pony breekt uit, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

pony breekt uit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:28

Onze boef Goliath (de fjordlander) heeft iets nieuws bedacht sinds een paar weekjes, namelijk dat het ontzettend leuk is om uit te breken. Niet onder het lint door, niet er overheen, nee .. gewoon dwars door alles heen ;( .

Meneer neemt een aanloopje, zet zijn blik op oneindig en scheurt gewoon keihard door het stroomdraad heen naar 1 van de andere stukken weiland. Gelukkig (tot nu toe) niet van ons land af, maar toch..

Ten eerste vernielt hij op het moment alles, van lint tot paaltjes tot poortgrepen, ten tweede schopt hij als een gek op mijn ruin als hij in zijn buurt komt en ten derde moet ik er niet aan denken als hij wel ons land uitloopt en op de weg belandt.

De ruin heeft inmiddels al een paar flinke schrammen op zijn borst ervan en mn ouders zijn de pony even spuugzat omdat het ze een hoop materiaal kost zo.

Het is niet zo dat hij net nieuw is ofzo, we hebben hem al 14 jaar. Hij heeft één keer eerder zo'n manie gehad maar dat hield gelukkig vanzelf weer op en is ook al een jaar of 10 geleden (hij was toen ook nog hengst).

Vroeger stond Goliath alleen in het kleine landje (zie plattegrond), omdat we toen nog meer paarden hadden waarvan 1 nogal gemeen tegen hem was. Nu mocht hij bij de grote paarden in lopen, omdat ze nu nog maar met zn viertjes zijn en de andere dieren ook vriendelijk zijn. Helaas begon daarmee ook zijn uitbraak-gedoe weer opnieuw, hij heeft opeens ontdekt dat hij overal naartoe kan waar hij maar wil zo.

We hebben 3 lagen breed lint om het land, en aan de buitenkanten (dikke lijnen op de plattegrond) zelfs 4. Het onderste lint zit echt laag genoeg en als hij er nou onderdoor ging ofzo, konden we dat nog oplossen, maar hij gaat er gewoon bewust dwars door op het moment. Er staat zeker wel stroom op (de andere paarden vinden het echt niet fijn als ze er tegenaan komen).

Afbeelding

Ik ben op zoek naar (betaalbare) tips om hem dit weer af te leren. We hebben al geprobeerd om hem terug te zetten in zn oude landje, maar dit wil hij niet meer en hij breekt daar dus ook uit. Zijn hier ervaringsdeskundigen die een oplossing hebben voor dit probleem?

spiritlz

Re: pony breekt uit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:40

weet je zeker dat er genoeg stroom op zit, met zijn dikke vacht voelt hij het misschien minder als de andere paarden. of heeft hij een dek om zodat hij de stroom minder voelt.
ik zou echt de stroom ff checken heb je kleine meet apparatuur voor.
en anders is het uit verveling wij hadden er vroeger ook zo een geen gras meer dan lekker baasje pesten en uit de wei ontsnappen. misschien kun je iets verzinnen om hem bezig te houden, liksteen, bal met eten of om te spelen. succes met de boef

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:43

Ik kan het voltage wel eens controleren. hij heeft geen deken op maar wel een wintervacht inderdaad. Verveling kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, want het is niet zo dat het land kaal is, er staat genoeg (eerder teveel) gras nog op. Op zich kan ik wel proberen om hem speelgoed aan te bieden, maar ik ben bang dat ie dit nu echt in zn koppie heeft. Tis een schat maar een ongelooflijk eigenwijs schepseltje haha.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:10

Af laten maken? Nee flauw. Idd even kijken of er genoeg stroom op staat, een hek er om heen zetten wordt een duur grapje anders.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:22

