Prikpaaltjes en de Longeercirkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Prikpaaltjes en de Longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:18

Regelmatig lees ik over handige prikpaaltjes om een tijdelijke longeercirkel te kunnen afzetten.
Dat wil ik ook! *\o/*
Nu woon ik zelf niet in Nederland maar in Tunesie en zijn dit soort artikelen helemaal niet voorhanden.
Ik ben gaan rondgoogelen, vond helaas maar 1 verkooppunt tot nu toe en kom erachter dat die paaltjes in verhouding eigenlijk maar heel weinig kosten in NL:

Kunststofpaal PPN met hak, 70cm, inclusief pen, € 0,99 per stuk, bij afname van een volle doos van 30 stuks.

Wil ik deze paaltjes meenemen in mijn koffer of laten opsturen wil ik toch van te voren wat dingen weten: hoe zwaar zijn deze paaltjes bijvoorbeeld in een totaal bundel?
Hoe lang zijn de metalen pinnen dit ivm het gebruik in een zanderige bodem.
In welke hoogtes zijn andere verkrijgbare paaltjes verkrijgbaar, want wij hebben grote ponies en heeft iemand een link naar een verkooppunt?

Heeft iemand ervaring met een eigen provisorische opzet van een longeercirkel en paaltjes?
Waaraan zou ik me kunnen verkijken wanneer ik zelf van metalen staven paaltjes ga maken?

Ik kan hier ter plekke bij een metaalwerkplaats dikke metalen staven van 1 of 1,5 cm dikte krijgen, op een goede lengte laten maken, punten laten slijpen, maar hoe diep gaan de paaltjes voor een goede stevigheid de zandgrond in?
Dus hoelang moet het defintieve paaltje in totaal zijn?
Blijft het afzetlint op een juiste hoogte zitten op het ruwe metaal?
Hoe blijft de cirkel in een stevig verband, of is dat een kwestie van diep genoeg steken?

Hoeveel paaltjes zijn nodig voor een goede cirkel?
Op de kantenklare plastic prikpaaltjes zitten bevestigingen voor 3 rijen in hoogte hoeveel lint is daarvoor in totaal nodig?

Alvast bedankt voor het meedenken.

DubbelFun

Re: Prikpaaltjes en de Longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:26

70 cm inklusief pen lijkt mij te kort of je moet een shet hebben :D
Mijn palen zijn 1,25 en 1,55 en dat is inklusief de pen van 15 cm.
Op zand denk ik niet dat die erg stevig blijven staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:27

Ik zou ze nooit gebruiken voor een tijdelijke longeercirkel. Te flimsy, je kunt het draad niet goed strak spannen, de paaltjes buigen daarvoor te veel mee. Wil je het toch doen, dan moet je ze naar achteren schoren om ze strak te houden.

Ze zijn in allerlei hoogtes te krijgen, zie bv de website van agradi: http://www.agradi.nl
De metalen pin is ongeveer 15 cm. In rul zand houdt dat onvoldoende.

Aan ijzeren staven kun je lint niet goed bevestigen. Er zijn echter in NL isolatoren te krijgen die je op ijzeren prikpaaltjes kunt klikken. Die ijzeren prikpaaltjes zijn van iets plat betonijzer gemaakt van ongeveer 1cm breed, dus mogelijk bruikbaar op jouw metalen staven.
Ik zou aan jouw metalen staven op 25 cm van onderen een dwarsstaafje laten lassen bij wijze van 'hak'. Dan heb je een stuk dat 25 cm het zand in gaat, en dat zal meer stevigheid geven.
Wat je dan meteen ook kunt doen, aangenomen dat je geen stroom er op zet, is op de juiste hoogte ogen op je metalen staven laten lassen waar je je lint doorheen haalt. Dan heb je ook geen losse isolatoren of andere bevestiging nodig.

Om te berekenen hoeveel lint je nodig hebt moet je weten wat voor diameter je wilt hebben. Omtrek van een cirkel is 2*pi*r. Voor 15 meter doorsnede heb je per laag 15* ruim 3 = ongeveer 50 meter lint nodig.
Edit: voor een cirkel van 15 meter diameter (en dus 50 meter lengte) zou ik minimaal 9 paaltjes gebruiken (om de 5 meter), maar 12 is waarschijnlijk handiger uitzetten (wijzerplaat van een klok).

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:42

het is wel handing voor longeercirkel maar dan moet je wel groot genoeg maken en niet altelos spannen anders vallen ze om.
haha al een keerjte me gemaakt

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:46

Super dank jullie wel voor die gegevens!
Ibbel ja ik denk dat ik hier ter plekke een creatieveling in een van de metaalwerkplaatsen hier eea laat lassen.

