zadelkast zelf maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

zadelkast zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 13:44

Goedemiddag bokkers,

18 december zal mijn paard van stal veranderen, en bijna alles is geregeld alleen is het de bedoeling dat je zelf een zadelkast meeneemt/maakt.
Kopen is voor mijn geen optie, omdat ik een redelijke grote kast wil en ik kopen gewoon te duur vind omdat mijn vader een timmerman is en mijn vriend ook aardig handig is.

Alleen zit ik even te rommelen qua maten , en qua modellen.

Dus mijn vraag is zijn er nog meer bokkers die zelf hun kast hebben gemaakt?, heb je hier eventueel een foto van? En de ongeveer maten?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar heb niet echt gevonden waarnaar ik op zoek ben..

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:50

Ik heb mijn kast zelfgemaakt, nouja.. mijn vriend. Is alleen een stuk kleiner dan wat jij wil, maar ik kon er prima mee uit te voeten.
Mijn kast was namelijk maar 1.20 hoog en verder paste er in de breedte en in de diepte precies een zadel in.
Mijn vriend heeft trouwens wel speciale schroeven (?) gebruikt, die niet aan de buitenkant opengedraaid kunnen worden,
handig tegen diefstal, dus misschien een kleine tip.

Dit was die van mij:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YWZTHIUR-D.jpg

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:51

Ik heb een eigen model in de maak. Heb dus nog geen foto´s want hij is nog niet klaar.
Wij hebben een beperkte plaats.
Ik mag maximaal 75 breed 60 diep en 220-225 hoog.
Dat is behoorlijk.

Ik heb zelf een tekening gemaakt en die ingeleverd bij de kennis die hem aan het maken is.

Vanaf onderen heb ik op 30 cm een plank. Dan past er namelijk precies een wortelkistje onder. Daar heb ik altijd mijn peesbeschermers en bandages enzo inliggen.
Vervolgens 30 cm van de linkerkant 50 cm vanaf de plank mijn eerste zadel steun. Voor mijn spring zadel en daar onder tussen de zweetbladen komt dan mijn poetsbak.
Daar boven op weer 30 cm van de linker kant zo´n 40 cm boven de andere steun komt mijn 2de zadel steun. Deze is voor mijn dressuurzadel.
Dan komt op 150 vanaf de grond weer een plank. En daar boven nog een plank.
Op de deur maken ze hoofdstel haken. En ook rechts tegen de wand bij de zadels komen hoofdstel haken.

Hoop dat het een beetje een idee geeft. Voordeel van zelf maken is wel dat je je eigen indeling kan maken. Dat is ideaal.

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:52

Ik heb mn zadelkast zelfgemaakt maar ik heb nu bestwel wat ruimte over lama zeggen :o
iets te groot dus :+

ponyparadijs

Re: zadelkast zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:55

ruimte over domblondje98? meen je dat nou?
Ik zou aan een zadel kamer misschien net genoeg hebben. Dan kan ik misschien alles kwijt!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:11

Ik heb een dubbeldeurs kledingkast. Middenwand wel aangepast, stuk van de bovenkant af (balk geplaatst, iets lager dan kleding stang) dus zadel past er dwars mooi in. Heb de legplanken vast geschroefd en er wieltjes onder gezet. Al met al een ruime kast. (en nog heb ik te veel zooi)

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:44

Wij hebben gewoon een kast van de ikea verbouwd. Gewoon een goedkope versie nemen, roede eruit en een zadelsteun erin. Slotje erop en klaar is kees!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:44

heb je een foto fruw?

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:45

Nee sorry! zal kijken of ik van de week tijd heb om er een te maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:46

Hoe veel ruimte krijg je vanuit de stal??
Ik heb ook een soortgelijk topic lopen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:54

Mijn vader had een zadelkast gemaakt speciaal voor mijn westernzadel.
Helaas is de kast er niet meer, hij was ontzettend fijn.
De kast was heel simpel gemaakt met wieltjes maar het idee was tof!
De maat was 1 meter breed, 1,40+- hoog en ik meen 70 of 80 centimeter diep.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:58

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:32

Chaos schreef:
Hoe veel ruimte krijg je vanuit de stal??
Ik heb ook een soortgelijk topic lopen.

er is geen vaste ruimte waaraan je je dient te houden..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:31

Je had interesse in mijn kast. Maar nadat ik fotos had gestuurd hoorde ik niets meer van je. Dat vind ik niet erg netjes.

