Zadelkast vragen:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Zadelkast vragen:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 00:04

Ola,

Even een paar vraagjes. Wat is een handige diepte voor een kast waar zadels over de lengte in gehangen worden?

Hoeveel ruimte moet er tussen verschillende zadelsteunen zitten? Zadels moeten er wel goed op passen!
Heb toevallig laatst zo'n Divoza zadelkast gekocht maar wat een onding. Klein en krap. Deurtje kan bijna niet dicht. En in mijn andere kasten hangen de zadels overdwars, vind ik ook niet ideaal.

En wat is een handige kasthoogte? 1.80m?
Het moet wel een grote kast worden. Met ruimte voor een heel hoop troep. :D 2 of 3 deuren. Komt in de garage.

Groetjes

tamary

Re: Zadelkast vragen:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:52

Western kasten van Divoza zijn volgens mij 80x80 en 1.50? hoog. Dat is in elk geval diep genoeg. Hoogte hangt mede af van de lengte van de persoon die er de spullen in kwijt moet. Die moet makkelijk overal bij kunnen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:00

Zie www.zadelkasten.nl. Daar hebben ze echt geweldige kasten ( heb mijn kast er gekocht, ben er nog steeds zéér tevreden mee!)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:57

Wil je een standaard kast kopen, of wil je er ook evt. zelf 1 maken? Bij ons op stal hebben ze kasten gemaakt met een gewone houten draaideur erin. Die zijn volgens mij 90 cm. breed. De kasten zijn 90 cm diep en zijn iets hoger dan de hoogte van de deur. Het is ideaal, je kunt er veel in kwijt, de kasten zijn diep genoeg en breed genoeg.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:05

Ik ben ook van plan om zelf kasten te gaan maken voor mijn pensionklanten. Ik wil ruime en hoge kasten maken zodat alles er goed in past en de zadelkamer netjes blijft.
Ik ga voor 1m breed en 1m diep. De hoogte wordt de hoogte van een normale deur. De zijwanden worden bij mij van steen. Bovenin de kast maak ik ontluchtingsroosters zodat het vocht er goed uitkomt. Ook worden er in de kasten vochtvreters geplaatst.
Er komt in alle kasten 2 schappen, 1 zadelsteun en op verzoek een tweede maar dan verlies je wel een schap. Aan de deur komen haken voor hoofdstellen en halsters en klemmetjes om je zwepen in te klemmen.
Buiten de kasten komt er een kapstok voor de dekens. Iedereen kan 2 dekens op deze kapstok kwijt, de rest moet in de zadelkast. Op de kast mogen geen spullen gezet worden. Alles wat er niet in past moeten ze thuis bewaren.
Ik heb een basiskast voor EHBO spullen die op slot zit en de sleutel ligt zo danig dat kinderen er niet bij kunnen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:09

Misschien kunnen de mensen uit dit topic mij ook helpen (dan hoef ik geen nieuw topic te openen)..
Ik ben ook aan het kijken voor een zadelkast, want het wordt steeds onoverzichtelijker in mijn hoekje..

Ik weet nog niet of we hem zelf gaan maken of dat we hem gaan kopen maar ik wil graag ervaringen van mensen met dezelfde wensen of tips van mensen die al kasten hebben.
Ik wil graag een kast met 2 deuren zodat ik aan de ene kant mijn zadel kan hangen (en aan de deur het hoofdstel) en aan de andere kant kan ik dan mijn mentuig kwijt.
Aan de bovenkant kan ik dan mijn poetskist en dekens of dekjes kwijt.

Dus mensen die tips hebben..
Of mensen die afmetingen weten van hun soortgelijke kast..
Of mensen die kasten hebben en er nadelen van ondervinden...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:11

ik heb er een laten maken van ik geloof 1.20 breed, 90cm diep en 150 hoog. achteraf bekeken had ik ze beter nog 30-50cm hoger laten maken, want ik kom nog ruimte tekort.
ik heb 2 deuren een "middenwand" die op 80cm staat denk ik en de smalste kant zijn grote vakken voor EHBO spullen, bandages, schoenen,.. . kortom kleine rommel op 25cm van de bovenkant zit een groot schap voor onderleggers. Het grootste vak heeft 2 zadelsteunen. En ik heb 3 hoofdstelhouders op 1 deur hangen.

Als ik tijd heb en eraan denk zal ik een schematische tekening maken.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:20

Ik heb zelf een kast gemaakt.
Die is 120 breed 2 meter hoog en 65 diep.
Voor mij is dit een ideale maat en al m'n spullen passen dr in!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:59

Even een tip . Ik wil ook graag een zadelkast. Kijk eens op marktplaats naar archiefkasten.
Diepte moet wel minimaal 55 cm zijn. Is vele malen goedkoper dan een zadelkast.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:57

Nou. Ik heb inmiddels al 4 kasten (archiefkasten ed) omgebouwd tot zadelkast en mentuig kast. Heb een zadelkamer van 3×4 ofzo maar die is vol. En heb nog een échte (kleine) zadelkast.

