Tijden voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marengogirl

Tijden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 20:50

Titel zeg het al.
Om welke tijden voeren jullie?
Dit is grotendeels bedoeld voor mensen met eigen weide.
Dus brok, maar ook hooi/kuil.
En hoelang gaan ze op de wei?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:56

Ik had nooit echt vaste tijden.
Smorgens was dat ergens tussen 8.00 en 11.00 en savonds tussen 17.00 en 21.00
Lag eraan of het zomer of winter was en of ik moest werken of uit was geweest.
Paarden hadden altijd hooi en een beetje gras.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:57

Ik voer s'ochtends rond 8.30 seniores priores en hooi
rond 14.00 uur voer ik weer hooi
rond 19.00 uur voer ik weer hooi
rond 22.30 uur voer ik hooi en brok+ opti-form.

Nu schrap ik 1 keer 1/2 portie hooi en mogen ze ongeveer 2 uur op de wei.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:59

Dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen jesito, paarden hebben baat bij een beetje regelmaat, dat jij uit wilt slapen omdat je uit bent geweest mag een paard niet onder hebben te lijden. Dan maar even je nest uit om te voeren en er dan weer in...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:00

Ik voer maar 1 keer per dag, en dat wisselt een beetje tussen 15.00 en 18.00/19.00. De paarden staan 24/7 buiten.
Ze krijgen onbeperkt ruwvoer, dus dan maakt het qua tijden ook niet heel veel uit. Ze hebben toch altijd te eten.

Maureen95

Re: Tijden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:10

wij voeren brok 's ochtends om 8 uur en 's avonds om 7uur
we geven hooi om half 9 's ochtends,hooi om 4uur 's middags en 's avonds rond 10 uur

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:14

bij ons worden de paarden tussen 7 en 8 gevoerd, ruwvoer en een beetje mueseli, tussen de middag (ligt er een beetje aan wanneer ik klaar ben met rijden over het algemeen) ruwvoer en mueseli en s'avonds rond 10 uur ruwvoer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:15

kleinvosje schreef:
Dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen jesito, paarden hebben baat bij een beetje regelmaat, dat jij uit wilt slapen omdat je uit bent geweest mag een paard niet onder hebben te lijden. Dan maar even je nest uit om te voeren en er dan weer in...

Een paard heeft geen baat bij regelmaat, een paard heeft baat bij het grootste deel van de dag wat te eten te hebben. In 'het wild' is er ook niet op gezette tijden eten maar is een paard 16 uur per dag bezig met eten. Als je als eigenaar een paard niet aan vaste tijden laat wennen en wel zorgt dat hij altijd wat te knabbelen heeft kun je best flexibel met voertijden omgaan.
Ik heb dat ook gemerkt op pensionstallen (waar wel op vaste tijden gevoerd werd), waar veel ruwvoer werd gevoerd was het gewoon rustig rond voertijd en bleef het ook rustig als er een keer een uurtje later gevoerd werd.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:15

sochtends tussen 7 en 9.30 krijgen ze een hooinet en gaan ze op de bak, savonds tussen 4 en 6 krijgen ze weer een hooinet en brokjes oid. en gaan ze weer op stal. Krijgen best veel hooi en zijn er lang mee bezig dus die paar uur dat ze zonder zitten maakt niet zo heel veel uit.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:25

en jij heb dan zon slowfeeder?

Ik zit ook aan 2x per dag te denken, gezien ze straks overdag heel de dag op de wei staan.
Als ik kom, dan krijgen ze wat brok, en beetje hooi, en als ik ze binnen kom zetten, dan genoeg voor heel de avond.
Alleen zit ik te denken rond welke tijd, gezien als ik om 5 uur in de avond voer, ze niet genoeg hebben denk ik tot de volgende ochtend

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:35

Ik voer met een slowfeeder, en daar hebben ze dus de hele dag genoeg aan :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:37

Eigenlijk zou je dan 'voor het slapen gaan' nog een keer hooi moeten voeren. Zo'n fijnmazig hooinet kan de tijd dat ze met ruwvoer doen wel aanzienlijk verlengen. Maar het verschilt heel erg per paard en ligt ook aan de structuur van je ruwvoer. Ik heb op een stal gestaan waar meerdere paarden van die netten hadden, die van mij had alles binnen 2 uur op, maar er waren er ook die er 5 uur mee deden, en dat was een vrij kleine portie die ze zonder hooinet binnen een uur op hadden. Je zou ook meerdere hooinetten op kunnen hangen en grotere. Stro als bodembedekker geeft een paard ook wat te doen en te knabbelen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:43

ik voer tussen 7:00 en 12:00 en tussen 18:00 en 23:00 dit doe ik omdat ik wisseldiensten draai en daardoor niet op vaste tijden kan voeren.
maar ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paard er last van heeft. ze weet niet beter. ik zorg er wel voor dat er genoeg hooi is om de uren te overbruggen.

