wel goed. de paarden lopen de heele dag wat rond in de bak. ik weet niet wat voor gras er in zit. ik weet wel dat de weides niet tot minimaal bemest worden. ( het verschil tussen het voer van het jongvee+ paarden en de melkkoeien zit in de grofheid waarin het gesneden is)

Met een passend zadel hoeft dat geen probleem te zijn, denk eerder dat je zijn gewrichten te veel belast als je op een heel dik paard gaat zitten.

Sinds wanneer wordt kuilgras gesnéden?? :=

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:19

laat hem alleen op hooi leven, hier zit namelijk bijna geen suikers en vet in maar wel energie en de benodigde vitaminen voor je paard. ook zorgen voor elke dag beweging.
in de natuur leven paarden alleen maar op ruwvoer en kunnen ze ook nog ver rennen,, het zijn immers vluchtdieren en ervoor gebouwd om ruwvoer te eten en veel beweging te hebben.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:20

Je weet niet hoeveel hooi hij heb gekregen.
Als hij onbeperkt rijk hooi heeft gekregen, is het begrijpelijk dat hij tonnetje rond is.
Als je gewoon in een slowfeeder hooinet geef, moet hij moeite doen om het eruit te halen, en doe hij er langer mee..

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:58

Hestejente,

Bij mijn stal waar ik sta, wordt het kuilgras voor de melkkoeien samen met mais in een groot apperaat gestopt.
Noem het een centrifuge. Daarin wordt het kuilgras samen met de mais inderdaad versneden.

TS. Hebben ze bij jouw op stal geen verschillende soorten kuilgras. Bij mij is er speciaal kuilgras voor de melkkoeien en voordroog voor
het kleinvee en de paarden. Aan voordroog of hooi zal je paard al meer dan zat hebben.
en eventueel een slowfeeder systeem zien te maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:37

Mijn shet had hetzelfde probleem, alleen zij was ook nog bevangen. Ik ben toen overgestapt op graszaadhooi. Binnen een half jaar is mijn shet 50 kg verloren, zonder echte beweging te krijgen (wandelde wel iedere dag met haar, om de doorbloeding in de hoeven te stimuleren, maar qua opbouw ging dat rustig, iedere week 5 minuten langer). Overigens kregen ze vrijwel onbeperkt graszaadhooi. Nu meng ik het met voordroog om ze niet teveel te laten afvallen. In gzh zit in de regel weinig qua suiker en voedingstoffen (al ken ik iemand van een ander forum dat gzh uit 2010 had waar wel veel suiker in zat door de droogte), dus ik voer wel een vitamine korrel bij.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 08:13

ikkeniet schreef:
Hestejente,

Bij mijn stal waar ik sta, wordt het kuilgras voor de melkkoeien samen met mais in een groot apperaat gestopt.
Noem het een centrifuge. Daarin wordt het kuilgras samen met de mais inderdaad versneden.

TS. Hebben ze bij jouw op stal geen verschillende soorten kuilgras. Bij mij is er speciaal kuilgras voor de melkkoeien en voordroog voor
het kleinvee en de paarden. Aan voordroog of hooi zal je paard al meer dan zat hebben.
en eventueel een slowfeeder systeem zien te maken.

klopt het jongvee en de paarden krijgen voordroog kuil. na dat de pony afgelopen weekend koliek( denk door alle grote verranderingen in 1 x ) hebben ze nu een pak kuil dat veel droger en grover is waardoor ze er langer op kauwen en het niet hap-slik-weg is. krachtvoer krijg hij eigenlijk niet. 1 handje cool-mix van havens omdat mijn andere paard inmiddels wel weer aan het werk is en dus wel krachtvoer krijgt.