Maar ja. Met 12 paarden verzamel je een hoop troep en wil nu eigenlijk voor in mijn eigen schuur bij mij thuis zelf een zadelkast bouwen. Want heb een hoop spullen die ik meeneem naar klanten en naar huis maar woon erg klein dus moet nu steeds alles op de bank plaatsen en op de grond. :+ Niet goed voor mijn spullen. :)

Ik wil er dus een zelf maken! Mijn schuur is verwarmd en hoef niet bang te zijn voor vocht gelukkig.

Leandros: Je hebt er al goed over nagedacht. Wij hebben voor onze pensionklanten besloten géén kasten te doen. Ze krijgen allemaal een paar meter ruimte voor kast, bokje en voertonnen. We hebben in de zadelkamer aan het plafond buizen hangen waaraan de dekjes te drogen gehangen kunnen worden en voor de dekens heeft elke klant ruimte op de dekenstang. Dat is een stang achter de stallenwanden langs, is dus de gehele schuurlengte. Elke stal heeft een nummer, dat nummer staat op de stang aangegeven en die ruimte is dus voor de klant. En op de zolder boven de wasplaatsen hebben we dekenkisten staan. Daar mogen de klanten ook een kist neerzetten als ze willen. Wij hebben het dus anders opgelost. Resultaat is idd een rommeligere zadelkamer, met 17 verschillende kasten (kleuren, maten, materialen, bonter kan niet. :D ). Maar het heeft ook wel wat knus. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:58

Petitparis: Klinkt goed, ben benieuwd! Ook naar gebruikt materiaal!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:00

Jojoni: ik zou kiezen voor zelf maken. Je moet wel een aardig grote hebben namelijk wil je er je menspullen én een zadel in kwijt kunnen. Ik heb voor het mentuig nu een aparte kast van +- 2meter breed, 65cm. diep en 1.80m. hoog. Er zitten 2 deuren in. Linkergedeelte van de kast hangt het mentuig, staan laarzen op de grond en er zit bovenin één schap. Die kast is bomvol als het tuig erin hangt. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:00

_evelien_ schreef:
Even een tip . Ik wil ook graag een zadelkast. Kijk eens op marktplaats naar archiefkasten.
Diepte moet wel minimaal 55 cm zijn. Is vele malen goedkoper dan een zadelkast.

Archiefkasten ben ik niet zo'n fan van (hangt er vanaf wat voor een model). Ik koop computerkasten ofzo op Marktplaats en die bouw ik om. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:28

Dit is ongeveer hoe mijn kast eruit ziet, om de zadelsteunen te teken ben ik niet handig genoeg :+ Exacte afmetingen kan ik er niet opplakken,omdat ik destijds mijn idee op papier getekend heb en een kameraad heeft rekening gehouden met wat hij uit 2 panelen betonplex kon snijden (en de dikte van de panelen zelf, ik geloof 18mm)
De deuren zijn wel symmetrisch en blijven dicht met magneetcontactjes en hebben lange handvaten, waar ik een ketting met hangslot steek. Onder de kast staan 1 paar draaiende wielen en 1 paar vaste.
Moest ik het opnieuw laten doen zou ik liever een hoger kast willen, maar dan heb je een paneel extra nodig en dat paste toen niet in mijn budget. Maar als je kast droog kan staan, dan is multiplex met een likje verf waarschijnlijk een goedkopere mogelijkheid dan betonplex.

Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:34

Ziet er goed uit, snel getekend zeg. Whaha. :D
Toppie, dankjewel!
Ik zit idd te googlen op triplex prijzen nu. :P

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:43

Mijn kasten zijn 1.20 diep, 1.50 breed en zo'n 2 meter hoog. Qua indeling komt 'ie aardig overeen met de kast van petitparis.
Ze zijn er zelf ingebouwd door de eigenaar van stal en vriendlief.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:47

Ik weet niet of triplex je zadels gaat kunnen houden en/of er vervorming gaat optreden. Mijn kast zakt namelijk lichtjes scheef door het gewicht, vandaar dat mij aangeraden is om minimaal 18mm wanden te nemen (22mm was beter maar vond ik iets te duur :+ )
Vriendin heeft hierop ook een laten maken, maar dan ik panelen die gebruik worden voor keukenkastjes en badkamers, dus goedkoper dan betonplex, maar beter bestand tegen vocht dan gewone multiplex of MDF
oh ja de mijne is 90cm diep, en dat is voor mij voldoende, geraak nu soms nog niet tot achteraan... Maar 1.50x2.0x0.9 lijkt me beter tenzij je er een extra paneel voor nodig hebt en veel overschot. ik had maar 2 smalle stukjes over, wan tde rest is voor de schapjes gebruikt...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:50

Thanx!

Gewicht had ik idd nog niet over nagedacht. Zal paps is vragen hoe dat zit.
De kast hoeft idd niet zo diep te worden als ik gedacht had! :j