Ik vrees dat jouw Shet zich niet eens zozeer verveeld maar gewoon doorheeft dat linten wel stuk gaan als je maar hard genoeg duwt (heb er hier ook zo eentje :+ ) Schapengaas, is hier tot nu toe de enige oplossing geweest om ze veilig in het land te houden. Je zou het kleine landje ermee af kunnen zetten (weet niet hoe groot het is natuurlijk) en daarvoor dan nog stroom. Schapengaas kunnen ze niet doorheen rennen/duwen, en als je er een paar draadjes voor spant krijgt ie vanzelf wel genoeg schokken om de pogingen te staken. Klinkt wat l*llig als ik het zo opschrijf, maar sommige shetten zijn gewoon echte houdini's := Gewoon lint al span je 5 draden werkt meestal niet afdoende. Ze kruipen erdoorheen, of in jouw geval rennen er gewoon doorheen. Enige nadeel is dan wel dat je m apart moet zetten, denk niet dat je zin hebt om over het hele land schapengaas te plaatsen :Y)

Maar misschien ook eerst voordat je dit gaat ondernemen toch nog even checken of je stroom overal nog goed doorkomt. Soms ontstaan er zwakkere plekken in het draad en paarden heb dat vrij snel door. Breekt hij steeds op het zelfde stuk uit? Of steeds ergens anders?

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:26

Ik heb inderdaad ook schapengaas met daarvoor nog een flinke klap stroom.
Gaat prima, nog geen uitbreker gehad, dus dat is wel een aanrader.

jojo1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:39

is het al opgelost nu ? miss dat je wat op google kumnt vinden anders ?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:43

Heb je houten palen als omheinig?
En meerdere lagen draad op verschillende hoogte's wil ook nog wel's helpen,zo lijkt het meer op'n ''muur'' dan op een zeg maar ''open stuk'' met maar 1a2draaden.

Hier staat een shetlander achter 3stroomdraden hoog. (knie,borst/hals hoogte en net op kuif hoogte)
Verder een mega klap stroom erop. (het is een dure investering maar wel een hele goeie)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:33

Nee het is nog net opgelost helaas. Het zijn houten palen (flink hoog) met op de meeste plaatsen 3 lagen lint en op sommige plekken zelfs 4 lagen lint, maar daar heeft ie geen respect voor. Schapengaas wordt vrees ik wel een hele dure oplossing, aangezien het land best groot is.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:37

mijn shet deed het ook tot ik een koper draatje aan zijn halster heb gemaakt. dit geleids stroom goed dus dan voeld hij de schok wel misschien kun je z'n draaitje voor zijn borst doen?

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:22

misschien kan je er een extra daad spannen of plastic lintjes er aan doen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:58

Hier ook schapengaas om mijn mini's binnen de heining te houden(met daarvoor nog schrikdraad).
Anders nog meer schrikdraad spannen, met bv maar 20 cm ertussen.
Ik zou ook eens testen hoeveel stroom er op de heining staat,misschien dat er ergens lekken zijn waardoor er minder stroom op staat dan jullie denken.
je kan testertjeskopen die het aantal volt aangeeft,tot 6000 volt.
Er moet echt wel goed stroom op staan wil je een shet in wintervacht binnen de heining houden(dat geld ook voor fjorden trouwens)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:37

Ik heb er ook zo eentje.
Mijn paarden liepen een maandje geleden dus wel ineens door de wijk omdat mijn merrie besloot dat het aan die kant van de draad leuker was.

Het enige wat hielp was een houten omheining, wel een tijdelijke, en nu blijft ze er gelukkig achter met 3 lagen stroomdraad.
Moet wel zeggen dat er echt een klap stroom op staat, je wil er niet tegenaan komen want je ligt tegen de grond zo ongeveer ;)

Ze staan bij mij 24/7 op de wei met schuilstal, hebben onbeperkt ruwvoer, genoeg speelgoed, en elkaar, en dan nog vervelen ze zich.
Als ze zich iets in het hoofd halen, dan doen ze dat ook, blijkbaar.

Succes met je uitbreker, ik denk dat een vastere, meer solide omheining het enige is wat kan helpen (tenzij hij daar ook doorheen dendert)

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:25

De spanning even controleren zou idd geen slecht plan zijn ;)
Evt een sterkere accu er dan opzetten? Accu's zijn wel duur maar als de spanning nu te laag is?
En misschien een skippybal ofso in de wei? Misschien dat ie dan minder de neiging krijgt om uit te breken :)
Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:41

Banen scheren op de hoogte waar het draad zit? Nietzo fraai misschien maar dan voelt hij het wel beter.