bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_babbel_

bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:46

hallo
ik heb hier met de zoekfunktie gezocht en het forum doorgespit maar kan niet echt duidelijk een antwoord vinden op mijn vraag

ik ga verhuizen naar een nieuwe stal ,
mijn merrie staat nu op stro
maar in de nieuwe stal word dit niet gebruikt ik kan hier kiezen tussen vlas , zaagsel , of strokorrel
zaagsel valt al af want is veelste stoffig en mijn merrie begraaft haar hooi altijd tussen het stro en zo houd ze de hele nacht wat te knabbelen haha ,,
maar ze krijgt zo dus ook van de bodembedekker binnen , ik ben nieuwschierig naar de ervaring met stro korrels en de ervaringen met vlas en welke minder schadelijk is voor je paard ,, stro korrel is voor mij helemaal nieuw ,,
en t zou ook wel prettig zijn als het wat warmte geeft , me merrie is erg netjes op stal dus daarvoor maakt het niet uit welke we kiezen ,

HTM

Re: bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:51

Ik heb zelf mijn paardjes al een paar jaar op vals staan.
Ik vind het echt super.
Blijft goed droog, is erg zacht voor je paard, en je hoef maar weinig te mesten als je het netjes elke dag bijhoud.
Vlas is nooit stoffig, en bij ons zijn de stallen wel warmer door het vals.
Het enige wat ik in het begin als nadeel zag dit dat het soms snel bruin kleurt, maar dat verschilt erg per paard of pony.
Want bij mijn pony is dat wel zo, en bij mij paard weer niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:13

Ik heb ook tijden vlas gebruikt en vind het -zeker de eerste dagen- erg glad en als het vers is dan is het ook net zo stoffig als bijv. houtkrul.
Strokorrels bevallen erg goed, maar dan moet je wel een goede merkkorrel gebruiken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:20

Ik gebruik zelf vlas en ik vind het ideaal. Door er een potstal van te maken is het erg stevig en warm en ook onmogelijk om er grote plukken hooi tussendoor te malen (sprietjes hou je altijd). Vlas is bij mij ook niet stoffig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:09

vlas geeft risico op koliek als ze het eten.

ik gebruikte hennepstrooisel (hemparade), dat vinden ze niet lekker, en neemt goed vocht op en gaat niet snel stinken.
Nu gebruik ik gehakseld koolzaadstro omdat dat in verhouding goedkoper is bij viezere paarden omdat het strooivolume veel groter is (inhoud van 20kg ipv 14/15 kg per zak en maar ietsje duurder per zak) en dan verschoon ik de box gewoon wat vaker.

Hebben ze echt van dat fijne zaagsel? Want houtkrul kan prima stofvrij zijn namelijk en wordt ook vrijwel niet gegeten. Dat is ook redelijk zuinig in gebruik.

Strokorrels kost veel zakken om de stal te vullen, maar kan dan wel weer lang blijven liggen. Kan geen kwaad als het gegeten wordt, net als gehakseld koolzaadstro

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:12

strokorrels ken ik verder niet, mijn paard stond altijd op stro maar sinds dit jaar op Vlas, als je nieuw vlas erin doet moet je het wel even goed mengen met wat "oud" zodat het niet zo glad is, want dat is inderdaad niet prettig. Het makkelijkst en inderdaad lekker zacht is een oppotstal maar bij ons kan dat jammer genoeg niet. Ik vind het fijn die vlas en heb nog niet gemerkt dat de mijne het opeet.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:32

Bij ons eten ze het vlas ook niet, zelf de grootste vreetzakken niet.
Volgens mij vinden paarden dat echt niet lekker, en eten ze het ook niet als ze voldoende ruwvoer krijgen.
Maar er zijn natuurlijk paarden die alles eten 8-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:44

En daar heb ik er 2 van staan :)
Alleen houtkrul wordt niet gegeten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:48

DubbelDun schreef:
Ik heb ook tijden vlas gebruikt en vind het -zeker de eerste dagen- erg glad en als het vers is dan is het ook net zo stoffig als bijv. houtkrul.
Strokorrels bevallen erg goed, maar dan moet je wel een goede merkkorrel gebruiken.

Daarom moet je er ook enkele liters water overheen sproeien, dan is het niet meer glad.

@joyce B
Je ziet juist vaker dat paarden hennep eten dan vlas. (uitzonderingen heb je natuurlijk altijd).
Daarom staat er nu ook op de pakken hennep dat eten maag/darm klachten kan veroorzaken (dit geldt trouwens voor alle dieren (ook knaag) die je op hennep zet).
Mijn paardjes eten ook geen vlas, beide eten wel hennep.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:49

Ik heb zo'n monster wat alles eet. en overigens ook nog eens goor is. Vlas geprobeerd vond het niet echt wat en dat hij het at vond ik echt eng....... denk dat ik de strokorrel zou proberen als ik jou was....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:37

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:33

hoi hoi
ik heb een combi van vlas en stro korrel dit gaat nu vanaf zaterdag wel goed we wachten het af ,,

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:47

Ik gebruik een combi van strokorrel en zaagsel. Nu 6 weken mee bezig en gaat erg goed (hele vooruitgang op stro) zelfs met de smeerzakken!

Was verbaast hoe die strokorrel ineens uiteenvalt en wat een volume er dan ontstaat echt super! (daarom hebben we in eerste instantie zaagsel bij gestrooid omdat we dachten dat het niet genoeg 'bedding' (bodem) was)