maar of paarden er last van hebben onregelmatig voeren? nee denk het niet. zolang je het goed spreid over de dag

zal nu wel heel bokt over me heen krijgen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:44

kleinvosje schreef:

Tja, toch leven ze nog steeds.
Ruwvoer is veel belangrijker, meusli kregen ze zowiezo niet veel.
Mijn paarden stonden nooit te wachten, pas als ik kom weten ze dat het etenstijd is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:45

Fleurtje100 schreef:
kleinvosje schreef:

Een paard heeft geen baat bij regelmaat, een paard heeft baat bij het grootste deel van de dag wat te eten te hebben. In 'het wild' is er ook niet op gezette tijden eten maar is een paard 16 uur per dag bezig met eten. Als je als eigenaar een paard niet aan vaste tijden laat wennen en wel zorgt dat hij altijd wat te knabbelen heeft kun je best flexibel met voertijden omgaan.
Ik heb dat ook gemerkt op pensionstallen (waar wel op vaste tijden gevoerd werd), waar veel ruwvoer werd gevoerd was het gewoon rustig rond voertijd en bleef het ook rustig als er een keer een uurtje later gevoerd werd.

Dank je, hier ben ik het volledig mee eens.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:49

6:30 hooi (grote hoeveelheid)
10:00 hooi
13:00 hooi
15:00 hooi
18:00 hooi
20:00 hooi
23:00 hooi (grote hoeveelheid)

We verspreiden de hoeveelheid hooi die ze op een dag mogelijk over zoveel mogelijk voerbeurten. Er is hier altijd wel iemand thuis, dus is met ze alle goed te doen zo. En het beetje muesli dat ze krijgen varieert beetje qua tijd. Meestal smorgens, maar soms ook in de avond omdat er in de ochtend geen tijd voor is.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:52

kijk dat is wel handig als er vaak iemand thuis is en even een plakje hooi over het hek gooit. dat is slim geregeld.

nu kijken of er bij mij iemand zo gek is om dat ook voor mij te doen mam? haha :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:58

Ik gooide gewoon een hele baal in een badkuip en op is bijvullen, dit was hooi met weinig voedingswaarde.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:05

dat is ook een goed idee alleen denk ik dat mijn lieve pluus de badkuip snel leeg heeft. :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:06

Dat valt best mee, daar wennen ze snel aan.
Ik moest alleen geen heel goed en rijk hooi voeren.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:09

ik voer `s ochtends rond kwart over 7 half 8 (soms iets later) dan krijgen ze tussen de middag hooi van mn ouders als ik op school ben, savonds om 6 uur weer hooi met brokken van mij, en voordat ik naar bed ga (rond 10 uur) nog een keer.
dit is in de winter. (ze komen dan wel buiten hoor, maar dan krijgen ze hun eten van 12 uur op het land) en in de zomer staan ze 24/7 buiten

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:26

Bij mij is het ook zowieso geen rijk hooi, het is ouder hooi, maar waar nog wel een beetje in zit zegmaar.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:29

Ik sta op een pensionstal en daar gaan ze op vaste tijden naar buiten en naar binnen. Net wat er hier boven al over gezegd is, ze gaan dan wachten op het eten en worden erg onrustig. Als het mogelijk is zou ik niet op vaste tijden voeren, maar wel in grote hoeveelheden zodat ze de hele dag kunnen eten

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:34

Maar is 2x haalbaar om te voeren?
Dus als ik in de ochtend een beetje hooi voer, voordat ze naar buiten gaan(bijv 1 plak), en als ze binnekomen van heel de dag op de wei, ook voor de nacht?
Is 5 a 6 uur dan te vroeg om te voeren tot de volgende dag?
(dit wordt dan wel met slowfeeders gedaan).
Mijn kwpner eet heel rustig en me kleine pony moet maar wat meer moeite doen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:36

Ik voer ook zeer onregelmatig, ze krijgen s ochtends voor 11 uur eten en 's avonds rond 17.00 uur (kan ook 20.00 worden bv). Ze staan altijd altijd buiten, hooi gaat in een slowfeeder en in de stal ligt een berg stro om op te knabbelen.
Bevalt mij prima en de paarden zijn ook erg gezond! :)