Beetje goedkope manier van ideeën op doen.....
Maar goed, fatsoen is een vak apart.

Mijn ideeën heb je dus al.....

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:34

Ik heb een gratis kledingkast via Marktplaats opgehaald, achterwandje verstevigd, zadelsteun en twee hoofdstelsteunen erin en klaar. Ideaal en het is een superfijne kast. :)

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:44

Ik had een kast van school gekocht voor een tientje geloof ik. Inderdaat achterwandje verstevigen en twee zadelsteunen en twee hoofstelhaken.
De kast was ongeveer 70 cm diep, 70 cm breed en 1.80cm hoog. Had er een spingzadel, dressuurzadel en ook nog een westernzadel. Had een plank met twee boodschappenmandje met poets spullen ect.
Dekens lagen altijd gewoon op de kast, de meesten waren afdanktjes met gaten enzo.

Nu heb ik een kast/kamertje van 1 meter diept, 3 meter breed, en ongeveer 2,5 meter hoog. met twee grote deuren.

Maar mijn oude kast staat er wel weer in hoor.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:45

Ik heb gewoon een oude kleding kast gebruikt, zaten al 2 planken in 1 boven in en 1 onderin. In het midden heb ik een zadelsteun gehangen en aan de deur een hoofdstelhaak. Toen ik nog op een stalling stond was hij wel aan de krappe kant maar liet ik de dekens die ik niet gebruikte gewoon thuis. Nu gebruik ik hem alleen maar voor m'n zadel, hoofdstel, dekjes, beschermers en cap etc. Dat past perfect.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 12:02

Evelli schreef:
Je had interesse in mijn kast. Maar nadat ik fotos had gestuurd hoorde ik niets meer van je. Dat vind ik niet erg netjes.

Beetje goedkope manier van ideeën op doen.....
Maar goed, fatsoen is een vak apart.

Mijn ideeën heb je dus al.....

ik ben van me zelf maken afgestapt, dus heb in principe niets aan je voorbeeld ;)
maar als je het zo op wilt vatten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:15

Zet er iig flinke wielen onder. Staat ie iets hoger mocht er nog eens overstromning komen :D én je kunt hem nog eens verhuizen :D

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:02

Ik heb een omgebouwde kledingkast, aan de linkerkant de plank eruit en een zadelsteun erin. Haken aan de deur en klaar is kees :D

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:44

Ik heb steeds te kort aan opberg ruimte, en om nou elke keer zo'n dure kast te kopen..
Dus ben ik naar de kringloop gegaan heb daar een enorm grote houten kast gekocht voor ongeveer 17 euro.
We hebben er 3 zadel steunen in gemaakt, 8 hoofdstel hangers, ook zijn er 4 ruime lades voor peesbeschermers en ect.
Ook zit er nog een plank in voor dekjes.
Maar als nog te weinig kast ruimte haha, heb nu 5 zadelkasten staan, bommetje vol :')

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:02

Voordeel van zelf een kast maken is, dat je het formaat en de indeling zelf kan bepalen, maar vergis je niet in de kosten van goed hout. Dan kan zo'n kast evengoed nog flink prijzig zijn, maar hij kan dan natuurlijk wel jaren mee. Zelf heb ik een kast waar aan de rechterkant twee zadels boven elkaar kunnen hangen. Linksonder is ook nog een zadelsteun voor een derde zadel, boven dat zadel zijn twee planken en bovenin nog een plank over de hele breedte van de kast.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:07

Afbeelding

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:39

Hier nog iemand! Mijn vriend heeft mijn zadelkast gemaakt en ben er erg blij mee! :)
Zal even een foto zoeken! Kan evt. de maten voor je opmeten, maar het hangt er ook maar net vanaf hoeveel ruimte je hebt.

Lunaleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:53

Haai,
Zef ga ik ook een zadelkast maken.
Maar ik wil graag een goede indeling voor 4dekjes, hoofdstel en een aantal halsters peesbeschermers bandages poetskist
Rijlaarzen voerzak cap zweep en bodypotector.
Iemand een indeling ??? /3