Naast de optie van naar achteren steken wat zou er anders te adviseren zijn voor een verplaatsbare longeercirkel?
Ik wil een stuk terrein gebruiken wat officieel ons niet toebehoort maar wat wel leeg staat en gebruikt mag worden.

Horsepower ja ik kan me zo goed voorstellen dat door de spanning zo n cirkel inelkaar valt vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de ervaringen en handigheidjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:48

Staat er op dat terrein helemaal geen omheining/muren oid wat je kunt gebruiken ??

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:00

Dubbeldun aan 1 kant van het terrein waar ik wil gaan longeren is een ingestorte palmtakken schutting van een dadelboomgaard.
Aan een andere kant de mesthoop aan weer een andere kant eventueel een fundament van een huis in aanbouw, waar ik ook lint kan spannen tussen metalen staken, waarop ooit verder gebouwd gaat worden. Aan de resterende zijde een kuil en hopen bouwstort.
De grond is wel mooi vlak en de sfeer van de plek rustig. Palmbomen op de achtergrond en verder niet veel afleiding.

Een afzetting van palmtakken zou een optie kunnen zijn maar bij elke flinke windvlaag stort er echt wel een deel van in en de paarden gaan ervan eten als ik niet goed oplet of mijn aandacht erbij houd.

Nou zijn die paaltjes juist in de aanbieding bij de agradi maar eigenlijk zijn ze dus niet handig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:10

Hoe groot is het stuk in totaal (LxB) ??
Want als je bijv. een muur of palen kunt gebruiken als vier stevige hoekpunten dan kun je losse paaltjes wel gebruiken.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:17

Aha een soort spanningslijnen opzetten die naar buiten toe trekken of in een vierkant geplaatst blijven, zoals het principe van de scheerlijnen bij een tent?
Ik ga het terrein goed bekijken op mogelijkheden en eens zien of ik met de materialen die hier verkrijgbaar zijn op een mooie manier kan gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:23

Denk iig 'out ot the box' ... een longeervierkant is makkelijker te maken als een cirkel :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:00

Je zou ook 4 metalen staven kunnen laten maken en die als hoekpalen gebruiken. Aan de bovenkant van die hoekpalen een oog aan laten lassen om naar achteren te schoren (als een tent dus idd) naast ogen voor het lint. En dan de tussenliggende ruimte met de agradi-prikpaaltjes opvullen. Dan heb je vier stevige hoeken, en kun je de prikpaaltjes altijd ook nog in kwarcirkels zetten om toch een ronde longeercirkel te hebben.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:03

Ik gebruikte vroeger hindernissen (staanders en balken) om een longercirkel af te zetten. Reed toen een pony in van kennissen en daar had ik een stuk weiland van 3 hectare.. dus moest wel iets afzetten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:09

Ik maakte vroeger altijd een longeercirkel met prikpaaltjes. Ging prima. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paarden geen springers zijn (quarter horses) en dus 80 cm hoog genoeg is. Een keer heb ik het met een NRPS-pony gedaan en die sprong er zo overheen.

Nu zet ik vaak een hoek van de bak af. Ten eerste is longeren in een vierkant (picadero) volgens sommige mensen beter, ten tweede kun je het draad strakker spannen omdat je al twee wanden van hout hebt, ten derde heb je minder paaltjes nodig en ten vierde is het minder werk. :o

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:37

Ik maak vaak een longeercirkel van prikpaaltjes, volgens mij komen die van mij bij de welkoop of divoza vandaan... Moet wel zeggen dat ik het wel een gedoe vind om ze iedere x goed te zetten met al het draad erdoor ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:40

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:45

DubbelDun idd vierkant is makkelijker in opzet en Ibbel dank je wel idd klinkt helder en simpel en weloverwogen.

Donja hout is hier ter plekke niet veelvuldig te krijgen, hindernissen hebben wij niet eens alleen heel zware stukke palmboomstam.
We zijn nu genoodzaakt het longeren in de vrije ruimte te doen.

LindyH ja dat vierkant beter zou zijn herinner ik me van een advies. Onze poowns springen ook gerust door een kleine opening in een palmbladerenschutting om onder werk uit te kunnen komen, wanneer niet aan een longeerlijn ik maak daarom graag iets wat er op het oog van het paard als afgesloten of te vermoeiend hoog uitziet.

Misschien moet ik er ook aan denken om het tussendoor de linten door kruipen te ontmoedigen, dat hebben we al eens keer aan de hand gehad toen we een provisorische hoek hadden gemaakt met palmboomstammen en gewoon touw. Daardoor viel de boel uiteindelijk na een paar keer in duigen.

Fruw ja ik kan me goed voorstellen idd dat het veel werk is.