Renoveren te droge, dus mulle bak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotto

Renoveren te droge, dus mulle bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 09:07

Ben verhuisd en heb een pracht van een rijbak liggen, maar kan er helaas niet in rijden..
De bak is zo een drie jaar geleden aangelegd, maar zo goed gedraineerd dat er letterlijk nog nooit een plasje water in heeft gestaan. Toplaag bestaat uit speciaal rijbakkenzand, uit mijn hoofd 180x230 korrel?? Drainagesleuven (om de 1,5 meter :shock: )opgevuld met stierenzand en daarover heen toplaag van 15 cm rijbakkenzand.
1,5 jaar geleden 7 cm toplaag er af laten halen, maar de bak blijft loeizwaar, vooral op de plekken waar de drains lopen.
Mijn paarden lopen nu sinds twee maanden hele dagen in de bak, hoopte dat de bak daardoor beter zou inklinken, maar helaas, bak blijft onverminderd mul.

Op snippers zit ik niet zo heel erg te wachten ivm mestafvoer, en ga de bak ook als paddock en als hij hopelijk straks goed is ook als longeerbak gebruiken.
Nu ben ik op zoek naar DE oplossing, die natuurlijk ook nog een beetje betaalbaar is, want zo een verhuizing hakt aardig in het budget...
Hebben jullie namen van goede bedrijven die vrijblijvend langs willen komen om de mogelijkheden door te spreken, en die ook open staan om mee te denken als ik de rijbak dus ook als paddock wil gebruiken? Heb namelijk al eens gehoord dat dat helemaal niet kan , maar goed, ik denk dan, waar een wil is, is een weg.
Hoop op veel ervaringen en tips, zou graag weer lekker rijden met mijn parels!

Sim

Re: Renoveren te droge, dus mulle bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:19

Heb je zelf mogelijkheid om je bak te sproeien? Water is het toverwoord hier. Eerst sproeien, dan slepen en dan weer sproeien. Dit steeds herhalen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:23

a, idd je baan zo nat mogelijk houden zal schelen. alleen als ie zo goed gedraineerd is zal je dat heel veel sproeien kostten. ik heb het vermoeden dat je een zandmengeling erin hebt liggen die niet goed is, hier bedoel ik mee ; als alle zandkorrels dezelfde grootte hebben hou je het effect van de ballenbak, het zand blijft los, heb je korrels van verschillende afmeting gaat het een laag vormen.er is een topic over kokosvezels misschien is dat wat voor jou

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 10:24

Maar doe je dit dan iedere keer voor het rijden.
Heb wel sproeiers, maar net alles opgeruimd ivm de vorst, wil niet dat alles stuk vriest.

Bak is al vaak gesproeid, maar ondanks dat de drainage dicht is gezet, wordt hij gewoon niet nat en klinkt niet verder in....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:30

ja , ik sproei in de zomer zomaar elke avond een uur, maar ik heb een grote pomp en 8 vaste klappers op mn baan, ik ben nu ook aan het sproeien ,tis al zo lang droog en wat er nu valt aan regen helpt niet veel

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:31

Ik had ook zo'n bak en heb er naaldhoutchips overheen laten doen, 2 vrachten. Nu heb ik een perfecte bak die bijna altijd te rijden is.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:34

Heb je al aan kokos snippers gedacht? die zijn biologisch afbreekbaar, en zorgen voor meer structuur.
Mijn bak was ook te droog en mul, maar sinds ik kokos in de bak heb is hij veel fijner. Ik gebruik de bak ook als rijbak en paddock.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:38

onze buitenbak op stal was ook te mul. ze hebben er nu zand uitgehaald en zand uit de binnenbak (die juist te hard was) ingestort. De bak wordt dagelijks een uur gesproeid en dagelijks gesleept. Het nieuwe zand ligt er nu een paar weken in en de bak is bijna overal goed nu, nog her en der wat zachte plekken maar dat komt vast wel goed. Wie weet kun je een bedrijf vragen dat verstand heeft van zand?

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 10:40

Er komt iemand van Spaansen (Goede zandleverancier) langs om een monster te nemen van wat er nu in mijn bak ligt, dus ben wel benieuwd...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:37

Ook bij goed zand moet het niet te droog worden. Agterbergbodems worden gesproeid, eb en vloed bodems regelmatig nat gehouden, dus vochtig houden is dan wel belangrijk. Dat paardenbakzand zou goed moeten zijn.Het kan wel zijn dat de laag nu te dun is om de instabiele laag van drainagezand in de sleuven op te vullen. Daar heb ik het eerste jaar na draineren ook erg veel last van gehad. Zelfs zo dat als het hard geregend had en de drainage heel hard de boel leeg trok, het zand gewoon de sluiven in leek te stromen (van die stroomsporen) Door veel te slepen is hij veel egaler geworden en 's zomers zet ik de drainage (is met pomp) uit zodat ik dan het water zoveel mogelijk in de bak houd.

Bij een heel droge bak is de toplaag mengen met fijne houtsnippers of kokos wel een mooie optie omdat het dan minder snel zal vergaan.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-11-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:46

Ik heb begin deze maand Kokosvezel in mijn bak laten verwerken, super! Ik heb het vooral laten doen zodat hij niet te nat zou worden/blijven, maar hij is ook veel 'lichter' geworden. Mooie stevige bodem.